پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

جستجو در اینترنت -جوینده یابنده است


جستجو در اینترنت -جوینده یابنده است
همان طور که می دانید برای یافتن مطلب مورد نظر خود در اینترنت ۲ چیز اهمیت دارد. یکی گوگل! و دیگری آشنایی با نکات جستجو و مهارت کار با آن است. اما برای رسیدن به این مورد هم ، توصیه می کنم این مقاله را تا پایان دنبال کنید. مطمئنا از قبل با عملگرهای ابتدایی گوگل مثل (+)، (-)، (*)،(ل) و (OR)و... آشنایی دارید.
به عنوان مثال می دانید که اگر قبل از کلمه ای ، عملگر تیلدا یا مد (ل) بیاورید ، گوگل به دنبال آن کلمه و کلمات هم معنی با آن می گردد. همچنین عملگر ستاره (*) نماینده یک کلمه در یک عبارت است.
به عنوان نمونه ، عبارت "make * with wood" در برگیرنده " "make box with wood" و نیز "make table with wood" است. در ضمن شما می توانید از هر تعداد ستاره که هر یک نماینده یک کلمه خواهند بود ، استفاده کنید. اما گوگل از تعداد زیادی عملگر پیشرفته نیز پشتیبانی می کند که هر یک معانی خاصی دارند و جستجو را به سمتی جهت دهی می کنند و اما مهمترین این عملگرها به قرار زیراند.
عملگر : link صفحاتی را لیست می کند که به سایت ذکر شده بلافاصله بعد از این عملگر ، لینک داده اند. مثلا link:www.google.com سایتهایی را که به مقصد گوگل لینک دارند لیست می کند.
اگر بعد از عملگر : info نام یک سایت ذکر شود، اطلاعاتی در مورد آن سایت نمایش داده می شود. چنانچه مایلید معنی و مفهوم یک عبارت را بیابید ، گوگل با استفاده از عملگر : define معنی عبارت مورد نظر شما را از منابع مختلف آنلاین گردآوری می کند. توجه شود که معنی برای کل عبارت بعد از عملگر و به ترتیبی که تایپ شده اند جستجو می شود. چنانچه کلماتی بعد از عملگر : stocks بیایند و مفهوم یک عبارت را داشته باشند، گوگل آن را تشخیص داده و در مورد آن جستجو می کند. به عنوان مثال در صورت تایپ عبارت stocks: intc yhoo، گوگل به دنبال اطلاعاتی در مورد yahoo,intel می گردد.
البته این خاصیت ، بدون عملگر : stocks نیز توسط گوگل پشتیبانی می شود.
توسط عملگر : inurl می توانید لغت خاصی را در میان آدرس صفحات جستجو کنید. چنانچه از این عملگر در بخش Imagesبرای جستجوی عکس استفاده کنید ، تصاویری مورد جستجو قرار می گیرند که در نام آنها ، عبارت موردنظر شما وجود داشته باشد.
با عملگر : intitle لغت مورد نظر در عنوان صفحات جستجو می شود.
عملگر : intext نیز به منظور جستجو در میان متن صفحات است. به وسیله عملگر: inanchor می توان یک کلمه را در لینکهای موجود در صفحات جستجو کرد.
اگر در نظر داشتید بیش از یک لغت را در جاهای مختلف جستجو کنید کافی است به ابتدای ۴ عملگر اخیر کلمه all را بیفزایید.
در این صورت ۴ عملگر :allinurl ، :allintitle، : allintext و : allinanchor خواهید داشت که لغات پیاپی بعد از آنها مورد جستجو قرار خواهند گرفت.
توسط عملگر : site می توانید عمل جستجوی خود را به یک سایت بخصوص یا یک سری از سایتها محدود کنید.
برای نمونه help Site:www.google.com در سایت گوگل به دنبال راهنما می گردد و عبارت help site:com تنها در سایتهایی به جستجو می پردازد که نام دامنه آنها به com. ختم شود.
اگر در اینترنت به دنبال یک مقاله هستید با عملگر : author می توانید جستجوی خود را به مقالات یک نویسنده خاص محدود کنید. به این ترتیب که نام نویسنده را در مقابل این عملگر بیاورید.
توجه داشته باشید که این عملگر تنها یک لغت بعد از خود را در نظر می گیرد و چنانچه نام مورد نظر شما چند قسمتی باشد باید برای هر قسمت از یک عملگر : authorاستفاده کنید و یا کل نام را داخل گیومه قرار دهید.
اگر در جستجوی خود از : movie استفاده کنید، جستجوی خود را به اطلاعات مربوط به فیلم محدود خواهید کرد. اگر بعد از عملگر : cache نشانی یک سایت ذکر شود ، گوگل نسخه موجود در آرشیو خود از این سایت را نمایش می دهد و نه نسخه کنونی این سایت را. در صورتی که پسوند یک نوع فایل را بعد از عملگر : filetype ذکر کنید ، گوگل تنها به دنبال آن نوع فایلها می گردد. به عنوان مثال اگر بعد از کلمات کلیدی خود عبارت filetype:pdf را بیاورید ، تنها فایلهایی از نوع pdf برای شما نمایش داده می شوند. چنانچه بعد از عملگر :related ، نام یک سایت ذکر شود ، صفحاتی جستجو می شوند که شبیه سایت مورد نظر شما یا مربوط به آن باشد.
عملگرهای : source و : locationبرای جستجو در بخش news به کار می رود که اولی برای مشخص نمودن منبع اخبار و دومی برای تعیین حوزه مکانی به کار می رود.
به عنوان نمونه election Source:new-york-times صفحاتی از new york times که در آن عبارت election آمده است نمایش داده می شوند و یا عبارت queen location:uk به دنبال متون از سایتهایی موجود در United Kingdom می گردد که در آنها عبارت queen ذکر شده است تعداد اندکی از این عملگرها در بخش Advanced searchبه کار گرفته می شوند. عملگرهای دیگری نیز موجودند که ذکر آنها ضروری به نظر نمی رسد. نکته جالب توجه آن است که شما می توانید این عملگرها را با عملگرهای مقدماتی همچون (+)، (-) و... ترکیب نمایید. به عنوان مثال با عبارتی همچون windows-site:microsoft.com اطلاعاتی در مورد ویندوز در سایتهایی غیر از سایت مایکروسافت نمایش داده می شوند. این مقاله را با یک نکته بسیار مهم به پایان می برم و آن این که بین عملگر و عبارت شما نباید فاصله ای باشد به دیگر کلام ، حرف اول عبارت شما باید بلافاصله بعد از (:) مربوط به عملگر باشد.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید