سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ / Tuesday, 17 July, 2018

علینقی وزیری دلیر دنیای نو


علینقی وزیری دلیر دنیای نو
علینقی وزیری ، گشاینده درهای تجدد بر موسیقی ما و به تعبیر آلدوس ها كسلی در عنوان رمانش : ‹‹ دلیر دنیای نو ››‌(‌newbraveworld )هم زمان حیاتش و هم حالا كه ۲۴ سال از خاموشی ظاهرش می گذرد ، از همین بزرگان سرنوشت سار است زمان ثابت كرده است كه تنها در باره افراد ابتر و بی خاصیت است كه حرف و حدیثی وجود ندارد . سرنوشت سازان ، همیشه در مركز التهابات بوده اند حتی وقتی كه حیات جسمانی ندارند .
این چیره دست ترین نوازنده نو آور عصر تجدد- از مشروطیت تا زمان رضا خان – نه صرفا فرزند زمان خویشتن ، بلكه مردی متعلق به آینده بود . به روشنی پیداست كه هنوز هم موسیقی ایران زیر نفوذ و تأثیر او نفس می كشد . و گر چه فرم های پیشنهادی او را كمتر به كار می برند ، و اگر چه بسیاری از نو آوری های عملا به همان زمان محدود شده اند و جزو میراث كلاسیك ایران عصر تجدد هستند . تصور شكوفایی استعداد هایی چون صبا و خالقی ، بدون و جود قدر تمند وزیری ، كیمیای تجدد را دریافتند و نوع تازه ای از بودن و شنیدن و ساختن را ، و این كه نیاز نیست همیشه طابق النعل به با لنعل استاد ، طی طریق كرد ( قانون تغییر ناپذیری كه در فضای هنر سنتی همیشه جاری است ) ، با فداكاری های وزیری بود كه تصویر ‹‹ انسان ››‌به معنای اومانیستی آن در موسیقی ایرانی كم كم ظاهر شد و خود رانشان داد ، و اصلا به بركت دهه های متوالی كار و تلاش و جا نفشانی و زیری بود كه بسیاری از آمال فرهنگی جامه عمل پوشید : اینجاست كه شخصیت علینقی خان وزیری از یك موسیقدان بر جسته فرسنگ ها فراتر می رود و مقامی در حد یك مصلح اجتماعی و یك ترقی خواه دلسوز را به او می بخشد ، مقامی كه به یمن ایمان نستوه او پدید آمده است و هنوز كسی را شایسته جانشینی او نشناخته اند .وزیری مارا ‹‹ نوع دگر شنیدن ››‌آ موخت و این كاری بو د كارستان از مردی مردستان ، دریغ كه خود اوهم در اجرای كامل نیاتش اقبالی نداشت و آثار وا قعی او كه دارای بار توصیفی – روایی و روح عاطفی نیرومند ی هستند ، بسیار كم شناخته و شنیده و درك شده اند . دردی كه وزیری را تا آخرین روزهای عمر آزار می داد ، او سودای نام و نان نداشت و غم های او از حدود فردی ، بسیار فراتر بود . او اندوهگسار اجتماعی بود ‹‌‹ جا هل و بی فرهنگ ››‌ كه زبان او را كمتر می فهمید و بسیار كمتر از آن ، همدلی و همراهی داشت .
تقدیر وزیری ، تقدیر موسیقی ما بود . اما حركت نیرومند وزیری ، چند قدمی مانده به اوج و شكو فایی ، متلاشی شد و استاد دیگر آن انگیزه ی سابق را باز نیافت . علل ناكامی او علی رغم گفته های بد خواهان او ، نه ریشه در ضعف تئو ریك داشت و نه از بیگانگی باروح ایرانیت بود . ناكامی وزیری از تقدیر تاریخی تلخ وبی رحمی بود كه نهال تجدد را نشكفته گردن زد و ماجز در ادبیات ، در سایر هنرها نتوانستیم به آرمان و مطلوب خود برسیم و تصویر ‹‹‌ انسان ››‌ در موسیقی ما هنوز گنگ ، و ناشناخته ، مغشوش و مخدوش است . غرور توانگرا نه ای كه در موسیقی نیرومند و دلنشین او موج می رند ، درسی است كه نا خود آگاه تاریخی ما باید از آن بیاموزد و هیچگاه از یاد نبرد .
