سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

قرمزی چشم


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- قرمزی بیش از دو روز طول بکشد.
- قرمزی بعد از برداشتن لنز بیش از دو ساعت طول بکشد.
- ترشح زرد رنگ یا غلیط وجود داشته باشد.
- چشم درد شدید نبضی، دید تار ، یا حساسیت به‌ نور وجود داشته باشد.

- قرمزی چشم نشانهٔ چیست؟
رگ‌های خونی چشم‌هایتان مشخص شده و شبکه‌ای قرمز بر آن ساخته‌اید. شاید در آب کلردار شنا کرده‌اید یا چشمانتان را زیاد مالیده‌اید. هر یک از این عوامل رگ‌های ریز درون چشم را گشاد کرده‌ و سفیدی چشم را قرمز می‌کنند.
قرمزی همراه با ترشح زرد کبره‌ای عفونت بسیار واگیرداری است که به‌سرعت در یک کلاس درس پخش می‌شود. قرمزی چشم همراه با ترشح آبکی و سوزش گلو نشانهٔ حملهٔ سرماخوردگی است.
قرمزی چشم به هر شکل و اندازه‌ای روی می‌دهد. مثلاً پیدا شدن ناگهانی لکهٔ قرمز کوچکی بر سفیدی یک چشم ممکن است نگرانتان کند، اما معمولاً چیز بیی‌خطری است. این لکه پاره‌شدن یک رگ در اثر وارد آمدن فشار، مثلاً هنگام عطسه شدید یا بلند کردن مبل، است. در میان سالمندان شایع است و ظرف یک هفته از بین می‌رود.
مهم‌ترین علت قرمزی چشم التهاب قرنیه است که معمولاً در اثر استفاده از لنزهای آلوده به‌وجود می‌آید.

- درمان قرمزی چشم
اگر چشمتان قرمز شده است، مهم‌ترین دستور این است: چشم را نمالید. اگر علت آن مادهٔ آلرژی‌زائی مثل گردهٔ گل باشد، مالیدن چشم آزاد شدن هیستامین (ماده‌ای که در برابر حساسیت در بدن تولید می‌شود) را تشدید می‌کند. به‌خاطر داشته باشید که عامل قرمزی هرچه باشد، چشم به‌علت تحریک قرمز شده است و مالیدن فقط تحریک آن را بیشتر می‌کند. در عوض، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید.
چشم را خنک کنید. خنک‌کردن چشم قرمزی ناشی از ویروس سرماخوردگی و مادهٔ آلرژی‌زا را کاهش می‌دهد. حوله‌ای را در آب سرد فرو برده و آن را ده دقیقه روی چشم بگذارید.
از وسائل بی‌بو استفاده کنید. برای تسکین قرمزی، آبریزش و خارش چشم از دستمال، لوازم آرایش، صابون و پاک‌کننده‌های بدون بو استفاده کنید. ممکن است به بوی موجود در این وسائل حساسیت داشته باشید.
اشک مصنوعی استفاده کنید. اشک مصنوعی قرمزی ناشی از خشکی هوا یا دود را کاهش می‌دهد.
قطرهٔ ضد احتقان مصرف کنید. در قرمزی ناشی از آلودگی یا گردهٔ گل می‌توانید قطره‌های ضد احتقان چشمی مصرف کنید که مویرگ‌ها را منقبض می‌کند. بعضی انواع اینها حاوی داروی ضد حساسیت هستند که با خارش و تورم آلرژیائی مقابله می‌کند. اما مصرف بیش از سه روز این قطره‌ها ممکن است قرمزی را تشدید کند، چون رگ‌ها با گشاد شدن بیش از حد به دارو واکنش نشان می‌دهند. اگر بعد از دو روز استفاده از قطرهٔ ضداحتقان چشم هنوز قرمز است یا ترشح زیاد دارد، نزد پزشک بروید.
دورهٔ درمان آنتی‌بیوتیکی را کامل کنید. اگر دچار ورم ملتحمه شده‌اید، باید هفت تا ده روز قطرهٔ آنتی‌بیوتیک در چشم بریزید تا باکتری‌ها کشته شوند. این قطره را پزشک تجویز می‌‌کند و باید دورهٔ درمانی آن را کامل کنید، گرچه قرمزی زودتر از بین برود. پلک پائین را بکشید، به بالا نگاه کنید، و قطره را بین پلک و کرهٔ چشم بریزید. یک دقیقه چشم را ببندید.
عفونت را منتقل نکنید. اگر دچار ورم ملتحمه شده‌‌اید، دست‌هایتان را مرتباً بشوئید. این عفونت به‌آسانی به چشم افراد دیگر منتقل می‌شود. همچنین هر چند روز یک بار حوله‌ها و ملافهٔ بالش خود را عوض کنید. لوازم آرایش آلوده را نیز دور بریزید.
لنزها را خارج کنید. ماندن لنز در چشمی که قرمز شده است محل مناسبی برای رشد باکتری فراهم می‌کند. اگر بعد از برداشتن لنز هنوز قرمزی باقی مانده است، نزد پزشک بروید.
بهداشت لنز را رعایت کنید. برای جلوگیری از التهاب قرنیه، باید هر بار که لنزها را بر می‌‌دارید آنها را تمیز و ضدعفونی کنید. فقط از فرآورده‌های مخصوص شستشوی لنز استفاده کرده و جعبهٔ نگاهداری لنز را هم تمیز کنید. هیچ‌گاه از محلول‌های خانگی یا آب دهان برای این کار استفاده نکنید.
شب‌ هنگام لنزها را بردارید. گذاشتن مداوم لنز در چشم قرنیه را سائیده و ایجاد خراش‌هائی بر آن می‌کند که عفونی می‌شوند. لنز سدی در برابر اکسیژن است و رشد باکتری را تحریک می‌کند. برداشتن لنزها در هنگام شب استراحتی به آن داده و شانس عفونت را کم می‌کند.
قبل از گذاشتن لنز آرایش کنید. استفاده از افشانه‌های آرایشی را پیش از گذاشتن لنز در چشم انجام دهید. برای کم کردن شانس عفونت هم از لوازم آرایش غیر روغنی و محلول در آب مصرف کنید. پیش از پاک‌کردن آرایش هم لنزها را درآورید.


همچنین مشاهده کنید