جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


نوید های A.A برای تولدی دیگر


تاكنون مقالات بی شماری در رابطه با نفش N.A و تاثیرات آن در آموزش مهارت های لازم به معتادان در حال بهبودی به منظور جلوگیری از لغزش به رشته نگارش درآمده است آنچه كه بیشتر در این نوشته ها جلب توجه می كنند پرداختن به اصول و سنت های معتادان گمنام است همراه با بیان مختصری از فلسفه وجودی آن نظر به اینكه گذر از وادی های دوازده قدم در عین پایبندی به سنت های دوازدهگانه بخصوص پس از دوران سم زدایی می تواند پس از ورود به برنامه تا حدی مشكل و در برخی موارد شوك آفرین باشد، برخود واجب دیدم كه تصویری از پایان این سفر سخت و دشوار را به پویندگان تازه وارد نشان دهم. با امید به اینكه این تلاش اندك، مدد كسانی شود كه در لحظه ای از زندگی چنان مبهوت درخت بودند كه جنگل را از یاد بردند.سخنی كه قصد پرداختن به آنرا داریم نویدهای A.A (الكلی های گمنام می باشد) نظر به اینكه N.A (معتادان گمنام) خود یكی از Company&#۰۳۹;s Sister های A.A می باشد و قدمتی ۵۰ ساله را در تاریخچه آن ذكر می كنند و نگارنده تا كنون اثر مستقلی از N.A را ندیده ام كه به ۱۲ نوید N.A بپردازد. از آنجائیكه مفاهیم دو انجمن فوق كاملاً در تعامل با یكدیگر می باشند و گاه از منابع مشترك استفاده می كنند (چون كتاب بزرگ)، فرض را بر آن می گذاریم كه ۱۲ نوید در مورد اعضای N.A نیز صدق می كند. در خاتمه یادآوری این نكته را ضروری می دانم كه انجمن A.A پیرامون گروه آكسفورد می باشد و قدمتی حدود دو قرن دارند.
نویدهای دوازدهگانه A.A
۱- ما با آزادی و خوشبختی جدیدی آشنا خواهیم شد.
۲- ما از آنچه كه در گذشته اتفاق افتاده است تأسف نخواهیم خورد و آرزو نمی كنیم كه آنرا فراموش كنیم.
۳- ما كلمه آرامش را به مفهوم واقعی آن درك خواهیم كرد.
۴- ما به صلح خواهیم رسید.
۵- بدون توجه به اینكه اعتیاد تا چه حد پیشرفته و رفتار ما تا چه میزان ویرانگر بوده است ما درك خواهیم كرد كه تجربیات ما می تواند برای دیگران مفید واقع شود .
۶- آن احساس غیرقابل استفاده بودن (بی مصرفی) و احساس تأسف به خود از بین خواهد رفت.
۷- ما علایق خود را به چیزهائی خودخواهانه از دست خواهیم داد و علایق گروه و دوستانمان را جایگزین آن خواهیم كرد.
۸- جستجو برای یافتن خویش از میان خواهد رفت.
۹- جهان بینی و تلقی ما از جهان پیرامون و زندگی تغییر خواهد كرد.
۱۰- ترس از مردم و احساس عدم امنیت اقتصادی ما را رها خواهد كرد.
۱۱- ما به گونه ای فطری درك می كنیم كه شرایطی را كه موجب سردرگمی ما می شود را سامان دهیم.
۱۲- ما به گونه ای ناگهانی تشخیص خواهیم داد كه خداوند برای ما كارهایی را انجام می دهد كه خود از انجام آنها ناتوان بوده ایم.
چهار نوید اول در رابطه ای نزدیك با تغییرات در احساسات می باشد. نوید اول، "ما به آزادی و خوشبختی آشنا خواهیم شد" مرتبط با سه هدفی است كه بیمار قادر به دستیابی آنها می باشد اول، رها شدن از نوشته، دوم خارج شدن از دام اعتیاد، و سوم داشتن یك زندگی جدید و با نشاط این مواد چیزهایی است كه بر فرد الكلی نهایتاً در جستجوی آنهاست. نوید دوم "ما از آنچه كه در گذشته اتفاق افتاده است نه احساس تاسف می كنیم و نه آرزو می كنیم كه در را بر روی گذشته ببندیم و آنرا به دست فراموشی بسپاریم، این نوید به ما می گوید كه ما توانایی آنرا داریم كه بدون آنكه به خود صدمه بزنیم خاطرات گذشته را مرور كنیم. افراد وابسته به مواد كاملاً قادرند كه در ذهن خود تاریخچه مصرف موادمخدر را بازسازی كنند ( Day Dream ) آنها توانایی آنرا دارند كه خاطرات دردناك و كارهای ناتمام خود را به قسمتی از برنامه بهبودی و فرآیند درمانی است به نتیجه برسانید. در A.A این عمل مترادف با روان پایش یا والایش می باشد، ابراز احساسات و عواطف كه مقولات و خاطرات خاصی را زیرسوال می برند.
