جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


نگاهی به کتاب پرعکس ترین چهره های جهان


نگاهی به کتاب پرعکس ترین چهره های جهان
این شخصیت ها شاید پر عکس ترین چهره های تاریخ عکاسی نباشند ولی قطعا از مهمترین شخصیتهای هنری، سیاسی و ورزشی زمان خود بوده اند که سوژه مورد علاقه بسیاری از عکاسان مطرح معاصر خود بوده اند.تصاویر و زندگینامه چهار چهره سیاسی، پنج ستاره عالم سینما و موسیقی و یک شخصیت ورزشی در این مجموعه آمده است.ملکه ویکتوریا، ملکه بریتانیا در قرن نوزدهم، مهاتما گاندی رهبر ناسیونالیست هند، آدولف هیتلر، رهبر حزب نازی آلمان، ، جان اف کندی، رئیس جمهور مقتول آمریکا، گرتا گاربو، مریلین مونرو، اودری هپبورن و جیمز دین ستاره های هالیوود، الویس پریسلی ستاره موسیقی راک اند رول و محمد علی (کلی) بوکسور مسلمان آمریکایی ده چهره ای هستند که به اعتقاد رابین میور گرد آورنده و مولف کتاب پر عکس ترین چهره های عکاسی شده در زمان خود بوده اند.ناشر این کتاب نشنال پرتریت گالری است که آن را با همکاری بی بی سی منتشر کرده است. همچنین نمایشگاهی از تاریخ ششم ژوئیه در نشنال پرتریت گالری لندن برگزار شده که اصل عکسهای منتشر شده کتاب را همراه با تعدادی دیگر از عکسهای این شخصیتها را به نمایش گذارده است. این نمایشگاه هر هفته به یکی از این ده چهره اختصاص دارد که نخستین آنها الویس پریسلی بود.بخش اعظمی از عکسهای کتاب متعلق به سالهای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ هستند یعنی زمانی که پنج چهره کتاب یعنی جان اف کندی، مریلین مونرو، جیمز دین، اودری هپبورن و محمد علی (کلی) در سالهای طلایی شهرت شان به سر می بردند.
ملکه ویکتوریا ۱۹۰۱- ۱۸۱۹
نخستین چهره این کتاب ملکه ویکتوریا، ملکه قدرتمند بریتانیا در قرن نوزدهم است که ۶۴ سال از عمر ۸۲ ساله اش را بر بریتانیا و مستعمرات آن حکومت کرد. ملکه ویکتوریا در میان حکمرانان بریتانیا بیشترین مدت سلطنت را دارا بوده است.ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۱۹ به دنیا آمد و تنها فرزند خانواده اش بود. او در سال ۱۸۳۷ در سن هجده سالگی بجای عمویش ویلیام پنجم بر تخت سلنطنت نشست و تا زمان مرگش در سال ۱۸۰۱ حکمران بریتانیا بود. او در سال ۱۸۴۱ در سن ۲۱ سالگی با شاهزاده آلبرت ازدواج کرد که حاصل آن ۹ فرزند بود. ملکه ویکتوریا پس از در گذشت همسرش در سال ۱۸۶۱ تا پایان عمر عزادار او بود و همیشه لباس سیاه می پوشید.ملکه ویکتوریا از محبوب ترین چهره های خاندان سلطنتی بریتانیاست. در زمان او امپراتوری بریتانیا از لحاظ وسعت به پهناورترین امپراتوری جهان و تاریخ بریتانیا تبدیل شده بود. گستردگی اش از استرالیا و هند تا کانادا و غرب آفریقا ادامه داشت. بریتانیا در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا به دلیل علاقه خود و بیش از آن همسرش شاهزاده آلبرت به علم، فرهنگ و هنر از لحاظ علمی و هنری بسیار پیشرفت کرد. موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن یادگار فعالیت های هنردوستانه او همسرش است.اختراع دوربین عکاسی و شکل گیری و پیشرفت هنر و صنعت عکاسی همه در دوران سلطنت ملکه ویکتوریا اتفاق افتاد. طبیعی بود که عکاسی در سالهای ابتدایی به دلیل گرانی و دشواری آن تنها منحصر به عکاسی از اشراف
می شد و به ندرت عامه مردم به آن دسترسی داشتند. ( همانطور که نخستین دوربین عکاسی در دوران قاجار وارد ایران شد و برای سالها عکاسی فقط به عکس گرفتن از خانواده سلطنتی تعلق داشت.) ملکه ویکتوریا و خانواده سلطتنی نیز از نخستین سوژهای عکاسی در تاریخ عکاسی بریتانیا بودند. بنا به نوشته رابین میور نویسنده کتاب "پر عکس ترین چهره های جهان" مشخص نیست که نخستین عکس از خانواده سلطنتی چه زمانی گرفته شده، اما عکسی که در سال ۱۹۵۲ توسط ویلیام ادوارد کیلبرن از ملکه ویکتوریا و همسرش شاهزاده آلبرت و هشت فرزندش برداشته شده قدیمی ترین عکسی است که تاکنون برجای مانده است.نخستین عکس کتاب عکسی است که در سال ۱۹۵۴ در باغ قصر باکینگهام از خانواده سلطنتی گرفته شده که بنا به نوشته رابین میور از نخستین عکسهایی است که از خانواده سلطنتی با لباس غیر رسمی برداشته شده است.
مهاتما گاندی ۱۹۴۹ - ۱۸۶۹
دومین شخصیت کتاب به یکی از مطرح ترین چهره های سیاسی دنیا در قرن بیستم تعلق دارد. مهاتما گاندی آزادیخواهی بود که پس از سالهای مبارزه با استعمار بریتانیا سرانجام موفق شد در سال ۱۹۴۷ هند را از زیر سلطه بریتانیا بیرون کشد و استقلال هند را اعلام کند.مهاتما گاندی در سال ۱۸۶۹ در هند متولد شد و در سال ۱۸۸۲ در سال سیزده سالگی ازدواج کرد. گاندی بین سالهای ۱۸۹۱-۱۸۸۸ در لندن به تحصیل حقوق مشغول بود و بین سالهای ۱۹۱۴- ۱۸۹۳ در آفریقای جنوبی در زمینه حقوق مشغول به کار بود در همان سالها بود که فعالیت های سیاسی – اجتماعی خود را برای بدست آوردن حقوق جامعه هندیان آفریقای جنوبی آغاز کرد. او در سال ۱۹۱۵ به هند رفت و به فعالیتهای ناسیونالیستی خود شدت بخشید تا سرانجام در سال ۱۹۳۰ به دلیل مخالفت آشکارا با سلطه بریتانیا بر هند به مدت دو سال به زندان افتاد. با پایان جنگ جهانی دوم روند انتقال قدرت به هندیها آغاز شد و نهایتا این کشور در سال ۱۹۴۷ مستقل اعلام شد. مهاتما گاندی در روز ۳۰ ژانویه ۱۹۴۹ در سن ۷۹ توسط یک هندوی افراطی به قتل رسید.تصویر پیرمرد سیه چرده و ریز نقشی با سر تراشیده و عینک پنسی اولین تصویری است که از گاندی، قهرمان ملی هند در ذهن مردم نقش می بندد. این تصاویر از گاندی بدون شک نام هند و مبارزه با استعمار بریتانیا را تداعی می کند و او را به عنوان نماد ضد استعمار و میهن پرستی قرن بیستم معرفی می کند.در کتاب علاوه بر عکسهایی از دوران مبارزات گاندی در هند و سالهای پایانی عمر او چندین عکس از دوران نوجوانی و جوانی او نیز به چشم می خورد که اغلب این عکسها در انگلستان برداشته شده اند.
آدولف هیتلر ۱۹۴۵ - ۱۸۸۹
آدولف هیتلر، رهبر حزب نازی آلمان، سومین چهره کتاب پر عکس ترین چهره ها های جهان است. از هیتلر به عنوان شرور ترین و منفورترین ترین شخصیت قرن بیستم نام می برند. نام او با جنگ جهانی دوم و جنایات این جنگ پیوند خورده است. کشتار صدها هزار نفر در کوره ها آدم سوزی را در جریان جنگ جهانی دوم به او نسبت می دهند. تبلیغ و نشان دادن قدرت و عظمت حزب نازی نیاز به وسیله ای داشت که هیتلر برای به تصویر کشیدن ابهت ارتشش از عکاسی و فیلمبرداری بهره جست. فیلمهای رنی ریفنشتال از جمله پیروزی اراده که از برجسته ترین آثار تاریخ سینما است، نقشی اساسی در تبلیغات حزب نازی داشتند. عکاسی نیز کاربردی در هیمن اندازه داشت. عکسهای مردی با سبیلی کوچک ( که به واسطه همین عکسها به سبیل هیتلری معروف شد) در حال سخنرانی های پر حرارت خود و یا با دست برافراشته کم کم وسیله ای شد برای تبلیغ بیشتر حزب. این عکسها به تدریج به نماد حزب نازی آلمان تبدیل شدند.آدولف هیتلر در سال ۱۸۸۹ در اتریش به دنیا آمد. پس از اینکه نتواست در رشته هنرهای زیبا به دلیل رد شدن در امتحان ورودی دانشگاه شرکت کند، به ارتش پیوست و در جنگ جهانی اول به صلیب طلایی شجاعت دست یافت. او در سال ۱۹۳۲ به منظور شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آلمان به تبعیت این کشور در آمد. در سال ۱۹۳۳ هیتلر به مقام صدر اعظمی آلمان دست یافت.در سال ۱۹۳۶ برلین میزبان المپیک شد. این المپیک موقعیت ویژه ای برای هیتلر بود که بتواند به وسیله عکس و فیلم، پروپاگاندای وسیعش را در کنار اخبار ورزشی در سراسر جهان مطرح کند. فیلم المپیاد: جشن زیبایی ساخته ریفنشتال در جریان همین رقابتها ساخته شد. ارتش آلمان به رهبری هیتلر در سال ۱۹۳۹ هیتلر به لهستان حمله کرد و عملا آتش جنگ جهانی دوم برافروخته شد. آدولف هیتلر در ۳۰ آوریل ۱۹۴۵ درست یک هفته پیش از سقوط آلمان نازی خود را کشت. در کنارهای تصاویر هیتلر بعضا عکس یک سگ و یک زن دیده می شد که از این دو به عنوان عزیزترین های هیتلر یاد می کردند. این زن که اوا براون نام داشت، معشوقه او بود که همراه هیتلر در روز ۳۰ آوریل خود را کشت.
گرتا گاربو ۱۹۹۰ – ۱۹۰۵
گرتا گاربو ستاره سوئدی سینما که در هر دو دوره سینمای صامت و ناطق می درخشید چهره چهارم کتاب است. گابرو که نام اصلی او گرتا گوستافسون است در سال ۱۹۰۵ در استکهلم به دنیا آمد. در پانزده سالگی به عنوان مدل در یک فیلم تبلیغاتی برای نخستین مقابل دوربین فیلمبرداری قرار گرفت. گاربو ستاره شهیر دهه ۱۹۳۰ هالیوود بود و در کنار او از بازیگران زن دیگری چون جون کرافورد، بت دیویس و کاترین هپبورن در آن سالها نیز نام برده می شد. او در طول دوران بازیگری اش چهار بار نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر زن شد گاربو در سال ۱۹۲۵ قراردادی با کمپانی مترو گلدوین مه‌یر امضا کرد و در طول ۱۶ سالی که با این کمپانی قرار داد داشت کمتر بازیگر زن هالیوودی توانست از لحاظ شهرت به پای او برسد.عکسهایی که به تناوب از او در آن سالها بر روی جلد مجله های مختلف هنری و مد از جمله ونیتی فر به چاپ می رسید نشان از علاقه عکاسان به عکاسی از او داشت. بسیاری از عکسهای مشهور گاربو توسط سسیل بیتون (۱۹۸۰-۱۹۰۴) یکی از برجسته ترین عکاسان مد و پرتره جهان برداشته شده است. با کناره گیری ناگهانی گاربو از دنیای بازیگری در سن ۳۶ سالگی که در اوج شهرت و محبوبیت بود عکسهای کمتری نیز از او به چاپ رسید البته علت اصلی کم عکس بودن او پس از سال ۱۹۴۱، انزوای او و ظاهر نشدنش در محافل عمومی بود. گرتا گاربو که هیچگاه ازدواج نکرده بود در سال ۱۹۹۰ در نیویورک درگذشت.
جان اف کندی ۱۹۶۳-۱۹۱۷
جان اف کندی بدون شک یکی از مشهورترین روسای جمهور آمریکاست. عوامل زیادی به شکل گرفتن این شهرت کمک کرده اند که شاید مهمترین آنها ترور او در سال ۱۹۶۳ بود که همچنان در هاله ای از ابهام است و هنوز اسناد تازه ای از این اتفاق به دست می آید.اما به جز آن، عوامل دیگری در شکل گیری شهرت جان اف کندی نقش داشته اند. او جوانترین کسی بود که تا آن زمان به ریاست جمهوری ایالات متحده برگزیده می شد و نخستین رئیس جمهور این کشور بود که مذهب کاتولیک داشت. همچنین شایعاتی در خصوص ارتباط پنهان او با مریلین مونرو ستاره سینما و نقش او در سیاست خارجی آمریکا در مقابل کشورهای کمونیستی از جمله عواملی بود که به اشتهار او می افزود.جوانی و خوش پوشی رئیس جمهور کندی او و همسر زیبایش، ژاکلین را به یکی از سوژه های مهم خبرنگاران و عکاسان تبدیل کرد.مرگ ناگهانی او و رسیدگی به پرونده قتلش و ازدواج ژاکلین با اوناسیس، میلیونر یونانی پس از مرگ کندی، نام او و همسرش را حتی پس از مرگش برای سالها در اخبار نگه داشت و عکسهایی از او که در زمان حیاتش هیچگاه منتشر نشدند پس از مرگش مرتب در نشریات مختلف چاپ می شدند.جان فیتز جرالد کندی در سال ۱۹۱۷ از پدر و مادری ایرلندی در نیویورک به دنیا آمد. او در سال ۱۹۴۶ به عنوان مسئول حزب دموکرات بوستون برگزیده شد و در سال ۱۹۵۳ به عنوان سناتور وارد سنای آمریکا شد. کندی در سال ۱۹۵۷ به جایزه ادبی پولیتزر دست یافت و در سال ۱۹۶۰ در سن ۴۳ سالگی در رقابتی فشرده با ریچارد نیکسون به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد. او در سال ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در شهر دالاس در ایالت تگزاس توسط لی هاروی اسوالد به قتل رسید.
مریلین مونرو ۱۹۶۲ - ۱۹۲۶
مریلین مونرو یکی از سرشناس ترین ستاره های تاریخ سینماست او نیز مانند جان اف کندی (شایعاتی درباره ارتباط این دو بر سر زبانها بود) بخش عمده ای از شهرتش را پس از مرگش زود هنگامش به دست آورد. او بارها از سوی مجلات و آژانس های مختلف به عنوان مشهورترین و جذاب ترین زن قرن بیستم انتخاب شده است.او علاوه بر اینکه همیشه در صدر اخبار هالیوودی بود و عکسهایی که پاپاراتزی ها از او می انداختند سوژه مورد علاقه عکاسان هنری نیز بود. کمتر کسی در هالیوود به اندازه مریلین مونرو توسط عکاسان صاحب نام و برجسته دنیا عکسبرداری شده است.برونو برنارد" مشهور به "برنارد هالیوود"، "سام شاو"، " کارتیه برسون"، "سسیل بیتون"، "داگلاس کرکلند" و "برت استرن" از جمله عکاسانی هستند که عکسهای آنها از مریلین مونرو جزو آثار پر ارزش تاریخ عکاسی هستند.بسیاری از نقاشی ها و طرح هایی که پس از مرگ "مریلین مونرو" از او کشیده شده، متاثر از آثار "اندی وارهول"هستند. مدل این طرح ها که عموما در آنها از رنگ های تند و شاد استفاده شده، عکسی است که در سال ۱۹۵۲ " فرانک پاوولنی" عکاس آمریکایی از " مریلین مونرو انداخته است.مریلین مونرو با نام اصلی نورما جین مورتنسن در سال ۱۹۲۶ در لس آنجلس به دنیا آمد در شانرده سالگی برای نخستین بار ازدواج کرد در سال ۱۹۴۴ توسط عکاسی کشف شد و در سال ۱۹۴۶ با کمپانی فاکس قرن بیستم قرارداد بازی در فیلم امضاء کرد. او در سال ۱۹۵۶ با آرتور میلر، نمایشنامه نویس سرشناس آمریکایی ازدواج کرد و به یهودیت تغییر مذهب داد. مشهورترین فیلمهای او بعضی ها داغشو دوست دارن و خارش هفت ساله اند. جسد او در ۵ اوت ۱۹۶۲ در خانه اش کشف شد که علت مرگ او مصرف بیش اندازه قرص خواب آور اعلام شد.اودری هپبورن ۱۹۹۳ - ۱۹۲۹
سالهای ۵۰ و ۶۰ میلادی سالهایی بودند که عکاسی چهره و مد به اوج خود رسیده بود و ستارگان خوش چهره سینما مناسب ترین سوژه برای روی جلد مجله های مد و بیل بورد های تبلیغاتی بودند. در این میان تصاویر کسانی چون مریلین مونرو، جیمز دین، مارلون براندو و اوا گاردنر بیش از بقیه دیده می شد. اودری هپبورن نیز از جمله کسانی بود که محبوبیت ویژه ای نزد عکاسان داشت. چهره کودکانه او تصویری متفاوت از چهره های معمول ستارگان شهیر آن زمان داشت.هپبورن در سال ۱۹۲۹ در بروکسل از پدری انگلیسی و مادری از اشراف هلندی به دنیا آمد و در ده سالگی همراه با مادرش به هلند مهاجرت کرد و در نوجوانی آموختن باله را آغاز کرد و در ۱۸ سالگی برای آموختن بیستر به لندن رفت. هپبورن فعالیت بازیگری اش را از بیست سالگی با بازی در نمایشی در لندن آغاز کرد و در سال ۱۹۵۱ در برادوی بر روی صحنه رفت. از همان سالها جلوی دوربین سینما قرار گرفت اما مهمترین فیلمش تعطیلات رمی بود که برای آن اسکار بهترین بازیگر زن را بدست آورد. بانوی زیبای من، سابرینا و صبحانه در تیفانی از فیلمهای مهم او هستند. هپبورن در سال ۱۹۹۳ بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.او علاوه بر اینکه از مشهورترین بازیگران زن زمان خود بود، به عنوان مدل لباس نیز نامش در سالهای ۵۰ و ۶۰ میلادی مطرح بود. در کتاب "پرعکس ترین چهره های جهان" نیز عکسهایی که از او برای مجله های مد چاپ شده در کنار عکسهایی سینمایی او آمده است. آخرین عکس بخش هپبورن به زمانی بر می گردد که او سفیر یونسکو بوده و به کشورهای محروم جهان سفر می کرد این عکس که کمی پیش از مرگش گرفته شده او را همراه پسرکی که فقط پوستی بر استخوان دارد، نشان می دهد. در میان عکسهایی که از اودری هپبورن گرفته شده عکسهایی که سسیل بیتون و فیلیپ هاسمن از او گرفته اند جزو شناخته شده ترین ها هستند.
جیمز دین ۱۹۵۵ – ۱۹۳۱
در تمام تاریخ سینما و هالیوود شاید هیچ بازیگری به اندازه جیمز دین با توجه به حضور کوتاهش در سینما شهرت نداشته باشد. شاید او هم مانند دو چهره دیگر این کتاب ( کندی و مونرو) بخشی از شهرتش را پس از مرگ اتفاقی و زودرسش به دست آورده است. اما به هرحال عکسهایی که از او گرفته شده حاکی از آن است که این بازیگر در زمان خود نیز به شهرت قابل توجه ای دست یافته بود. دهه پنجاه میلادی آغاز شکل گیری فرهنگ تازه ای در آمریکا بود، فرهنگ جوانان سرکش و بی قید نسبت به سیستم بسته آمریکای پس از جنگ. هنر و جامعه آمریکایی در حال تغییر بود و فیلمهای چون وحشی و اتوبوسی به نام هوس و شکوه علفزار نشان از آن می داد که نسل متفاوتی از جوانان به روی کار می آیند.در این میان جیمز دین با سه فیلم شرق بهشت، غول و شورش بی دلیل، هر سه با موضوع محوری جوان سرکش جایگاه ویژه ای در میان این نسل پیدا کرد.جیمز دین مجموعا در سه فیلم بلند حضور داشت که آخرین آن، شورش بی دلیل کمی پس از مرگش نمایشش عمومی پیدا کرد. رابین میور نویسنده کتاب علت بخشی از پر عکس بودن جیمز دین مرتبط با روابط دوستانه او با عکاسان مطرح آن زمان می داند برای مثال دین با جیمز استاک از عکاسان آژانس مگنوم و مجله لایف روابط صمیمانه ای داشته و خود می دانسته دوستی با عکاسان می تواند بودن تصویر او را روی جلد نخست مجلات کمک کند.مشهورترین عکسی که استاک از دین گرفته آن است که دین با سیگاری گوشه لب در روزی بارانی در میان تایم نیویورک در حال قدم زدن است. استاک علاوه بر عکسهایی که صرفا برای مجلات از جیمز دین می انداخته، از فیلمهای او نیز عکاسی می کند که شاید معروفترین آنها صحنه ای باشد که جمیز دین در فیلم شورش بدون دلیل در جریان یک درگیری چاقو در دست دارد.جیمز بایرون دین در سال ۱۹۳۱ در ایالت ایندیانای آمریکا متولد شد. در ۱۸ سالگی به کالیفرنیا رفت و در آنجا تحصیلاتنش را در رشته تئاتر دانشگاه یو سی ال ای آغاز کرد. نخستین نقش نمایشی را در ۱۹۵۰ بازی کرد و سال پس از آن به نیویورک رفت تا در نمایشهای جدی تر بازی کند. در سال ۱۹۵۲ به اکتورز استودیو رفت و زیر نظر لی استراسبرگ در کنار مارلون براندو و مونتگومری کلیف به یکی از برجسته ترین بازیگران مکتب "متد اکتینگ" بدل شد. نخستین نقشش را در فیلم شرق بهشت ساخته الیا کازان و به فاصله چند ماه دو فیلم غول (جورج استیونس) و شورش بی دلیل ( نیکلاس ری) را پشت سرهم بازی کرد. جیمز دین در روز ۳۰ سپتامبر ۱۹۵۵ در سن ۲۴ سالگی در سانحه رانندگی کشته شد
الویس پریسلی ۱۹۷۷ – ۱۹۳۵
بدون شک نام راک اند رول و الویس پریسلی هرکدام دیگری را به یاد می آورند، ستاره موسیقی راک اند رول هنوز پس از گذشت نزدیک به سی سال از مرگش همچنان برای خیلی ها بهترین خواننده عمرشان محسوب می شود.الویس به نوعی ادامه جیمز دین در دنیای موسیقی است. صحنه موسیقی آمریکا در سالهای پس از جنگ جهانی دوم مطلقا در اختیار خوانندگانی چون فرانک سیناترا و دین مارتین بود. موسیقی متفاوت او با ترانه های معترضش که از زندگی عادی و مردمی و نه عاشقانه های خیالی سرچشمه گرفته بود پایه گذار روی کار آمدن موسیقی کسانی چون باب دیلان، رولینگ استونز، بیتلها و بروس اسپرینگستین شد.دهه های شصت و هفتاد میلادی اوج سالهای تقلید از الویس بود و جوانان آن سالها که شیفته موهای روغن زده او و لباسهای تنگ و رنگارنگش بودند. این جوانان هر روز در عطش دیدن تصویر تازه ای از بت شان بودند تا در شباهت به سلطان راک اند رول از دیگران پیشی بگیرند. این کار نیاز به شکار الویس توسط عکاسان داشت.بخشی از سالهای اوج شهرت پریسلی مصادف بود با سالهایی که عکاسان پرتره بیش از هر زمان به ستارگان سینما و موسیقی توجه داشتند. سالهایی که مریلین مونرو و اودری هپبورن نیز در اوج بودند. بیشترین عکسهای الویس را که تعدادی از آنها در کتاب آمده، آلفرد ورتایمر انداخته است. او که دستیار یک عکاس تبلیغی بود کار حرفه اس اش را با عکاسی از الویس شروع کرد و به کمک این عکسها بود که به یکی از سرشناس ترین عکاسان دوره خود تبدیل شد.الویس ارون پریسلی در سال ۱۹۳۵ در ایالت می سی سی پی به دنیا آمد. نخستین قراردادش را در بیست سالگی امضا کرد و در سال ۱۹۵۸ در اوج محبوبیت به ارتش فرا خوانده شد که بازتاب گسترده ای در میان هوادارانش داشت. در ۱۹۶۷ با پریسلا بیولوی ۲۱ ساله ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دختری به نام لیزا ماری بود که بعدها به ازدواج مایکل جکسون در آمد. الویس پریسلی در روز ۱۶ اوت ۱۹۷۷ به دلیل نارسایی قلبی در گذشت.
محمد علی (کلی) ... - ۱۹۴۲
در میان ده چهره کتاب تنها محمد علی کلی است که هنوز در قید حیات است و او همچنین تنها شخصیت ورزشی این مجموعه است.تصویر ایستاده محمد علی خشمگین که با بالای سر حریفش، سونی لیستون پس از اینکه که او را در مسابقه قهرمان بوکس سنگین وزن جهان ضربه کرده، شاید مشهورترین عکس از این ورزش باشد. این عکس را نیل لیفر در سال ۱۹۶۵ انداخته و خود درباره این عکس می گوید: "لحظه ای رویایی برای هر عکاسی"، این عکس پس از آن در طول تمام سالهایی که محمد علی در رینگ بوکس بود به عنوان تبلیغ برای تهییج هواداران او و ایجاد ترس در دل حریفان او استفاده می شد.کاسیوس کلی (محمد علی) علاوه بر قدرت و عظمتی که در عرصه ورزش داشت در خارج از رینگ بوکس نیز به خاطر فعالیتهای اجتماعی اش از جایگاه ویژه ای برخوردار بود. او یکی از نمادهای جنبش ضد نژادپرستی در سالهای ۱۹۶۰ بود و حشر و نشرش با رهبران این جنبش مانند مالکوم ایکس و مارتین لوتر کینگ نام او را خارج از دنیای ورزش هم مطرح کرده بود. در سال ۱۹۶۴ او با گرویدن به مذهب اسلام نام خود را به محمد علی تغییر داد. او در سال ۱۹۶۷ به دلیل مخالفتش با جنگ ویتنام از رفتن به ارتش سرباز زد که منجر شد مدتی از از بوکس دور بماند و همچنین گذرنامه اش را نیز از دست دهد.محمد علی قهرمان بلامنازع بوکس سنگین وزن جهان در دو دهه نهایتا این ورزش ار در سال ۱۹۸۱ برای همیشه کنار گذاشت. در کتاب "پر عکس ترین چهره های جهان" عکسهای متنوعی از او چاپ شده است. عکسهایی که فیلیپ شالکه از او در هنگام تمرین در زیر آب برای مجله گرفته و یا عکسهایی که عباس عطار، عکاس ایرانی، هنگام نخستین سفر محمد علی به آفریقا برای مسابقه با جورج فورمن از او برداشته است.


همچنین مشاهده کنید