سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

افتادگی پلک


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- پلک بالا روی خط دید را می‌گیرد، یا پلک پائین از چشم جدا شده است.
- افتادگی پلک نشانهٔ چیست؟
افتادگی پلک بالا که پتوز نامیده می‌شود، در اثر شل‌شدن ماهیچه‌های بالا برندهٔ پلک اتفاق می‌افتد. این حالت ممکن است مادرزادی، ناشی از بالا رفتن سن، بعد از عمل جراحی آب مروارید، یا به‌دنبال آسیب دیدن چشم باشد. علل دیگر افتادگی پلک عبارتند از بیماری قند، وجود تومور، یا فلج موقتی عصب صورتی است. یک یا هر دو پلک ممکن است تا پوشاندن خط دید پائین بیفتند.
در جدا شدن پلک پائین هنگام پیری، ماهیچه‌های چشم عقب کشیده می‌شوند، به‌طوری که پلک بر می‌گردد. این باعث می‌شود که اشک به‌جای پخش شدن بر چشم، روی گونه‌ها بریزد. در نتیجه، چشم‌ها خشک و آسیب‌پذیر در برابر نور و باد می‌شوند.
- درمان افتادگی پلک
به عقب گرفتن سر یا بالا کشیدن ابروها برای دیدن بهتر کار مشکلی است. در عوض می‌توانید کارهای دیگری بکنید.
نوارچسب بزنید. استفاده از نوار چسب مخصوص و کم حساسیت باز نگاه داشتن چشم (که در داروخانه‌ها موجود است) برای بالا کشیدن مختصر پلک از خط دید مفید است. اول انگشت اشاره را در گوشهٔ خارجی پلک بالا گذاشته و پلک شل‌شده را کمی به طرف ابرو بکشید و آن را با استفاده از کمی چسب ثابت کنید. مواظب باشید که حرکات چشم را محدود نکنید. چسب باید آنقدر شل باشد که پلک‌زدن و مرطوب کردن چشم انجام گیرد.
عینک مخصوص بزنید. عینک‌ساز می‌‌تواند میلهٔ بالشتک‌داری در داخل دروهٔ عینک نصب کند که پلک را بالا نگاه دارد. البته نباید مانع پلک زدن شود.
عمل جراحی کنید. به‌عنوان آخرین راه حل، پزشک ماهیچه‌های بالا برندهٔ پلک را با جراحی کوتاه می‌کند. بعد از جراحی، تا مدتی قادر به بستن کامل پلک‌ها نخواهید بود. در این مدت از اشک مصنوعی در روز و پماد مرطوب‌کنندهٔ چشم در شب استفاده کنید.


همچنین مشاهده کنید