جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
عروس وحی
آیات قرآن و كلام وحی همواره از زیباترین و شیواترین كلمات برخوردار بودهاند، به گونهای كه نه در كلام عرب و نه در هیچ كلام دیگری همانند نداشته و نخواهند داشت.
الفاظ كلام الهی از لحاظ كیفیت چنین كلمات و نظم زیباتر از هر نظم و نثر و از نظر مفاهیم و معانی دقیق و عمیق آن، شیواتر از هر سخن و كلام دیگری است. اما در میان آیات و سورههای قرآن، بعضی از درخشندگی و برجستگی خاصی برخوردارند كه ائمهعلیهم السلام به آنها اشاره كردهاند. از آن جمله سوره «الرحمن» است كه «عروس قرآن» لقب گرفته است. (۱)
اما چرا «عروس» و نه چیز دیگر؟ معلوم است كه به خاطر زیبایی این سوره است، آن هم زیبایی مفاهیم این سوره، نه زیبایی ظاهر آیات و الفاظ آن; چه اینكه ظاهر آیات این سوره چندان تفاوتی با دیگر سورهها ندارد و شاید بتوان سورههای زیباتری هم از نظر نظم و نثر در قرآن پیدا كرد كه به آنها لقب «عروس» داده نشده است.
اما باز این سؤال مطرح است كه چه مفاهیم و معانیی در این سوره وجود دارد كه موجب شده این سوره لقب «عروس» به خود بگیرد، در حالی كه میبینیم همین مطالب یعنی تذكر به نعمتهای خدا و توبیخ مكذبین در جاهای دیگر قرآن هم آمده است; با این حال چرا فقط این سوره را عروس قرآن نامیدهاند؟!
شاید بتوان به این سؤال با دو احتمال پاسخ داد. اول اینكه بگوئیم گرچه این مفاهیم در جاهای دیگر قرآن هم آمدهاست; اما تذكر به همه آنها در یك جا، به این صورت كه در این سوره تكرار شده است، در جای دیگری از قرآن به چشم نمیخورد. اما احتمال دوم كه به نظر میرسد به واقعیت نزدیكتر باشد، آن است كه این سوره همانند عروس زیبایی در دیبا فرو رفته و در پس پرده حجله پنهان شده است. یعنی در پس پرده مفاهیم و معانی ظاهر آیات با چهرهای زیبا و در نهایتحسن پنهان شده كه با سرانگشت اشاره محرمان وحی خودنمائی میكند.
و این گونه آیات گرچه در سورههای دیگر قرآن هم هست، اما در این سوره همچنان كه اشاره خواهد شد، با كنایه و استعاره و ایهام بیشتری نازل شده است و همین باعث میشود كه این سوره زیباتر از سورههای دیگر باشد و شباهتش به عروس بیشتر شود; زیرا كه حسن و زیبایی عروس (همچنان كه در آیه ۷۲ همین سوره به آن اشاره شده است) در این است كه در زیر تور و پشت پرده باشد: «حور مقصورات فی الخیام»
بعضی از مفسرین نمونه هایی از این پرده برداری از الفاظ و معانی ظاهری و كشف جمال این حقیقت پنهان شده را بیان كردهاند كه در این مقال، به طور اجمال به آنها میپردازیم:
علامه مجلسی در «بحار» از علی بن ابراهیم قمی چنین نقل كرده است (۲) :«الرحمن علم القرآن»; یعنی «علم محمدا القرآن»و درباره آیه «خلق الانسان» میفرمایند: ذلك امیرالمومنین علیه السلام «علمه البیان»;یعنی «علمه بیان كل شیء یحتاج الناس الیه» و درباره «الشمس و القمر بحسبان» میفرمایند كه مراد آن دو نفر هستند (اولی و دومی از غاصبان خلافت)، كه در قیامتبه عذاب خدا گرفتار میشوند; به این صورت كه نور ظاهری آنها به عرش برمی گردد و حرارت آنها هم كه از جهنم بوده است، به جهنم برمی گردد و تعبیر «شمس» و «قمر» برای آن دو نفر به این جهت است كه پیروان آنها آنان را خورشید این امت و نور آن میدانند. و به خدا سوگند كه غیر از آن دو نفر كسی مراد خداوند نیست و نیز درباره این آیه «و النجم و الشجر یسجدان» فرمودهاند كه «نجم» رسول خداصلی الله علیه وآله است كه خداوند در جای دیگر قرآن هم به ایشان لقب نجم داده است. (در سوره نحل آیه ۱۶:« و علامات و بالنجم هم یهتدون» كه علامات اوصیاءهستند و نجم رسول خداصلی الله علیه وآله.)
و آیه «و السماء رفعها و وضع المیزان» را نیز چنین معنا میفرمایند كه «سماء» رسول خداصلی الله علیه وآله است كه خداوند او را بسوی خودش بالا بردهاست و «میزان» امیرالمؤمنینعلیه السلام است كه او را برای خلقش نصب كرده است و درباره آیه«الا تطغوا فی المیزان» میفرمایند كه بر امام با عصیان از دستوراتش طغیان نكنید « و اقیموا الوزن بالقسط»; یعنی: برای خود امام عدل اقامه كنید.«و لاتخسروا المیزان»; به امام ظلم نكنید و حقش را كم نگذارید.
و اما درباره «فبای آلاء ربكما تكذبان» چنین میفرمایند كه این آیه در ظاهر خطاب به جن و انس است ولی در باطن مراد، آن دو نفر (غاصبان خلافت) هستند. و این مطالب از امام صادق علیه السلام در كتاب «كنز الفوائد و تاویل الآیات الظاهرهٔ» هم روایتشده است كه علامه مجلسی در «بحار» از آن نقل كرده است. (۳)
این در حالی است كه درباره آیات دیگر این سوره هم به همین منوال پرده از چهره زیبای حقیقت كنار زده شده و مقداری از وجاهت و زیبایی آن را آشكار كردهاند.
علامه مجلسی در «بحار» (۴) از كتاب «كنز الفوائد» از ابوذررضی الله عنه از پیامبر گرامی اسلامصلی الله علیه وآله درباره آیه «مرج البحرین یلتقیان» روایت كرده است كه آن دو بحر علی و فاطمهعلیهما السلام هستند كه هر یك دریایی از علم هستند و یكی بر دیگری خروج نمیكند و «یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان» حسن و حسینعلیهما السلام هستند. شیخ صدوق در «خصال» و ابن شهر آشوب در «مناقب» و دیگران نیز این روایت را نقل كردهاند. حال با این نمونهها، ما میتوانیم به جمع بندی زیبایی دست پیدا كنیم و آن اینكه سوره الرحمن در توصیف زیباترین مخلوقات خداوند و تذكر به قدردانی از این نعمتهای حقیقی و توبیخ تكذیب آنها نازل شده است و لقب «عروس» سزاوارترین لقب برای این سوره است و نباید از این نكته غافل بود كه تعبیر آیات این سوره همه، به حكم وحدت سیاق، باید بر همین منوال براهل بیت پیامبرصلی الله علیه وآله تطبیق شود تا وحدت سیاق این سوره خدشه دار نشود.
گر چه درباره آیات دیگر این سوره چنین تفاسیری از اهل بیتعلیهم السلام به ما نرسیده است ولی مشابه آنها در احادیث دیگری وارد شده است كه منطبق بر مفاهیم این آیات است و شاید بتوان با كمك آنها مراد و مقصود واقعی بقیه آیات این سوره زیبا را پیدا كرد و اشاره مفسران كلام الهی و امانتداران وحی به بعضی از آنها و فروگذاری از بیان بعضی دیگر، از باب این است كه «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.»
پینوشتها:
۱) مستدرك الوسائل، ج ۴، ص ۳۵۱: روی عن موسی بن جعفر، عن آبائه عنه قال: «ولكل شیء عروس و عروس القرآن سورهٔ الرحمن - جلذكره - ».
۲) بحار الانوار، ج ۲۴، ص ۶۷، ۳۶،۱۷۱.
۳) بحار الانوار، ج ۲۴، ص ۳۰۹ و ج ۳۰، ص ۲۵۶.
۴) بحار، ج ۲۴، ص ۹۷، ۹۸ و ۹۹.
سید هادی عظیمی
منبع : بنياد انديشه اسلامي
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
طالبان دولت رئیس جمهور توماج صالحی رئیسی گشت ارشاد رهبر انقلاب کارگران سریلانکا پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم
کنکور تهران حجاب سیل هواشناسی سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس اصفهان سلامت فراجا وزارت بهداشت
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو قیمت دلار دلار بازار خودرو مسکن بانک مرکزی ایران خودرو ارز قیمت سکه سایپا
ترانه علیدوستی تلویزیون گردشگری سریال سینمای ایران مهران مدیری کتاب تئاتر موسیقی
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
غزه اسرائیل روسیه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه حماس چین طوفان الاقصی اوکراین ترکیه عربستان
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال فوتسال تراکتور لیگ برتر انگلیس والیبال
تیک تاک همراه اول ناسا اپل فیلترینگ وزیر ارتباطات مایکروسافت عیسی زارع پور
مالاریا کاهش وزن پیری سلامت روان داروخانه