سالشمار زندگی علینقی وزیری
۱۲۶۶ /۱۸۸۷ : تولد در تهران . پدر موسی خان میر پنچ ، مادر بی بی خانم استر آبادی ( مؤلف كتاب ‹‹‌ معایب الرجال ›› .
۱۲۸۰/۱۹۰۱ : سفر به استر آباد ( گرگان ) همراه پدر : پیوستن به فوج قزاق به سمت شیپور چی .
۱۲۸۱/۱۹۰۲: اولین تمرین های موسیقی ، مشق نوازندگی تار نزد دایی خود حسینعلی خان .
۱۲۸۵-۱۲۸۲ ۱۹۰۳/۱۹۰۶
پایان مأموریت شیراز و اولین ازدواج با ‹‹‌ اختر اعظم خانم ››. دختر ی از دربار قاجار . ادامه تمرین تار و ویولون و فراگیری اصول مقدماتی نت خوانی نزد یاور آقاجان / آشنایی بامیر محمد حجازی ( مطیع الدوله )‌و تحصیل نزد كشیش فرانسوی ، پدر ژافر وا ‹geffroiepere ›› در زمینه های مختلف اصول مقدماتی موسیقی اروپایی / آشنایی با اساتید وقت : میرزا حسینقلی و آقا میرزا عبدالله / عضو یت در انجمن ‹‹ اخوت ›› ( به سرپرستی علی خان ظهیر الدوله ) و آشنایی با درویش خان .
۱۲۸۶/۱۹۰۷- ورود به اصفهان و پس از آن ، مراجعت به تهران . ( دیدار باسید حسین طاهر زاده در اوان مراجعت ) .
۱۲۸۷/۱۹۰۸- ورود علینقی خان به انجمنهای سری مشروطه طلب و مبارزه مخفی بر ضد دستگاه استبداد / عزیمت به كرج در معیت فوج پدرش .
۱۲۸۸/۱۹۰۹ درگیری با صاحب منصب روسی در قزاق خانه و صدور حكم دستگیری او – فرار به تهران و پیوستن به مجاهدین / مبارزه مأمورین حكومت و درگیری بر فراز بام خانه و باغ ظل السلطان / تولد اولین فرزندش ‹‹‌ بدر آفاق ›› در تهران / اعطای در جه سرهنگی ( كلنلی )‌ به علینقی خان و اعزام به استر آباد ( گرگان ) برای سركوبی تركمن ها / انتصاب او به ریاست قوای امنیه مازندارن و تنكابن و استر آباد .
۱۲۸۹/۱۹۱۰- لغو تمام درجات نظامی آن زمان توسط احمد قوام ( قوام السلطنه ) وزیر جنگ و انتصاب علینقی خان به درجه سروانی ( سلطانی ) به معاونت یك فوج سوار در تهران .
۱۹۱-۱۲۹۲/۱۹۱۲-۱۹۱۳ –تشكیل كمیته نظامی حزب دموكرات درقشون و ریاست علینقی خان / مأموریت وی برای همدان / تولد پسرش ‹‹‌ سیاوش ›› و مرگ زودرس او در تهران .
۱۲۹۷-۱۲۹۳/۱۹۱۴-۱۹۱۸ – در كنار گیری موقتی علینقی خان از خدمت نظام / انزوای سه ساله و تمرین مداوم تار در منزل / آشنایی بامحمد ابراهیم خان امیر شوكت الملك علم ، توسط سلیمان خان میكده / سفر دوماهه به روسیه ، همراه امیر شوكت الملك از تهران تاسن پطرزبورگ و مراجعت از طریق عشق آباد به خراسان وانتصاب به فرماندهی رژیمان سوار قاینات ، با درجه سرهنگی و تربیت سواره نظام در بیرجند / مداخله قوای انگلیس در امور نظامی قشون بیرجند و درگیری با كلنل علینقی خان ، مهاجرت به تهران و انصراف دائم از خدمات نظامی .
۱۳۰۲ ـ ۱۲۹۷ / ۱۹۱۸_۱۹۲۳ : آشنایی با مصطفی قلی خان بیات ( صمصام الملك ) و مسافرت به اروپا / متاركه با همسر /تحصیل موسیقی (و تآتر،زبیاشناسی و… ): سه سال در فرانسه (۱۳۰۰ ـ۱۲۹۷ ـ ۱۹۱۸_۱۹۲۱ ) و دو سال در ‹‹ هوخشوله›› (مدرسه موسیقی )آلمان.
(۱۳۰۲ ـ۱۳۰۰ /۱۹۲۳ _۱۹۲۱ ): آشنایی با حسین كاظم زاده ایرانشهر و محفل ادبای ایرانی مقیم آلمان : نگارش مقاله ‹‹ صنایع مستظرفه (ظریفه) در مجله ایرانشهر ، و انتشار كتاب ‹‹ دستور تار ›› در برلین –چاپخانه كاویانی ، ساخت آهنگ ‹‹ مارش پیام به سیرس (كوروش) ›› به همراه كلام ادیب الممالك فراهانی
۱۳۰۲ (زمستان ) / ۱۹۲۴: باز گشت به تهران تأسیس ‹‹‌ مدرسه عالی موسیقی ››‌ و آگهی در روزنامه ها . نام نویسی اولین گروه شاگردان مدرسه : آموزش ها ،‌و تشكیل اركستر مدرسه / مرگ پدر .
۱۳۰۳/۱۹۲۴: تأسیس ‹‹‌ كلو پ موزیكال / و عضویت ادبا و منور الفكران تهران در آن/ كنسرتها ی مدرسه عالی موسیقی و كلوپ موریكال / آشنایی با حسین گل گلاب .۱۳۰۴(۱۷-۲۴ تیر ) /(۱۹۲۵july۸-۱۵ چهاركنفرانس در تهران ، با عنوان ‹‹‌ در عالم موسیقی و صنعت ›› مجموعه چاپ شده ، به كوشش سعید نفیسی در تهران ، به ضمیمه مقاله ‹‹ صنایع مستظرفه ›› /بیان آراء و عقاید جدید در موسیقی آینده ایران ، انتقاد از اوضاع فعلی موسیقی و مو سیقیدانان ایرانی ، مو عود موسیقی درایران و جهان ، وضع تأتر و … آغاز درگیری باجناح های بنیادگرای موسیقی ،‌مقاله كوتاه ابراهیم خان ناهید در ذم وزیری ( مندرج در روزنامه ناهید ) و مقاله بلند عارف قزوینی در روزنامه ستاره صبح (‌همان ناهید ) با عنوان ‹‹ فتوای من ›› پاسخی به كنفرانس های چهار گانه / انتشار جزوه ( هدیه دوستانه ››‌به سپاس از وزیری و تقدیم به او /( از طرف محمد حسین حسابی ، حیدر علی كمالی و سعید نفیسی ).
۱۹۲۵-AUGUST
اوج قدرت رضا شاه پهلوی . آشنایی با رضا شاه با تشكیلات موسیقی وزیری ./ ادامه آهنگسازی ، اجرای آهنگ ها و آموزش شاگردان در مدرسه عالی موسیقی ./ كنسرت د رتالار موزه نظام : ‹‹‌ مارش ورود فاتحین ››‌( باكلام فردوسی ) سایر كنسرت ها و اپرتها در تهران / رونق مجدد ضبط صفحه در ایران .
(۱۳۰۶-۱۳۰۵ )/۱۹۲۷-۱۹۲۵: سقوط قاجاریه و به تخت نشستن رضا شاه پهلوی /سفر وزیری همراه ابوالحسن صبا و سایر اعضای مدرسه عالی موسیقی به رشت / اجرای كنسرت ها و اپرت ‹‹‌ شوهر بد گمان ›› / مأموریت به ابوالحسن صبا برای نمایش شعبه مدرسه عالی موسیقی دررشت .
۱۳۰۷ /۱۹۲۸-سفر مجدد به رشت و چند اجرا / تأسیس كلوپ ، آموزشگاه موسیقی و سینما برای بانوان / حریق در محل كلوپ و سینمای بانوان و تعطیلی همیشگی آن / آغاز آشنایی شاگردان وزیری ( خالقی و سنجری ) باقدرت روح انگیز آغاز و تعلیم او برای اجرای آهنگ های وزیری . پیشنهاد وزارت معارف به وزیری برای تصدی ریاست مدرسه موزیك نظام و تغییر نام مدرسه به نام ‹‹ مدرسه موسیقی دولتی ›› / كمك های رئیس الوزراء مهدیقلی هدایت ( مخبر السلطنه )‌و وزیر معارف اعتماد الدوله قراگوزلو به مدرسه / تغییر مجدد نام به ‹‹ مدرسه موسیقار ›› و اضافه شدن امكانات آموزشی به آن .
۱۳۱۱-۱۳۰۸ ۱۹۲۹-۱۹۳۲ : دعوت برای ضبط صفحات گرامافون : اجرای اركستر مدرسه عالی موسیقی ( با آهنگ سازی و رهبری علینقی وزیری / تكنوازی ها از وزیری ، ابوالحسن صبا و حسین سنجری ) و ضبط ۳۷ صفحه دو رو . / نگارش كتاب ( سرودهای مدارس ) با مقدمه میر محمد حجازی .
۱۳۱۲ /۱۹۳۳ - جشن پایان سال تحصیلی مدرسه موسیقار و فارغ التحصیلی اولین گروه دانش آموزان آن /اولین چاپ ‹‹ كتاب اول دستور ویولون برای دوره اول دبیرستان ›› / نگارش ‹‹ دستور جدید تار و سه تار ›› / انتشار كتاب ‹‹ سرودهای مدارس ›› و تدریس آن در دبستان های كشور طبق تصویب شورای عالی معارف .
۱۳۱۳/۱۹۳۴- نگارش و انتشار كتاب ‹‹ نظری موسیقی ›› در سه بخش : قواعد نت – آواز شناسی یا تئوری موسیقی ایرانی – موسیقی نظری مغربی / در گیری بامقامات حاكم و صدور حكم عزل او از تمامی مناصب یاد شده در موسیقی / خانه نشینی و دنباله نگارش كتاب ها . ۱۳۱۳-۱۳۱۴/۱۹۳۳-۱۹۳۴: نگارش رساله ‹‹ آرمونی ربع پرده ›› برای گذراندن مرحله دكترا و انتخاب او به سمت استاد در دانشگاه تهران برای رشته های زیباشناسی ، تاریخ هنر و باستان شناسی ( به اهتمام دكتر علی اكبر سیاسی و دكتر عیسی صدیق اعلم .)
آغاز تدریس در دانشگاه تهران و خدمت دائم به مدت سی وهفت سال .
۱۳۱۶-۱۳۱۵/۱۹۳۸-۱۹۴۰: تأسیس اداره موسیقی كشور و مجله موسیقی ، استخدام دوازده استاد موسیقی از چك اسلواكی و انتشار ابلاغیه معروف ی‹‹‌ موسیقی كشور ›› از طرف غلامحسین مین باشیان ریاست كل اداره موسیقی كشور / انصراف كلی وزیری از تمام امور به موسیقی . آغاز جنگ جهانی دوم / حذف تمامی برنامه آموزش موسیقی ایرانی از هنرستانها .
۱۳۲۰/۱۹۴۱: عزل غلامحسین مین باشیان از تمامی سمت های پیشین و نصب علینقی وزیری به جای او توسط وزیر فرهنگ وقت / انتصاب روج الله خالقی به معاونت علینقی وزیری ./ آغاز دوره انتشار مجله موسیقی ، اجراهای تازه اركستر مدرسه عالی موسیقی وزیری (‌با عنوان ‹‹ اركستر نوین›› در رادیو و سالن های كنسرت :‌تغییر برنامه آموزش موسیقی نوین ایرانی در آن، بنا به دستور وزیری / اعتراض جمعی هنر جویان سابق هنرستان عالی موسیقی به برنامه جدید / انتشار مجدد مقالات و سخنرانی های وزیری .
۱۳۲۵-۱۳۲۱ ۱۹۴۲-۱۹۴۶: تكنوازی در حضور لئون كنستاتینویج كینپر ( آهنگ ساز روس )‌ . تدریس وزیری در دانشگاه ، همزمان با تصدی و اداره سمت های اداری موسیقی – ریاست افتخاری بر ‹‹ انجمن موسیقی ملی ›› ( و نایب رییس روح الله خالقی ) / نگارش نخستین مجلدات از كتاب های ‹‹ خواندنی های كودكان ›› / ازدواج بدر آفاق با حسینعلی ملاح / اجرای آثارش توسط اركستر ‹‹ انجمن موسیقی ملی ››
۱۳۳۵-۱۳۲۶ ۱۹۴۷-۱۹۵۶ : كناره گیری از مشاغل اداری – دولتی مربوط به موسیقی ، ادامه تدریس در دانشگاه انتشار سه جلد ‹‹ خواندنی های كودكان ›› ، ‹‹ سه پیشاهنگ ›› . ‹‹ مرال جنگل ›› برای كودكان / كوشش برای احیای رشته باستان شناسی و حفریات تاریخی ، به كمك وزارت فرهنگ و دانشگاه تهران / اجرا و ضبط موتیفهایی از ‹‹ سمفونی نفت ›› با تار، دررادیو ، تقدیم به دكتر محمد مصدق .
۱۳۳۷-۱۳۳۶ ۱۹۵۷-۱۹۵۸ : سفر مطالعاتی – معالجاتی یك ساله به آلمان غربی ، همراه همسرش انتشار كتابی انحصاری درباره او : ‹‹ سرگذشت موسیقی ایران ( ج ۲) نوشته پی یر گاستالا و ترجمه او ) در انتشارات دانشگاه تهران / بازسازی برگزیده آثار او توسط روح الله خالقی و اجرای آن ها با اركستر بزرگ .
۱۳۳۹-۱۹۶۰-انتشار كتاب ‹‹ زیباشناسی در هنر و طبیعت ›› ( تأ لیف و اقتباس ، بااستفاده از نظرات فلیسین شاله و شارل لالو ) در انتشار ات دانشگاه تهران .۱۳۴۰-۱۹۶۱-كار موقت در رادیو تهران ، برای اصلاح امور برنامه های موسیقی رادیو / شركت در كنگره جهانی موسیقی تهران و مخالفت بانتایج اعلام شده كنگره درباره موسیقی شرق / ادامه تدریس در دانشگاه تهران .
۱۳۵۰-۱۳۴۴-۱۹۶۵-۱۹۷۱/: باز نشستگی از دانشگاه تهران ، با درجه ‹‹ استاد ممتاز ›› جشن بازنشستگی و ۸۴ سالگی او از طرف خانواده ، شاگردان و دوستانش . ادامه تحقیقات علمی و هنری .
۱۳۵۳-۱۳۵۱/۱۹۲۷-۱۹۷۴/: مطالعات ادبی و هنری به همراه حسینعلی ملاح (‌شاگرد، خواهر زاده و دامادش ) ، ادامه نوازندگی و انتخاب سه تار .
۱۳۵۴-۱۳۵۳/۱۹۷۴-۱۹۷۵: فروش تمامی مایملك شخصی خود و تأسیس ‹‹‌ بنیاد جوایز موسیقی ملی ایران ›› برای اهداف ‹‹ شناخت پرده های سازنده موسیقی ایران و كوشش در اعتدال این پرده ها – اصلاح سازهای ایرانی و گسترش آن ها تا حد معیار جهانی ›› جشن آستانه نود سالگی او از طرف مقامات مسؤول و تصویب طرح بنیاد او .
۱۳۵۷-۱۳۵۵/۱۹۷۶-۱۹۷۸: ادامه مطالعات و كوشش هابرای راه اندازی بنیاد جوایز موسیقی ملی ایران . تجلیل های مختلف از او در رادیو ، تلویزیون وروزنامه ها . مرگ دخترش بدر آفاق در تهران ‹‹ بهار ۱۳۵۷ ) سقوط شاهنشاهی پهلوی و تعیین دولت موقت به جای آن . تهیه سلسله فیلم های تلویزیونی از زندگی او و همكاری همایون شهنواز ، فوزیه مجد و محمد رضا لطفی .
۱۷/۶/۱۳۵۸/۱۹۷۹/sep: مرگ در تهران ،‌ در باغ منزل مسكونی ( كامرانیه شمیران ) انتفال به مقبره خانوادگی در بهشت زهرا ، دفن در كنار برادر و دخترش .
همسرش عذرا حجاری ،‌ در سال ۱۳۵۹ ، هنوز اولین سالمرگ شون فرا نرسیده به او می پیوند د .
۱۳۵۹/۱۹۸۰: بازسازی آثار او به كوشش محمد رضالطفی ( ناتمام ماند و دیگر پیگیری نشد ).
۱۳۶۲/۱۹۸۳: كتاب مفصل شرح زندگی و آثار استاد علینقی وزیری ، به قلم شاگرد ، خواهر زاده و دامادش حسینعلی ملاح ( ۱۳۰۰-۱۳۷۱/۱۹۲۱-۱۹۲۲)نوشته و چاپ می شود ، كه به دستور ممیزی وزارت فرهنگ و ارشاد و قت ، تمام نسخه های آن در چاپخانه خمیر می شود و حتی یك نسخه از آن به نوسینده داده نمی شود .
۱۳۷۰/۱۹۹: در پی طرح انتقاداتی نسبت به اندیشه ها و آثار علینقی وزیری در برنامه رادیویی ‹‹ چكاوك ›› عد ه ای از اساتید و صاحبنظران موسیقی بیانیه ای را در محكومیت این برنامه صادر می كنند كه در كتاب ماهور (ج۲)چاپ می شود .
۱۳۷۱/۱۹۹۲: با مرگ حسینعلی ملاح در تهران ، سرنوشت نامعلوم آثار و سازهای باقی مانده از استاد وزیری ، نامعلوم تر می شود .
۱۳۷۲/۱۹۹۳: راه اندازی برنامه بزرگداشت استادان : وزیری و ملاح در تالار اندیشه حوزه هنری ( به اشارت استاد انجوی شیرازی و با تلاش و سید علیرضا میرعلی نقی ) ، به دستور ریاست وقت واحد موسیقی حوزه هنری ، متوقف اعلام می شود .
۱۳۷۳/۱۹۹۴:كتاب ‹‹ طرح تجدد ›› باعنوان انتخابی ‹‹ موسیقی نامه وزیری ››(لز طرف ناشر ) حاصل ده سال تلاش برای گرد آوری آثار قلمی و گفتاری استاد ، به كوشش سید علیرضا میر علی نقی تهیه و تدوین می شود .
۱۳۷۹-۱۳۷۳/۱۹۹۲-۲۰۰۰: جلد اول ‹‹ موسیقی نامه وزیری ›› به چاپ می رسد . ‹‹ جشن نامه استاد وزیری ›› مراحل تدوین رامی گذارند . نوار استاد علینقی وزیری به كوشش ایرج برخوردار و نوارهای ‹‹ ای وطن ›› و حاوی باز سازی آثار استاد به كوشش كیوان ساكت و همكاری هومن خلعت بری و فاضل جمشیدی منتشر می شود . كیوان ساكت ، اركستر بزرگ وزیری واركستر جوانان وزیری راتشكیل می دهد .
۱۳۸۱-۱۳۸۰/۲۰۰۱-۲۰۰۲: باتلاش منسوبان استاد ، خانم مه لقا ملاح و آقای حسین ابوالحسنی ، مدارك و اسناد بنیادوزیری دوباره به جریان می افتد . حسین مهرانی مجموعه ای از آثار استاد رانت نویسی و منتشر می كند .


منبع : بنياد انديشه اسلامي

مطالب مرتبط

زندگی دو در دارد

در حالی كه سه سال از خاموشی استلیوس كازانجیدیس مردمی ترین خواننده موسیقی سنتی یونان گذشته است، صدای وی همچنان یكی از گرم ترین و پرشورترین صدای موسیقی سنتی كشوری است كه روزگاری هیچ اثر ادبی جداً موسیقی در این كشور وجود نداشت و حتی تعلیم و تربیت، ادبیات، دین و جنگ آمیخته با موسیقی و سرود بود و آواز تقریباً در تمام شئون زندگی یونانیان راه داشت. امروز نام كازانجیدیس با موسیقی سنتی یونان عجین شده است. كازانجیدیس كه به درستی «الهه موسیقی مردم یونان» نام گرفته است در ۲۹ آگوست ۱۹۳۱ در آتن به دنیا آمد. در دوره كودكی اولین بار با صدای مادربزرگ خود كه موسیقی محلی را برای او زمزمه می كرد با هنر موسیقی سنتی یونان آشنا شد. وی در این زمینه می گوید: «فكر می كنم هنر خود را از مادربزرگم به ارث گرفته و نفس های او در صدای من آشكار شد.» وی در دوره جوانی در میهمانی های خانوادگی آواز خواند و سپس در برنامه های رادیویی حضور یافت. در سال ۱۹۴۵ و در زمانی كه فقط ۱۴ سال داشت پدر خود را از دست داد. پدرش كه به یك چهره ضد نازی شهرت داشت بارها توسط نیروهای اشغالگر آلمانی دستگیر و مورد شكنجه قرار گرفت. مرگ پدر در روحیه وی به شدت تاثیرگذار بود و همین امر مشكلات اقتصادی زیادی برای خود و خانواده اش به همراه داشت. وی برای گذراندن امور خانواده خود مجبور به فروش بلوط و بطری های آب به كارگران كارخانه شد. بسیاری از اوقات به دلیل نوع كارش نمی توانست شب ها به خانه بازگردد و به ناچار در گوشه ای از اصلی ترین میدان شهر آتن به خواب می رفت. چند سال بعد كار مناسب تری را در یك كارخانه در شهر آتن به دست آورد و در آن سال ها بارها در فضای باز آواز خواند و مردم را در كنار خود جمع كرد تا به صدایش گوش فرا دهند. پس از چند سال برای اولین بار در یك رستوران آواز خواند و به فعالیتش رسمیت داد. اولین آواز رسمی خود را در سال ۱۹۵۳ خواند. هرچند این قطعه انعكاس وسیع و قابل توجهی در عرصه موسیقی این كشور نداشت اما این مانع از ادامه تلاش وی در عرصه موسیقی سنتی یونان نشد. وی از سال ۱۹۶۵ به علت فضای ناسالم موسیقی در رستوران های این كشور اعلام داشت از این پس هرگز در این اماكن آواز نخواهد خواند و تا پایان عمر ۷۰ ساله اش به این پیمان وفادار ماند و گام های ترقی و محبوبیت را آرام آرام پیمود. از آن پس مردم یونان با صدای گرم و گیرای كازانجیدیس كه روح دوباره ای در موسیقی سنتی یونان دمید آشنا شدند. خود مدعی است «نمی توانم بگویم از نوع كارهایم راضی هستم، اما شكل آوازهای من این چنین است.»
حضور موفق ۵۰ ساله وی در عرصه موسیقی سنتی این كشور كه دارای موسیقیدان های برجسته و شناخته شده بین المللی است، وی را به عنوان موثرترین چهره محبوب موسیقی سنتی معرفی كرد.وی در دوران فعالیت خود با بزرگترین موسیقیدان های یونان همچون «خاجیداكیس، تئودوراكیس، اكسارخاكو، آكی پانو و چیچانیس» همكاری نزدیكی داشت. كازانجیدیس در زمینه فعالیت هنری خود معتقد است «برای من تعداد كار و آوازهایم مهم نیست بلكه آنچه مهم است این كه كارهای هنری را بهتر درك كنم.»
روزنامه پرتیراژ الفتروتیپیا در مرگ او نوشت «هیچ واژه ای نمی تواند صدای كازانجیدیس را توصیف كند. فقط قلب و روح آدمی آن را احساس كرده و آن را می فهمند. یك هنرمند بزرگ سرزمین یونان خاموش شد. هنرمندی به اندازه واقعی موسیقی سنتی یونان.»نخست وزیر این كشور نیز در توصیف وی می گوید: «هرچند او در میان ما نیست اما صدایش در میان ماست. ترانه های او نشان می دهد كه او همچنان در خاطرات روزانه ما حضور دارد.» تئودوراكیس موسیقیدان برجسته یونان نیز در زمینه این هنرمند یونانی می گوید: او را از ترانه «زندگی دو در دارد» شناختم و به او عشق ورزیدم. كازانجیدیس به عنوان یكی از پركارترین خوانندگان یونان دارای ۱۲۰ آلبوم است. او در طول فعالیت هنری اش هرگز به موسیقی سنتی كشورش پشت نكرد و تمامی هنرش را در خدمت به این نوع موسیقی به كار گرفت. از زیباترین كارهای وی می توان «زندگی دو در دارد، بد تو را نمی خواهم، فراموشم كن، شاید فردا، اولین عشق تو من هستم، زندگی من هستی، چه كسی از تو برایم گفت، فرزندم به انتظارات هستم، ببار مثل برف، از بالا به پائین، تو را فراموش نمی كنم، زن دریا، همسایه دوست داشتنی من، قلب مادر، غروب آفتاب، چه كسی به تو اطلاع داد، خنده من دروغ است، آخرین ملاقات، به من از او نگو، یك تاریخ قدیم، همه زندگی من و حالا كه از زندگی می روم» نام دارد.

وبگردی
در حالی که همه فکر میکردند این آغوش جنسی است مطهری گفت مادرانه بود. ولی اشکال داشت !
در حالی که همه فکر میکردند این آغوش جنسی است مطهری گفت مادرانه بود. ولی اشکال داشت ! - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+)
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+) - فیلم - گزارشی کامل و کوتاه از سرگذشت وحید مرادی گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان را در ویدئوی زیر ببینید.
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا - مراسم اکران خصوصی فیلم هزارپا با حضور هنرمندان و بازیگران این فیلم سینمایی شب گذشته 9 تیر 1397 در برج میلاد برگزار شد.
قصور تاریخی دولت
قصور تاریخی دولت - چه باید کرد؟ پرسشی که نوبخت پرسیده است، اما شاید به دنبال پاسخ آن نباشد. در شرایط کنونی دولت و حامیان اصلی آن در مظان این اتهام تاریخ قرار خواهند گرفت که چرا به دنبال طرح و پاسخ مهم‌ترین سوال شرایط بحرانی کنونی نرفتند.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند