پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ویروس ها چگونه عمل می کنند ؟


ویروس ها چگونه عمل می کنند ؟
در اینترنت نیز همانند باقی جهان، خطر در كمین شماست. هنگام دریافت (download) یك فایل از اینترنت، همیشه این احتمال وجود دارد كه كامپیوتر شما به ویروس آلوده شود.
ویروس ها، برنامه های مضری هستند كه به كامپیوتر حمله كرده و خسارات متعددی به بار می آورند، از قبیل حذف فایل های داده، پاك كردن برنامه ها و یا نابود كردن محتویات هاردیسك. البته همه ویروس ها خرابی به بار نمی آورند، برخی از آنها فقط به ارسال پیامهای آزار دهنده بسنده می كنند.
هرچند ممكن است با دریافت فایل ها از اینترنت، كامپیوتر شما به ویروس آلوده شود، ولی انتقال ویروس ها تنها از طریق اینترنت صورت نمی گیرد. برای مثال اگر از طریق «پست الكترونیكی» یا «شبكه داخلی شركت» خود نیز فایلی ارسال كنید، ممكن است به ویروس آلوده شوید. حتی در مواردی «نسخه خریداری شده یك نرم افزار» نیز حاوی ویروس است.
واژه ویروس، یك واژه كلی است كه برای برنام های بسیاری به كار می رود. ویروس ها برای انواع خاصی از كامپیوترها مانند كامپیوترهای شخصی یا مكینتاش نوشته می شوند، زیرا فایل هایی را كه می توانند آلوده كنند، فقط در همان كامپیوتر خاص، اجرا می شوند.
ویروس های قدیمی، خود را به برنامه ها و یا فایل های داده می چسبانند، كامیپوتر را آلوده كرده و در هارددیسك تولیدمثل می كنند و سپس به داده ها، هارددیسك و فایل ها صدمه می رسانند. ویروس ها معمولا ۴ بخش از كامپیوتر را مورد حمله قرار می دهند: «فایل برنامه های اجرایی»، «سیستم فهرست بندی فایل ها» كه مكان تمامی فایل های كامپیوتر را ردیابی می كند (و بدون آن كامپیوتر شما قادر به كار نیست)، «نواحی راه انداز و سیستمی» كه برای شروع به كار كامپیوتر ضروری هستند و در نهایت «فایل های داده». زمانی تصور می شد ویروس ها نمی توانند فایل های داده را آلوده كنند، اما امروزه ویروس ها این نوع فایل ها را نیز آلوده می كنند. برای مثال برخی از ویروس ها خود را به ماكروهای word تحت ویندوز در داخل یك فایل داده ای word می چسبانند و به محض اجرای یك ماكروی خاص،‌فعالیت خود را آغاز می كنند.
اسب های تروا كه خود را به شكل برنامه های عادی و مفید جلوه می دهند، در حقیقت ویروس هستند. به عنوان مثال: برنامه ای كه ادعا می كند یك ماشین حساب مالی است، اما در عوض تمامی فایل های هارددیسك شما را حذف می كند، یك برنامه اسب تروا است.
كرم ها، برنامه هایی هستند كه برای آلوده سازی شبكه هایی مانند اینترنت، طراحی شده اند. آنهادر شبكه از كامپیوتری به كامپیوتر دیگر رفته و دربین راه تولید مثل می كنند. بدترین و خطرناكترین كرم در دوم نوامبر ۱۹۸۸ انتشار یافت و با كپی كردن خود در بسیاری از كامپیوترهای میزبان، عاقبت اینترنت را به زانو در آورد.
بهترین روش محافظت از كامپیوتر در برابر ویروس ها، استفاده از «نرم افزارهای ضدویروس (anti-virus) » است. كه انواع مختلفی دارند. بخشی از این نرم افزارها به نام ردیاب یا پویشگر، بررسی می كند كه آیا فایل آلوده ای در كامپیوتر وجود دارد یا خیر، در حالی كه برنامه نابودگر آن، ویروس را از هاردیسك پاك می كند. گاهی اقات، برنامه های نابودگر نرم افزارهای ضدویروس می توانند بدون حذف برنامه یا فایل داده آلوده، ویروس را از بین بیرند، درحالی كه در بیشتر مواقع، فایل های آلوده به ویروس باید پاك شوند.
با این حال، برنامه های دیگری كه گاهی اوقات برنامه های پیشگیری (inculcator) نامیده می شوند، به برنامه های آلوده به ویروس اجازه اجرا نمی دهند و با این كار از آلوده شدن كامپیوتر جلوگیری می كنند.
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید