سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

گوش درد


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- گوش درد بیش از یک هفته طول کشیده است.
- گوش درد نشانهٔ چیست؟
اگر شب را از گوش درد کودکتان بیداری کشیده باشید، اهمیت این علامت را درک کرده‌اید. بزرگسالان نیز دچار گوش درد می‌شوند که گرچه کمتر است، ولی آنها را به بی‌خوابی می‌کشاند.
میکروب‌هائی که باعث گوش درد می‌شوند معمولاً اول به صورت عفونت دستگاه تنفسی بینی یا گلو را گرفتار می‌کنند و فقط با کمی فشار، مثلاً فین کردن یا دراز کشیدن، ویروسی یا باکتری‌ را به‌درون شیپور اوستاش می‌رانند. شیپور اوستاش مجرای ظریفی است که راه‌های تنفسی را به گوش داخلی وصل می‌کند. از این مجرا تا گوش میانی و پرده گوش که پر از انتهاهای حساس عصبی است راهی نیست. عفونت باعث ایجاد چرک می‌شود که بر روی پردهٔ گوش فشار آورده و آن را به‌درد می‌آورد و گاهی پاره می‌کند.
کودکان چون بیشتر دچار عفونت تنفسی می‌شوند و شیپور اوستاش آنها هنوز کامل نشده است و حتی قادر به تحمل عفونت‌های ضعیف نیست بیشتر به گوش درد مبتلا می‌شوند.
گوش درد شناگران از علل دیگر گوش درد است که با ورود مقدار زیاد آب به درون مجرای گوش روی می‌‌دهد. داخل شدن مو یا اشیاء خارجی به گوش نیز ممکن است باعث گوش درد شود.
- درمان گوش درد
روغن زیتون مصرف کنید. چند قطره روغن زیتون یا روغن‌های معدنی تسکین موقتی گوش درد را به‌دنبال دارد. روغن را اول کمی گرم کنید تا به دمای طبیعی بدن برسد. مراقب باشید که فقط مقدار بسیار کمی استفاده کنید.
گوش را گرم کنید. با گذاشتن بالشتک گرمی بر روی گوش ممکن است درد آن را بتوانید تسکین دهید.
دراز نکشید. نشستن بهتر از دراز کشیدن به پشت است. چون نشستن باعث تخلیهٔ راحت خون از سر و کمتر جمع شدن آن در شیپور اوستاش می‌شود. برای همین است که وقتی بچه دچار گوش درد را بلند می‌کنید آرام می‌شود و وقتی او را می‌خوابانید گربه می‌کند. چون در حالت ایستاده کمتر درد دارد.
مایعات بخورید. خوردن مقادیر زیاد آب و آب میوه نه تنها باعث تسکین علائم می‌شود، بلکه بلع مکرر مایعات به پاک شدن شیپور اوستاش نیز کمک می‌کند. جویدن و خمیازه کشیدن هم برای پاک ماندن شیپور اوستاش مفید است.
قطره بینی مصرف کنید. قطره‌های بدون نسخهٔ بینی که حاوی فنیل‌افرین هستند کار شیپور اوستاش را به حال عادی بر می‌گرداند. این قطره‌ها مخاط بینی و اطراف ورودی شیپور اوستاش را متقبض کرده و از پرخونی آن جلوگیری می‌کند. قطره‌ٔ بینی را بیش از چند روز مصرف نکنید و دستور نوشته شده روی برچسب آن را رعایت کنید. مصرف زیادی این قطره‌ها باعث بدتر شدن ناراحتی می‌شود.
مسکن بخورید. مسکن‌های بدون نسخه مثل آسپیرین و استامینوفن هم باعث تسکین موقتی گوش درد می‌شوند. ولی فکر نکنید با خوردن مسکن و آرام شدن درد علت آن نیز از بین رفته است و دیگر نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارید. مسکن عامل بیماری را از بین نمی‌برد، فقط درد را کنترل می‌کند.
آنتی‌بیوتیک بخورید. چون عفونت باکتریائی یکی از علل گوش درد است، پزشک برای درمان آن آنتی‌بیوتیک مناسب تجویز می‌کند. هیچ‌گاه آنتی‌بیوتیک را سر خود مصرف نکنید.
- گوش درد شناگران
شیرجه رفتن در آب در یک روز گرم تابستانی بسیار لذت‌بخش است. اما گوش درد ناشی از وارد شدن آب زیاد در گوش ناخوشایند است. موارد زیر را رعایت کنید.
ته گوش را پاک نکنید. پاک کردن ته گوش قبل از شناکردن ورقهٔ چربی را که مانع نشستن آب بر روی پردهٔ گوش می‌شود از بین می‌برد. چرک گوش برای محافظت آن لازم است. پس فقط قسمت‌های بیرونی گوش را با پارچه یا حوله تمیز کنید و به انتهای مجرای آن کاری نداشته باشید.
الکل استفاده کنید. ریختن یک یا دو قطره الکل ایزوپروپیل می‌تواند باعث تبخیر آب باقی مانده در گوش شود.
از مواد خشک‌کننده استفاده کنید. مواد خشک‌کنندهٔ گوش حاوی الکل ایزوپروپیل و گلیسرین مخصوص تبخیر آب داخل گوش وجود دارد.


همچنین مشاهده کنید