پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

درمان زگیل


متخصصین پوست با توجه به سن بیمار و نوع زگیل درمانهای متفاوتی را به كار می برند. در بچه های كم سن و سال، زگیلهای معمولی را می توان با استعمال روزانه تركیبات حاوی اسید سالیسیلیك ضعیف درمان نمود. معمولاً این روش ناراحتی زیادی ایحاد نمی كند. ولی ممكن است هفته ها طول بكشد تا نتایج قابل قبول به دست آید. اگر زگیل دردناك و زخمی شود، درمان حداقل به طور موقت باید متوقف گردد. روش دیگر درمان ، استعمال موضعی كانتاریدین توسط پزشك متخصص پوست است كه بعد از گذشت چند روز باعث به وجود آمدن تاولی زیر زگیل می شود و پزشك، می تواند سقف این تاول را كه حاوی ویروسهای كشته شده زگیل است، بچیند.
روش منجمد كردن
در بزرگسالان و بچه های با سن بیشتر منجمد كردن با ازت مابع درمان انتخابی است . این روش درمانی خیلی دردناك نیست و پیدایش جوشگاه ناشی از آن نادر است. با این حال، تكرار این درمان پس از یك تا سه هفته تا بهبودی كامل كلیه زگیلها معمولاً ضروری است. سوزاندن با برق (كوتركردن) روش دیگری است كه زگیل طی یك نوبت در مطب برداشته می شود. گرچه احتمال ایجاد جوشگاه و درد طی این روش بیشتر از منجمد كردن است.
درمان زگیلهای كف پا مشكل است، زیرا قسمت اعظم زگیل زیر سطح پوست قرار دارد. روشهای مختلف درمان آن عبارتند از: استفاده از چسبهای اسید سالیسیلیك، استعمال مواد شیمیایی دیگر، استفاده از روشهای جراحی مثل لیزر یا انجماد یا كوتر ( سوزاندن) . ممكن است لازم شود كه بیمار برای كاهش فشار روی زگیلها كفش طبی بپوشد یا برای كاهش تعریق پا دارو مصرف كند.
تعداد زگیلهای صاف معمولاً‌ بیشتر از آن است كه با روشهای فوق الذكر درمان شود. لذا به كار بردن روشهای لایه برداری پوست یا استفاده از استعمال روزانه اسید سالیسیلیك یا ترتینوئین توصیه می شود. در برخی از بالغین، درمانهای دوره ای و مكرر در مطب لازم و ضروری است.
معمولاً درمان زگیلهای تناسلی از همه مشكل تر است. در ابتدا جای تمامی زگیلها باید مشخص شود. این امر مستلزم معاینه است. ممكن است درمان مرتب و مكرر در مطب با استفاده از برخی اسیدها یا منجمد كردن لازم باشد. گاهی داروی پودوفیلین جهت استعمال هفتگی در منزل تجویز می شود. زگیلهای تناسلی خیلی مقاوم یا خیلی بزرگ را باید با یكی از روشهای جراحی درمان كرد. همسر بیمار باید از نظر وجود زگیلهای تناسلی معاینه شود. درمان زگیلهای تناسلی گاهی بسیار مشكل است و حتی درمانهای متعدد و مكرر هم موفقیت آن را تضمین نمی كند. لیزر برای تخریب برخی از انواع زگیلها به كار می رود، ولی درمان با لیزر گرانتر است.
روش تزریق:
روش دیگر درمان زگیل تزریق داروی ضد سرطانی به نام بلئومایسین به داخل هر زگیل است. البته تزریق آن دردناك بوده و گاهی عوارض جانبی دیگری نیز دارد. روش درمان دیگر ایمونوتراپی است كه به وسیله آن سیستم دفاعی خود بدن جهت نابودی ویروس زگیل تقویت می‌شود.
در درمان زگیل از روشهای مختلف ایمونوتراپی استفاده شده است. در یكی از این روشها ابتدا سیستم ایمنی بدن بیمار را به یك ماده شیمیایی خاص حساس می كنند. سپس این ماده را با غلظت مناسب بر روی زگیلها می مالند،‌ به نحوی كه واكنش حساسیتی خفیفی در اطراف زگیل تحت درمان رخ دهد. این واكنش آلرژیك می تواند باعث ناپدید شدن زگیلها شود.
همچنین می توان داروی «اینترفون» را به داخل زگیل تزریق كرد كه باعث تحریك و افزایش واكنش سیستم ایمنی فرد و به دنبال آن از بین رفتن زگیل شود. داروی دیگری كه اخیراً در درمان زگیل بخصوص زگیلهای تناسلی با موفقیت به كار رفته استImiquimod می باشد. این دارو به صورت كرم بوده و بر روی زگیل مالیده شده و با تحریك سیستم ایمنی، زگیلها را از بین می برد. هیچگاه خودسرانه اقدام به درمان زگیلهای خود نكنید. ممكن است شما نوع دیگری از ضایعات پوستی را با زگیل اشتباه بگیرید و برای بیماری وخیم تری به اشتباه درمان زگیل بكار ببرید. در مورد تشخیص و تعیین راه صحیح درمان زگیل باید به توصیه های متخصص پوست توجه كنید.
روشهای عامیانه
بسیاری از مردم اعتقاد دارند درمانهای عامیانه یا هیپنوتیزم در درمان زگیل مؤثر است. از آنجا كه زگیل، بالاخص در كودكان ممكن است خود به خود ناپدید شوند، تشخیص این كه آیا درمان مؤثر بوده یا اینكه گذشت زمان باعث بهبودی خود به خود زگیل شده ، مشكل است. همچنین برخی افراد از شیره یا عصاره برخی گیاهان در درمان زگیل استفاده می كنند. این مواد با تخریب سلولهای پوستی حاوی ویروس زگیل ممكن است باعث بهبودی ضایعات شوند، اما از آنجا كه امكان محدود كردن اثر تخریبی این داروها به سلولهای حاوی ویروس وجود ندارد و احتمال دارد مصرف آنها باعث تخریب سلولهای سالم پوست شده و جوشگاه (اسكار) ایجاد كند، مصرف آنها توصیه نمی‌شود.
علت عود زگیل
گاهی اوقات به نظر می رسد كه به همان سرعتی كه زگیلهای قدیمی از بین می روند، زگیلهای جدیدی پدیدار می شوند. دلیل این امر این است كه زگیلهای قدیمی قبل از اینكه درمان شوند ویروس را به پوست و نواحی اطراف گسترش داده اند. در واقع زگیلهای «نوزاد» جدید، اطراف زگیلهای اصلی «مادر» رشد می كنند.
بهترین راه محدود كردن این اتفاق این است كه زگیلهای جدید را به همان سرعتی كه رشد می كنند، درمان كنیم تا آنها فرصت كمتری برای پخش كردن ویروس به اطراف پوست داشته باشند. از سوی دیگر هیچ روش درمانی قطعی برای زگیل وجود ندارد و احتمال عود زگیل پس از هر نوع درمان وجود دارد. معاینه به وسیله پزشك متخصص می تواند شما را از اینكه زگیلها كاملاً درمان شده اند مطمئن كند.
دكتر علی فیروز ، متخصص پوست
منبع : بنياد انديشه اسلامي


همچنین مشاهده کنید