پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نقض کنندگان منشور ملل متحد ایران را هدف گرفته اند


نقض کنندگان منشور ملل متحد ایران را هدف گرفته اند
زمانی که پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای تدوین شد، تمامی دولت های غیر هسته ای موظف شدند از گسترش سلاح های هسته ای جلوگیری کرده و قدرت های هسته ای هم زرادخانه هسته ای خود را گسترش ندهند. ولی از آن زمان آمریکا برنامه ای را آغاز کرد که این کشور را قادر به استفاده از سلاح های هسته ای در فضا می ساخت. اسرائیل هم به همین شکل یکی از متحدان نزدیک آمریکاست که دارای فعالیت هایی عظیم در زمینه تولید سلاح های هسته ای است.
همه مخالفان سلاح های هسته ای می دانند که استفاده از نیروی هسته ای برای تولید برق، لزوما به ساخت بمب نخواهد انجامید بلکه آمریکا بود که در زمان حکومت شاه اصرار داشت نیروگاه های هسته ای را وارد ایران کند.
به راحتی می توان فهمید که چرا بوش بمباران ایران را راهی برای کسب مجدد اعتبار سیاسی از دست رفته خود می داند زیرا به علت جنگ عراق و تلفات بالای ارتش آمریکا در آن کشور، در داخل آمریکا با مخالفت های گسترده ای مواجه است.
در این میان نمی توان به این واقعیت پی برد که کاخ سفید چه فکری در مورد حمله به ایران دارد و در پس حمله هوایی احتمالی این کشور چه نیاتی نهفته است؟! در مقایسه با حمله اسرائیل به عراق در سال ۱۹۸۱، می توان دریافت که اسرائیل آشکارا قصد خود را مبنی بر حمله به ایران برای جلوگیری از تولید سلاح های هسته ای در این کشور اعلام کرده است.
وقوع چنین حمله ای چه از جانب آمریکا و یا اسرائیل، مانند حمله به عراق، نقض منشور ملل متحد است ولی بوش، شارون و بلر گویا هیچ توجهی به این موضوع ندارند. شروع جنگی دیگر منجر به همان چیزی خواهد شد که در سال ۲۰۰۲ روی داد،‌ ابتدا می گویند ایران تهدیدی نظامی برای جهان است زیرا سلاح هسته ای دارد. سپس تضمین می دهند که بوش امیدوار است این قضیه از طریق دیپلماتیک یعنی مذاکره با اروپا حل و فصل شود.
این دقیقا همان چیزی است که هنگامی که هانس بلیکس در بغداد از طرف سازمان ملل با صدام حسین صحبت می کرد، به ما گفته شد اما اکنون ما به علت برخی اطلاعاتی که از تفاهم نامه داونینگ استریت درز کرده، می دانیم که تصمیم حمله به عراق خیلی پیشتر گرفته شده بود.
در حال حاضر هم وضعیت همانطور است و ما از این واهمه داریم که اگر بوش بخواهد جنگی دیگر به راه بیندازد، تونی بلر هم از او حمایت خواهد کرد. دلیل او هم برای این کار مانند عراق است؛ ترس از اینکه اگر با بوش همراه نشود، بازدارندگی آن هم بی تاثیر خواهد شد. بریتانیا شدیدا وابسته به فناوری و جنگ افزارهای آمریکاست و بدون آن حتی قادر به ردیابی شدن هم نیست. پس بریتانیا در تهاجم آمریکا سهیم خواهد شد که در این صورت خطری هسته ای جهان را تهدید خواهد کرد، در صورتی که لندن بر این باور است که در حال جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای است. اما در واقع با این اقدام همراه متحد خود، آمریکا به نقض ان.پی.تی ادامه خواهد داد.
نکته جالب این است که به ما می گویند بلر به این دلیل از بوش حمایت می کند که خطر تسلیحات کشتار جمعی را از بین ببرد ولی واقعیت امر این است در یک جنگ احتمالی، افراد غیرنظامی بی گناه بیشتری کشته خواهند شد.


مترجم : شبنم جعفرزاده
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید