پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


راهبردهای خدمات مخابراتی تفکر جهانی یا عملکرد محلی ؟


راهبردهای خدمات مخابراتی تفکر جهانی یا عملکرد محلی ؟
چنین سرمایه گذاری هایی عاقلانه است؟ ائتلاف ها وادغام هایی اخیربین شركت های مخابراتی مانند ای تی اند تی ، بریتیش تلكوم و ورلد كام گروهی از فراهم آوران جهانی را پدیدآورده است كه می توانند به مشتریان بزرگ چندملیتی خدمات یكپارچه، منسجم ودارای ارزش افزوده ارائه دهند.ازسوی دیگرافزایش رقابت دربسیاری ازبازارها كه درگذشته بازارهای بسته ای بودندبرای كاربران فرصت های بی سابقه ای فراهم آورده است تا بتوانندازبااستفاده از پویایی های بازاردست به مذاكرات ملی وبین المللی بزنند.این روندها سبب شده است شركت های مخابراتی برسردوراهی قرارگیرند.بهتراستازچشم اندازی جهانی به مذاكره بپردازندوازمزایای استانداردسازی وهمگنی،تخفیف های عمده فروشی وصرفه جویی های مقیاسی استفاده كنند؟یابهتراست به رابطه ی مستقیم با شركت های مخابراتی محلی روی آورندوازپویایی های بازاردركشورهاومناطقی خاص بهره ببرند؟آیامی توان از بهترین ویژگی های هردو رهیافت بهره گرفت؟دراین نوشتاربه مشخصه های هردورهیافت مذاكره ی جهانی وملی پرداخته می شودو مزایا ومعایب نسبی شان بررسی می شود.
دیدگاه جهانی
راهبرد جهانی مخابراتی به خدمات ارزش افزوده با
قابلیت های جهانی و مدیریت شبكه به هم پیچیده بین المللی نیازمند است. این قابلیت ها
دركی عمیق از مباحثی متعدد از اقتصادی و قانونی گرفته تا فناوری های روز و ویژگی های بازار های محلی و منطقه ای مخابرات می طلبد. بسیاری از شركت های چند ملیتی به این نتیجه رسیده اند كه خود به تنهایی قادر به پاسخگویی به تمامی این جوانب نیستند. در چنین موقعیتی، كمك گرفتن از سایر شركت های همتای خارجی، مناسب ترین سرمایه گذاری به نظرمی رسد و تنها تمهیدی است كه می توان برای از میان برداشتن این معضل شركت های مخابراتی بزرگ اندیشید. دیگر امتیاز این نگرش جهانی، قابلیت به كارگیری منابع جهانی برای مذاكره باشركت های مخابراتی است. برای مثال شركتی كه در سال ۴۰ میلیون دلار برای خدمات دهی مخابراتی به آمریكا و ۵ میلیون دلار برای فرانسه سرمایه گذاری می كند، علیرغم این اختلاف فاحش و تبعیض در سرمایه گذاری باید بتواند در فرانسه نیزاز قدرت مذاكره بالایی برخوردار باشد. از سوی دیگر، راهبرد جهانی باعث تقویت استاندارسازی، همگنی و پیش بینی پذیری می شود. این امر سبب بهبود صورتحساب گیری و گزارش گیری وحسابداری هزینه های جهانی می شود. همچنین یكپارچگی جهانی یافتن مشكلات موجود و راه حل آن از جمله شناسایی قطعی های شبكه در نقاط دور دست را آسان می كند. از نگاه راهبردی، استاندارد سازی مخابرات نه تنها همسازی بامشكلاتی مانندایرادهزاره را میسرمی كنندبلكه برنامه ریزی های جهانی راهم پشتیبانی می كند.البته رهیافت جهانی عیبی هم دارد. شركت هایی كه با هم تلفیق می شوند و از دیدگاه جهانی تبعیت می كنند، ارتباط خود را به تدریج با نیروهای بازار محلی و ملّی خود از دست می دهند. همچنین درعقد قراردادها برای به كارگیری این نیروها و مذاكرات انعطاف پذیری چندانی از خود نشان نمی دهند . دیدگاه جهانی ، توجه به جزئیات ضروری را نادیده می گیرد، جزئیاتی كه برای بهره گیری از شرایط بازار محلی حائز اهمیت هستند. از بعد دیگر، در مفهوم مخابرات جهانی، واژه « محلی » می تواند تمامی اروپا را دربرگیرد – در دیدگاهی كه در آن سخنی از اختلافات در قوانین، زیر ساخت و فرهنگ فرانسه ، ایتالیا یا انگلستان در میان نیست .همچنین در مورد مذاكرات وعقد قرارداد در نگرش جهانی ، به جای این كه مبتنی بر نرخ های موثر و كارا باشد ، متكی بر تعرفه های ملی است و این امر سبب می شود مشتریان از بسیاری جهات متضررشوند
دیدگاه ملّی
دیدگاه محلی بر خلاف نگرش جهانی عمده تمركز خود را بر مذاكره قرار می دهد و می كوشد ارتباط مشتری با نیروهای بازار را حفظ كند و ازاین طریق بر هزینه تمام شده خدمات مخابراتی در بازارهای تك تك كشورها تاثیر گذارد. طبق این نگرش، شركت های مخابراتی از شرایط محلی و رقابت میان شركت های مختلف در بازارهای محلی بهره می گیرند. امّا از سوی دیگر نمی توان به این طریق از همسویی جهانی به عنوان ابزاری برای مذاكره استفاده كرد. و در نهایت این كه وقتی مذاكرات بر سر عقد قرارداد در سطح محلی انجام می گیرد، غالباٌ توافقات متعددی بر سر نحوه صدور صورتحساب و ارائه خدمات حاصل می شود. بار دیگر لازم به ذكر است كه احتیاجات خاص هر سازمان باید مدّ نظر قرار گیرد. در شركتی كه بخش عمده ای از مخابارت یك كشور را در اختیار دارد، تنوع در نحوه صدور صورتحساب و ارائه گزارش می تواند سودمند باشد و آن زمانی است كه شرایط و نیازهای خاص محلی خود را در نظر بگیرند.اما اگر زیر ساخت یكپارچه جهانی در اولویت قرار داشته باشد، تنوع در ارائه گزارش و نظایر آن خود تبدیل به معضل بزرگی می شود.
مذاكره غیر فعال
راهبرد جهانی برای برخی سازمان ها ، راه حل مناسبی است در حالی كه برای برخی دیگر دیدگاه متمركز كشور به كشور كارایی بهتری دارد. با این حال تنها تعداد اندكی شركت های چند ملیتی از این واقعیت آگاه هستند كه امكان انتخاب دارند. بیشتر شركت ها به جای این كه با انتخاب آگاهانه یكی از این راهبردها در جهت بهره مندی از منافع حاصل از آن تلاش كنند، به صورتی منفعل به قوانین حاكم بر مخابرات گردن می نهند و نظرات تحمیلی شركت ها ی مخابراتی برای ارائه خدمات جهانی را می پذیرند یا در هر كشور توافق نامه ها ی جداگانه ای مبتنی بر قوانین حاكم بر آن كشور امضاء می كنند. در این حالت امكان هر گونه بهبود در ارائه خدمات و كاهش هزینه ها از بین می رود. به عنوان مثال، شركت هایی كه تابع دیدگاه جهانی هستند، غالباٌ درگیر معاهدات دراز مدت مبتنی بر تعرفه های مخابراتی می شوند كه این امر تنزل در خدمات را به همراه دارد. بر عكس شركت هایی كه مذاكرات خود را برپایه مقتضیات ملّی دنبال می كنند، نمی توانند از دانش جهانی بر سر میز مذاكره استفاده كنند در نتیجه راه را بر روی تنظیم قیمت ها می بندند. در برخی موارد، شركت ها تابع دیدگاه در مذاكرات مخابراتی هستند اما به واسطه عدم درك صحیح از فناوری های روز و هزینه خدمات مخابراتی در بازارهای جهانی قادر به بهبود وضعیت بازار نیستند.
مذاكرات فعال
اولین گام در راستای توسعه راهبردی كارا و فعال در مذاكرات ، احاطه كامل به هزینه های موجود (در دو سطح ملی و جهانی ) ، ساختار هزینه و تغییرات آینده است. در نمودار زیر سه طبقه بندی اصلی هزینه های مخابراتی و سهم هر یك به تصویر كشیده شده است. این سه گروه عبارت است از خدمات، پرسنل و تجهیزات .
توزیع هزینه های مخابرات
در آینده ، هزینه مربوط به خدمات مخابراتی با كاهش قابل توجهی رو به رو خواهد شد این در حالی است كه هزینه مربوط به پرسنل و به عنوان بخشی از هزینه كلی افزایش خواهد یافت. هزینه های تجهیزات نیز چندان تغییری نخواهد كرد.منابع عظیم انسانی و هزینه های مدیریتی مربوط به مدیریت شبكه از جمله عواملی هستند كه نشان می دهند امكان مدیریت كارا و موثر مخابرات به صورت خانگی وجود ندارد. وقتی شركتی به این نتیجه برسد كه امكان حل مشكلات مدیریتی را ندارد، فقط می تواند از طریق ادغام با شركت های خارجی به حیات خود ادمه دهد.در نمودار صفحه بعد می بینید كه ادغام شركت های مخابراتی در كوتاه مدت به نفع مشتری است چرا كه هزینه های مربوط به مدیریت به پیمان كارسپرده می شود . اما در طول زمان كاهش هزینه های ناشی از تلفیق شركت ها در یكدیگر كمتر می شود. اما د رعین حال مذاكرات مستقیم بر سر كاهش هزینه های خدمات مخابرات در طول زمان بر روند كاهش هزینه ها تاثیر مثبتی می گذارد. به بیانی دیگر، سود كوتاه مدت ناشی از كاهش هزینه های مدیریت و منابع انسانی در شركت های ادغام شده تحت الشعاع هزینه های بالاتر خدمات در دراز مدت قرار می گیرد. جدا از بحث هزینه، از دیگر مباحثی كه باید مد نظر گیرد، ارزشی است كه این ادغام در حل مشكلات فراهم می كند و زمینه ساز اعمال یك نظام پیچیده ارتباطات جهانی با قدرت مدیریت بالا می شود.علیرغم این توازن، سازمانی كه به یك ارائه دهنده جهانی تبدیل می شود می تواند از كاهش هزینه های خدمات مخابراتی بهره مند شود .طبق حسابی سرانگشتی ، یك شركت می تواند ۴ درصداز هزینه مربوط به برون سپاری را برای نظارت بر قرارداد صرف كند. بخشی از این ۴ در صد به نظارت و تحلیل قیمت های بازار اختصاص می یابد. از هوشمندی حاصل از این تحلیل می توان برای مذاكره با سایر شركت های خارجی استفاده كرد. با توجه به رشد ناپایداری بازار بین المللی مخابرات و فرصت های حاصل از این پس انداز ، این سرمایه گذاری كوچك می تواند نتایج بسیار اساسی به دنبال داشته باشد. با شناخت نیرو های بازار و مصالحه های حاكم بر سناریو های مختلف خدمات مخابراتی، شركت ها می توانند مذاكرات و تصمیمات خود را بر پایه عملكردفعالانه استوار كنند به ویژه می توانند به منافع حاصل از دیدگاه جهانی و هم منافع حاصل از نگرش ملی – محلی دست یابند .
نتیجه گیری
به طور كلی نگرش جهانی مشوق یكپارچگی ، همگنی و استاندارد سازی با هزینه بالاتر است. تمركز برروی فرصت های موجود در بازار های محلی موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها می شود . اما شركت هایی كه در تعدادی از كشورها فعالیت دارند، هزینه نیروی كار متخصص لازم برای عملكرد بهینه در محیط های قانونگذاری ملی كه محدودیتهای بسیار دارند، با موانع های متعددی مواجهند . شناخت نیروهای نهفته بازار مخابرات به شركت های مخابراتی اجازه می دهد تدابیری صحیح در راستای انتخاب روش موثر مذاكره بیندیشند . علاوه بر این به آنان امكان می دهد با مذاكره در سطوح مختلف از منافع راهبردهای ملی و جهانی به طور همزمان با یكدیگر برخوردار شوند.
خدماتی كه یك شركت مخابراتی جهانی توانایی ارائه آن را دارد از ابعاد مختلف مدیریتی و راهبردی حائز اهمیت است. از جمله این منافع در امر هزینه هاست كه می توان آن را در دو سطح دراز مدت و كوتاه مدت بررسی كرد. تنها یك راه مستقیم برای مذاكره در مورد خدمات بین المللی مخابراتی وجود ندارد سازمان های مختلف ، نیاز های مختلف دارند و باید به طرق مختلف به دنبال مصالحه باشند . آگاهی از جزئیات مربوط به قیمت گذاری مخابرات و شرایط بازار در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برگردان: مژگان همایون ف
منبع : ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات


همچنین مشاهده کنید