نوید سوم: "ما كلمه آرامش را به مفهوم واقعی آن درك خواهیم كرد". به مصداق اینكه باز توانایی آنرا را پیدا خواهیم كرد كه به گونه ای سازنده، خود را به احساسات خویش همیشه نمائیم هر شخص كه در آرامش است لزوماً در تمام اوقات احساس خوشایندی ندارد. آرامش مرحله ای از مسمومیت مبتنی بر هوشیاری نیست. آرامش توانایی پذیرش احساس خوشایند از ناخوشایند است، درك این مساله كه ما چه احساسی داریم و پذیرش آن حتی اگر آن احساس ناخوشایند باشد.ما بیش از این برده احساسات خود نخواهیم بود ما قادر خواهیم بود كه بیش از این اخلال در زندگی شخصی خود ایجاد كنیم و خود را نرنجانیم. و با درك این حقیقت كه انسان جایرالخطاست خوشحالی و اندوه را تجربه كنیم.
نوید چهارم: " ما به صلح خواهیم رسید". دوره هایی در زندگی را تجربه خواهیم كرد كه صلح و آرامش ذهنی را می شناسیم همزمان با درك این نوید، بصورتی عقلانی شروع به پیدایش افراد، اشیاء و جهان پیرامون خود به همانگونه كه هستند می كنیم و هیچ تلاشی را در جهت تغییر آنها مطابق با امیال خود انجام نخواهیم داد.همچنین چهار نوید اولیه رابطه ای نزدیك با سه هدف درمانی دارد: اول اینكه می توان به بیمار آموزش داد كه چگونه احساسات خود را مشخص كند، سپس آنها را بر چسب زده و در نهایت با آنها روبرو شود. دلیل هدف دوم آنست كه بیمار بتواند كه تاریخچه الكلیسم و مصرف مواد خود را بدون هیچگونه احساس گناه، شرمندگی و یا درد باز ساخت نماید.و فلسفه هدف سوم آنست كه اشخاص قادر شوند كه احساسات خوشایند و ناخوشایند را كه در زندگی و فلسفه هدف سوم آنست كه اشخاص قادر شوند كه احساسات خوشایند و ناخوشایند را كه در زندگی تجربه كرده اند، بدون احساس گناه و داوری خویشتن برای داشتن چنین احساساتی بپذیرند. افراد تصوری بر مبنای واقعیت از اینكه احساسات و عواطف آنها چه كاركردی دارد، دارند. در نهایت آنها به نتیجه این سخن خواهند رسید كه زندگی سالم تركیبی از فرازها و نشیب ها، صعودها و سقوط ها است چیزی شبیه رولر كاستر (ترن برقی).دو نوید بعدی تغییر رفتار را بشارت می دهد. اعتیاد انسان را بی حركت و بی حس می كند. هشیاری ( Sobriety ) به آنها اجازه می دهد كه دوباره حركت خود را در طول فرآیند به فعالیت درآوردن خویشتن تمرین كنند. بدین معنی كه واقعیت را از طریق تمرینات ارادی به منصه ظهور رسانید یا بعبارت دیگر عینیت بخشند. هدف ما این است كه بیمار دریابد تنها داشتن "احساس بهتر" كافی نیست او باید بیاموزد كه چگونه بهتر عمل كند.نوید پنجم اشارتی چنین دارد، "بدون توجه به اینكه اعتیاد ما تا چه حد پیشرفته و رفتار ما تا چه میزان ویرانگر بوده است، ما درك خواهیم كرد كه تجربیات ما می تواند برای دیگران مفید واقع شود، ما قادر خواهیم بود كه تجربیات خود را در راه خدمت به خود و دیگران بكار بندیم. در لغت شناسی بالینی این پدیده به مفهوم تجدید ساختار تجربیات است. به این معنی كه ما چارچوب منابع خود را تغییر می دهیم. در نتیجه ما مجبور نخواهیم بود كه بیش از این به خود بگوئیم "آیا این مساله مشروبخواری و مصرف مواد به اندازه كافی دردناك و وهم انگیز نیست؟" اكنون می توان این عبارت را با این سوال جایگزین كرد آیا من از بزرگترین تراژدی زندگی خود چیزی آموخته ام؟ آیا بخاطر این تجربه كه این انسانی قویتر و مصمم تر ساخته است، انسانی با آستانه تحمل بیشتر! آیا من در بكارگیری از تجربیاتم، سزاوار تحسین هستم؟ می دانم كه این تجدید ساختار انرژی و قدرت من را جهت دهی جدیدی می كند و من را به نوید ششم می رساند.
نوید ششم: "آن احساس بی مصرف بودن و بی هودگی و احساس تأسف به خود از بین خواهد رفت". در نتیجه این تغییر و تحول ما علاقه و توجه خود را به مسائل خودخواهانه از دست می دهیم و توجه به علایق دوستان و سایر اعضاء گروه ها را جایگزین آن می نماییم. "خودمحوری و مورد توجه دیگران بودن از میان خواهد رفت". نوید هفتم: ما علایقمان را به چیزهای خودخواهانه از دست خواهیم داد و منافع گروه و دوستانمان را جایگزین آن خواهیم كرد".
نوید هشتم: "سودجویی و جستجوی منافع جهت خود از بین خواهد رفت". نویدهای هفتم و هشتم با اهدافی چون گسترش خویشاوندی و بهبود كیفیت روابط بین فردی همراه است زمانی كه شخصی كه در دوران فعال اعتیاد است بصورت بیمارگون های خودمحور است. نوید هفتم به ما بشارت میدهد كه خودمحوری اعتیادی، از بین خواهد رفت و علاقمند به مسائل و مشكلات دیگران خواهیم شد. ما به گونه ای فعال درگیر فعالیت های اجتماعی خواهیم شد و دیگر جایی برای تنهایی ما نخواهد بود. انگیزه های ما گسترش خواهد یافت و علاقمند به سلامت زیستن دیگران و خود خواهیم شد و به گونه ای انسانی درگیر فعالیت های سالم و سازنده اجتماعی با اهداف انسانی خواهیم شد.در اصطلاح اهداف درمانی، این نویدها به ما وعده می دهند كه افراد با كسب علائق اجتماعی سالم و تشخیص آنچه كه برای سلامت آنها مفید است به توسعه خویشاوندی های سالم، دوست داشتنی و سرشار از علاقه همت خواهند گماشت. آنها نه تنها مجبور به توجه به سلامت خود می باشند بلكه باید افرادی را كه دوست دارند و مراقب آنها هستند را نیز مشمول این توجه و عشق بی قید و شرط كنند. ما نیازمند آنیم كه مورد توجه تمامی جامعه خود باشیم تا حمایت هایی را كه از ما می شود و مكانهای امنی را كه برای زندگی سالم ما وجود دارد شناسایی و از آن استفاده نماییم.
چهار نوید آخرین با هدف تغییر بنیادین جهان بینی ما عنوان شده است. در نوید نهم گفته شده است: "نگرش و جهان بینی ما از جهان پیرامون زندگی تغییر خواهد كرد". ما خود را از زوایه كاملاً متفاوتی خواهیم دید ما تغییر خواهیم كرد و از شخصی فاقد امنیت، بی كفایت و با اعتماد نفس پائین تبدیل به فردی با اعتماد به نفس بالا خواهیم شد كه در كلیه عرصه های زندگی با كفایت كامل و موفقیت عمل می كنیم. Self _ Steem در حقیقت به دو معنا تقسیم می شود. قسمتی از آن Self _ Confidence است. یا اعتماد به نفس می باشد كه ما را به این مهم رهمنون می شود تا به این باور برسیم كه شایستگی آنرا داریم كه از مواهبی كه خداوند در زندگی در اختیار ما گذاشته است بهره مند گردیم.با تغییرات جهان بینی ما درباره زندگی و جهان، ترس از اینكه ما به سادگی رفتار خود ویرانگر گذشته را تكرار كنیم از بین خواهد رفت. این نوید در پیام دهم عنوان شده است: "ترس از مردم و عدم امنیت اقتصادی ما را ترك خواهد كرد". نوید یازدهم به ما بشارت می دهد كه " ما به گونه ای نظری درك خواهیم كرد كه شرایطی را كه موجب سردرگمی ما می شود سامان دهیم". ما می آموزیم كه چگونه به صورتی سازنده زندگی كنیم. زمانی كه ما در چرخه عادت زندگی خود ویرانگر هستیم اتفاقات بد در زندگی ما بدون هیچگونه دلیل خاصی روی می دهد.ما معمولاً مبادرت به انجام كارهایی می كنیم كه شرایط نامطلوبی را برای آینده ما ایجاد می كند، و زمانی كه عواقب این اقدامات نامطلوب ما را متاثر می كند از خود سوال می كنیم. چرا من در فرآیند بهبودی ما تغییر می كنیم، از روش عادتی زندگی بی مسؤولیت و بی بندوبار ـ تحت تأثیر الكل و موادمخدر ـ به گون های تدریجی پا به حیطه زندگی مسؤولیت پذیر می گذاریم. ما امروز كارهایی را انجام می دهیم كه عواقب مثبتی را برای فردای ما رقم می زند. جایی در فرآیند بهبودی، پنداری در یك بامداد دیگرگون ما از خوابگران برمی خیزیم و رویدادهای خوب بدون هیچگونه دلیل بخصوص در زندگی ما به وقوع خواهد پیوست. ما به گونه ای نظری می دانیم كه چه كاری را باید انجام دهیم. و این رفتارها بصورت قسمتی از وجود ما خواهند شد، در حقیقت هویت ما خواهند شد.سرانجام در نوید دوازدهم "ما به گونه ای ناگهانی درك خواهیم كرد كه خداوند برای ما كارهایی را انجام می دهد كه خود از انجام آنها ناتوان بوده ایم". با رجوع همه جانبه تر بر آنچه كه بر ما گذشته است و دیدی وسیعتر از ژرفایی كه من معتاد می تواند برای شما ترسیم كند، با پذیرفتن اینكه دنیایی به مراتب وسیع تر و سالمتر در افق دید ماست ما درك می كنیم، كه می توانیم زندگی خود را در حول محوری از اصول و باورها سازمان دهیم و كارآیی بیشتری داشته باشد. ما می خواهیم بر این سیستم برتر قادر به انجام كارهایی برای ما خواهد بود كه آن دنیای " ارزشمند" اعتیاد با تمام توانایی ها و محدودیت هایش، قادر به انجام دادن آن نبود.بطور خلاصه، اهداف درمانی ما را در چهار گروه می توان بسته بندی كرد: فكركردن، احساس كردن، نویدها و ارتباط برقرار كردن با دیگران. نویدها به ما وعده می دهد كه چگونه خواهیم آموخت كه با وضوح تمام فكر كنیم، بطور سطحی و عقلانی زندگی گذشته خود را با حال مقایسه و برای آینده برنامه ریزی نمائیم. در بعد درمانی نیز وظیفه درمانگر آنست كه به بیمار آموزش دهد كه چگونه به روشنی و وضوح فكر كند. در رابطه با احساسات، نویدها با ما خواهند آموخت كه احساسات خود را تشخیص داده و به افتراق آنرا دریابیم، چگونه آنها را در غالب كلمات بیان كنیم و چگونه از طریق احساساتمان با دیگران از یك موضع قدت ارتباط برقرار می نمائیم. در نتیجه ما قادر خواهیم بود كه یك پاكسازی را تجربه كنیم ـ رهایی از احساسات و عواطف منفی ـ ما قادر خواهیم بود كه احساسات خود را به نحو شایسته ای به نمایش بگذاریم و اجباری به مخفی كردن آنها در گوشه ای از وجود خود نخواهیم دانست. در رابطه با عمل ( Action ) یا نویدها به ما وعده می دهند كه ما می توانیم چرخه عادت خود شكست بینی كه حاصلی حقارت ندارد، بشكنیم ما می توانیم عادات جدید و سازنده تری را جایگزین رفتار اعتیادی خود نمائیم كه برای ما خشنودی، آرامش و آسایش به ارمغان آورد، یك زندگی پاك و هشیار و سازنده برای حفظ امروز . دکتر داریوش فرخاک
منبع:
كتاب بزرگ (مرجع) صص ۸۴-۸۳
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید