سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

اشکال در تعادل بدن


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- تغییر ناگهانی در شنوائی یا زنگ‌زدن گوش وجود دارد.
- تمام مدت‌ گوش‌ها کیپ هستند.
- احساس عدم تعادل می‌کنید یا می‌افتید.

- اشکال در تعادل بدن نشانهٔ چیست؟
در خواب ممکن است بتوانید بندبازی هم بکنید، ولی در بیداری باید قرص‌ و محکم بر روی پاهایتان بایستید.
این کار چطور انجام می‌گیرد؟ به‌طور طبیعی، چشم‌ها، گوش داخلی، ماهیچه‌ها، مغز و اعصاب با هم همکاری می‌کنند تا شما را در وضعیتی متعادل برای انجام کار روزانه نگاه دارند. در حالت عادی متوجه این همکاری نیستید، ولی وقتی هماهنگی این اندام‌ها از بین برود، آنگاه دچار اشکال در تعادل خواهید شد.
تعدادی از بیماری‌ها شما را گرفتار این حالت می‌کنند، از جمله اختلالات گوش، آلرژی‌ها، ضعف ماهیچه‌ای، اشکال در دید، التهاب مفصل و سکتهٔ مغزی.

- درمان اشکال در تعادل بدن
در بسیاری موارد، احساس تعادل را با چند کار ساده می‌توانید برگردانید.
به آنچه می‌خورید توجه کنید. برخی غذاها و چاشنی‌ها واکنش‌های آلرژیائی ایجاد می‌کنند که ممکن است بر احساس تعادل اثر بگذارد. بیماری به یک ترکیب غذائی حساسیت داشت که اغلب باعث اشکال در تنفس او می‌شد، اما گاهی نیز تعادلش را برهم می‌زد. اگر فکر می‌کنید به غذائی حساسیت دارید که باعث اشکال در تعادلتان می‌شود، آن را از برنامهٔ غذائی خود حذف کرده و دربارهٔ آن با پزشکتان نیز مشورت کنید.
داروهایتان را کنترل کنید. برخی داروها عارضهٔ جانبی برهم زدن تعادل دارند. در مورد داروهای مصرفیتان با پزشک مشورت کنید. در صورت لزوم، او نوع یا مقدار دارو را تغییر می‌دهد.
از الکل دوری کنید. الکل در گوش داخلی حالتی شبیه به حالت بی‌وزنی فضانوردان ایجاد می‌کند. اگر الکل مصرف می‌کنید، بهترین کار برای برطرف کردن اشکال در تعادل ترک آن است.
کمتر قهوه بخورید. قهوه رگ‌های خونی را منقبض کرده و جریان خون را به مغز کاهش می‌دهد. مرتباً به بیماران گفته می‌شود که مصرف قهوهٔ خود را کم کنند. یک یا دو فنجان قهوه در روز کافی و بیشتر از آن مضر است.
ورزش کنید. در برخی افراد اشکال در تعادل ناشی از ضعف ماهیچه‌های آنها است. اینها می‌دانند برای حفظ تعادل چه باید بکنند، ولی توان انجام ان را ندارند. انجام ورزش‌های تناسب اندام و برخی ورزش‌های قلبی عروقی مثل نرمش، راه‌پیمائی و دوچرخه زدن برای همه بسیار مفید است، مخصوصاً برای افراد مسنی که می‌خواهند توانائی حفظ تعادل را باز به دست آورند.
ورزش منظم دستگاه حفظ تعادل بدن را وادار به ترمیم خود می‌کند. باید هر فعالیتی را در حین حرکت انجام داده و همزمان تعادل خود را نیز حفظ کنید. ورزش‌های راکتی مثل تنیس بسیار خوبند، چون هماهنگی چشم و دست را تقویت کرده و شما را وادار به تمرکز بر روی یک جسم در حال حرکت می‌کند.
بر روی سطوح نرم راه بروید. هرچه سطحی که برآن راه می‌روید نرم‌تر باشد، حفظ تعادل سخت‌تر خواهد بود. اگر سعی کنید بر روی یک قطعه لاستیک نرم، فرش ضخیم، یا حتی تشک راه بروید، ممکن است یاد بگیرید که چه‌گونه راست بایستید یا پاهای خود را طوری بگذارید که احساس ایستائی بر روی هر سطحی بکنید. اگر این تمرین را انجام می‌دهید، باید یک نفر در کنارتان بایستد و مراقب افتادن احتمالی شما باشد.
محیط امنی برای خود بسازید. سلامت از خانواده شروع می‌شود، مخصوصاً برای آنهائی که دچار اشکال در تعادل‌ هستند. سطوح لیز خطرناکند، پس فرش‌های سرنده را بردارید و کفپوش‌ها را واکس نزنید. شب یک چراغ روشن کنید و برای ره‌پله‌ها نرده بگذارید. در هنگام استحمام چشمان خود را باز نگاه دارید.
قدرت تخیل خود را به‌کار بگیرید. تصور و تجسم می‌تواند به بازیابی تعادل بدن شما کمک کند. برای این کار، بر روی یک صندلی ننشینید و چند نفس عمیق بکشید. سپس چشم‌ها را بسته و تصور کنید در یک اتاق هستید و در کف آن دو میله قرار دارد که یک شکل X بزرگ را می‌سازند. در وسط این X یک میلهٔ عمودی قرار دارد که شما در مقابل آن ایستاده‌اید. در خیال خود در مرکز این سه میله بایستید و سعی کنید تعادل خود را حفظ کنید. هر وقت از وسط خارج شدید یا افتادید، به مرکز بازگردید و تعادلتان را بازگردانید. این کار ذهنی را آنقدر ادامه دهید تا حفظ تعادل را در خیال خود بدون هیچ‌ کوششی انجام دهید.
رجوع کنید به: سرگیجه؛ اشکال در راه رفتن.


همچنین مشاهده کنید