پنج شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ / Thursday, 22 February, 2018

جزئیاتی که آموزش موسیقی به آن نیاز دارد


جزئیاتی که آموزش موسیقی به آن نیاز دارد
یك تمرین خوب با یك برنامه خوب و صحیح آغاز می شود. اگر شما ۵ دقیقه تمرین را در برنامه یك روز شلوغ خود جا می دهید یا یك بعدازظهر كامل را صرف این كار می كنید، باید نحوه درست تمرین كردن را بدانید.تمرین كردن جزئیات زیادی دارد كه آموزش موسیقی محتاج آن است. البته قطعاً زمانی كه به درستی تمرین می كنید هم مسائلی از قبیل مشكلات موجود در قطعات، شگفتی های پنهان در آنها و تجربه های تازه هم به وجود می آید. اما می توانید از قبل خود را برای آنها آماده كنید. یك برنامه صحیح به شما شیوه تمركز حواستان روی یك مشكل برای برطرف كردن آن را آموزش می دهد. منظور من از برنامه، توالی خشك یك سری فعالیت نیست. به جای خطوط خشك از پیش تعیین شده زمان فعالیت ها، در جست وجوی روش طبیعی كه می توانید این كارها را انجام دهید، باشید. برای مثال قبل از اجرای یك اثر حتماً به آن فكر كنید، در زمان حال اجرا كنید و در آینده به اجرایتان گوش كنید و راجع به آن بیندیشید. می توانید در همه موارد از این روش استفاده كنید مثلاً برای آینده برنامه ریزی كنید، سپس آنها را انجام دهید و بعد ببینید آیا واقعاً آنچه را كه از قبل انتظارش را داشتید، انجام داده اید یا خیر. اگر از این زاویه نگاه كنید، تمام این كارهایی كه انجام می دهید برنامه اند. اگر قبل از شروع فعالیت به آن فكر كنید، برنامه شما دقیقاً شكل كارهایی كه انجام می دهید را به خود می گیرد. حتماً باید قبل از شروع كار بدانید كه چه می خواهید بكنید. بعد از آن متوجه خواهید شد كه تمرینات شما چقدر خوب پیش رفته است. همیشه برنامه ریزی از درون ذهن شروع می شود اما اجازه ندهید كه در آنجا باقی بماند. تصمیم هایی كه گرفته اید و كارهایی كه انجام داده اید (با ذكر اینكه در كدام یك از آنها موفق بوده اید و در كدام یك شكست خورده اید) را در جایی ثبت كنید، پس از مدتی آنها راهنماهای باارزشی برای شما خواهند شد. معلم های با تجربه و نوازندگان حرفه ای هم از همین ایده ها استفاده كرده اند. كتاب های فراوانی راجع به آموزش تمرین موسیقی نوشته شده است كه پایه بیشتر آنها همین برنامه های روزانه بوده است. معلم ها با استفاده از فهرست های رپرتوار، برنامه های پیشرو آموزشی، تقویم تكالیف و سرفصل های دیگری از این قبیل، این كتاب ها را نوشته اند. شما هم می توانید به جای خلق دوباره این روش ها، از آنها به درستی استفاده كنید. هاف لپوف ویولنیست آزاد و معلم معروف كالیفرنیایی، روش های جالبی برای تدریس ارائه داده است. او از صفحه های جدول بندی شده و فهرست های كار استفاده می كند. خودش می گوید: «استفاده از این روش ها برای سازمان دادن به تمرینات شاگردانم است. من در ابتدا خودم فقط از كاغذ های سفید برای تمرینات شخصی ام استفاده می كردم اما اكنون باید قطعات زیادی را تمرین كنم بنابراین، برای اینكه مطمئن شوم برپایه مشخصی حركت می كنم، خودم هم این جدول ها را مورد استفاده قرار داده ام.» بری گرین نویسنده كتاب ماندگار «بازی درونی موسیقی» با اضافه كردن مطالبی به مجله درس های بازی درونی موسیقی، آن را به صورت یك دفترچه فشرده برای دانشجویان و دانش آموزان درآورده است. در این دفتر فضاهایی برای نوشتن اهداف كوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت دانشجویان در زمینه كار در نظر گرفته شده. همین طور سئوالاتی راجع به نحوه آماده كردن قطعات از دانش آموزان شده است. الیزابت میلز معلمی متعهد و بسیار جدی است كه كمك های زیادی به متد سوزوكی كرده و شاید شما بیشتر آن را به عنوان ویراستار و حامی متد سوزوكی بشناسید. او دو كتاب تاثیرگذار در متد سوزوكی و فهم این متد نوشته است كه هنوز هم جزء منابع معتبر در تدریس این متد محسوب می شود. میلز چند سال قبل، دفترچه هایی از مباحثی كه هنگام تدریس از آن استفاده كرده بود به نام «حاصلخیزی مطالعات موسیقی» به من داد، سرفصل های این كتاب بسیار آشنا بودند: اهداف، تكالیف، تمرین های ضبط شده، لیست رپرتوار و اجراهای ضبط شده. او با استفاده استعاری از میوه درخت و رشد آن به كل مجموعه گرما و صمیمیتی داده بود. این نقاشی ها تمام جزئیات را به دقت بیان می كردند: از آماده كردن زمین (گوش دادن)، كاشتن بذرها (شروع تمرین)، تا جوانه زدن، رسیدن میوه، هرس كردن و شكل دادن و در آخر میوه رسیده (اجرا كردن). این تصویرهای مفید، به سازماندهی تمرینات كمك زیادی می كنند. اگر از ایده كنار هم قرار دادن برنامه ها تمرین خود وحشت دارید و علاقه مند به استفاده از روش های اصلی هستید، می توانم سه برنامه چاپ شده را به شما معرفی كنم. آنها ابزارهای متفكرانه تمرین هستند و راهنماهای خوبی برای شما خواهند بود. هر سه آنها دفترچه های محكم ۲/۸۱ در ۱۱ اینچی هستند و در برخی ویژگی های موضوعی به هم شبیه اند. اما هر كدام روش های خاص خود را دارند و هیچ كدام یك برنامه بزرگ خارق العاده كه برای همه مناسب باشد، نیست. «طراح تمرین موسیقیدان ها» را در سال ۱۹۹۹ نشر مولتو موزیك چاپ كرد. اكنون این كتاب به چاپ دوم رسیده است. برای خرید آن می توانید به سایت http://www.moltomusicbooks. com مراجعه كنید، این كتاب را اشتفانی دیلزبك نوازنده ویولا و همسرش دیوید موتو نوازنده گیتارباس الكترونیكی نوشته اند. آنها این كتاب را برپایه تجربه هایشان هم به عنوان معلم و هم نوازنده نوشتند. این برنامه ۶ دلار و ۹۵ سنتی به طور قطع راهنمای مناسبی برای انجام صحیح تمرینات است. صفحه های آن برای ۴۰ هفته تمرین (دو و نیم سال مدرسه) طراحی شده. در آن چند صفحه اضافه برای نگارش نت و ثبت تمرین ها در نظر گرفته شده است. صفحات برنامه درس های هفتگی مخصوص معلم ها است. صفحه های این كتاب شطرنجی هستند و فضایی را برای نوشتن تكالیف، گرم كردن دست، اتودها، تمرین ها و رپرتوار دارند. در صفحه پشت تمرین ها روزانه كل فضا متعلق به دانش آموز است كه مسائل اولیه تمرین مانند سرعت مترونوم، زمان انجام هر تمرین و كل زمان تمرین در یك روز، در آن یادداشت می شود. تاكید این كتاب به وضوح روی مدیریت زمان و ایجاد اهداف مناسب برای تمرین است. ریلزبك گفت تاكنون چندین معلم از این كتاب استفاده و همه آنها نتیجه را رضایت بخش اعلام كردند. او اضافه كرد: «می توان برای كودكان با مدادهای رنگی و ستاره ها به آن نشاط بخشید. برنامه بزرگسالان می تواند جدی تر باشد، آنها باید از مدادهای تیره یا جوهر استفاده كنند.» این عادلانه نیست!...
من هم مدادرنگی و ستاره ها را می خواهم! تمرین كردن امر مهمی است، اما نشاط بخشیدن هم به آموزش كمك می كند. اگر به دنبال چیزی عمومی تر از تاكید مطلق روی برنامه ریزی استفاده از زمان می گردید، می توانید «ثبت كردن تمرین موسیقیدان ها» را امتحان كنید. در این كتاب راجع به روانشناسی تمرین كنندگان هم تحقیق شده است. بارتون كاپلان نویسنده این كتاب، سمینارهای زیادی در مورد موضوع تمرین كردن در سراسر دنیا برگزار كرده است. او از این كتاب به عنوان یك ابزار در تدریس تمرین كردن سود جست. این كتاب علاوه بر تقسیم بندی زمان، یك رابطه احساسی با تمرین كنندگان در مورد تجربه تمرین، برقرار می كند. در تكمیل تصویرها و جدول های این كتاب ثبت: مودها، وقفه ها، ایده ها و حس زمان تمرین بسیار نقش دارد. ۱۵ صفحه اول این كتاب راهنمایی های مستقیمی برای استفاده از این روش را به خواننده می دهد. و پس از آن باید برنامه تمرین روزانه ۱۶ هفته، به صورت نوشتن تمرینات روزانه و خلاصه وضعیت هر هفته، یادداشت شود. در نمودارها و صفحات مخصوصی از این كتاب باید راجع به تكنیك رپرتوار اجرا شده و اجراهای ضبط شده، مطالبی نوشت. كاپلان می گوید: «در مدت ۸ سالی كه در مدرسه منهتن تمرین كردن را تدریس می كنم، با دانش آموزان توافقاتی كرده ام: قرار است اگر آنها این جدول ها را پر كنند با نمره الف قبول شوند. هیچ گاه به محتوای مطالبی كه نوشته اند نمره نمی دهم، بلكه فقط باید به طور كامل آن را انجام داده باشند. پركردن جدول ها و این صفحات خیلی وقت گیر نیست. و در پایان تنها یك ماه دانش آموزان راهنمایی های ارزشمندی را در اختیار دارند.» «ثبت كردن تمرین موسیقیدان ها»، قسمتی از یك سیستم خوب فكری است و هركس با استفاده از آن می تواند بهره ببرد. در این مقاله ممكن است، كارهایی كه در این كتاب خواسته شده، سخت به نظر برسد. اما حقیقتاً این گونه نیست، می شود آنها را خردخرد انجام داد و این كار كمك بسزایی در فهم رابطه افراد با تمریناتشان، می كند و این خیلی مهم است. كتاب راهنمای تمرین «راهنمایی موسیقیدان ها به نتایج مثبت اتاق تمرین» نوشته لیندا م. گیلبرت كتاب بسیار جذابی است و روی هوشیاری در تمام لحظات تمرین تاكید می كند. این كتاب با یك متن كوتاه تحت عنوان «ابزارهای پایه ای تمرین» كه ماهرانه به موضوعات مهمی مانند بدن، حالت بدن، تنفس هنگام اجرا (البته این مبحث بیشتر به نوازندگان سازهای بادی كمك می كند، اما نوازندگان سازهای زهی هم كه نفس می كشند، می توانند از آن استفاده كنند)، مراقبت های جسمی، تمركز و توجه، اهداف و راه های آموزش و نحوه تمرین كردن اختصاص یافته است. كتاب راهنما را نشر دامور به قیمت ۱۳ دلار و ۹۵ سنت منتشر كرده است. این كتاب به دو موضوع مهم اشاره می كند: نخست آنكه تمرین كردن مهارتی است قابل یاد گرفتن و می شود در آن پیشرفت كرد. من با تمام وجودم آن را قبول دارم. دوم آنكه تمام مطالب این كتاب برای رابطه خاص معلم با هنرجو در نظر گرفته شده است. برنامه ریزی روزانه تمرین شامل یك فهرست ۲۵ موردی است.(مهم ترین آنها توجه به آرتیكولاسیون، سرعت آرشه، دینامیك و اینوناتسیون است.) به خاطر گستردگی شیوه های این كتاب ها و قیمت مناسب آنها، من تمام خوانندگان را به خرید هر سه كتاب تشویق می كنم. این فقط نمونه كوتاهی از برنامه های نوشته شده است. متدهای بسیار زیادی وجود دارند كه آنها هم ایده های سودمندی دارند. مهم است كه بدانیم این برنامه ها تنها یك وسیله اند، نه تكلیف. هدف تمام آنها ایجاد پشتكار برای تمرین صحیح است، چیزی كه بیشترین خدمت را به یك موسیقیدان می كند.
منبع: مجله Strings

ترجمه: هستی نقره چی


منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

سخت جانی یک ارکستر


سخت جانی یک ارکستر
اركستر موسیقی ملل، كه مهرماه گذشته وپس از گذشت یك قرن نخستین سرود ملی ایران را در تالار وحدت اجرا كرده بود، به جهت اقبال علاقه مندان موسیقی و نخبگان این هنر قرار است دی ماه آینده نیز این برنامه را در تالار وحدت اجرا كند.پیمان سلطانی رهبر اركستر ملل كه با تلاش و پی گیری مثالزدنی خود این اركستر ۸۰ نفره را گرد آورده است، در گفت و گو با بی. بی. سی گفت كه علاوه بر اجرای نخستین سرود ملی ایران، سرود دلفی را كه ساخت آن به چند صد سال قبل از میلاد می رسد، نیز اجرا خواهند كرد.به گفته سلطانی، نت این سرود از روی سنگ نبشته ها به دست آمده است و اجرای اركستر ملل از این كار نخستین اجرای جهانی این سرود به شمار می آید.آنها در این اجرا از برخی از سازهای باستانی همانند كرمیل، مارنای و نقاره در ساختار و سازبندی اركستر استفاده كرده اند.نخستین سرود ملی ایران را مسیو لومر به عنوان هدیه و برای ورود مظفرالدین شاه به پاریس ساخت و آن را با پیانو اجرا كرد.
این سرود كه بسیار مورد پسند شاه قاجار قرار گرفته بود، به توصیه وی قرار بود به عنوان سرود ملی در مراسم های مختلف اجرا شود، اما با مرگ شاه قاجار این كار به فراموشی سپرده می شود و سرود ملی نیز می ماند تابه امروز كه اركستر ملل آن را درتالار وحدت بر روی شعری از بیژن ترقی اجرا كرد.
تفاوتهای این اجرا با اجرای صد سال گذشته مسیو لومر در اضافه كردن اورتوری به ابتدای سرود و نیز گذاشتن اپیزودی به وسط قطعه و نیز كدایی( تكمیل كننده جملات مبتدا و خبر موسیقایی) به انتهای سرود است.سلطانی برای شعر این سرود ابتدابه نزد هوشنگ ابتهاج (سایه) و سپس به نزد سیمین بهبهانی می رود كه اولی به دلیل طولانی شدن مدت سرودن و دومی به جهت بیماری ترانه سرود را به موقع نمی رسانند كه در نهایت بیژن ترقی ترانه سرود را می سراید.اركستر ملل ابتدا قرار بود نخستین اركستری باشد كه در اماكن فرهنگی و تاریخی ایران به اجرای برنامه می پردازد.بر همین بنیان، در سال گذشته توافقاتی با مسئولین وقت سازمان میراث فرهنگی برای این كار انجام شد، اما تغییر و تحولات انجام شده در زمان انتخابات و آمدن مسئولان تازه ای برای این سازمان، تمامی برنامه های گروه را برهم زد؛ به نحوی كه پیمان سلطانی می گوید چند روز مانده به اجرای اركستر در تخت جمشید، سازمان میراث فرهنگی مخالفت خود را با اجرای این اركستر اعلام و وی مجبور می شود در تالار وحدت به اجرای برنامه بپردازد.به گفته سلطانی به دلیل انجام نشدن تعهدات سازمان میراث فرهنگی وی ناچار شد تنها از نوازندگان اركستر ارمنستان برای همكاری با گروه دعوت كند و از دعوت از نوازندگان كشورهای تاجیكستان، آذربایجان، اتریش و فرانسه به دلیل نبود بودجه منصرف شود.این اركستر در دهه دوم مهرماه در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت.حضور چهره های شناخته شده ای چون بهمن رجبی (نوازنده صاحب سبك و پیشكسوت تمبك )، كیوان ساكت (نوازنده تار و آهنگساز) و نیز سالار عقیلی (خواننده اركستر ملی) به كار وجهه ای حرفه ای تر نیز بخشید.آهنگسازی تمامی قطعات برعهده سیاوش بیضایی بود كه توانست با تلفیقی از سازهای ایرانی و نیز سازهای كشورهای مختلف، اركستراسیون و سازبندی تازه ای را در معرض قضاوت نخبگان و نیز علاقه مندان موسیقی قرار دهد كه چنین تركیبی تاكنون در موسیقی اركسترال ایرانی تجربه نشده بود.به گفته سلطانی برخی از سازهای ایرانی در این اجرا تغییراتی در پرده بندی و نیز ساخت پیداكردند تا پتانسیل آنها در برابر سازهای غربی اندكی رو به فزونی گیرد.
حضور شجریان و منوچهر صهبایی
در سر تمرینات اركستر
اجرای خوب اركستر ملل با واكنش برخی از موزیسین ها نیز روبرو شد، برخلاف برخی از موسیقی دانها كه دربرابر این اركستر در موضع سكوت قرار گرفتند، برخی دیگر از موزیسینها به تمجید از اجرا پرداختند.
البته پیش از اجرا و در زمان تمرین محمد رضا شجریان نیز از تمرینات اركستر دیدن كرد و حتی توافقات اولیه برای اجرا در تخت جمشید با شجریان به انجام رسید، اما به نظر می رسد با توجه به تردید استاد شجریان برای دادن این مكان (كه بعد ها نیز این تردید به یقین تبدیل شد ) به اركستر، طبیعی بود كه وی از همكاری با گروه سرباز زند و تنها به رهبر اركستر ملل وعده دهد كه در اجرای فرانسه می تواند گروه را همراهی كند.
لوریس چكناوریان و نیز منوچهر صهبایی دورهبر اركستر معروف به تمجید از كار اركستر پرداختند منوچهر صهبایی هم كه از این اجرا درهنگام تمرین دیدن كرده بود گفت: متاسفانه من نتوانستم كنسرت اركستر ملل را از نزدیك ببینم اما در همان ابتدای تمرینات و فعالیت این اركستر كار را از نزدیك دیدم.بسیار فعال بودند و همگی زحمت زیادی می كشیدند.آنچه كه به نظر من از نتیجه دیدار در یك جلسه درباره این اركستر می رسد این است كه در تركیب سازی آن از سازهای زهی اروپایی، سازهای سنتی ایرانی، سازهای بادی، كوبه ای و... در كنار هم توانسته بودند یك اختلاط را ایجاد كنند، بسیار خاص و متفاوت بود آن هم برای اجرای آثار غیر ایرانی كه كار مثبتی در حوزه موسیقی در ایران به حساب می آید و چه خوب شده بود كه اغلب نوازندگان را از دانشجویان هنرستان و دانشگاه در كنار هم نشانده بودند. اهالی این اركستر نوع خاصی از موسیقی را ایجاد می كردند كه در جایگاه خودش نو هم بود.مجموع كار خوب و در عین حال پر زحمت بود و رهبر اركستر آقای سلطانی هم زحمت زیادی می كشیدند به خصوص كه این اركستر تركیب غیر متعارفی هم داشت و به همین دلیل صدای اركستر لحنی جدید به خود گرفته بود، طبعا نوع برخورد رهبر هم با چنین اركستری متفاوت خواهد بود.پیشنهاد می كنم این اركستر كه در بخشهایی مانند اركسترهای قدیم آقای وزیری صدا می دهد، بتواند آثار قدیمی و رپرتوار موجود آن دوره را هم اجرا كند، البته اگر روزی از خود من برای رهبری چنین اركستری دعوت شود من هم چنین رپرتواری را برای اجرا انتخاب می كنم.
چكناوریان و تمجید از اجرا ی اركستر ملل
چكناوریان كه از اجرای گروه در تالار وحدت دیدن كرده بود درباره این اجرا گفت: من متوجه شدم كه این اركستر حدود دو ماه تمرین داشته، حتی به خودشان هم گفتم كه تصور نمی كردم كه در این مدت بسیار كوتاه كار به این كیفیت رسیده باشد و این به هر حال یك زحمت جمعی بوده و به خصوص كه بار مسئولیت این زحمات بر دوش رهبر یك اركستر است.
انتخاب قطعات و تنظیم آنها هم برایم بسیار جالب بود.
كلاً اركستر شروع خوبی داشت و امیدوارم كه ادامه دهند.
وی به قرار دادن ساز تمبك در تركیب اثری از موتسارت اشاره كرد و گفت: تركیب اركسترال و اركستراسیون هم به خصوص برای اجرای آثار كلاسیك جهانی برایم بسیار تازگی داشت.اجرای اثر موتسارت با تمبك خیلی تازه و بكر بود، آقای رجبی هم بسیار قوی اجرا كردند.به هر حال، نتیجه كار نشان می داد كه اركستر به سرانجام خوبی رسیده و آقای سلطانی هم خوب رهبری كردند.همیشه شروع مهم است و اركستر ملل هم خوب شروع كرد اما مهمتر از آن ادامه كار است كه امیدوارم ادامه دهند و كیفیت را هم ارتقا دهند.مردم هم كه خوب استقبال كردند.آقای بیضایی، رجبی، ساكت و عقیلی هم حضور محكم و خوبی داشتند. به هر حال، اركستر جوان است و جای كار بسیار دارد كه این را اهالی خود اركستر بهتر از هركسی می دانند.
اجرای خوب و محكم این اركستر سبب شد تا برخی از كشورها از این اركستر برای اجرای برنامه دعوت كنند كه به گفته سلطانی رایزنی هایی برای سفر به قطر، میلان و پاریس انجام شده است و اركستر سمفونیك استامبول هم پیشنهاد داده است كه اجرایی مشترك با اركستر ملل داشته باشد.اركستر ملل قرار است از ۱۰ روز دیگر تمرینات تازه خود را برای حضوری جدی تر در عرصه موسیقی اركسترال آغاز كند.
ابوالحسن مختاباد


وبگردی
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا - پرواز تمام هواپیماهای «آسمان» در اروپا ممنوع است
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری - دگرديسي‌هاي فراواني در ايران صورت گرفته‌است؛ اصولگرايان اصلاح‌طلب شده‌اند، تحول‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، مسئولان پاسخ ناكارآمدي‌هاي خود را از مردم مي‌خواهند و در تازه‌ترين نوع اين استحاله‌ها فردي كه بسياري مدعي هستند او برآمده از مهندسي انتخابات است با ارسال نامه به رهبرمعظم انقلاب درخواست برگزاري انتخاباتي آزاد، زودهنگام و به دور از مهندسي كرده‌است! محموداحمدي‌نژاد همان پديده خانمان براندازي كه براي…
سیف و بازی تکراری غیر مجازها !
سیف و بازی تکراری غیر مجازها ! - حرفهای تکرای بانک مرکزی در مورد صرافی ها و موسسات مالی غیر مجاز با یک جستجوی ساده در اینترنت.
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    زندگینامه رحیم ایروانی ، بنیانگذار کفش کفش ملی
    رحیم به معنی واقعی کارآفرینی بود که در بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی دههء 50 دست از سرمایه گذاری برنداشت و از هیچ چیز شکایت نمیکرد. مگر یکبار و آن هنگامی که در اوج توسعهء کارهایش متوقف شد و بار دیگر هنگامی که می خواست تولید کفش را در افغانستان راه‌اندازی کند ک