سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Tuesday, 24 April, 2018

یاد آن آوای ماندگار


یاد آن آوای ماندگار
مراسم چهلمین روز آن زنده یاد دو هفته گذشته و در وضعیتی نه چندان درخور این استاد برگزار شد. به همین مناسبت استاد احمد ابراهیمی، از مدرسان پیشكسوت آواز كه حشر و نشری طولانی با استاد عمومی داشتند نوشته ای در این باره نگاشتند كه از نظر شما گرامیان می گذرد .
شیان لوبكت الدماء علیها
عیناك حتی تؤذنا بذهابی
لم یبلغا المعشار من حقی هما
فقد الشباب و فرقته الاحبابی
حضرت علی علیه السلام
گلی پرپر شد از باد خزانی
كه كار بلبلان شد نوحه خوانی
گل من بلبل من هر دو او بود
كه شد تاراج امیال خزانی
چهل روز از وفات استاد بزرگ زمانه جناب آقای دكتر سیدحسین عمومی گذشت. او مردی بزرگ و هنرمندی بی بدیل و فرید بود. او درجه دكترای خود را از دانشكده حقوق در رشته علوم قضایی با رتبه ای ممتاز دریافت نمود و تا روزگار بازنشسته شدنش در پست های مهم قضایی از قبیل بازپرسی، دادیاری، مستشار دیوان قضا و ریاست دادگاههای دادگستری را پشت سر گذاشت. او قاضی بود شجاع و پاكدامن . ما را با مقام و رتبه و قاضی بودن این مرد شریف حرفی نیست. وظیفه یك انسان والا انجام دادن وظائف انسانی است، اما به شرط این كه دیگران نیز به روش خداپسندانه عمل كنند؛ ما را با هنر این مرد بزرگ حرف است. او هنرمندی والا در رشته سبك آواز ایرانی بویژه سبك آوازخوانی اصفهان، كه سبكی است مشكل، توانایی و تبحر خاص داشت كه فقط منحصر به این عزیز بود. استاد دكتر عمومی شیوه آواز خواندن خوانندگان نامی اصفهان را از قبیل استادان سید رحیم- قاضی عسگر- حبیب شاطر حاجی- حسین خضوعی ساعت ساز و ادیب و تاج را به خوبی می دانست و روش و سبك تك به تك این استادان خواننده را می دانست و آواز هر كدام را به روش آنها می خواند.
استاد روش آواز صدر و شهاب را نیز به خوبی اجرا می كرد. بنده می گویم دانستن این همه هنر برجسته در توانایی هیچ خواننده ای نیست فقط او بود- او بود- او بود.
روزی از روزهای گذشته در خدمت این دوست هنرمند بودم؛ گویا اگر فراموش نكرده باشم آقارضا موسوی زاده نوازنده چیره دست تار كه دانش آموخته از مكتب استاد عمومی بود حضور داشت.
استاد دكتر عمومی به آقای موسوی زاده تكلیف كرد كه ساز را كوك دستگاه چهارگاه كند و این غزل حضرت حافظ را با آن صدای آسمانی خود شروع كرد و گفت آقای ابراهیمی من فقط این دو مصرع را در چند سبك آواز اصفهان می خوانم می خواهم توجه داشته باشی (حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت/ آری به اتفاق جهان می توان گرفت).
در شروع آواز اول سبك استاد ادیب خوانساری را خواند و بعد سبك آواز استاد تاج. گفت توجه كنید این دو سبك آواز چقدر با هم متفاوت است. بعد با همراهی تار آقای موسوی زاده؛ سبك سید رحیم، سبك صدر و شهاب را خواند و هر كدام با روش آواز دیگری متفاوت بود، قدرت صدا و توانایی به یاد آوردن آواز خواننده هایی كه در عصر خود بی نظیر بودند و به خاطر سپردن روش هر یك از آنان؛ من به جرأت می گویم درخور توانایی هیچ خواننده ای نیست. استاد عمومی تمام این سبكهای آواز را ادغام كرده بود و سبكی ایجاد شده بود كه الاماشاءالله در این اواخر وقتی دهان به آواز می گشود تمام شنونده ها را سر جای خود میخكوب می كرد. مسلماً آنهایی كه كنسرت پژوهشی این استاد را دیده و آوازش را شنیده اند بر گفته من صحه خواهند گذاشت. او صدای آسمانی داشت. اجرای تحریر و تكیه و خواندن شعر را طوری اجرا می كرد كه هیچ خواننده استادی نمی توانست یك مصرع از آواز او را تقلید كند. افسوس كه یك دنیا حسن و ملاحت آواز ایرانی را به زیر خاك برد. او آخرین باقیمانده هنر آوازی اصفهان بود. می گفت آواز را از سن ده سالگی با خواندن سوره هایی از كلام الله مجید شروع كردم و چون پدرم صاحب تكیه ای بزرگ در اصفهان بود و این تكیه از اجدادش به او رسیده بود و در این تكیه در ایام و لیالی عزیز ماه محرم و صفر مركز روضه خوانی و ذكر اباعبدالله الحسین بود من هم خدمتگزار این تكیه بودم و خواننده های بزرگی مانند قاضی عسگر، حسین شاطر حاجی، شهاب، صدر و دیگر روضه خوانهای نامی اصفهان كه هر كدام خواننده ای از همه جهت توانا بودند و در این تكیه هنر خود را به پای حضرت امام حسین(ع) و خاندان نبوت می ریختند و در اختیار مردم عزادار می گذاشتند من هم بنا به امریه پدرم تحت تعلیم این بزرگان قرار می گرفتم.
بنده به خاطر دارم كه قبل از سال ۱۳۴۰ برای دیدار شادروان استاد نواب صفا به اصفهان رفتم. آقای نواب صفا مدیر كل تبلیغات و رادیو مركز استان اصفهان بود. از آنجایی كه شانس با من یاری كرد، پس از ده سال حضرت استاد دكتر عمومی را زیارت كردم و شبهای به یاد ماندنی و خوشی را در حضور این عزیز از دست رفته و استاد تاج و خوانندگان و نوازندگان عزیز اصفهان گذراندم. من در آن روزگار همیشه مورد لطف و محبت بی شائبه هنرمندان خواننده و نوازندگان عزیز اصفهانی قرار می گرفتم؛ با این وصف در مقام آوازخوانی در مقابل دانش آواز و دلنشینی صدا و احاطه به شعر را كه استاد دكتر عمومی داشتند نه تنها من بلكه دیگر خوانندگان نیز كمیتشان لنگ بود. در آن روزگار سال ۳۸ یا ۳۹ ایشان سمت مستشاری دیوان قضا را داشت و به من می گفت آقای ابراهیمی من در تمام روز هشت ساعت كار قضا را انجام می دهم و بعد از، آن همه روزه بعد از انجام كار اداری چهار ساعت نیز به هنر و انجام كار آواز و موسیقی می پردازم. توصیه ایشان این بود كه هنرمند نباید از تمرین و آموزش موسیقی بویژه آواز خوانی غفلت كند. این استاد بزرگ پس از بازنشستگی در تهران منزل خود كلاسی دایر كرد و به مدت ده سال تعلیم خوانندگان و نوازندگان را به عهده گرفت و خوشبختانه خوانندگان عزیزی چون: علیرضا قربانی، استاد فلاح، هنرمند خوش صدا و استاد آقای قنبری و استاد دكتر خدایاری و آقای احمدی وند و برادرانش از این كلاس بهره گرفتند. استاد دكتر عمومی چون از تظاهر و خودنمایی به دور بود اجازه نمی داد هنرجویان حتی دوستان نزدیك او صدایش را ضبط كنند. متأسفانه اثر ضبط شده ای از این هنرمند در دسترس نیست. در سال ۱۳۸۳ روزی به منزل بنده تشریف آوردند؛ ضمن صحبت های متداول هنری گفتم می دانم مرا دوست داری شما را به دوستی قسم می دهم اجازه بفرمایید لااقل دو كاست از صدای شما با اركستر ضبط شود. ایشان با آن چهره مهربان و دوست داشتنی نخواست روی مرا به زمین اندازد موافقت خود را اعلام نمود. بنده با یك نفر از دوستان عزیز آقای علیرضا پورامید كه این امر مهم را قبول كردند كه با چند نفر نوازنده برجسته در استودیو این نوارها ضبط و در اختیار دوستداران هنر قرار گیرد، ولی متأسفانه استاد دكتر عمومی مانند هدهد سلیمان قفس زندان سكندر را شكست و به دیار سلیمان رخت بربست. ای كاش زمانه هنری ما هنرمند دیگری را نظیر دكتر عمومی به مردم هنردوست ما تقدیم كند. من این ضایعه در عالم هنر را به كلیه دوستان و هنرآموختگان و دوستان این استاد بزرگ تسلیت می گویم .دكتر عمومی فقط متعلق به خانواده خود نبود ؛ این مرد فرهیخته متعلق به تمام مردم هنردوست این كشور است. خانواده این مرد بزرگ به این دلیل كه بلیط مسافرت به كشور كانادا را قبل از فوت ایشان تهیه كرده اند در نتیجه هشت روز بعد از درگذشت این عزیز گرامی ایران را ترك كردند و بدانجا كوچ نمودند. من نمی دانم كه این كار در این روزگار سرد و سخت و هجرت و كوچ و اقامت و خروج و ویزا و پذیرش و اخراج (دیپورت) و ... چگونه تعبیر می شود و در این وانفسای قحط عاطفه ها و فقر مهربانی ها، آیا صحیح است یا نه؟ ولی این را می دانم كه در روز چهلم این مرد بزرگ و با دیدن مزار و آرامگاه او و عدم حضور خانواده اش چقدر بر غربت و مظلومیت پنهانش به همراه حاضران اندك و انگشت شمار گریستم...
با احترام احمد ابراهیمی ۳/۶/۱۳۸۴
استاد احمد ابراهیمی


منبع : روزنامه همشهری

مطالب مرتبط

راویان سرگشتگی انسان معاصر

راویان سرگشتگی انسان معاصر
گروه آناتما (Anathema) در سال ۱۹۸۹ در شهر لیورپول انگستان پایه‌گذاری شد. دنی کاوانا (گیتار)، وینسنت کاوانا (خواننده - گیتار)، جیمی کاوانا (گیتار بیس)، جان داگلاس (درامز) و لس اسمیت (کی‌بورد) اعضاء اصلی و بنیان‌گذاران این گروه موسیقی پیشرو و مستعد سبک هوی متال انگلیس به‌شمار می‌روند، که نام آناتما (به معنای نفرین و تکفیر) را بر خود نهادند. تاریخ شانزده‌سالهٔ این گروه موسیقی اهل لیورپول (زادگاه اعضاء گروه اسطوره‌ای به سبک راک‌اندرول یعنی بیتلز) سرشار از فراز و نشیب، تغییر سبک‌ها مکرر، جدائی اعضاء اصلی و موفقیت و شکست بوده است.
آناتما از سال ۱۹۹۰ و با ارائه یک آلبوم آزمایشی Demo با عنوان ”همه رنج‌های ایلیاد“ فعالیت حرفه‌ای را آغاز کرد. یک سال بعد دومین آلبوم آزمایشی گروه با عنوان ”ایمان از بین رفته است“ شامل چهار آهنگ به بازار موسیقی عرضه شد. در سال ۹۲ آناتما با ضبط و انتشار یک صفحه هفت اینچی Single به‌طور رسمی وارد عرصهٔ موسیقی شد. این آلبوم ”کرست فالن“ نام داشت که تعدادی از قطعه‌های دوران آغاز فعالیت گروه را در خود داشت. کرست فالن سرآغاز تلاش‌های اعضاء گروه برای دست‌یابی به سبکی نو و قابل تشخیص از موسیقی متال، که تلفیقی از سبک Gothic ROCK باز زیر شاخهٔ Doom Metal به‌شمار آمد. ویژگی زیرشاخهٔ Doom metal استفاده از سازها، کرخوانی‌ها و فضای موسیقی کلیسائی و مذهبی، در بستر سبک‌ متال است. آواهای مذهبی پیش از این در آثار خوانندگانی چون انیگما به‌کار رفته است و با اقبال عمومی مواجه شده بود. اما تلفیق این آواها با سبک هوی متال کاری دشوار به‌نظر می‌رسید. اوج موفقیت این‌گونه متال در دومین آلبوم رسمی گروه ”عاشقانه‌ها“ در سال ۹۳ بود، که نام آناتما را در سراسر اروپا و آمریکای شمالی پرآوازه ساخت. در قطعات این آلبوم فضائی غم‌بار، افسرده و تاریک، همراه با گونه‌ای روحانیت حزین و خاص احساس می‌شد. سال ۱۹۹۴ سالی سرنوشت‌ساز برای آناتما بود. حضور در یک آلبوم منتخب آثار در کنار گروه‌هائی چون Paradise Lost, Sodom, Kreator اعتباری افزون به گروه بخشید و آناتما را در ردیف پیشروان سبک Black Metal قرار داد. گروه سپس با تلفیق موسیقی با روک و صداهای فراگیر آن با سبک قبلی در مینی آلبوم ”Pentecost III“ در سال ۹۵ به ستایشی هذیان‌وار و خودآزارانه از گروه قدیمی Sabbath Black دست زد.
در همین سال آلبوم دیگری با عنوان ”معمای خاموش“ از آناتما منتشر شد، که همچنان محملی بود برای تجربه‌گرائی‌ها و نوآوری‌های گروه برای دستیابی به مرزهائی تازه از موسیقی متال، پیش از انتشار معمای خاموش درن‌وایت خوانندهٔ اصلی آن زمان از گروه کناره‌گیری کرد و وینسنت کاوانا علاوه بر نواختن گیتار، خوانندگی را نیز برعهده گرفت. موسیقی آناتما پس از جدائی وایت به‌لحاظ بافت دراماتیک دچار تغییرات اساسی شد و آلبوم معمای خاموش از مایه‌های ملودیک‌تر و متفاوت با خط‌مشی گذشته گروه بهره جست. فضا رویاگون، نعره‌های سنگین گیتار ونت‌های سمفونیک برای کی‌بورد (مشابه آنچه پیش از آن پینک‌فلوید اراده داده بود) از مشخصه‌های آثار آناتما در این دوران است. آلبوم ”ابدیت“ به سال ۱۹۹۶ نیز به همین منوال ضبط شد. در این سال آناتما در کنسرت بزرگداشت گروه venom و در کنار گروه‌های سرشناسی چون Cradle of filth حضوری پررنگ داشت. در اول مارس ۹۶ کنسرتی در شهر کراکوف لهستان، مهد موسیقی گوتیک وراک اروپای شرقی و با حضور علاقه‌مندان گروه از سراسر اروپا برگزار شد که مشهورترین کنسرت آناتماست و بارها دی‌وی‌دی و مجموعه‌ قطعات این اجراء زنده تجدید انتشار یافت و تا هم‌اکنون نیز پرفروش‌ترین محصول چندرسانه‌ای ”Multi media“ آناتما به‌شمار می‌رود. در سال ۱۹۹۸ و پس از افتی مقطعی، آناتما با حضور در یادوارهٔ گروه Slayer به اجراء نوین قطعاتی از پینگ فلوید، Status Quo, Tears forffears، رولینگ استونز و دیگران دست زد. سپس مینی آلبومی با سه ترانه به نام ”آینده آلترناتیو“ منتشر شد که در واقع مانیفست موسیقی آلترناتیو انگلستان در آستانهٔ هزارهٔ سوم شناخته می‌شود. در پایان همان سال ”آلترناتیو ۴“ بزرگترین موفقیت حرفه‌ای گروه را رقم زد.
آلبوم ”قضاوت“ در سال ۱۹۹۹ دنبالهٔ تلاش‌های آناتما برای دستیابی به سبکی انتزاعی موسوم به Doom metal بود، که در سال‌های آغازین فعالیت توسط این گروه ابداع شد. در این زمان لس اسمیت نوازنده درامز نیز از گروه جدا شد و آناتما به یک گروه خانوادگی بدل گشت. برادران کاوانا با رجعت به معیارها و ملاک‌های زمان پایه‌گذاری گروه در سال ۲۰۰۱ دو آلبوم موفق Resonance و ”روز خوبی برای مردن“ را ارائه دادند، که به عقیدهٔ کارشناسان و منتقدان موسیقی دومی به‌عنوان بهترین آلبوم گروه تا کنون شناخته شده است. آلبوم Resonance II دستاورد آشنائی آناتما با مایه‌ها و سازهای موسیقی فولکور جهان (به‌عنوان مثال سازهای شرقی چون تنبور) پیشرفتی جالب توجه در کیفیت آثار گروه به‌وجود آورد. آناتما در اشعار خود به راوی تنهائی و سرگشتگی انسان معاصر بدل شده است. عشق‌های ناکام، سرخوردگی و یأس‌های فلسفی، غرق شدن نسل جوان در الکل، موادمخدر و نفسانیات، آیندهٔ نامعلوم و گذشته‌گریزی تلخ و غمبار و ناپایداری رویاها از مؤلفه‌های اشعار گروه است. این تلخی و سیاهی اشعار در ترکیب با سبک ویژه و تکنوازی‌های فوق‌العاده قدرتمند گیتار توسط دنی و وینسنت کاوانا، آثار گروه را برای علاقه‌مندان موسیقی متال به یادماندنی ساخته است.
چون شناور شدم، / دور از تو
در اتاقی شلوغ، تنها
با خود اندیشیدم
گریزی نیست از این
هراس، پشیمانی، تنهائی
تصاویر عشق و نفرت
انعکاس فریادهای فرو خفته
ای کاش نمی‌دانستم، هرگ نمی‌دانستم
خاطرات همواره عذابم می‌دهند
گاه به یاد می‌آورم تمامی دردهائی را که روزی از سر گذرانده‌ام.
پشیمانی - آترناتیو ۴

وبگردی
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند - رییس سازمان ملی استاندارد ایران مجددا با خودروسازان در ارتباط با رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی از ابتدای دی‌ماه سال جاری اتمام حجت کرد.
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ...
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ... - مرتضوی هیچ گاه قاضی و حقوق دان نبود و نباید کار قضایی انجام می‌داد. اما این ضعف ماست که چنین فردی در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد. شگفتی من از قاضی مرتضوی و رفتار او نیست که چرا خودش را برای اجرای حکم خود به زندان معرفی نکرد. من رفتار او با زهرا کاظمی را دیده بودم.
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!