جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چرا پسرم کشته شد؟


چرا پسرم کشته شد؟
مخالفان جنگ عراق در واشنگتن «مخالفان میهن پرستی» خوانده می شوند، اما شیهان دو هفته ای است در سه كیلومتری مزرعه جورج بوش در تگزاس مجموعه ای از معترضان را گردآورده كه خود را میهن پرست ترین شهروندان آمریكا می دانند.این معترضان كه اكثراً از خانواده های سربازان كشته شده آمریكایی در عراق هستند به سردستگی شیهان ملاقات با بوش را خواستار شده اند. این مطلب را می خوانید.
شیهان، یك انقلابی دو آتشه نیست. او با صدایی نازك اما بلند صحبت می كند و مادر «كیسی» ۲۴ ساله سرباز آمریكایی است كه سال گذشته در عراق كشته شد. او می گوید جورج بوش كه اكنون در حال گذراندن تعطیلات یك ماهه در تگزاس است، مسئول كشته شدن پسرش است و نیروهای آمریكایی دیگر باید به كشور بازگردند. شیهان می خواهد این جمله را شخصاً و رودررو به بوش بگوید، «چون بعد از مرگ پسرش دیگر از هیچ چیز نمی ترسد.»بعد از ۱۰ روز اقامت در ۳ كیلومتری مزرعه بوش، شیهان به دلیل سكته مادرش مجبور شد برای دیدار او به كالیفرنیا برگردد، اما هنگام خداحافظی با زنان و مردانی كه برای حمایت از او به آن محل آمده بودند، همچون رهبری كه نیروهای تحت امرش را برای مدتی ترك می كند با چشمانی اشكبار وعده داد كه خیلی زود بازمی گردد. حاضران هم قول دادند كه تا بازگشت او همان جا بمانند.زنان حاضر در این تجمع اعتراضی، چند روز پیش تا نزدیك ترین مسافت ممكن به سوی مزرعه بوش پیش رفتند تا به مأموران امنیتی برخوردند و همان جا چندین نامه به مأموران دادند كه به دست بوش برسانند.در نزدیكی محل تجمع معترضین مكانی به نام «خانه صلح» تأسیس شده كه در آن وب لاگ نویسان به طور ۲۴ ساعته كار پشتیبانی از این تجمع را به عهده دارند و برایشان غذا و آب و دیگر مواد مورد نیاز را تأمین می كنند.اطرافیان شیهان او را زنی سرسخت و پیگیر می دانند. خانواده، زندگی و شغل او به شدت تحت تأثیر مرگ پسرش در عراق قرار گرفته است. او كارش را در مركز خدمات بهداشتی در شهر ناپا در كالیفرنیا، به خاطر غیبت های بیش از حد در یك سال گذشته از دست داد. شوهر ۵۲ ساله شیهان به خاطر عدم تحمل رفتارهای حزن انگیز و مشكلات روحی او درخواست طلاق كرد و این دو، ماه گذشته از هم جدا شدند.دختر ۲۴ ساله اش به تازگی شعری منتشر كرده كه با این جمله آغاز می شود، «آیا صدای مادری را شنیده اید كه در سوگ پسرش فریاد می كند.»پسر ۲۱ ساله اش از مبارزه ضد جنگ مادر حمایت می كند، اما به تازگی در ایمیلی از او خواسته برای ادامه زندگی نزد خانواده به كالیفرنیا بازگردد.
شیهان با جنبشی كه به راه انداخته افكار عمومی در سراسر آمریكا را دچار انشقاق كرده است. تازه ترین نظرسنجی كه بعد از اعتراض های اخیر در نزدیكی مزرعه بوش، انجام شده نشان می دهد ۵۶ درصد از آمریكایی ها مسیر جنگ عراق را مسیری نادرست می دانند.
نمایندگان جمهوریخواه كنگره كه نگران انتخابات میان دوره ای هستند و خود ارتش كه بعد از ماجرای ویتنام به شدت نگران كاهش محبوبیت و تزلزل افكار عمومی است، از روند وقایع در عراق ناخشنود هستند.
صدای مخالفان جنگ در داخل حزب جمهوریخواه نیز قوت گرفته و آنها رفته رفته اذعان می كنند كه اوضاع عراق نه تنها روبه بهبود نیست بلكه وخیم تر هم شده است.صدای مخالفان جنگ در داخل حزب جمهوریخواه نیز قوت گرفته و آنها رفته رفته اذعان می كنند كه اوضاع عراق نه تنها روبه بهبود نیست بلكه وخیم تر هم شده است. در هفته های گذشته هم اخباری كه از عراق می رسد با ناگواری و ناامیدی همراه بوده است. روز ۳ اوت (۱۲ مرداد) كه۱۴ نیروی آمریكایی در یك انفجار كشته شدند اوج این اخبار بود. روزنامه های آمریكایی در روزهای اخیر تیترهایی همچون «در عراق خط پایانی دیده نمی شود» و یا «آمریكا سطح انتظارات خود را درباره عراق كاهش داده» را به چاپ می رسانند. واشنگتن پست به تازگی در گزارشی دراین باره نوشت، اشتباهات دولت بوش در عراق به روشنی موقعیت استراتژیك كره شمالی و به ویژه ایران را تقویت كرده است. این روزنامه نوشت، نفوذ ایران در دولت جدید عراق بیشتر شده و این اصلاً به نفع آمریكا نیست.
روزنامه نیویورك تایمز هم اخیراً در مقاله ای به قلم «فرانك ریچ» از منتقدان سرسخت سیاست های بوش با عنوان «یك نفر به رئیس جمهور بگوید جنگ تمام شده» به محض انتشار در سراسر آمریكا و بر روی صفحات اینترنتی در سراسر دنیا مخاطبان زیادی یافت.
حتی «نیوت گینگریچ» جمهوریخواه دو آتشه و رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریكا اذعان كرده است كه بهبود چشمگیر موقعیت كاندیدای دموكرات ها در اوهایو كه سیاست های جنگی بوش را مورد انتقاد شدید قرار می داده، زنگ خطری جدی برای جمهوریخواهان است.
نظرسنجی ها هم همین را نشان می دهد، سه هفته پیش نیوزویك نتایج نظرسنجی را اعلام كرد كه نشان می داد اعتماد به كار بوش در جنگ عراق به ۳۴ درصد كه پایین ترین حد است، رسیده و این شبیه میزان حمایت افكار عمومی از لیندون جانسون در جنگ ویتنام است.
بعد از این نظرسنجی، نتایج نظرسنجی دیگری منتشر شد كه توسط یو.اس.ای تودی، سی.ان.ان و گالوپ انجام شده و نشان می داد، اكثریت آمریكایی ها ورود به جنگ عراق را خطا می دانند و این كار را باعث آسیب پذیر شدن آمریكا در مقابل تروریسم قلمداد می كنند. آمریكایی ها خواستار عقب نشینی نیروهای این كشور از عراق هستند.
دلیل این افزایش تنش درون دولت و در میان حامیان جمهوریخواه، بلاتكلیفی و سرگشتگی حاكم است. وقتی فرماندهان ارشد نظامی پنتاگون چندی پیش اعلام كردند كه عقب نشینی بخش عمده ای از ۱۴۰ هزار نیروی حاضر در عراق از بهار آینده آغاز می شود، بوش این خبر را یك گمانه زنی خواند و آن را رد كرد. این اتفاق علاوه بر دور كردن افسران نظامی از كاخ سفید،حملات نومحافظه كاران را علیه دونالد رامسفلد دامن زد. نومحافظه كاران رامسفلد را به دلیل عدم كارایی در آرایش نیروها در عراق مقصر دانسته و او را سرزنش می كنند.
نویسندگان ویكلی استاندارد-نشریه نومحافظه كاران- بعد از این واقعه نوشتند:«رئیس جمهور اكنون باید به پنتاگون بگوید كه صحبت كردن درباره عقب نشینی را متوقف كند و برای پیروزی برنامه ریزی نماید... برای پیروزی در عراق به وزیر دفاعی نیاز داریم كه آماده مبارزه و قادر به پیروز شدن باشد.»
یك ماه پیش از مرگ كیسی شیهان، رامسفلد در واكنش به اخبار مربوط به ناآرامی های عراق گفت، بیش از ۲۰۰ هزار نیروی عراقی آموزش دیده و مجهز آماده كنترل ناآرامی ها و سركوب خشونت هستند. این درحالی است كه مدارك از طبقه بندی خارج شده پنتاگون نشان می دهد تعداد كل نیروهای پلیس عراق ۱۷۱۵۰۰ نفر است كه فقط تعداد كمی از این نیروها می توانند بدون كمك آمریكا با ناآرامی ها مقابله كنند.
مقتدی صدر هم هنوز در عراق فعال است و در مجلس ملی هم نفوذ دارد.در این میان تحصن سیدنی شیهان فشاری مضاعف به دولت بوش وارد كرد. اما دستگاه تبلیغاتی كارل روو استراتژیست تبلیغاتی و انتخاباتی بوش و مشاور ارشد او بی كار نماند. اولین حملات به شیهان از تلویزیون فاكس نیوز و از زبان مهمانان برنامه های گفت وگو و تحلیل شروع شد. ماجراهای طلاق، سابقه فعالیت های جمهوریخواهانه او و شعارهای گذشته و حالش به رسانه ها كشیده شد و بعضی حتی ماجرای او را ساختگی و بدون مدرك خواندند.
بوش از دیدار با شیهان خودداری می كند و این باعث تعجب افكار عمومی آمریكا شده است. رئیس جمهور آمریكا در جلساتی كه بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود با خانواده های سربازان كشته شده در جنگ عراق دیدار كرده و می كند. در این دیدارها كه در كاخ سفید صورت می گیرد او هیچ گاه ابراز تأسف یا اعتراف به خطا نمی كند فقط خانواده ها را میهن پرست خوانده و قول می دهد كه نگذارد خون فرزندانشان پایمال شود. او در هفته دوم از تحصن شیهان در حالی كه در مزرعه اش در تگزاس با خبرنگاران گفت وگو می كرد فقط به ابراز همدردی با سیدنی شیهان بسنده كرد. او تاكنون با ۹۰۰ تن از اعضای خانواده ۲۷۰ سرباز كشته شده در عراق و افغانستان دیدار كرده است.
این دیدارهای خصوصی شگرد بوش برای آرام كردن تبعات انسانی جنگ است. رؤسای جمهوری آمریكا هر یك در دوره های مختلف و در جنگ های مختلف شگردهای خاص خود را به كار گرفته اند. لیندون جانسون در جنگ ویتنام بعد از نیمه شب با كشیش های كلیسای كاتولیك دعا می خواند. بوش پدر در جنگ اول خلیج فارس روز قبل از شروع جنگ با سراسقف كلیسا دعا خواند. بوش البته مانند ریگان و كارتر در مراسم تدفین سربازان شركت نمی كند، اما به دیدارهای خصوصی با خانواده های قربانیان می پردازد. این خانواده ها بعد از این دیدارها به خبرنگاران گفته اند از میزان احساسات رئیس جمهور و سخنان صمیمانه اش شگفت زده شده اند. بوش ۱۰ بار در طول سال از پادگان ها دیدار می كند و در این دیدارها خواستار ملاقات با خانواده های قربانیان می شود. اما بعضی خانواده ها این دعوت را رد می كنند. نیوزویك اخیراً نوشت، در یكی از این دیدارها همسر یكی از سربازان كشته شده از بوش خواسته كه در چشم پسرش نگاه كند و از او پوزش بخواهد. بوش با رفتاری احساسی سعی در دلجویی از این خانواده داشت اما عذرخواهی در كار نبود. عده ای از همین خانواده ها چند روز بعد از شروع تحصن شیهان به او در نزدیكی مزرعه بوش پیوستند. از جمله این افراد یك كارمند بازنشسته پست است كه ۲۶ساعت از سن دیه گو تا تگزاس را طی كرده است. یك سرباز محلی كه به تازگی از عراق بازگشته نیز به همراه مادرش و یك راننده كامیون كه از تفنگداران سابق بوده به شیهان پیوسته اند.در میان مادران سربازان كشته شده در جنگ عراق كه به شیهان پیوسته اند «سلستا زاپالا» مادر سرگرد «شروود بیكر» به اندازه خود سیدنی شیهان جنجال برانگیز بوده است. پسر او در آوریل ۲۰۰۴ در بغداد در حالی كشته شد كه مشغول تأمین امنیت برای گروه تجسس بود. این گروه تجسسی هنوز در جست وجوی سلاح های كشتار جمعی عراق است. این درحالی است كه دیویدكی مأمور ویژه دولت بوش برای تحقیق در این مورد چندی پیش در گزارشی اعلام كرد این سلاح ها وجود خارجی ندارد.
این بار دولت بوش نمی تواند نسبت به این اعتراض جاده ای شیهان مانند انتقادهای دیگر واكنش تندی نشان دهد. یكی از مشاوران بوش به نزدیكانش گفته است، باید با شیهان با احتیاط رفتار كرد. چند مقام دولتی و مشاور اجرایی برای گفت وگو نزد شیهان رفته اند اما نتوانسته اند او را به پایان دادن به این اعتراض متقاعد كنند. یكی از این مقامات استفان هارلی مشاور امنیت ملی بوش است. كاخ سفید نگران آن است كه اگر بوش با شیهان دیدار كند، این موضوع دوباره تكرار شود و رئیس جمهور مجبور شود با هر معترض كه خارج از مزرعه اش یا مقابل كاخ سفید اردو بزند دیدار و گفت وگو كند.اما تحصن جاده ای شیهان برای كاخ سفید بهای سنگینی داشته است و بعضی مطبوعات آمریكا در روزهای اخیر در انتقادات شدیدی نوشتند، تعطیلات پنج هفته ای مختص رئیس جمهورهای فرانسه است نه رئیس جمهور آمریكا آن هم در میانه جنگ. در روزهای اخیر دموكرات ها كه بعد از انتخابات دیگر كمتر به ماجرای عراق می پرداختند قوت بیشتری پیدا كردند. دموكرات ها تاكنون از این بیم داشتند كه در صورت زیاده روی در انتقادات مربوط به عراق به عدم پشتیبانی از امنیت ملی و یا عدم حمایت كافی از نیروهای در حال جنگ متهم شوند. اما اكنون ماجرای سیدنی شیهان فضا را تغییر داده است و سناتورهای دموكرات خواستار عقب نشینی از عراق تا پایان سال ۲۰۰۶ شده اند.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید