شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چگونه کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کنیم؟


چگونه کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کنیم؟
كلسیم در باغهای پرتقال تولید نمی شود، اما در پرتقال به میزان فراوانی یافت می شود. در مارگارین صبحانه های حاوی غلات، كیك و مواد انرژی زا وجود دارد. تولید كنندگان موادغذایی، ۱۱۹ محصول دارای كلسیم را در سال گذشته معرفی كرده اند كه این میزان سه برابر آن چیزی است كه در سال ۱۹۹۸ عرضه شده است.
بونی لایب من مدیر تغذیه مركز علمی منافع عمومی در آمریكا می گوید: «به هر طرف كه نگاه می كنید، یك ماده غذایی كه كلسیم به آن اضافه شده است می بینید. در آب میوه های سرد، سه برابر بیشتر از كلسیم استفاده شده است. در حدود ۲۰ میلیون خانواده آمریكایی كلسیمی بیش از حد نیاز دریافت می كنند. این در حالی است كه ما باید نسبت به اهمیت این ماده آگاه شویم. بخش قابل توجهی از مردم هنوز بسیار كمتر از آنچه كه برای داشتن استخوانها و دندانهای محكم لازم دارند كلسیم دریافت می كنند. فقط ۱۰ درصد از زنان ۵۰ ساله و جوانتر ۱۰۰۰ میلی گرم كلسیم تجویز شده و كمتر از یك سوم نوجوانان ۱۳۰۰ میلی گرم را كه برای رشد استخوانهایشان لازم دارند، بطور روزانه مصرف می كنند. (بدن در دوران نوجوانی نیمی از استخوانها را می سازد) مسئله اینجاست كه با غذاهای غنی شده، مردمی كه قصد دارند كمبود كلسیم نداشته باشند، ممكن است بیشتر از حد نیاز از این ماده خوب مصرف كنند.
دكتر یان تامسون از یك دانشكده بهداشت در سن آنتونیو تگزاس می گوید: «اكثر مردم می توانند از غذاهای مكمل استفاده كنند، اما اگر شما زیاد از آن استفاده كنید، بدنتان ممكن است قادر به هماهنگ شدن با آن نباشد، در اینجا به راههایی اشاره می كنیم تا بتوانید نیاز بدن خود به كلسیم را تأمین كنید و كمبود و مازاد آنرا تشخیص دهید.
پنجمین عنصر فراوان در زمین، مانند یك ماده معدنی جادویی به نظر می رسد كه تا حدودی نیز همین گونه است. از آنجایی كه مواد غذایی، علاوه بر كلسیم دارای مواد دیگر نیز می باشند، بهترین منبع كلسیم محسوب می شود. برای مثال، در یك فنجان شیر، پروتئین، ریبوفلاوین ویتامین D به همراه ۳۰۰ گرم كلسیم وجود دارد. بازاریابان به افزایش مصرف نوشیدنی هایی كمك كرده اند كه موجب شده استفاده از شیر كم شود. بطور متوسط در حال حاضر نوجوانان دو برابر شیر، نوشابه می نوشند. غذاهای غنی شده و مكمل می توانند این خلا را پر كنند. این غذاها موجب می شوند كه مردم بدون اینكه رژیم غذایی خود را كنار بگذارند، به مقدار لازم از كلسیم بهره مند شوند.
فراوان ترین نوع مواد معدنی، كلسیم كربنات، از سنگ آهن و صدف خوراكی گرفته می شود، این نوع كه در بیشتر قرص ها وجود دارد، در صورتی كه به مقدار ۵۰۰ میلی گرم یا كمتر و در تركیب با غذا و ویتامین D استفاده شود، بهترین تأثیر را دارد. كلسیم سیتریت كه در بسیاری از آب میوه های غنی شده وجود دارد، به غذا یا ویتامین D نیاز ندارد وكمی بهتر جذب می شود. صرفنظر از نوع آن كلسیم با مقدار زیادی سدیم، پروتئین یا كافئین دفع می شود. در مقابل هر ۵۰۰ میلی گرم سدیمی كه مصرف می كنید، ۱۰۰ میلی گرم كلسیم از دست می دهید و هر گرم از پروتئین برای بدن ارزشی به اندازه ۱ تا ۵/۱ میلی گرم كلسیم دارد. افرادی كه بدنسازی می كنند، با كاهش روزانه ۱۳۰ گرم پروتئین روبرو شده یعنی تقریبا ۵۰ میلی گرم كلسیم از دست می دهند. مصرف مقادیر زیاده كلسیم از طریق منابع غذایی دشوار است اما غذاهای مكمل به راحتی می توانند مكمل به راحتی می توانند نیازهای بدن افراد یا حتی فراتر از آنرا تأمین كنند. وجود بیش از ۲۵۰۰ میلی گرم كلسیم در غذاها ممكن است باعث مشكلاتی برای بدن بخصوص زنگ آهن شود.
استفاده بیش از حد كلسیم نیز می تواند مشكلاتی از جمله سنگ برای كلیه ایجاد كند.
تحقیقات نشان می دهد مردانی كه كلسیم زیادی مصرف می كنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند.
ممكن است كلسیم یك ماده معدنی جادویی باشد، اما حتی در مورد جادوها هم باید میانه روی و تعادل را رعایت كرد.

نادیا كیهانی
منبع : بنياد انديشه اسلامي


همچنین مشاهده کنید