پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی دیگر به دیدارهای مقدماتی جام‌جانی در قاره اروپا


نگاهی دیگر به دیدارهای مقدماتی جام‌جانی در قاره اروپا
رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی طی یک هفته با برگزاری ۲ دیدار انجام شد و چهره تیم‌های صعودکننده تا حد زیاد مشخص شد. سوای کم و کیف برگزاری رقابت‌های امیدهای اصلی صعود، اینگونه طبقه‌بندی می‌شوند:
گروه اول
۱. هلند
تیم ”فان باستن“ با جمع‌آوری امتیازات لازم امیدوار است برخلاف دوره قبلی که از حضور در جام‌جهانی محروم ماند این بار زودتر هفته پایانی جشن صعود را برگزار کند. هنگامی که آخرین بار آلمان میزبان جام‌جهانی بود هلند درخشان‌ترین برهه خود را سپری می‌کرد. آنها با ستارگانی چون کرایف، نیسکنز، آ‌ری‌ هان و... در فینال جام‌جهانی ۱۹۷۴ مغلوب آلمان میزبان شدند. لاله‌های نارنجی امیدوارند با کسب جواز صعود پس از چند دوره عدم درخشش به فینال رسیده، ترجیحاً مقابل میزبان قرار بگیرند و برخلاف ۳۲ سال پیش جام را از حریف بربایند. زوج خط حمله مرگبار تیم شامل نیستلروی و ماکای، بلای جان هر دفاعی خواهد بود. ترکیب تیم بسیار خوب به نظر می‌رسد، اما در هلند هیچ کس قبل از دیدن واقعیت، رؤیا را ملاقات نمی‌کند!
۲. جمهوری چک
روسیسکی، کولر، یانکولوفسکی و... خود را برای حضور در جام‌جهانی آماده می‌کنند، اما رومانی حریف قدری محسوب می‌شود. آنها پس از ناکامی در یورو ۲۰۰۴ دچار ضعف روحیه شده‌اند و ظاهراً هنوز از شوک آن ناکامی بیرون نیامده‌اند. طبق معمول هلند یکی از از تیم‌های هم‌گروه آنها است. فوتبال چک همواره یک قابل مدرسه‌ای داشته است. آنها هر سال پدیده‌های جدیدی را به فوتبال جهان عرضه می‌کنند. چک‌ها هنوز برای به حراج گذاشتن آخرین بلیت خود وقت دارند!
۳. رومانی
تیم پنجم جام‌جهانی ۱۹۹۴ حالا که سایه ژنرال یوردانسکو را بالای سر خود نمی‌بیند، خود دست به‌کار شده و تیم مقتدری ساخته است. زردپوشان رومانی مهره‌ای چون ایلی را در اختیار دارند. این مهاجم با توانائی‌های تمام‌نشدنی‌اش سرمایه‌ای بزرگ محسوب می‌شود. رومانی در عین شباهت به سایر تیم‌های شرقی با آنها دارای یک تفاوت اساسی است و آن موضوع، روح شورانگیز و مبارزه‌طلبی این تیم است. این گروه به مدد چنین سرمایه‌ای توانائی برداشتن گام نهائی را خواهد داشت. به شرطی که هلند و چک و حتی فنلاند را خیلی بزرگتر از خود تصور نکند.
۴. فنلاند
خداحافظی با آنها زودتر از حد تصور انجام شد. مردان دیار اسکاندیناوی همچنان در حسرت حضور در یک تورنمنت بزرگ هستند.
شاید یک دهه پیش کسی چنین انتظاری از یاران لیتمانن نداشت، اما همزمان با پیشرفت فوتبال این کشور و خارج شدن از قالب تیم‌های درجه ۳ و ۴، انتظارات مردم سرد منطقه نیز بالا رفت. حالا آنها اشک ریختن به‌خاطر ناکامی در فوتبال را نیز تجربه می‌کنند.
فورسل جانشین لیتمانن نامیده می‌شود. فوتبال فنلاند پشت درهای بسته همچنان به انتظار طولانی خود ادامه می‌دهد. انتظاری که شاید روزی به پایان برسد. زمان آن، بستگی به تلاش مردان سرزمین یخی دارد.
گروه دوم
۱. اوکراین
رؤیای اوکراین به واقعیت مبدل شد. آنها به‌عنوان اولین تیم اروپا راهی جام‌جهانی شدند. چندی پیش کلینزمن در مصاحبه با ”فورفورتو“ وقتی با سؤال خبرنگار راجع به انتخاب ”شوا“ برای خط حمله تیم رؤیائی‌اش مواجه شد، پاسخ داد: ”تصور می‌کنم اگر اوکراین به جام‌جهانی صعود کند (آن زمان هنوز صعود اوکراین قطعی نشده بود) یک مدعی خواهد بود. اوکراین با شوچنکو توانائی فتح جام‌جهانی را خواهد داشت“. نظر کلینزمن به‌خصوص در فوتبال پرشگفتی امروز عجیب به نظر نمی‌رسد. اوکراین ۴ سال پیش به پلی‌آف رسید و آنجا مغلوب آلمان شد، اما این بار یک پله رشد کرده و کار نکرده را تمام کرده است. آنها بر فراز ترکیه، تیم سوم جام‌جهانی پیشین و یونان مدافع عنوان قهرمانی به پرواز درآمده و راهی جام‌جهانی شدند. این نکته کمتر از معجزه تلقی نمی‌شود. این جام‌جهانی اولین تورنمنت بزرگ اوکراین از زمان استقلال است. یاران ”شوا“ نقشه‌های زیادی برای تعبیر خواب‌های طلائی خود تدارک خواهند دید.
۲. ترکیه
کمتر کسی بود که روز شنبه به حال ترکیه تأسف نخورد. آنها بازی برده مقابل دانمارک را با تساوی عوض کردند. وضعیت آنها ۵۰-۵۰ است. از سوئی فاصله نسبتاً خوبی با یونان دارند و از سوئی آنقدر امتیاز از دست داده‌اند که خطر نرسیدن به پلی‌آف آنها را تهدید می‌کند؛ به شرطی که یونان هوشیاری لازم را ارائه دهد. دوئل این گروه با ضلع سومی به‌نام دانمارک تکمیل می‌شود. تیم اسکاندیناوی از قابلیت‌های بسیار بالائی برخوردار است، اما نبرد بزرگ گروه، بین یونان و ترکیه ۲ دشمن دیرینه است. این ۲ گروه دیوانه، وضعیت تملک جزیره قبرس را در گرو برتری بر یکدیگر می‌بینند! با توجه به نظر گروهی از کارشناسان، ترکیه در مجموع از پتانسیل بالاتری نسبت به یونان بهره‌مند است. یونانی‌ها چوب اشتباهات فراوان و عدم نتیجه‌گیری در بازی‌های ابتدائی را می‌خورند وگرنه شاید اوضاع گروه، هم‌اکنون بر وفق مراد مردان سرزمین زئوس بود. اگر آنها قصد اثبات قدرت خود را دارند چاره‌ای جزء صعود نخواهند داشت. ترکیه آماده است یونانی‌ها را به ته دره بفرستد. اتفاقی که با توجه به شرایط جدول محتمل به نظر می‌رسد.
۳. دانمارک
ابتدا تصور می‌شد آنها با توجه به نمایش مطلوب در یورو ۲۰۰۴ صعود کنند، اما حالا در معرض خداحافظی از جام‌جهانی قرار دارند. این تیم به همراه سوئد قدرتمندترین تیم منطقه محسوب می‌شود اما این بار ظاهراً در دام ۲ قلدر بزرگ گروه یعنی ترکیه و یونان گرفتار آمده‌اند.
گروه سوم
۱. پرتغال
این تیم به احتمال زیادی مسافر جام‌جهانی خواهد بود. عکسی که فیگو را با حالتی مصمم در حال تلاش در میدان نشان می‌دهد در واقع تابلوئی است که عزم مردان سرزمین ماژلان برای فتح تیم‌های هم‌گروه را به تصویر می‌کشد. زدن ۷ گل در ابتدای راه به روسیه نگون‌بخت، قصد بزرگ پرتغالی‌ها را نشان داد. روی کاستائی در تیم وجود ندارد که با بستن مهره‌هائی به گردن و مچ خود قصد داشته باشد خرافات را با واقعیت فوتبال ادغام کند. جادوی جدید پرتغالی‌ها در ساق‌های رونالدو و بزرگان باقیمانده از نسل قدیم، نهفته است.
۲. روسیه
آنها گام به گام رشد یافته و حالا بخت مناسبی حداقل برای حضور در پلی‌آف دارند. آنها از ناحیه اسلواکی تهدید می‌شوند، اما قدرت روس‌ها نشان می‌دهد آنها حداقل می‌توانند از پس اسلواکی برآیند. تیم ملی این کشور در چند ماه اخیر دچار تغییر و تحولات فراوانی شده است، اما این گروه جوان، قابلیت صعود را تا حد نهایت دارا هستند.
۳. اسلواکی
راجع به این تیم نمی‌توان اظهارنظر صریحی نمود. مردانی که اسلافشان در ساختن کارتون به موفقیت‌های چشمگیری رسیدند در سال‌های اخیر، خود نقش یک فیلم کارتونی خنده‌آور را ایفاء نمودند، البته اوضاع اخیراً بهبود یافته، اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به استانداردهای نیمه جدا شده خود یعنی چک پیش‌رو دارند.
گروه چهارم
۱. سوئیس
گروه چهارم یکی از دشوارترین گروه‌ها است. سوئیس یک مدعی بزرگ است و فرانسه و ایرلند این تیم را تعقیب می‌کنند. بازی دیشب ایرلند و فرانسه می‌توانست بسیاری از گره‌ها را باز کند. در این گروه رژیم صهیونیستی نیز با وجود مهاجمان بزرگی چون ”روویو“ و... خطر بزرگی است، اما سوئیس. این تیم با نظم خاصی پیش می‌رود. درخشانترین سوئیسی که به‌خاطر می‌آوریم، در جام‌جهانی ۱۹۹۴ روی پرده رفت. در آن سال ستاره‌ای چون ”آلن سوتر“ سوئیس را به جمع ۱۶ تیم برتر رساند. آیا این تیم سوئیس می‌تواند درخشش خاصی از خود بروز دهد؟ مسئله، چیزی فراتر از صعود است. این کشور باید در جام‌جهانی بدرخشد هر چند در کنار آلپ هیچ فردی برای فوتبال هورا نمی‌کشد.
۲. ایرلندجنوبی
شخصی می‌گفت فوتبال ایرلند‌جنوبی بازتابی از زندگی مردم این منطقه است. خشن و جان‌سخت. ایرلندی‌ها ۴ سال پیش به‌عنوان آخرین تیم راهی جام‌جهانی شدند. سختکوشی بزرگترین نقطه قوت این تیم محسوب می‌شود. ”کین‌“های تیم دیگر نقطه درخشان تیم هستند، اما این سلاح‌ها برای صعود به جام‌جهانی کافی نیست.
۳. فرانسه
زیزو با یک ندای غیبی به تیم ملی بازگشت تا تیم درب و داغان فرانسه اندک مرهمی روی زخم‌های خود بگذارد. بازی با جزایر فارو محک مناسبی برای تعیین میزان قدمت تیم نبود با این حال فرانسوی‌ها تحت هر شرایطی یک تیم باقدرت و قابل احترام هستند.
گروه پنجم
۱. ایتالیا
تساوی مقابل اسکاتلند ناامیدکننده بود اما افق‌های صعود را برای هواداران فوتبال ایتالیا ترسیم کرد. مسئله بر سر صعود به‌عنوان تیم اول است. در این راه ایتالیا رقیب سرسختی چون نروژ را پیش‌رو دارد. ۲ تیم در جام‌جهانی ۱۹۹۴ با هم هم‌گروه بودند که آنجا ایتالیا با تک گل ”دینو باجو“ از شوک باخت روز اول مقابل ایرلندجنوبی بیرون آمد. ایتالیای لیپی چندان هماهنگ نشان نمی‌دهد ولی این تیم همواره ایتالیا بوده است.
۲. نروژ
حداقل جایگاهی در مرحله پلی‌آف برای نروژی‌های قابل تصور است. با این وصف آنها نمی‌توانند از بابت اسلوونی آسوده‌خاطر باشند. نروژی‌ها در بازی‌های اخیر جانب احتیاط را رعایت کردند، اما حداقل در مرحله انتهائی، محافظه کاری معنائی ندارد.
۳. اسلوونی
آنها امیدهای اندکی جهت صعود دارند. ۴ سال پیش حضور آنها در جام‌جهانی با استقبال مردم این کشور روبه‌رو شد، اما نتایج تیم، اسفبار بود. برای این تیم کوچک راه زیادی تا نشان دادن بزرگی باقی مانده است.
گروه ششم
۱. لهستان
صاحب سابق مقام سوم جهان، در گروه خود وضعیت مناسبی دارد. آنها یک حلقه بریتانیائی را کنار خود می‌بینند هر چند که باز هم طبق معمول برادر بزرگتر یعنی انگلستان تنها رقیب جدی محسوب می‌شود. از هم‌اکنون جایگاه آنها در بازی‌های پلی‌آف قطعی شده است. لهستانی‌ها به انسجام بیشتری انجام احتیاج دارند.
۲. انگلستان
پس از ۲ پیروی مقابل تیم‌های بریتانیائی، انگلیسی‌ها از قهرمانی در جام‌جهانی حرف می‌زنند. تیم اریکسون سرنوشت را در دست دارد. جدای از جار و جنجال‌هائی که راجع به قرار گرفتن بکهام در پست هافبک دفاعی وجود دارد، شیرهای سپید از هم‌اکنون خود را در جا‌م‌جهانی می‌بینند جائی که می‌خواهند خاطره فینال ۴۰ سال قبل مقابل آلمان را این بار در خاک حریف تکرار کنند.
گروه هفتم
۱. صربستان
صربستان و اسپانیا ۲ رقیبی که چهارشنبه به مصاف هم رفتند امتیاز صعود را در دست دارند. صرب‌ها برخلاف آنچه پیش‌بینی می‌شد، نه تنها افول نکردند که حتی نسبت به گذشته نزدیک خود نیز بهتر شدند. بوسنی رقیب بزرگی برای این ۲ تیم محسوب نمی‌شود.
۲. اسپانیا
در مورد ماتادورها گفتنی‌ها گفته شده است. عادت دیرینه صعود زودهنگام از سر این تیم افتاده است، اما باید دید در جهت مقابل، درخشش در جام‌جهانی به عادت جدید آنها تبدیل خواهد شد یا خیر. هر چند که هنوز صعود این تیم حتی به‌وسیله برتری در پلی‌آف نیز قطعی نشده است، اما همگان اسپانیا را علی‌رغم نمایش‌های معیوب اخیر حتی در دشوارترین شرایط نیز مسافر جام‌جهانی می‌بینند.
۳. بوسنی و هرزگوین
خیلی‌ها دوست دارند این تیم را در جام‌جهانی ببینند، اما احتمال دارد این اتفاق در چند سال آینده رخ دهد. آنها امسال بخت صعود ندارند مگر آنکه معجزه بزرگی رخ بدهد. نبرد آنها با صربستان یادآور نسل‌کشی و فجایع بالکان در اوایل دهه ۹۰ است. بوسنی روز به روز پیشرفت می‌کند.
گروه هشتم
۱. کرواسی
تیم سوم جام‌جهانی ۱۹۹۸ نشان داده در غیاب بلاژویچ نیز توانائی درخشیدن را داراست. آنها بار خود را جهت صعود به جام‌جهانی بسته‌اند با این وجود صعود به جام‌جهانی در گرو پس زدن سوئد است. این ۲، جدال جالبی برای صعود به‌عنوان تیم اول دارند.
۲. سوئد
قدرتمندترین تیم اسکاندیناوی به گفته رئیس‌جمهور خود، لیاقت قهرمانی در جام‌جهانی ۲۰۰۲ را داشتند، اما این رؤیا‌پردازی را وی باید هم‌اکنون جوابگو باشد که آیا سوئد اصلاً به جام‌جهانی می‌رسد یا خیر. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد آنها درگیر نبرد سختی برای صعود خواهند بود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید