دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ / Monday, 25 June, 2018

جزئیاتی که آموزش موسیقی به آن نیاز دارد


جزئیاتی که آموزش موسیقی به آن نیاز دارد
یك تمرین خوب با یك برنامه خوب و صحیح آغاز می شود. اگر شما ۵ دقیقه تمرین را در برنامه یك روز شلوغ خود جا می دهید یا یك بعدازظهر كامل را صرف این كار می كنید، باید نحوه درست تمرین كردن را بدانید.تمرین كردن جزئیات زیادی دارد كه آموزش موسیقی محتاج آن است. البته قطعاً زمانی كه به درستی تمرین می كنید هم مسائلی از قبیل مشكلات موجود در قطعات، شگفتی های پنهان در آنها و تجربه های تازه هم به وجود می آید. اما می توانید از قبل خود را برای آنها آماده كنید. یك برنامه صحیح به شما شیوه تمركز حواستان روی یك مشكل برای برطرف كردن آن را آموزش می دهد. منظور من از برنامه، توالی خشك یك سری فعالیت نیست. به جای خطوط خشك از پیش تعیین شده زمان فعالیت ها، در جست وجوی روش طبیعی كه می توانید این كارها را انجام دهید، باشید. برای مثال قبل از اجرای یك اثر حتماً به آن فكر كنید، در زمان حال اجرا كنید و در آینده به اجرایتان گوش كنید و راجع به آن بیندیشید. می توانید در همه موارد از این روش استفاده كنید مثلاً برای آینده برنامه ریزی كنید، سپس آنها را انجام دهید و بعد ببینید آیا واقعاً آنچه را كه از قبل انتظارش را داشتید، انجام داده اید یا خیر. اگر از این زاویه نگاه كنید، تمام این كارهایی كه انجام می دهید برنامه اند. اگر قبل از شروع فعالیت به آن فكر كنید، برنامه شما دقیقاً شكل كارهایی كه انجام می دهید را به خود می گیرد. حتماً باید قبل از شروع كار بدانید كه چه می خواهید بكنید. بعد از آن متوجه خواهید شد كه تمرینات شما چقدر خوب پیش رفته است. همیشه برنامه ریزی از درون ذهن شروع می شود اما اجازه ندهید كه در آنجا باقی بماند. تصمیم هایی كه گرفته اید و كارهایی كه انجام داده اید (با ذكر اینكه در كدام یك از آنها موفق بوده اید و در كدام یك شكست خورده اید) را در جایی ثبت كنید، پس از مدتی آنها راهنماهای باارزشی برای شما خواهند شد. معلم های با تجربه و نوازندگان حرفه ای هم از همین ایده ها استفاده كرده اند. كتاب های فراوانی راجع به آموزش تمرین موسیقی نوشته شده است كه پایه بیشتر آنها همین برنامه های روزانه بوده است. معلم ها با استفاده از فهرست های رپرتوار، برنامه های پیشرو آموزشی، تقویم تكالیف و سرفصل های دیگری از این قبیل، این كتاب ها را نوشته اند. شما هم می توانید به جای خلق دوباره این روش ها، از آنها به درستی استفاده كنید. هاف لپوف ویولنیست آزاد و معلم معروف كالیفرنیایی، روش های جالبی برای تدریس ارائه داده است. او از صفحه های جدول بندی شده و فهرست های كار استفاده می كند. خودش می گوید: «استفاده از این روش ها برای سازمان دادن به تمرینات شاگردانم است. من در ابتدا خودم فقط از كاغذ های سفید برای تمرینات شخصی ام استفاده می كردم اما اكنون باید قطعات زیادی را تمرین كنم بنابراین، برای اینكه مطمئن شوم برپایه مشخصی حركت می كنم، خودم هم این جدول ها را مورد استفاده قرار داده ام.» بری گرین نویسنده كتاب ماندگار «بازی درونی موسیقی» با اضافه كردن مطالبی به مجله درس های بازی درونی موسیقی، آن را به صورت یك دفترچه فشرده برای دانشجویان و دانش آموزان درآورده است. در این دفتر فضاهایی برای نوشتن اهداف كوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت دانشجویان در زمینه كار در نظر گرفته شده. همین طور سئوالاتی راجع به نحوه آماده كردن قطعات از دانش آموزان شده است. الیزابت میلز معلمی متعهد و بسیار جدی است كه كمك های زیادی به متد سوزوكی كرده و شاید شما بیشتر آن را به عنوان ویراستار و حامی متد سوزوكی بشناسید. او دو كتاب تاثیرگذار در متد سوزوكی و فهم این متد نوشته است كه هنوز هم جزء منابع معتبر در تدریس این متد محسوب می شود. میلز چند سال قبل، دفترچه هایی از مباحثی كه هنگام تدریس از آن استفاده كرده بود به نام «حاصلخیزی مطالعات موسیقی» به من داد، سرفصل های این كتاب بسیار آشنا بودند: اهداف، تكالیف، تمرین های ضبط شده، لیست رپرتوار و اجراهای ضبط شده. او با استفاده استعاری از میوه درخت و رشد آن به كل مجموعه گرما و صمیمیتی داده بود. این نقاشی ها تمام جزئیات را به دقت بیان می كردند: از آماده كردن زمین (گوش دادن)، كاشتن بذرها (شروع تمرین)، تا جوانه زدن، رسیدن میوه، هرس كردن و شكل دادن و در آخر میوه رسیده (اجرا كردن). این تصویرهای مفید، به سازماندهی تمرینات كمك زیادی می كنند. اگر از ایده كنار هم قرار دادن برنامه ها تمرین خود وحشت دارید و علاقه مند به استفاده از روش های اصلی هستید، می توانم سه برنامه چاپ شده را به شما معرفی كنم. آنها ابزارهای متفكرانه تمرین هستند و راهنماهای خوبی برای شما خواهند بود. هر سه آنها دفترچه های محكم ۲/۸۱ در ۱۱ اینچی هستند و در برخی ویژگی های موضوعی به هم شبیه اند. اما هر كدام روش های خاص خود را دارند و هیچ كدام یك برنامه بزرگ خارق العاده كه برای همه مناسب باشد، نیست. «طراح تمرین موسیقیدان ها» را در سال ۱۹۹۹ نشر مولتو موزیك چاپ كرد. اكنون این كتاب به چاپ دوم رسیده است. برای خرید آن می توانید به سایت http://www.moltomusicbooks. com مراجعه كنید، این كتاب را اشتفانی دیلزبك نوازنده ویولا و همسرش دیوید موتو نوازنده گیتارباس الكترونیكی نوشته اند. آنها این كتاب را برپایه تجربه هایشان هم به عنوان معلم و هم نوازنده نوشتند. این برنامه ۶ دلار و ۹۵ سنتی به طور قطع راهنمای مناسبی برای انجام صحیح تمرینات است. صفحه های آن برای ۴۰ هفته تمرین (دو و نیم سال مدرسه) طراحی شده. در آن چند صفحه اضافه برای نگارش نت و ثبت تمرین ها در نظر گرفته شده است. صفحات برنامه درس های هفتگی مخصوص معلم ها است. صفحه های این كتاب شطرنجی هستند و فضایی را برای نوشتن تكالیف، گرم كردن دست، اتودها، تمرین ها و رپرتوار دارند. در صفحه پشت تمرین ها روزانه كل فضا متعلق به دانش آموز است كه مسائل اولیه تمرین مانند سرعت مترونوم، زمان انجام هر تمرین و كل زمان تمرین در یك روز، در آن یادداشت می شود. تاكید این كتاب به وضوح روی مدیریت زمان و ایجاد اهداف مناسب برای تمرین است. ریلزبك گفت تاكنون چندین معلم از این كتاب استفاده و همه آنها نتیجه را رضایت بخش اعلام كردند. او اضافه كرد: «می توان برای كودكان با مدادهای رنگی و ستاره ها به آن نشاط بخشید. برنامه بزرگسالان می تواند جدی تر باشد، آنها باید از مدادهای تیره یا جوهر استفاده كنند.» این عادلانه نیست!...
من هم مدادرنگی و ستاره ها را می خواهم! تمرین كردن امر مهمی است، اما نشاط بخشیدن هم به آموزش كمك می كند. اگر به دنبال چیزی عمومی تر از تاكید مطلق روی برنامه ریزی استفاده از زمان می گردید، می توانید «ثبت كردن تمرین موسیقیدان ها» را امتحان كنید. در این كتاب راجع به روانشناسی تمرین كنندگان هم تحقیق شده است. بارتون كاپلان نویسنده این كتاب، سمینارهای زیادی در مورد موضوع تمرین كردن در سراسر دنیا برگزار كرده است. او از این كتاب به عنوان یك ابزار در تدریس تمرین كردن سود جست. این كتاب علاوه بر تقسیم بندی زمان، یك رابطه احساسی با تمرین كنندگان در مورد تجربه تمرین، برقرار می كند. در تكمیل تصویرها و جدول های این كتاب ثبت: مودها، وقفه ها، ایده ها و حس زمان تمرین بسیار نقش دارد. ۱۵ صفحه اول این كتاب راهنمایی های مستقیمی برای استفاده از این روش را به خواننده می دهد. و پس از آن باید برنامه تمرین روزانه ۱۶ هفته، به صورت نوشتن تمرینات روزانه و خلاصه وضعیت هر هفته، یادداشت شود. در نمودارها و صفحات مخصوصی از این كتاب باید راجع به تكنیك رپرتوار اجرا شده و اجراهای ضبط شده، مطالبی نوشت. كاپلان می گوید: «در مدت ۸ سالی كه در مدرسه منهتن تمرین كردن را تدریس می كنم، با دانش آموزان توافقاتی كرده ام: قرار است اگر آنها این جدول ها را پر كنند با نمره الف قبول شوند. هیچ گاه به محتوای مطالبی كه نوشته اند نمره نمی دهم، بلكه فقط باید به طور كامل آن را انجام داده باشند. پركردن جدول ها و این صفحات خیلی وقت گیر نیست. و در پایان تنها یك ماه دانش آموزان راهنمایی های ارزشمندی را در اختیار دارند.» «ثبت كردن تمرین موسیقیدان ها»، قسمتی از یك سیستم خوب فكری است و هركس با استفاده از آن می تواند بهره ببرد. در این مقاله ممكن است، كارهایی كه در این كتاب خواسته شده، سخت به نظر برسد. اما حقیقتاً این گونه نیست، می شود آنها را خردخرد انجام داد و این كار كمك بسزایی در فهم رابطه افراد با تمریناتشان، می كند و این خیلی مهم است. كتاب راهنمای تمرین «راهنمایی موسیقیدان ها به نتایج مثبت اتاق تمرین» نوشته لیندا م. گیلبرت كتاب بسیار جذابی است و روی هوشیاری در تمام لحظات تمرین تاكید می كند. این كتاب با یك متن كوتاه تحت عنوان «ابزارهای پایه ای تمرین» كه ماهرانه به موضوعات مهمی مانند بدن، حالت بدن، تنفس هنگام اجرا (البته این مبحث بیشتر به نوازندگان سازهای بادی كمك می كند، اما نوازندگان سازهای زهی هم كه نفس می كشند، می توانند از آن استفاده كنند)، مراقبت های جسمی، تمركز و توجه، اهداف و راه های آموزش و نحوه تمرین كردن اختصاص یافته است. كتاب راهنما را نشر دامور به قیمت ۱۳ دلار و ۹۵ سنت منتشر كرده است. این كتاب به دو موضوع مهم اشاره می كند: نخست آنكه تمرین كردن مهارتی است قابل یاد گرفتن و می شود در آن پیشرفت كرد. من با تمام وجودم آن را قبول دارم. دوم آنكه تمام مطالب این كتاب برای رابطه خاص معلم با هنرجو در نظر گرفته شده است. برنامه ریزی روزانه تمرین شامل یك فهرست ۲۵ موردی است.(مهم ترین آنها توجه به آرتیكولاسیون، سرعت آرشه، دینامیك و اینوناتسیون است.) به خاطر گستردگی شیوه های این كتاب ها و قیمت مناسب آنها، من تمام خوانندگان را به خرید هر سه كتاب تشویق می كنم. این فقط نمونه كوتاهی از برنامه های نوشته شده است. متدهای بسیار زیادی وجود دارند كه آنها هم ایده های سودمندی دارند. مهم است كه بدانیم این برنامه ها تنها یك وسیله اند، نه تكلیف. هدف تمام آنها ایجاد پشتكار برای تمرین صحیح است، چیزی كه بیشترین خدمت را به یك موسیقیدان می كند.
منبع: مجله Strings

ترجمه: هستی نقره چی


منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

رابطه موسیقی با دین و درمان در عهد باستان

رابطه موسیقی با دین و درمان در عهد باستان
اما به‌تدریج، بر اثر میل به تقلید، انسان اولیه شروع به تقلید نغمه‌ها و صداهایی نمود كه در طبیعت وجود داشت و به گوش او می‌رسید. لذا با گذشت زمان و با تلاش صنعتگران از برخی از آثار طبیعت استفاده نموده و آلات گوناگون موسیقی را به‌وجود آورد.او در ابتدا از موسیقی جهت زنده ماندن، دوام آوردن و پیروزی در شكار استفاده می‌كرد ولی تكامل تدریجی سازها و كشف كشاورزی و زراعت و نیاز به عوامل طبیعی چون باد، باران، خورشید و ... موجب گشت تا برای دستیابی به محصولات بیشتر، به جلب این نیروها بپردازد. لذا برای هر یك از این نیروها خدایانی را خلق نمود و برای خشنود ساختن این خدایان، آنها را با موسیقی و آواز، ستایش می‌نمود. این مسئله می‌تواند نقطهٔ اولیهٔ پیدایش موسیقی مذهبی قلمداد گردد. اما آنچه كه به شرح آن می‌پردازیم تأثیر این هنر زیبا بر سلامت روح و روان و جسم آدمی است.
در دورانی كه به ذكر آن پرداختیم و به عصر نو‌سنگی مشهور است، به‌منظور خشنود ساختن خدایان و دفع ارواح خبیثه از موسیقی استفاده می‌شده است و این در حالی بود كه سیر تكامل سازها همچنان در حال پیشرفت بود، به‌نحوی كه با تكامل تیر و كمان، كه ساز اولیه او محسوب می‌گشت، مایهٔ اولیه ساز چنگ نهاده شد و با تكامل شاخ حیوانات انواع مختلف سازهای بادی پدیدار شد.
انسان اولیه موسیقی را تنها راه درمان بیماریها می‌دانست و از همان ابتدا به قدرت شفابخش موسیقی اعتقاد داشت. زیرا جادو خصیصهٔ اصلی درمان پزشكی ابتدایی او محسوب می‌گشت كه به آن «شامان۱» می‌گفتند («شامان» به معنای طبیب جادوگر است كه رهبر موسیقی و طبیب روحانی قبیله بود.)
«شامانها» از موسیقی به منظور خروج امراض از جسم بیماران استفاده می‌كردند و از سازهایی چون طبلها ـ زنگها و حتی رقص در مراسم شفابخشی جادوگران استفاده می‌نمودند. آنان با علائم مخصوص طبلها، با خدایان تماس برقرار می‌كردند و با رقص و خواندن سرود به خودآگاهی جادویی می‌رسیدند و موجب شفابخشی بیماران می‌شدند.
ولی در اواخر دوران نوسنگی طبقات و تمدن بشری در شرق پدیدار گشت كه در طی هزار سال شكل گرفت و از دلایل پیدایش آن در شرق می‌توان به شرایط طبیعی و گستردگی و وجود دره‌های پر آب در آن، اشاره نمود كه موجب اجتماعی شدن انسان اولیه گردید.
این تمدن در كنار چهار درهٔ حاصلخیز شكل گرفت كه عبارت بودند از: ۱- دره نیل (در مصر) ۲- درهٔ دجله و فرات (در بین‌النهرین) ۳- دره سند و گنگ (در هندوستان) ۴- دره هوانگ هو (در چین)
اما نخستین نشانه‌های مشخص‌ِ رشد و توسعهٔ موسیقی در شرق را در بین‌النهرین و نزد اقوام و جوامع سومری، آشوری، بابلی و كلدانی می‌دانند. موسیقی در میان این اقوام بازتاب اعتقادات مذهبی آنان است كه در طی مراسمی خاص و به‌خاطر پرستش خدایان در محلی به نام «زیگوارت» اجرا می‌شد به‌طوری‌كه موسیقی و درمان با معبد و مراسم مذهبی گره خورده بود و فرهنگ و مذهب و مراسم و آداب و آئینهای آنان با موسیقی توأم شده بود. آنها از زنگوله‌ها در موسیقی‌ِ تشریفاتی‌ِ مذهبی برای تسخیر‌ِ روح‌ِ شیطانی استفاده می‌نمودند.اما در مصر باستان نیز پزشكی پیوند نزدیكی با جادو و دین داشته و درمانها غالبا‌ً جنبهٔ سحر و افسون داشت. آنان موسیقی را دارای نیرویی جادویی و شفابخش می‌دانستند و از آن در درمان‌ِ بیماریها استفاده می‌كردند. آنها با به‌ صدا درآوردن سازها، ارواح خدایان را احضار می‌نمودند و هنگام نوازندگی شروع به رقص و آواز در معابد می‌كردند. البته ورود تمدن‌ِ بین‌النهرین به این كشور موجب‌ِ ارتباط و تماس دو فرهنگ شد و چون موسیقی بین‌النهرین و نقش آن در درمان به رشد و تكامل خود رسیده بود مورد توجه مصریان قرار گرفت.و اما در مغرب‌زمین به یونان برمی‌خوریم كه پیشگام موسیقی بوده و علم موسیقی‌درمانی بسیار در آن رواج داشت.در یونان باستان «آپولون» الههٔ موسیقی و طب بوده و از نظر درمان همیشه مورد پرستش واقع می‌شده است به‌نحوی كه آنان موسیقی را برای سلامت روان مفید می‌دانستند و ورزش را در سلامت جسم لازم می‌شمردند.یونانیان عقیده داشتند كه علت بیماری به‌دلیل عدم هماهنگی و هارمونی در اعضای بدن است و عامل درمان و ایجاد هماهنگی و هارمونی را در موسیقی می‌دانستند و برای درمان بیماریها از سازهای گوناگونی استفاده می‌كردند كه هر كدام اثرات متفاوتی بر احساسات و عواطف انسانی داشت.معتقد بودند كه نغمه و وزن در موسیقی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روح انسان دارد و برای ادامهٔ حیات بشری ضروری است. حتی فیلسوفان و پزشكان از موسیقی استفادهٔ بسیاری برای نظم و هماهنگی و شفای بیماران كردند به نحوی كه امروزه می‌توان افلاطون و ارسطو را كه از فیلسوفان یونان بودند از پیشروان موسیقی‌درمانی به حساب آورد.اما آخرین تمدن باستانی تا قبل از قرون وسطی، تمدن روم بود. رومیها در حقیقت وارث فرهنگهای یونان، ایران، بابل و مصر هستند و در آغاز در هنرهای والای تمدن از منابع گوناگون هنری یونان وام گرفتند و برای خود ذوق هنری ایجاد كردند آنان حتی از عقاید یونانیان در زمینهٔ قدرت شفابخشی موسیقی بسیار استفاده كردند چنانكه، زمانی طاعون روم را فرا گرفت، آنها بر این باور بودند كه با موسیقی می‌توانند به مبارزه آن بپردازند.یكی از پزشكان رومی به نام «اسلپیاس۲» با اصوات هارمونیك به رفع بیمارانی می‌پرداخت كه به‌نوعی دارای ناهنجاریهای اجتماعی بودند و با آهنگهای مخصوص این افراد متمرد و سركش را رام می‌نمود و در خدمت خود می‌گرفت و به درمان آنها می‌پرداخت.در خاتمه با مواردی كه در این زمینه به شرح آن پرداختیم می‌توان چنین برداشت نمود كه موسیقی علاوه بر یك علم مستقل و هنر عالی دارای شاخه‌های فراوانی است ك یكی از مهم‌ترین این شاخه‌ها كه از ابتدای خلقت آن مورد توجه آدمی قرار داشت، علم موسیقی‌درمانی بود و این علم به ما كه طالب و جویای سلامتی هستیم می‌آ‌موزد كه چگونه یك نغمه یا آهنگ می‌‌تواند تأثیر فراوانی از لحاظ روانشناسی بر روح و روان آدمی داشته و به سلامتی جسم و روان او بینجامد.


بهاالدین شمس

وبگردی
ارز تک نرخی سیف / شوخی صدهزار میلیارد تومانی از جیب ملت
ارز تک نرخی سیف / شوخی صدهزار میلیارد تومانی از جیب ملت - سیاست‌های ارزی اخیر دولت بر اصولی استوار شد که از همان ابتدا تبعات اجرای آن قابل پیش‌بینی بود؛ به طوری که هیچ‌یک از اهداف اولیه سیاست‌های ارزی فروردین ماه تحقق ...
تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو
تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو - تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو در اعتراض به وضعیت ارز
قیمتهای روانی  / این آقایان عاقل / و بیجاره مردم
قیمتهای روانی / این آقایان عاقل / و بیجاره مردم - افاضات امروز معاون اول رییس جمهور، البته قبلتر نیز از زبان دیگر مقامات اقتصادی دولت از جمله نهاوندیان و نوبخت شنیده شده بود. یک اظهارنظر کلی و تاکید بر «عدم نگرانی مردم درباره وضعیت معیشتی» ! عجیب است این جملات شگفت انگیز از زبان جهانگیری که خود از منتقدان وضعیت مشابه در دوران احمدی نژاد بود. او حالا همان جملات را با همان ادبیات تکرار می کند! اما آقای جهانگیری! حقیقتاً این دلار و آن سکه و و قیمت های…
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم - لادن طباطبایی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون ایران که برای درمان بیماری فرزندش مدتی است در خارج از ایران به سر می برد امروز مهمان شبکه «من و تو» بود و بدون حجاب مقابل دوربین این شبکه حاضر شد.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال - جواد یساری پس از ۴۰ سال با خواندن در فیلم «دشمن زن» دوباره به عرصه هنر بازگشت.این گزارش توسط تماشا تهیه و منتشر شده است. منبع
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!