سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

درد پا


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- زخمی در وجود دارد که بعد از دو هفته خوب نشده است.
- قرمزی روزافزون، گزگز مداوم، ضعیف و تغییر در حس پا وجود دارد.
- تمام مدت پا احساس سردی یا گرمی می‌کند.

- درد پا نشانهٔ چیست؟
چیزهای ناشناخته در پزشکی بسیار است. اما درد پا در میان آنها نیست. در بسیاری موارد، فقط به علت نامناسب بودن کفش است.
در بررسیی که بر روی ۳۵۶ زن انجام شد، ۳۱۳ نفر آنان کفش تنگ می‌پوشیدند. پس عجیب نیست که ۲۸۵ نفر آنان دچار درد پا بودند. کفش‌های نوک‌تیز انگشتان و تمام پا را می‌فشارند. اگر کفش تنگ می‌پوشید و سابقهٔ خانوادگی گرفتاری‌ پا دارید، قطعاً دچار ناراحتی پا خواهید شد.
این ناراحتی خود را به‌صورت‌های مختلف نشان می‌دهد، از جمله پینهٔ شست پا، میخچه، برآمدگی پاشنه، در گوشت رفتگی ناخن، و نوروم مورتون (درد شدید بین انگشتان سوم و چهارم پا در اثر عصب تحت فشار) نوروم مورتون ممکن است با التهاب کیسهٔ زلالی مفصل یا درد استخوان کف پا اشتباه شود.
اگر اضافه وزن دارید، زیاد سرپا هستید، یا قوس کف پایتان زیاد است ممکن است دچار التهاب نیام کف‌پائی شوید که درد در زیر پاشنه و قوس پا است. این عارضه در اثر استفادهٔ بیش از حد از نیامی که از پاشنه تا جلو پا کشیده شده است به‌وجود می‌آید. نیروی راه رفتن و دویدن فشار زیادی بر این ناحیه وارد می‌کند. گاهی نیز به رسوب کلسیم و التهاب پیوندگاه استخوان پاشنه منجر می‌شود.
یک علت دیگر ناراحتی پا زگیل کف‌پائی است که از یک عفونت ویروسی ناشی می‌شود. زگیل کف‌پائی اغلب با پینه اشتباه می‌‌شود. اما این زگیل‌ها نوک ریز سیاه دارند و اگر آنها را فشار دهید کمی درد می‌گیرند. شکستگی‌ها نیز از علل شایع درد پا هستند. اگر تورمی در جلو پا و دست پشت انگشتان دیدید، به فکر شکستگی باشید.
از علل دیگر درد پا واکنش آلرژیائی به رنگ یا جنس کفش و جوراب، محدودیت گردش خون، و حالت شدید پای ورزشکار (رشد قارچ تریکوفیتوم روبروم در کف پا) است.

- درمان درد پا
وقتی گرفتار درد پا شوید، تمام مدت بی‌قرارید. در اینجا راه‌هائی برای تسکین آن گفته می‌شود.
کفش‌هایتان را در آورید. هر وقت فرصت می‌کنید کفش‌هایتان را در آورید یا اصلاً دمپائی بپوشید. (اگر بیماری قند دارید، کفش را در نیاورید.)
پاها را بلند کنید. در آخر روز، دراز بکشید و پاهایتان را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. این کار باعث برگشت مایعات جمع شده در پا گردیده و درد و گاهی نیز تورم و فشار را کاهش می‌دهد.
کفش‌ها را عوض کنید. عوض کردن نوع کفش در طول روز فشار بر روی پا را کاهش می‌دهد. هر وقت می‌توانید، کفش راحت‌تر بپوشید و کفش‌های شیک ناراحت را کنار بگذارید.
بعضی رنگ‌های صنعتی مصرف شده در کفش و جوراب باعث التهاب تماسی پوست می‌شود که خارش، قرمزی، و سوزش را به‌دنبال دارد. اگر فکر می‌کنید ناراحتی شما ناشی از نوع کفش یا جوراب است، چند روز آن را عوض کنید تا مطمئن شوید.
پا را خیس کنید. خیساندن پاها به مدت ۲۰ دقیقه در روز خوب است (به‌شرطی که بیماری قند نداشته باشید. چون این کار ممکن است پا را خشک‌تر کرده و اگر آب داغ باشد، ممکن است احساس نکنید و پوست را بسوزانید). بعد از آن، پا را حتماً با کرم مرطوب کنید.
پا را ماساژ دهید. ماساژ دادن روزانهٔ پا با کرم مرطوب‌کننده در تسکین درد پای کسانی که تمام مدت سرپا هستند مؤثر است.
کفش مناسب بخرید. وقتی کفش می‌خرید، حتماً نوع خوب آن را انتخاب کنید. دقت کنید: جلو کفش باید ۱۲ میلی‌متر فضای خالی داشته باشد، پشت پاشنه محکم باشد، و پاشنه کوتاه باشد. کفش بندی هم بهتر از کفش بدون بند است. هر دو لنگهٔ کفش را با جورابی که همیشه از آن می‌پوشید با دقت امتحان کنید. پهن‌‌ترین جای پا باید در پهن‌ترین جای کفش قرار گیرد. همیشه در بعد‌ازظهر کفش بخرید، چون در طول روز پایتان ورم می‌کند.
کفش بزرگ بپوشید. اگر دچار نوروم مورتون هستید، کفش بزرگ یا کفی مخصوص بپوشید. برای درد شدید و مداوم پا پزشک ممکن است تزریق کورتیزون یا جراحی برای آزاد کردن عصب را به‌عنوان آخرین راه حل پیشنهاد کند.

- درمان درد پاشنه
اگر پاشنهٔ پایتان درد می‌کند، احتمالاً دچار التهاب نیام کف‌پائی یا برآمدگی پاشنه شده‌اید.
نیام را بکشید. هر وقت می‌نشینید توپی را زیر پا بگذارید و پا را با آن ماساژ دهید این کار نیام را آرام می‌کند و کشش می‌دهد و تحریک‌پذیری آن را کم می‌کند.
کفی بگذارید. گذاشتن کفی مناسب فشار بر روی نیام کف‌پائی را کم می‌کند.
پا را خنک کنید. مالش پاشنه با قطعه‌ای یخ به‌مدت ۲۰ دقیقه در روز راه خوبی برای تسکین درد آن است.
ساق پا را بکشید. گرفتگی ساق پا می‌‌‌تواند باعث درد در وتر آشیل پاشنه و نیام کف‌پائی شود. برای رفع آن به روش زیر اقدام کنید: در فاصلهٔ ۶۰ سانتی‌متری رو به دیوار بایستید و دست‌ها را در حد شانه روی دیوار بگذارید. زانوی راست را صاف نگاه داشته و پای چپ را به‌جلو ببرید. روی دیوار تکیه کرده و تا ۳۰ بشمارید. حالا همین کار را با پای دیگر انجام دهید.
- از بین بردن زگیل کف‌پائی
وقتی یک زگیل کف‌پائی پیدا شد، خیلی سریع به پای تمام افراد خانواده سرایت می‌کند. نکات زیر را رعایت کنید.
به آن دست نزنید. با دستکاری کردن زگیل ویروس آن را به تمام افراد خانواده منتقل می‌کنید. پس آن را دستکاری نکنید.
دمپائی مخصوص بپوشید. استفاده از دمپائی اختصاصی و شستن مداوم آن همراه با پا از سرایت ویروس به دیگران و ابتلای مجدد خود شما جلوگیری می‌کند.
نزد پزشک بروید. اگر از مصرف داروهای بدن نسخه برای درمان زگیل نتیجه نگرفتید، احتیاج به داروی قوی‌تری دارید. برخی پزشکان با استفاده از پرتو لیزر زگیل را خیلی ساده در می‌آورند.
- تسریع گردش خون
اگر فکر می‌کنید ناراحتی پای شما در اثر ضعف گردش خون آن است، کارهای زیر را انجام دهید.
نصف شب قدم بزنید. وقتی شب احساس سوزش درد پا می‌کنید به جای غلت‌زدن در رختخواب، بلند شوید و کمی قدم بزنید. این کار فکر و پای شما را آرام می‌کند.
پا را ورزش دهید. ورزش‌های ساده مثل ده بار چرخاندن پا گاهی جریان خون را در آن بهتر می‌کند.


همچنین مشاهده کنید