سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

قرمزی بینی


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- بینی همیشه قرمز است.
- برآمدگی‌های جوش مانند روی بینی است.
- قرمزی بینی نشانهٔ چیست؟
قرمز شدن بینی در هنگام اسکی کردن نشان می‌‌دهد که حسابی از این ورزش لذت برده‌اید. اما قرمزی بینی به‌دنبال وارد شدن به یک اتاق خنک، خوردن یک فنجان قهوهٔ داغ، یا سخنرانی در برابر یک جمعیت مفهومی دیگر دارد.
علت قرمز شدن بینی را می‌توان در یک عبارت خلاصه کرد، حساسیت بیش از حد رگ‌های خونی سیگاری‌ها و مبتلایان به بیماری‌های تیروئید رگ‌های حساسی دارند. در این افراد، ورود به یک اتاق خنک رگ‌های خونی سطح پوست را منقبض کرده و خون را به مرکز بدن می‌فرستد. با گرم شدن بدن، خود دوباره به پوست هجوم می‌آورد و بینی گلگون می‌شود.
بینی با تنش‌های هیجانی هم قرمز می‌شود. تنش جوشش آدرنالین را در بدن باعث می‌شود که رگ‌های خونی را گشاد می‌کند. کسانی که مستعد این واکنش هستند، سخنرانی در برابر عموم، یک برنامهٔ کاری فشرده، یا جر و بحث تندبینی آنها را قرمز می‌کند.
اما اگر بینی شما زیاد قرمز می‌شود یا مدام قرمز است، دچار گلگونگی هستید؛ گلگونگی اختلال پوستی است که در آن، رگ‌های خونی بینی گشاد شده‌‌اند. پنج درصد مردم به گلگونگی مبتلا هستند که در سنین بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی خود را بروز می‌دهد. رگ‌های خونی تراوش دارند و التهاب خفیفی به‌وجود می‌آورند که بینی (و چانه، گونه‌ها و پیشانی) طوری قرمز می‌شود که انگار زیاد در معرض آفتاب بوده‌اید.
قرمزی ممکن است دوره‌ای باشد و به‌تدریج دائمی و چشمگیر شود. گاهی با کورک‌های پر از چرک همراه است. و در مراحل پیشرفته، بینی در اثر بازسازی بافت قلنبه و متورم می‌شود.
هنوز دلیل ایجاد گلگونگی معلوم نیست و نمی‌‌دانیم چرا افراد سفیدرو، مخصوصاً آنهائی که زود سرخ می‌شوند، بیشتر دچار می‌گردند. زنان بیشتر از مردان دچار گلگونگی می‌شوند، که ممکن است به‌علت یک ارتباط هورمونی باشد. بیشتر زنان در هنگام شروع یائسگی، اول متوجه قرمزی بینی می‌شوند که در این زمان سطح استروژن بدن پائین آمده و گرگرفتگی شروع می‌شود.
قرمز شدن ناگهانی بینی و صورت ممکن است ناشی از وزش باد، رطوبت بالا، ورزش شدید و نیز مصرف داروهای فشار خون باشد.
سابیدن زیاد پوست صورت و حساسیت به کرم‌های پوستی، الکل، غذاهای تند، زیاد قرار گرفتن در برابر نور خورشید قرمزی بینی را بدتر می‌کند.
- درمان قرمزی بینی
شیر آب گرم را ببندید. دوش گرفتن با آب داغ، استفاده از سونا و حمام بخار رگ‌های خونی را گشادتر کرده و باعث قرمز شدن بینی در تمام روز می‌شود.
به‌آرامی صورت را بشوئید. با آب و صابون ملایم و با نوک انگشتان صورت را بشوئید. از حولهٔ زیر بپرهیزید و بعد از خشک کردن صورت با پارچه‌ای لطیف، مایعی مرطوب کننده به آن بزنید؛ فراورده‌های معطر و الکل‌دار به‌کار نبرید.
تغیر رنگ بدهید. به‌کار بردن لوازم آرایش مخصوص تغییر رنگ پوست قرمز بینی را هم از بین می‌برد.
مایعات داغ نخورید. الکل و غذاهای تند با گشاد کردن رگ‌های خونی بینی را هم قرمز می‌کنند.
یخ بخورید. گذاشتن تکه‌ای یخ در دهان از گشاد شدن بیش از حد رگ‌ها در هنگام ورود به محیطی گرم یا هنگام ورزش جلوگیری می‌کند.
آب سرد به صورت بزنید. شستن صورت با آب سرد در طی روز و هنگام کار از قرمز شدن بینی ممانعت می‌کند.
صورت را بپوشانید. پوشاندن بینی با روسری یا شال گردن در روزهای سرد مانع واکنش رگی و قرمز شدن بینی می‌شود. مالیدن کمی وازلین بر روی بینی هم خوب است.
نفس عمیق بکشید. آرامش عصبی به کنترل ترشح آدرنالین کمک زیادی می‌کند. قبل از سخنرانی چند نفس عمیق بکشید و خود را در دریائی از آرامش احساس کنید.
برآمدگی‌ها را درمان کنید. اگر قرمزی بینی با برآمدگی‌های جوش مانند همراه است، پزشک آنتی‌بیوتیک مناسب همراه با ژل موضعی برایتان تجویز می‌کند. همراهی این دو دارو پاسخ واکنش پوست را کنترل کرده و برآمدگی‌ها را از بین می‌برد. اگر لازم شود، پزشک با لیزر درمانی رگ‌های همیشه گشاد را برداشته و قرمزی را کم می‌کند.


همچنین مشاهده کنید