پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آلرژی فصلی چیست ؟


آلرژی فصلی چیست ؟
«آلرژی فصلی» یكی از شایع ترین این نوع بیماری هاست. آلرژی فصلی یا به عبارت دقیق تر التهاب بینی ناشی از آلرژی معمولاً در بهار و تابستان به وجود می آید. این بیماری ناشی از استنشاق گرده های گیاهی و نیز وارد شدن آن به چشم است. زمان بروز علایم بیماری ممكن است از اوایل بهار تا اواخر تابستان بر حسب گرده گیاهی كه به آن حساسیت دارید و زمان معین گرده افشانی آن گیاه متفاوت باشد. معمولاً یك زمینه خانوادگی هم در مبتلایان وجود دارد. علایم اصلی بیماری حملات مكرر عطسه، آب ریزش بینی، خارش و آب ریزش چشم ها، احساس خارش در گلو، سقف دهان و گوش ها، كاهش تمركز و احساس ناخوشی كلی است. برای درمان علایم از قرص های آنتی هیستامین و اسپری های ضد التهابی بینی استفاده می شود. اسپری ها یا قطره های بینی ضد التهاب، با كاهش تورم پوشش درون بینی گرفتگی بینی را برطرف می كنند. اسپری ها یا قطره های بینی ضد آلرژی با پوشش بینی و چشم مانع اثر عامل آلرژی زا می شوند. قرص یا اسپری های ضد احتقان، اگر گرفتگی بینی باعث ناراحتی چندانی نشود، خیلی مفید نیستند.به تازگی یك قطره چشمی با نام «اولا پاتیدین» وارد بازار شده است كه با جلوگیری از آزاد شدن موادی كه در بدن علائم حساسیت را به وجود می آورند، می تواند در موارد حساسیت چشمی بسیار مؤثر باشد؛ این قطره دو بار در روز مصرف می شود.اگر به رغم این درمان ها علایم شدید حساسیت در فرد باقی بماند، باید به روش خاصی نسبت به گرده گیاهی عامل بیماری، حساسیت زدایی انجام شود. در این روش مقادیر كمی از آن گرده گیاهی در طول یك دوره سه ساله به فرد تزریق می شود تا فرد نسبت به آن تحمل پیدا كند و آلرژی درمان شود. غیر از این درمان ها، می توانید خودتان كارهایی را انجام دهید تا از شدت ناراحتی تان كاسته شود. در صورتی كه می دانید به چه گرده گیاهی حساس هستید، سعی كنید در فصل گرده افشانی آن گیاه از رفتن به محل های رویش آن گیاه خودداری كنید. از عینك های آفتابی برای جلوگیری از وارد شدن گرده ها به چشم هایتان استفاده كنید. داخل بینی تان را با سرم نمكی (نرمال سالین) شست و شو دهید یا اندكی وازلین داخل بینی تان بمالید. اگر در محل زندگی تان گرده های گیاهی در فضا پراكنده می شوند درها و پنجره های اتاق خوابتان را در وسط صبح (حدود ساعت ۱۰) و ابتدای غروب (حدود ساعت ۷) بسته نگه دارید، چرا كه معمولاً در این ساعت ها اوج گرده افشانی گیاهی صورت می گیرد. از رفتن به پارك ها یا مزارع به خصوص در غروب خودداری كنید. برای تعیین كردن اینكه به كدام گرده های گیاهی حساسیت دارید می توانید به یك كلینیك آلرژی مراجعه كنید. با تزریق مواد آلرژی زای مختلف به زیرپوست تان و مشاهده واكنش حاصل می توان نوع ماده آلرژی زا را تعیین كرد. ضمناً توجه داشته باشید كه افراد دارای آلرژی به گرده های گیاهی، ممكن است همزمان به میوه ها و سبزیجات خاص و نیز به بعضی آجیل ها و مغز های خوراكی هم حساسیت داشته باشند.
• اگزما
«اگزما» یك بیماری حساسیتی دیگر است كه پوست را گرفتار می كند. شایع ترین اگزماها شامل دو بیماری التهاب پوستی ناشی از حساسیت و التهاب پوستی ناشی از تماس هستند. التهاب پوستی ناشی از حساسیت كه اگزمای حساسیتی یا اگزمای كودكان هم نامیده می شود، بیشتر در افرادی كه دارای پوست خشك هستند به وجود می آید و مواد آلرژ ی زای متفاوتی این نوع اگزما را ایجاد می كنند. این بیماری معمولاً از سنین كودكی شروع می شود و سابقه خانوادگی دارد. از علل احتمالی اگزمای حساسیتی، یكی آلرژی غذایی است كه مهم ترین عامل در كودكان كم سن است. در كودكان مبتلا به اگزما معمولاً خوردن شیر گاو یا تخم مر غ علایم را بدتر می كند. در كودكان بزرگتر و بزرگسالان گرد و غبار خانه و همچنین حساسیت به گربه و سگ هم ممكن است در بیماری دخیل باشد. بالاخره برخی از میكروبها مثل «میكروب استافیلوكوك» ممكن است باعث شیوع ناگهانی اگزمای شدید شوند.التهاب پوستی ناشی از تماس، معمولاً تنها بزرگسالان را گرفتار می كند. در این بیماری پوست به تماس با یك ماده شیمیایی واكنش نشان می دهد. تماس با یك ماده شیمیایی ممكن است به علت حساسیتی كه فرد به آن دارد باعث التهاب پوست شود؛ یا اینكه آن ماده شیمیایی مثلاً مایع ظرفشویی، چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و باعث خشكی، قرمزی، ترك خوردن و خارش پوست شود. اگزما بیماری بسیار شایعی است. از هر ۱۲ نفر بزرگسال یك نفر و از هر ۸ كودك یك نفر آنها در زمانی از عمرشان دچار اگزما می شوند. شایع ترین مواد شیمیایی كه باعث التهاب پوست تماسی ناشی از آلرژی می شوند به شرح زیر هستند:
•نیكل كه در جواهرات یا در زیپ، دكمه، قلاب یا قزن لباس ها وجود دارد.
•لاستیك و مواد مصنوعی مثل سیمان، حلالها و چسبها.
•بعضی از اجزای مواد آرایشی، رنگ موها و عطر ها.
شایع ترین موادی كه باعث التهاب پوستی ناشی از تماس می شوند به شرح زیر هستند:
•صابون، مواد پاك كننده و نرم كننده های پارچه.
•شامپو ها
•مواد ضدعفونی كننده و سفید كننده.
علامت اصلی اگزما در بزرگسالان، خشكی، خارش، التهاب پوست و پوسته ریزی آن است. در كودكان ممكن است پوست مرطوب و ترشح كننده باشد و بعد با اضافه شدن میكروبها زرد زخم به وجود آید.
وسعت و شدت بیماری در افراد مختلف، متفاوت است و ممكن است به صورت قرمزی و خارش یك منطقه كوچك در بدن باشد یا نواحی وسیعی از بدن ملتهب شود و خارش تحمل ناپذیری به وجود آورد. جای تعجب نیست كه افراد مبتلا به اگزمای شدید دچار افسردگی، كاهش عزت نفس یا مشكلات تحصیلی و كاری می شوند. افراد مبتلا به اگزما در عین حال به تبخال و زگیل _ دو بیماری ویروسی پوست _ حساس تر از افراد عادی هستند. نكته دیگری كه باید به آن توجه داشت این است كه متأسفانه بیش از نیمی از كودكان كه اگزمای گسترده ناشی از آلرژی دارند با افزایش سن و بهبود اگزما دچار آسم می شوند.در موارد التهاب پوست ناشی از تماس، باید سعی كنید عامل تحریك كننده را پیدا كنید و از تماس پوستی با آن اجتناب كنید. در كلینیك های آلرژی نیز تست هایی به صورت مشمع های پوستی برای كشف عامل بیماری وجود دارد. اگر مبتلا به اگزمای ناشی از حساسیت باشید با مراجعه به متخصص آلرژی و انجام تست های خاص برای مواد آلرژی زای غذایی یا تنفسی، عامل حساسیت زا مشخص می شود تا بتوان اقدامات عملی برای اجتناب از آن انجام داد. درمان «التهاب پوستی ناشی از تماس» اجتناب كامل از ماده محرك و درمان قرمزی و دانه های پوستی موجود با پماد های كورتونی ضعیف و نرم كننده های وازلینی است. درمان اگزمای حساسیتی اندكی مشكل تر است و ممكن است مجموعه ای از درمان ها را لازم داشته باشد. در این موارد مقادیر دلخواهی از نرم كننده های پوستی مثل كرم ها، پماد ها و لوسیون های مرطوب كننده و روغن های حمام را باید مرتباً روی پوست مالید تا پوست نرم و مرطوب شوند.در هنگام شدت گرفتن علایم می توان از كرم های كورتونی برای كاهش دادن التهاب استفاده كرد. برای رفع خارش ممكن است قرص های آنتی هیستامین برای شما تجویز شود كه با توجه به این كه قرص تا حدی خواب آلودگی ایجاد می كند، خواب شب را برای شما راحت تر می كند. پزشك در موارد بسیار شدید ممكن است برای مدت كوتاهی قرص های خوراكی كورتون را تجویز كند. در صورت عفونت در محل اگزما و ایجاد زرد زخم و بدتر شدن اگزما ناشی از میكروب استافیلوكوك، ممكن است مصرف آنتی بیوتیك ضرورت پیدا كند. باند های مرطوب كه به طور آماده شده در دارو خانه ها به فروش می رسد به خصوص در مورد كودكان ممكن است كمك كننده باشد. در این موارد پس از مالیدن كرم نرم كننده یا كورتونی با باند های مرطوب، محل را پانسمان می كنید، به این ترتیب هم جذب كرم ها بهتر می شود هم خارش تسكین می یابد و هم از خاراندن پوست توسط كودك جلوگیری می شود.از دارو های گیاهی مختلفی هم برای درمان اگزما استفاده شده است كه تأثیر آنها در افراد مختلف فرق می كند. ضمناً باید توجه داشته باشید كه هر «داروی گیاهی» یا «طبیعی» ضرورتاً بی خطر نیست و باید در مورد استفاده از آنها با پزشك تان مشورت كنید.به تازگی چند كرم غیر كورتونی وارد بازار دارویی شده اند كه در عین حال كه عوارض دارو های كورتونی را ندارند، به نظر می رسد در درمان اگزماها در مناطق حساس پوست مثل صورت بسیار مؤثر باشند. از جمله آنها كرم های «تاكرولیموس» و «پیمكرولیموس» را می توان نام برد كه با تنظیم دستگاه ایمنی بدن اگزما را درمان می كنند. با انجام بعضی از كارهای ساده می توانید علایم اگزمای حساسیتی را تشكیل دهید:
• حمام آب ولرم بگیرید و از مواد نرم كننده استفاده كنید، ولی حمام خود را طولانی نكنید. با ملایمت با حوله پوست تان را خشك كنید، اما هرگز قسمت هایی از پوست كه مبتلا به اگزما است را با مالیدن حوله روی آنها، خشك نكنید.
• از استفاده صابون و مواد پاك كننده و شامپو روی پوست مبتلا اجتناب كنید _ به جای صابون از كرم های مرطوب كننده و آبدار استفاده كنید.
• لباس های زیر یا سایر لباس هایی را كه با پوست تماس دارند را از جنس كتان انتخاب كنید. از پارچه های پشمی یا پلی استر پرهیز كنید.
• لباس های تنگ نپوشید.
• ناخن هایتان را كوتاه كنید و هیچ گاه پوست مبتلا را نخارانید.
• ورزش هایی را كه باعث تعریق زیاد می شوند كنار بگذارید.
• سعی كنید آرامش خود را حفظ كنید. استرس باعث بدتر شدن اگزما می شود.
برای پیشگیری از اگزمای پوستی بهترین راه، استفاده مكرر از نرم كننده های پوستی است كه بهتر است پس از حمام روی پوست مالیده شوند.
منبع : خبرگزاری ایپنا


همچنین مشاهده کنید