سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

آغاز سال تحصیلی در امریکا


"ابتدایی و متوسطه"
هر ساله سال تحصیلی در امریكا معمولاً از پنجم سپتامبر (نیمه شهریور ماه) آغاز می شود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه در امریكا تا دیپلم اجباری است اما امریكاییان می توانند دوازده سال تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در مدارس خارج از امریكا، و در امریكا در مدارس عمومی یا خصوصی بگذرانند. مدارس عمومی در امریكا تا دیپلم مجانی و در مدارس خصوصی پولی (سالانه بین ۳ تا ۱۰ هزار دلار برای هردانش آموز) است. كودكان در امریكا در سن ۵ سالگی به مدرسه می روند و تحصیل را با كلاس آمادگی آغاز می كنند و پس از آن تا كلاس پنجم دوران تحصیلات ابتدایی و سپس به مدت سه سال (تا كلاس نهم) در مدارس راهنمایی (Secondary School) تحصیل می كنند. و از كلاس نهم تا دوازدهم به مدت ۴ سال به دبیرستان (High School) می روند. در بعضی مدارس خصوصی به ویژه مربوط به اقلیت های مذهبی ـ نژادی و غیره ممكن است همه سطوح آموزشی تا دیپلم (از مدرسه ابتدایی تا دبیرستان) در یك مدرسه متمركز باشند. كیفیت مدارس عمومی معمولاً (و نه همیشه) به میزان مالیاتی بستگی دارد كه مردم یك منطقه به دولت می پردازند. بنابراین طبیعتاً در مناطق ثروتمند كیفیت مدارس عمومی نیز بهتر است و بالعكس. به علاوه مدارس خصوصی بسته به تعلقات اجتماعی فرهنگی و میزان شهریه ای كه دریافت می كنند معمولاً خدمات آموزشی و رفاهی بیشتر و پیشرفته تری ارائه می دهند.
چند نكته در مورد تحصیلات ابتدایی و متوسطه در امریكا:
آمار دانش آموزان: در امریكا طبق آمار، ۰۰۰/۶۰۰/۵۳ دانش آموز به مدرسه می روند كه ۲۲ میلیون نفر آنها از خدمات تقریباً مجانی اتوبوس های مدرسه استفاده می كنند.
زبان دومی ها: امریكا به دلیل اینكه كشوری مهاجرپذیر است معمولاً همواره در مدارس با ورود دانش آموزان تازه ای روبروست كه ممكن است زبان انگلیسی ندانند. این دانش آموزان در هر سنی و سطحی كه باشند معمولاً باید مدتی را در مدرسه خود به كلاس های خاصی به نام ESL (انگلیسی به عنوان زبان دوم) برای آموختن زبان انگلیسی بروند تا توانایی های لازم را برای شركت در كلاس های معمولی پیدا كنند.نوع این كلاس ها و طول مدت آنها بسته به سطح زبان انگلیسی دانش آموز دارد، اما این دوره می تواند بین یك تا چهار سال باشد.
ثبت نام: نحوه ثبت نام در مدارس خصوصی بسته به میزان توانایی مالی و نوع علایق فرهنگی والدین و دوری و نزدیكی آنها به مدرسه خصوصی است. اما ثبت نام در مدارس عمومی بسیار ساده و با مراجعه به نزدیك ترین مدرسه عمومی انجام می شود. اما در امریكا نیز مثل تقریباً بسیاری از كشورها كودكان باید از نظر بهداشتی مشكلی نداشته باشند (واكسن های خود را زده باشند در غیر این صورت به مراكز بهداشتی مجانی هدایت می شوند) و مدركی (مثل قبض برق، گاز و...) دال بر سكونت در حوالی مدرسه عمومی داشته باشند. اگرچه نكته اخیر با انتقاد بسیاری از والدین كه می خواهند مدارس عمومی خود را خود به طور آزاد انتخاب كنند، روبروست.
تغذیه: همه دانش آموزان مدارس خصوصی و عمومی از كمك های دولت برای تغذیه در مدارس استفاده می كنند. دانش آموزان می توانند صبحانه و ناهار خود را در مدرسه بخورند. تغذیه در مدارس برای دانش آموزانی كه والدینشان تا سقف معینی درآمد دارند مجانی است و بقیه دانش آموزان مبالغ اندكی را بابت تغذیه روزانه در مدرسه می پردازند.
لوازم التحریر: معمولاً هر دانش آموزی در امریكا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار در سال لوازم التحریر می خرد كه این لوازم التحریر بیشتر در اول سال كه مدارس فهرستی از لوازم التحریر مورد نیاز را دراختیار هر دانش آموز می گذارد خریداری می شود.
كتاب: در مدارس خصوصی و عمومی هیأت مدیره مدارس نوع كتاب های دانش آموزان خود را بسته به نیاز دانش آموزان آن مدرسه، استانداردهای آموزشی و توانایی هایی كه دانش آموزان (طبق بخشنامه آموزش و پرورش امریكا) تا پایان هر سال باید كسب كنند تعیین می كند. كتاب های مدارس در امریكا به طور رایگان در اختیار دانش آموزان گذاشته می شود. این كتاب ها معمولاً دارای جلدها و كاغذهای ضخیم و بسیار سنگین است و جهت استفاده در پایان سال به مدرسه بازگردانده می شود تا به دانش آموزان سال های بعد داده شود.
تعداد دانش آموزان كلاس ها: تعداد دانش آموزان در هر كلاس بسته به نوع منطقه و امكانات مدارس متغیر است. ولی طبق استاندارد تعداد دانش آموزان در هر كلاس نباید بیش از ۲۵ نفر باشد. گو اینكه اغلب مدارس (خصوصی و عمومی) به دلایلی این استاندارد را رعایت نمی كنند.
مشق شب: تكالیف شب مدارس بسته به خصوصی یا عمومی بودن مدرسه متغیر است ولی در مجموع گرایش عمده مدارس به طرف حذف تكلیف شب دانش آموزان است. دانش آموزان معمولاً در ۷ ساعتی كه هر روز در مدرسه حضور دارند مطالعه می كنند و تكالیف خود راانجام می دهند. به علاوه مدارس بیشتر مایلند تا نحوه پژوهش و كسب اطلاعات، نحوه ساماندهی علمی به یافته ها و انجام طرح های پژوهشی را به دانش آموزان بیاموزند تا محفوظات ذهنی آنها را بیشتر كنند و باز معمولاً دانش آموزان كتب و دفاتر خود را در طول هفته به خانه نمی آورند و در كمدهای خود و یا در محل های تعیین شده در مدرسه می گذارند.
مدارس و رایانه: همه مدارس امریكا مجهز به رایانه و وصل به اینترنت هستند و آموزش رایانه از كلاس ابتدایی جزو دروس مدارس است. در برخی از مناطق نیز طبق آمار میانگین سطح سواد رایانه ای دانش آموزان بیش از معلم های آنهاست.
كتابخانه: همه مدارس تقریباً كتابخانه مجهز و رابطه نزدیك با كتابخانه های عمومی مناطق خود دارند. به علاوه اكثر دانش آموزان نحوه استفاده از كتابخانه های عمومی را نیز خود می آموزند.
تسهیلات خاص آموزشی: دانش آموزانی كه به دلیل نقض عضو یا معلولیت یا مشكل دیگر توانایی شركت در مدارس عمومی را ندارند می توانند تحت نظر معلمان خصوصی كه آموزش و پرورش هر منطقه برای آنها اعزام می كند یا در محل های خاص دیگر تعیین شده درس بخوانند.
استاندارد آموزشی: هر دانش آموزی معمولاً در پایان ثلث و سال تحصیلی باید به توانایی ها و مهارت های خاصی در دروس مختلف دست یابد. سطح این توانایی ها در كارنامه هایی كه هر توانایی را به ۴ سطح زیر استاندارد ـ نزدیك به استاندارد ـ در سطح استاندارد ـ بالاتر ازاستاندارد تقسیم شده ثبت می شود و دراختیار دانش آموزان و والدین آنها گذاشته می شود. دانش آموزانی كه در چند درس زیر سطح استاندارد هستند باید در تابستان و پس از شركت در كلاس های تابستانی مجدداً در آن دروس امتحان بدهند. نمره نیاوردن در سه ماده مهم درسی نیز به معنی رفوزه شدن در آن كلاس است.

نمایندگی فرهنگی ج .ا.ایران ـ امریكا


همچنین مشاهده کنید