سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

پینه


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- پینه دردناک شود.
- دیابت یا اختلال گردش خون وجود دارد و پینه باید تراشیده شود.
- ناحیهٔ پینه قرمز یا گرگفته است.
- پینه ترک می‌خورد و خونریزی می‌دهد.
- پینه به رنگ آبی درآمده است.

- پینه نشانهٔ چیست؟
پینه غلاف دفاعی ساخته شده به‌وسیلهٔ خود پوست در برابر فشار است. این پوسته کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. اگر انگشتان یک نوازندهٔ حرفه‌ای گیتار یا کف دست یک ورزشکار ژیمناستیک پینه نمی‌بست، حتماً آسیب می‌دیدند و احتمالاً دچار خونریزی می‌شدند.
همچنین وجود پینه‌ای نازک کف پا کاری حفاظنی در هنگام پابرهنه راه رفتن انجام می‌دهد. اما پینه بستن پا تنها ناشی از فشار نیست. کمی هم تقصیر والدینتان است.
زمینهٔ اصلی ایجاد پینه ارثی است. اگر اعمال حرکتی پا ضعیف باشد، ثابت‌ بودن بر روی زمین ناپایدار است و این اصطکاک مداوم باعث پینه بستن آن می‌شود.
پینه‌هائی مثل پینهٔ پا که سطح وسیعی را می‌گیرند گاهی تحریک می‌شوند، اما به‌ندرت دردناک هستند. پینه کوچک‌تر و عمیق‌تر با لبه‌های مشخص معمولاً دردناک است. این پینه اغلب ناحیه‌ای عمیق و سفید در وسط و ناحیه‌ای پاک به دور خود دارد.

- درمان پینه
اگر سال‌ها است پینه دارید و ناراحتتان ایجاد نمی‌کند، کاری به آن نداشته باشید. پینهٔ نازک گسترده بر کف پا مشکلی برای سلامتی نیست. اگر پینه در یک طرف متمرکز است، مخصوصاً اگر دردناک باشد، موضوع فرق می‌کند. در این حالت بدن سعی در محافظت از پوست با ساختن هرچه بیشتر پینه دارد. این چرخه را باید با برداشتن پینه قطع کرد.
سنگ‌ پا بزنید. با سنگ پا می‌توانید پینه را تحت کنترل در آورید. اول پا را بشوئید. سپس ۲۰ دقیقه آن را در یک ظرف آب گرم تمیز با دو قاشق مایع ظرف‌شوئی بگذارید. آنگاه پینه را حدود یک دقیقه با روغن خوراکی بمالید تا کاملاً نرم و مرطوب شود. دست آخر سنگ پا روی آن بکشید تا کنده شود. قبل از اینکه پا آزرده شود سنگ کشیدن را متوقف کنید.
از آن مراقبت کنید. برای کاهش فشار روی ناحیهٔ مستعد پینه، وسط یک نوار پارچه‌ای تمیز را در آورده و چنبره‌ای بزرگ‌تر از اندازهٔ پینه بسازید و آن را دور پینه قرار دهید. وسط آن را با وازلین پر و روی آن را باندپیچی کنید. این کار را با اطلاع و تأئید پزشک خود انجام دهید.
از اسید زدن خودداری کنید. داروهای برداشتن پینه و میخچه حاوی مواد اسیدی هستند که می‌توانند پوست را بسوزانند. مراقب باشید! چون ممکن است عفونت هم ایجاد کنند.
کفش اندازهٔ پا بپوشید. کفش کمی تنگ ایجاد پینه نمی‌کند، اما آن را بدتر می‌کند. هرچه پا بزرگ‌تر می‌شود کفش بزرگ‌تر بپوشید، مخصوصاً در زنانی که بچه‌دار می‌شوند. وقتی کفش می‌خرید، آن‌را چند ساعت در خانه بپوشید؛ مخصوصاً در زنانی که بچه‌دار می‌شوند. وقتی کفش می‌خرید، آن را چند ساعت در خانه بپوشید؛ اگر پایتان را آزار می‌دهد، آن را عوض کنید.
به پزشک مراجعه کنید. تنها کسی که صلاحیت برداشتن پینه را با وسائل جراحی بردارد پزشک متخصص است. هیچ‌گاه برای برداشتن پینه از تیغ یا قیچی استفاده نکنید، چون عفونت ایجاد کرده یا آن را بدتر می‌کند.
پینهٔ شدید و مزمن نیاز به معاینهٔ پزشکی هر ماهه یا دو ماه یک‌بار دارند. در بسیاری موارد، پزشک با تجویز کفی درون کفش از فشار بدن بر روی پینه می‌کاهد. به‌عنوان آخرین راه علاج، پزشک ممکن است پینه را جراحی کند. اما قبل از آن راه‌های دیگر را امتحان کنید.


همچنین مشاهده کنید