سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

آبریزش بینی


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- آبریزش بینی غلیظ و رنگی است.
ـ آبریزش بینی نشانهٔ چیست؟
آبریزش بینی ممکن است مثل چکه کردن شیر آب به‌نظر بیاید، ولی وسیلهٔ کاملی برای آب‌بندی کردن خود بینی است.
آبریزش بینی فرایندی برای شستن بینی است. چیزی که این شستشو را لازم می‌کند می‌تواند یک ماده آلرژی‌زا یا ویروس سرماخوردگی باشد یا اینکه بدن بخواهد از طریق دفع مایع حاوی پروتئین‌ها، آب نمک، و پادتن‌ها از بینی از شر این مواد خلاص شود.
سرماخوردگی باعث آبریزش شدید بینی می‌شود. ولی اگر بیشتر اوقات آبریزش بینی دارید، به احتمال ۵۰ تا ۸۰ درصد دچار آلرژی هستید. برخی داروها - مثل مسدود کنندهٔ گیرنده‌های بتا که بیماری‌های قلبی و فشار خون را کنترل می‌کنند - نیز باعث آبریزش بینی می‌شوند. عفونت سینوس هم آبریزش بینی می‌آورد.
یک گرفتاری به نام التهاب رگ جنبشی بینی گاهی باعث احتقان دائمی بینی و ترشح پشت بینی همراه با عطسه کردن و آبریزش بینی می‌شود. در این بیماری، بینی ناگهان برای چند دقیقه، اغلب اول صبح، دچار آبریزش شدید می‌شود.
تغییر ناگهانی دما (مثلاً در اسکی بازها)، تغییر مقدار رطوبت، تنش روانی، تغییرات هورمونی، و خستگی هم باعث التهاب رگ‌ جنبشی بینی می‌شوند.
- درمان آبریزش بینی
داروی اضافی نخورید. اگر فقط آبریزش بینی دارید، یک داروی ضدحساسیت بخورید؛ اگر بینی گرفته است، یک داروی ضد احتقان بخورید. داروهای سرماخوردگی معمولاً چند دارو برای برطرف کردن علائم مختلف دارند. بهتر است فقط داروئی را بخورید که ناراحتی موجود را برطرف کند و از خوردن داروهای دیگر خودداری کنید.
داروهایتان را کنترل کنید. چون برخی داروها باعث آبریزش بینی می‌شوند، فهرستی از داروهای مصرفیتان تهیه کرده و به پزشک نشان دهید. شاید عوض کردن یکی از آنها آبریزش را برطرف کند.
افشانهٔ بینی مصرف کنید. اگر قرص ضد حساسیت آبریزش بینی را بند نیاورد، پزشک ممکن است استفاده از افشانهٔ حاوی مواد استروئیدی را توصیه کند. در موارد شدید التهاب رگ جنبشی بینی، پزشک گاهی افشانه‌ای به‌نام ایپراتروپیم تجویز می‌کند.
ورزش را ترک نکنید. اگر احساس سرما‌خوردگی بدون تب یا سرفه می‌کنید، کمی ورزش ملایم مثل پیاده‌روی توانائی بدن را در مقابله با آن بالا می‌برد. همچنین تحقیقات نشان داده است که ورزش خطر گرفتن سرماخوردگی از اطرافیان را کاهش می‌دهد.
سینوس را بشوئید. اگر عفونت سینوس عامل آبریزش است، شستن سینوس به روش زیر برایتان خوب است، یک چهارم قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب جوشیدهٔ سرد شده حل کنید. آب را در مشت بریزید و بینی را در آن بگذارید، بالا بکشید و سپس خالی کنید. هر بار یک طرف بینی را بشوئید. استفاده از سرم فیزیولوژیائی هم برای این کار مناسب است. (برای درمان گرفتاری‌های سینوس به این بخش مراجعه کنید.)
- مقابله با آلرژی
ضدحساسیت بخورید. اگر آلرژی شما خفیف است خوردن یک قرص ضدحساسیت آن را درمان می‌کند.
نزد پزشک بروید. اگر خوردن داروهای ضدحساسیت شما را خواب‌آلوده می‌کند، پزشک می‌تواند داروی دیگری برایتان تجویز کند. یکی از این داروها کرومولین است که باعث توقف آبریزش بینی در هنگام تماس با مادهٔ آلرژی‌زا می‌شود. داروهای استروئیدی انتخاب بعدی برای مقابله با آلرژی است.
از آلرژی‌زا دوری کنید. اگر می‌دانید به گل یا غذای خاصی حساسیت دارید و باعث آبریزش بینی می‌شود، از آنها دوری کنید. با حذف و اضافه‌کردن یک به یک مواد از برنامه، غذائی خود می‌توانید غذائی را که به آن حساسیت دارید پیدا کنید.
آب زیاد بخورید. برای جبران آب از دست رفته از طریق آبریزش بینی مایعات زیاد بنوشید. برای مرطوب نگاه داشتن مخاط بینی هم گذاشتن دستگاه بخور در اتاق خواب مناسب است. برای جلوگیری از رشد قارچ و کپک روی دستگاه بخور، آن را هر روز با سرکه بشوئید.
اتاق خواب را پاک نگاه دارید. برای جلوگیری از ایجاد آلرژی، روی ملافه‌ها و وسائل اتاق خواب را نایلن بکشید، پرده‌ها را هر ماه تمیز کنید، و قالی و مبل پارچه‌ای را از اتاق خارج کنید. از رو تختی بدون پرز و بالش الیاف مصنوعی به‌جای پر استفاده کنید. گنجه را مرتب کنید و درها را ببندید تا خاک در اتاق ننشیند.
از جاروی برقی استفاده کنید. جارو کردن اتاق با جاروی برقی به جای جاروی دستی مانع بلند شدن خاک می‌شود. وسائل را هر روز با دستمال مرطوب گردگیری کنید.
لوازم آرایش مناسب مصرف کنید. استفاده از لوازم آرایش بی‌بو و کمتر حساسیت‌زا امکان آبریزش ناشی از آلرژی نسبت به آنها را کاهش می‌‌دهد.


همچنین مشاهده کنید