پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


چک الکترونیک و پول دیجیتالی


چک الکترونیکی E-check
چکهای الکترونیکی صرفا نسخه ای از چکهای کاغذی در دنیای واقعی هستند.این چکها اصولا یکسان و مانند چکهای کاغذی عمل می کنند.اما می توان هزینه ها را تا حدودی کاهش داد.زیرا برای نوشتن ، ذخیره کردن ، بازیابی و پست کردن هیچگونه کاغذی مصرف نمی شود.امضاء دستی هم با امضاء دیجیتالی بر روی چک الکترونیکی تعویض می شود.این امر هویت صاحب چک را مشخص می کند.
پول دیجیتالی
ایده پول دیجیتالی از سال ۱۹۹۰ در یکی از بانکهای اصلی لندن آغاز و منجر به ایجاد Mondex int شد. این موسسه مسؤل تخصیص مجوزهای حقوقی Mondex در سراسر جهان و توسعه محصولات جدید بر پایه تکنولوژی Mondex است.این موسسه ضمنا مسؤل اطمینان از عملیات متقابل میان مجوزهای Mondex در سراسر جهان ، ایمنی و مدیریت ریسک و گواهی تمام تجهیزات Mondex برای استفاده در تمام جهان است.
Mondex از سال ۱۹۹۷ در امریکا فعالیت خود را آغاز کرد و اجرای این طرح را در کشور توسعه و سرعت داد.صاحبان اصلی شرکت Mondex به تساوی عبارتند از:
۱. Bank one corporation
۲. Citi bank universal card services
۳. Master Card
۴. Wells Fargo
۵. Chase Manhattan Bank
۶. Discover Financial Services
۷. Michigan National Bank
جهت دریافت پول دیجیتالی، مشتری در یک بانک الکترونیک سپرده گذاری می کند و در قبال پولش یک اظهار الکترونیکی دریافت می کند.مشتری در هنگام خرج کردن آن اظهار الکترونیکی را به دیگران می دهد و یا آن را به بانک برگردانده و پول واقعی دریافت می کند.
ویژگی های پول دیجیتالی
پول دیجیتالی دارای ویژگی های زیر است:
۱. قابل استفاده توسط هر کسی که آن را در اختیار دارد می باشد.
۲. به عنوان پول واقعی شناخته شده و به سادگی به پول قانونی تبدیل می شود.
۳. قابل استفاده برای تمام پرداختهای کوچک می باشد.
۴. استفاده ، ذخیره ، خرج کردن و تبدیل آن ارزان است.
۵. هنگام خرج کردن نیاز به شناسایی پرداخت کننده ندارد.
۶. پولهای دیجیتالی می توانند انتقال ارزش خود را پشتیبانی کنند و نیازی به ارتباط با برخی از پشتیبان کنند ها یا موسسات مالی طرف سوم برای تایید معامله ندارند.
منبع : شرکت مخابرات استان تهران


همچنین مشاهده کنید