سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

قرمزی گوش


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- قرمزی بعد از ۲۴ ساعت کاهش نمی‌یابد.
- ضربهٔ تندی به گوش باعث تورم و قرمزی آن شده است.
- زخم‌ عفونی با قطر بزرگ‌تر از ۶ میلی‌متر وجود دارد.
- قرمزی به‌دنبال سرمازدگی روی داده است.
- قرمزی گوش نشانهٔ چیست؟
قرمز شدن گوش مانند پرچم سرخ خطر علامت وجود گرفتاری‌های کوچک گوش است. یکی از شایع‌ترین علل آن گرفتاری‌های پوستی مثل اکزما و پسوریاز است. و از علل مهم‌تر آن می‌توان عفونت گوش را نام برد.
خراشیدن گوش با هر چیزی، مثل کلید یا سنجاق سر می‌تواند ایجاد عفونت شود. سوراخ کردن گوش نیز ممکن است آن را عفونی کند. گاهی نیز حساسیت به فلز گوشواره گوش را قرمز می‌کند. جوش‌های عفونی نزدیک مجرای گوش هم از علل قرمزی گوش هستند.
گرما و سرمای شدید هم گوش را قرمز می‌کنند. و در هنگام سرمازدگی، گوش پس از سفیدی قرمز می‌شود و ممکن است دردناک باشد.
بالاخره وارد آمدن ضربهٔ شدید به گوش آن را قرمز می‌کند. که اگر ورم کند، آن را گوش گل‌کلمی می‌نامند.
- درمان قرمزی گوش
رعایت توصیه‌های زیر قرمزی گوش را کاهش می‌دهد.
عفونت را درمان کنید. اگر گوشتان را خراشانده و آن را عفونی کرده‌اید، ناحیهٔ زخم را با پنبه‌ الکل تمیز کنید و از پمادهای آنتی‌بیوتیک بدون نسخه روی آن بمالید. اما اگر زخم بیش از ۶ میلی‌متر قطر دارد یا به درمان جواب نمی‌دهد، به پزشک مراجعه کنید.
کلاه بر سر بگذارید. اگر بیش از نیم ساعت در معرض آفتاب قرار می‌گیرید، کلاهی بر سرتان بگذارید تا از تابیدن آفتاب بر گوش‌ها جلوگیری کند. برخی افراد از اکسید روی استفاده می‌کنند که از نفوذ پرتو خورشید به پوست ممانعت می‌کند.
در زمستان هم برای جلوگیری از سرمازدگی گوش‌ها را بپوشانید.
گوش را گرم کنید. اگر گوش دچار سرمازدگی شده است، حولهٔ گرمی روی آن بگذارید و فوراً نزد پزشک بروید. گرما باعث زنده ماندن بافت سرما زده و افزایش جریان خون آن می‌شود.
گوشوارهٔ طلا گوش کنید. اگر دچار آلرژی به گوشواره شدید - دور سوراخ گوش قرمز و ملتهب شده است - گوشواره‌های ساخته شده از طلا یا نقره استفاده کنید. بیشتر این واکنش‌های حساسیتی به گوشواره‌های ساخته شده از نیکل یا کرم است.
ضربه را دست کم نگیرید. اگر ضربه‌ای به گوشتان خورده است و آن را قرمز و ملتهب کرده است، برای درمان آن حتماً نزد پزشک بروید. گوش گل کلمی درمان نشده ممکن است دائمی شود.
رجوع کنید به: خارش گوش


همچنین مشاهده کنید