چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

درمان چاقی


درمان چاقی
هرگز در درمان چاقی خود از دارو استفاده نكنید، چرا كه دارو غذا نیست و در هر حال دارای عوارضی می‌باشد.
در درمان چاقی خود هیچگاه عجله نداشته باشید، یادتان باشد كه رژیم غذایی با كاهش وزن تدریجی علاوه بر اینكه قابل تحملتر است، عوارضی نداشته، تقریباً غیر قابل بازگشت می‌باشد.
چاقی با بسیاری از بیماریها چه مستقیم و چه غیرمستقیم ارتباط دارد مانند: هیپرتانسیون (افزایش فشار خون)، آترواسكلروز (سخت‌شدن جدار رگها)، بیماریهای كبدی و صفراوی (بیشتر سنگ كیسهٔ صفرا)، آرتریت‌ها از جمله آرتروز (استخوانهای هر شخص برای وزن سلامت او طراحی شده است)، اختلالات تنفسی، نقرس، واریس، نازایی، مسمومیت حاملگی، هیرسوتیسم (پرمویی زنان)، چربی بالای خون، فتق و از همه مهمتر احساس محرومیت اجتماعی و حقارت (البته در چاقیهای شدید)
چاقی باعث كاهش عمر می‌شود، بطوریكه شركت بیمهٔ عمر متروپولیتن آمریكا به ازای هر اینچ (۵/۲سانتیمتر) دور شكم بزرگتر از دور سینه دو سال و به ازاء هر چهار كیلوگرم اضافه وزن یك سال كاهش عمر درنظر می‌گیرد.
در درمان برخی از بیماریها قبل از مصرف دارو رژیم غذایی داده می‌شود و چه بسا با رعایت رژیم غذایی نیازی به مصرف دارو نباشد. از جملهٔ این بیماریها می‌توان از: افزایش فشار خون، افزایش قند خون و افزایش چربی خون نام برد.
علل چاقی :
الف) فشارهای درونی، استرسها و افسردگیها
ب) ثانویه به بیماریهایی ازقبیل : هیپوتیروئیدیسم (كم‌كاری تیروئید)، اختلالات هیپوتالاموس و ?
ج) مصرف بعضی داروها مثل داروهای ضد بارداری، ضدافسردگی و ضداضطراب و كورتون‌ها
د) اختلال تغذیه‌ای (دریافت بیشتر انرژی و كمی فعالیت)
ه) ژنتیك: ۳۰% علت چاقیها را شامل می‌شود.
از تمامی این عوامل اختلال تغذیه‌ای و یا اگر بهتر گفته شود عادات بد غذایی از همه مهمتر است، بطوریكه اگر شخصی علاوه بر نیاز روزانه‌اش هر روز یك نان سوخاری (كه بسیار كالری كمی دارد) اضافه بخورد، بعد از ۲۰ سال پانزده كیلوگرم اضافه‌وزن پیدا خواهد كرد.
درمان‌های چاقی به چهار دستهٔ دارویی، استفاده از وسایل و شیوه‌های مخصوص، جراحی و رژیم‌درمانی تقسیم می‌شوند.
الف) درمان دارویی:
ـ داروهای دیورتیك (ادرارآور): كه به سرعت با ازدست رفتن آب بدن شخص دچار كاهش وزن (دقت كنید: كاهش وزن نه لاغرشدن) می‌شوند كه از نظر علمی نه تنها صحیح نیست بلكه خطرناك نیز می‌باشد. اكثر مؤسساتی كه در تبلیغات خود كاهش وزن سریع را نوید می‌دهند از این روش استفاده می‌كنند.
ـ داروهای هورمونی: مثل داروهایی كه باعث پركاری غدهٔ تیروئید می‌شوند. این داروها نیز با افزایش كاتابولیسم (مصرف انرژی یا سوخت) باعث كاهش وزن و همچنین لاغرشدن می‌شوند كه این روش نیز به دلیل اینكه در روند طبیعی بدن اختلال ایجاد می‌كند، ازنظر علمی صحیح نبوده خطرناك می‌باشد.
ـ داروهای ملین: این داروها با دفع مواد غذایی بدن و جلوگیری از جذب مواد باعث كاهش وزن می‌شوند كه واضح است در درازمدت باعث سوءتغذیه و كمبود بعضی مواد موردنیاز بدن خواهند شد. ضمن اینكه خود نیز عوارضی از قبیل شكم‌درد و ? دارند.
این داروها همانگونه كه از نامشان پیداست با كاهش دادن اشتهای شخص باعث كم‌خوردن و كاهش دریافت انرژی می‌شوند. عوارض آنها بیشتر سوء‌تغذیه، ریزش مو، ضعف و افسردگی می‌باشد. سرگروه این داروها كه در ایران زیاد مصرف میشود فن فلورامین میباشد كه از سال ۱۹۹۸ مصرف آن به دلیل ایجاد عوارض روی دریچه های قلب ، در آمریكا ممنوع شده و از فارماكوپه آمریكا حذف شده است .
ـ داروهایی كه مانع جذب چربی می‌شوند: این داروها كه امروزه موردمصرف زیادی پیدا كرده و تبلیغات زیادی در مورد آن انجام می‌شود با اتصال به چربی مواد غذایی مانع جذب آنها می‌شود و بدین وسیله كالری كمتری به بدن می‌رسد. به دلیل اینكه در رژیم غذایی افراد ایرانی بر خلاف غربیها مواد نشاسته‌ای بیشتر است، مصرف آنها كاملاً مؤثر نبوده همچنین این داروها برخلاف تبلیغات انجام شده روی چربی بافتهای بدن تأثیری ندارد. لذا فقط تا زمان مصرف مؤثر بوده ضمن اینكه این داروها قیمت بالایی دارند. در حال حاضر تحقیقات روی این داروها انجام می‌شود كه دارویی ساخته شود كه روی چربی بافت بدن هم مؤثر باشد. اگر چنین دارویی ساخته شود جای تمامی رژیمهای تغذیه‌ای را خواهد گرفت.ب) استفاده از وسایل و شیوه های مخصوص
ب) استفاده از وسایل و شیوه‌های مخصوص: عبارتند از: سونا، ترموتراپی (استفاده از گرمای موض ماساژ درمانی، كمربند لاغری، طب سوزنی، كرمها، پمادها، ژلها، گوشوارهٔ لاغری كه همگی اینها از نظر علم پزشكی و تغذیه مورد قبول نمی‌باشند و همگی كمابیش باعث ایجاد عوارض می‌شوند. ضمناً بیشتر این راهها بجای كاهش وزن یا لاغری فقط باعث كاهش سایز می‌شوند.
ج) درمانهای جراحی
ج) درمانهای جراحی: در موارد چاقی‌های بسیار شدید انجام می‌شود. شامل برداشتن قسمت‌هایی از روده یا معده، بالون‌گذاری داخل معده برای كاهش حجم آن و برداشتن چربی زیر پوست شكم با ساكشن یا لیزر كه همگی اینها به دلیل عوارض شدیدی كه دارند زیاد مورد توجه نیستند.
د) رژیم درمانی:
ـ آب درمانی: یكی از روشهای قدیمی است و بعد از پایان دوره به دلیل محرومیت شدید غذایی اختلالات گوارشی بهمراه دارد. علاوه بر عوارض شدید جسمانی فقط برای مدت كوتاهی می‌تواند قابل تحمل باشد.
ـ كاهش وزن از طریق ورزش: ورزش یكی از روشهای بسیار مناسب برای برخورداری از جسم سالم و وزن ایده‌آل است. كاهش وزن فقط از طریق ورزش مشكل و دشوار است چرا كه مثلاً برای كاهش یك كیلوگرم وزن باید ۲۰ ساعت پیاده‌روی كرد.
ـ كاهش وزن از طریق رژیم غذایی: حذف یك وعدهٔ غذایی مثل صبحانه یا شام از جملهٔ این روشهاست كه با حذف صبحانه فرد دچار افت قند خون طی روز و كاهش كارآیی روزانه و پرخاشگری شده و درضمن در وعده‌های بعدی با پرخوری جبران می‌شود. ضمن اینكه سوء‌تغذیه نیز از عوارض آن است. بهترین شیوه در این مورد، رژیم غذایی بر مبنای علمی آن است كه در آن تمام مواد مورد نیاز بدن در رژیم غذایی تأمین میشود.
ـ كاهش وزن از طریق رژیم غذایی همراه با ورزش: این روش بهترین و اصولی‌ترین روش برای كاهش وزن و داشتن وزن ایده‌آل است. در این روش از یك رژیم غذایی برنامه‌ریزی شده همراه با ورزش متعادل (مانند پیاده‌روی) استفاده می‌شود. این روش سلامت جسم و روح را به ارمغان می‌آورد و عوارضی مانند ریزش مو و چروكیدگی پوست و ? را درپی نخواهد داشت. در طی رژیم باید عادات غذایی گذشته را ترك كنید و به عادات غذایی جدید انس بگیرید كه این مهمترین اصل در درمان چاقی است.
با توجه به موارد فوق بهترین و سالمترین راه حل ارائه‌شده در مورد درمان چاقی این موارد می‌باشد:
الف) رژیم غذایی صحیح
ب) ورزش مناسب و كافی
ج) تغییر رفتار و اصلاح عادات بد غذایی
در هر رژیم غذایی صحیح باید این گروههای غذایی وجود داشته باشد: شیر و لبنیات، حبوبات و غلات، میوه و سبزیجات، گوشت
رژیم غذایی باید:
ـ تأمین كنندهٔ انرژی مورد نیاز روزانه باشد.
ـ تأمین كنندهٔ ریزمغذیها باشد(موادی كه به مقدار بسیار كم باید در غذا وجود داشته باشد)
ـ بر اساس فرهنگ غذایی ایرانی باشد.
ـ تنوع لازم را داشته باشد.
در یك رژیم غذایی اصولی كاهش وزن تدریجی است. بطوریكه حداكثر یك كیلوگرم در هفته مجاز به كاهش وزن می‌باشیم. به همین دلیل باید حوصله داشته و با دقت برنامهٔ خود را اجرا كنید. ضمناً اگر قبل از رژیم عكسی از خود داشته باشید بهتر خواهد بود. توجه داشته باشید با كاهش وزن (درحقیقت رسیدن به وزن ایده‌آل) جوانتر هم به نظر خواهید رسید.(قابل توجه خانمها !!!)
مزایای رژیم غذایی
ـ به دلیل حذف بافت چربی غیرقابل بازگشت می‌باشد.
ـ به دلیل دارابودن تمام مواد غذایی موردنیاز بدن تأمین كنندهٔ سلامت جسم و اعصاب و روان میباشد.
ـ به دلیل تدریجی بودن آن گرسنگی حداقل می‌باشد.
ـ به دلیل مصرف میوه به اندازهٔ مورد نیاز، اشتها را تعدیل می‌نماید.
ـ از تنوع غذایی بی‌نظیری برخوردار است. ضمن اینكه تماماً از غذاهای ایرانی استفاده شده است.
ـ به دلیل استفاده از پیمانه‌های ملموس نیازی به اندازه‌گیری با ترازو نمی‌باشد.


همچنین مشاهده کنید