دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ / Monday, 20 February, 2017

نگاهی به فیلم ساعت ها


نگاهی به فیلم ساعت هااستفن دالدری با دستمایه قرار دادن بیوگرافی یك نویسنده برای ساخت فیلمش به طرح مفاهیم عمیقی چون انتخاب، سرنوشت، هویت و مرگ می پردازد. شخصیت اول فیلم ویرجینیا وولف به خاطر حرفه اش كه نویسندگی است به آفرینش شخصیت هایی دست می زند كه سرنوشتشان را در دست دارد و در قلمرو خود كه چارچوب رمانش است این آزادی را دارد تا هرگونه كه بخواهد سرنوشت آنها را رقم زند. وولف البته خواهان تعیین سرنوشت خود نیز هست و از اینكه دكتر و همسرش به دلیل آنچه مشكل عصبی می خوانند، او را محدود كرده اند و در شهری كه او دوست ندارد، حبسش كرده اند، شكایت دارد.ساعت ها با سه داستان موازی روایت می شود. زندگی ویرجینیا وولف با بازی نیكول كیدمن، لورا (جولین مور) كه مشغول خواندن داستان وولف و در زمان آینده است و كلاریسا (مریل استریپ) كه دوست ریچارد (پسر لورا) است. اینها در واقع همگی توسط وولف خلق شده اند و او نزدیك ترین شخصیت به خود را كه مردی به نام ریچارد است و قرار است جایزه ادبی مهمی به او داده شود، در داستانش می كشد، چرا كه «با مرگ یك نفر بقیه قدر زندگی را بهتر می دانند» و این جمله ای است كه وولف در جواب همسرش كه در مورد ضرورت وجود مرگ در رمان می پرسید، عنوان می كند. ریچارد و وولف كمبود هویت و عقده حقارت ندارند و بدین خاطر جایزه «یك عمر فعالیت هنری» را نوعی تعارف كلیشه ای می دانند. در حقیقت آنقدر رشد كرده اند كه نیاز به تقدیر ندارند و آنها را ارضا نمی كند. ریچارد شریك افتخار شدن را «جهالت محض» می داند.تصاویر ابتدا و انتهای فیلم وولف را نشان می دهد كه جدا از همه علت ها همانند ریچارد به زندگی خود پایان می دهد و برای همیشه به طبیعت می پیوندد و روح خود را آزاد می كند. شباهت های فراوان این سه داستان به عمد و به خاطر یكی شدن مضمون و به تصویر كشیدن و معرفی بیشتر شخصیت ویرجینیا وولف همان نویسنده معروف و علت خودكشی اش است. فیلم پر از موتیف هایی است كه به واسطه آن روی تشابه شخصیت ها تاكید می كند، موتیف هایی چون زنگ ساعت ها (كه تاكید بر گذر و مفهوم زمان است)، آوردن گل البته در رنگ های متفاوت، دادن مهمانی و حس افسردگی. حتی كلاریسا هم با وجودی كه تظاهر به شادی و نشاط می كند، افسردگی اش را پنهان می كند و این نكته ای است كه ریچارد به آن اشاره می كند.كلاریسا ظاهراً اعتماد به نفس دارد اما دلهره درونی او در رفتارش مشخص است. كلاریسا بسیار سعی دارد با امیدی مصنوعی ریچارد را وادار به زندگی كند، اما ریچارد می میرد چرا كه او همان وولف است كه قبلاً به زندگی خود پایان داده است.فضاهای طراحی شده خانه وولف تاریك است و شباهت زیادی به داستان های كافكا و صادق هدایت دارد كه حكایت از روح مغموم او دارد. ریچارد كلاریسا را محكوم می كند كه مهمانی هایش برای پنهان كردن سكوتش است. همان سكوت مرموزی كه سرانجام داستان را رقم می زند. در سكانس تشییع پرنده مرده می شنویم كه «هر كس یه موقع می میره. شاید الان نوبت پرنده است» در پس زمینه تصویر وولف ایستاده و نوبت خود را انتظار می كشد. خوابیدن وولف بغل پرنده مرده و كلوزآپ از صورت او و پرنده مقدمه و نشانه پر كشیدن مرغ روح او در آخر داستان است. وولف از زندگی بی محتوایش خسته شده و حتی تلاش او برای خودكشی كه در سومین مرحله جواب می دهد (همانند هدایت) نوعی جست وجوی حیات است. او از زندگی «توخالی» بیزار است و ترجیح می دهد كه نباشد تا اینكه به روزمرگی تن دهد. وولف جایی سخنش را از زبان ریچارد به نقل از كلاریسا مطرح می كند.كلاریسا می گوید كه ریچارد معتقد است او به زندگی معمولی خو كرده است. وولف با وجودی كه زن ها را «كمرنگ تر» می داند، ترجیح می دهد كه قهرمان زن داستانش زنده بماند و ریچارد بمیرد.
در پایان می بینیم كه با وجود رضایت همسر وولف در مورد رفتن به لندن باز هم وولف نویسنده آرام و قرار ندارد و به نظر می رسد لندن هم دیگر او را راضی نمی كند. او می خواهد به سفر دورتری برود، به همان جایی كه از آن آمده، چنان كه در پاسخ آن كودك راجع به مفهوم مرگ نیز همین جواب را می دهد. وولف خواهان آزادی انتخاب و «تصمیم گیری» است و شكل گیری ماهیت انسان را در این مسئله می داند و می خواهد هر طور شده پوسته دور خود را پاره كند. او از آن دسته آدم هایی است كه در چارچوب نمی گنجد و طبق میل دیگران درنمی آید بلكه می خواهد خود را بازآفرینی كند و تولدی دوباره بیابد. خودكشی هر دو نویسنده را شاید بتوان سرانجام نبود عشق به دیگری تفسیر كرد، چنان كه حس دلمردگی بر كلیه فضای فیلم غلبه دارد.مفهوم زمان در این فیلم دگرگون می شود. هم در طریقه روایت فیلم و هم در دیالوگ های قهرمانان داستان. پشیمانی وولف از كشتن لورای افسرده و در عوض كشتن شوهر او كه بسیار امید به زندگی دارد و همچنین پسر لورا (ریچارد) در سن پیری همگی تناقضاتی هستند كه در زندگی وجود دارد. این مسئله می تواند اشاره ای به مفهوم سرنوشت و تقدیر و كنترل آن توسط نیرویی برتر را مطرح نماید. وولف با مرگش زندگی های پوچ را نقد و «زندگان» را تشویق به زیستی آگاهانه می كند. از نقاط قوت فیلم كه بدان انسجام می بخشد، بی تردید تدوین حساب شده آن است كه سبب یكپارچگی و وحدت موضوعی آن شده است.بازی های روان و حرفه ای نیكول كیدمن كه با قبول ریسك نقش سختی را به خوبی ایفا می كند (او تا پیش از این به جز در چند مورد مانند چشمان باز و بسته دیگران) بیشتر یك ستاره پول ساز سینماها بود و با این نقش توانایی های بالقوه اش را نمایان تر كرد و اد هریس (ریچارد) كه نقش یك بیمار و نویسنده به آخر خط رسیده و مضطرب و بی قرار را به نمایش می گذارد و جولین مور كه سعی دارد جلوی پسرش خود را آرام نشان دهد، با بچه ای در شكم حس یأس و ناامیدی را كاملاً می توان در چهره اش دید و همچنین مریل استریپ با آن شلوغ بازی هایش كه ریتم تندتری به فیلم می دهد و ناگهان تماشاگر را درگیر مقدمات مهمانی اش می كند همگی تاثیرگذار درآمده است. موسیقی فیلیپ گلس كه دالدری آن را با وسواس فراوان انتخاب كرده است، از نقاط عطف فیلم است. ساعت ها در مورد عمر محدود، فرصت و زمان اندك و گذرایی كه هر آدمی در اختیار دارد و چگونگی و كیفیت آن است.ویرجینیا به عنوان یك روشنفكر نگران است و دغدغه آن را دارد كه زندگی مردم به بطالت و روزمرگی بگذرد و به نوعی همان طور كه پیشتر عنوان شد، شاید خود را قربانی می كند تا بلكه هشداری باشد و بقیه ارزش عمر را بیشتر بدانند. مرگ ویرجینیا پایان زندگی او نیست.

مجتبی عبداللهی


منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
فضای محل کار , پزشک نازنین , تاریخ سکوت , دن هرتوگ , سیاه پوش , میکروارگانیزم , استحمام , کمک به نیازمندان , کارگروه امور زیربنایی , اداره بنادر , لحظه های ناب , کلام امام هشتم , ریمه , چالش نفتی , نامه فدایت شوم , سید محمد قدس مفیدی , رقابت های جام جهانی , مدل سواری , حزب موتلفه اسلام , علی فلاح , سگ خانگی , سامانه مبادله الکترونیک چک , استعمال , دروازه‌بان پرسپولیس , گونه شناسی , سلامی , سوختگی پوست , موزه دکتر حسابی , سس , کشف چوب , اقدام نظامی در لیبی , طرح نورباران , اژدهای غرّان , گوارش و کبد , استرالی , جزیره ایتوروپ , انتشارات تیمورزاده , امید گلشنی , اندیشمند کویتی , مین روبی , شهروندان عراقی , اخراج معلم , ستارگان قطر , هسته مرکزی قم , تعاملات قرآنی , اقبال لاهوری , شاهد خاقان عباسی , نشست مذهبی , تجویز پزشکی , مصرف کندده ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
دربید، روستای دربید، یزد , طبقه‌بندی اختلالات در (۲) DSM-IV-TR , سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۹) , در مدح امیر ابو احمد محمد بن محمود غزنوی , به دست آور بتی جان بخش و عیش جاودانی کن , در نعت علی (ع) , آمادگی عاطفی , رادیوگرافی قفسه‌ سینه , دنيا در نظر کودکان دو، سه ساله , خوراک جوجه و فلفل هندی , تدارکات براى نوزاد (۳) , واکنش در خاک‌ها , جور بر من می‌پسندد دلبری , فرش فارس , ارزش‌های اقتصادی جنگل , تاریخچه ترویج(۴) , چل کوچکه (چهل‌سنگ) , تاخت رخ آفتاب گشت جهان مست وار , آزرده‌ام به شکوه دل دلستان خود , عهد قدیم ,

برخی منابع مهم خبری
khedmat.ir خدمت , rahyabnews.com رهیاب نیوز , computernews.ir رایانه خبر , rasekhoon.net راسخون , qudsonline.ir روزنامه قدس , kojaro.com کجارو , bukharamag.com بخارا , ettelaat.com روزنامه اطلاعات , yalasarat.com یالثارات , persianv.com پرشین وی , siasatrooz.ir سیاست روز , click.ir کلیک , tadbir24.ir تدبیر 24 , niniban.com نی نی بان , tamashanews.com تماشا , aparat.com آپارات , hayat.ir حیات , ipasand.com آی پسند , sakhtafzarmag.com سخت افزار مگ , tajrobehmag.com تجربه , irna.ir خبرگزاری جمهوری اسلامی , zanefarda.ir زن فردا , pana.ir پانا , nano.ir فناوری نانو , kaenat.ir روزنامه کائنات , khademnews.com خادم , gooyait.com گویا آی تی , 90tv.ir نود , bankia.ir بانکیا , shahrkhabar.ir شهرخبر ,

وبگردی
اعتراف تكان دهنده رييس مجمع تشخيص مصلحت!
اعتراف تكان دهنده رييس مجمع تشخيص مصلحت! - اگر مردم نیازمند باشند، نان شب نداشته باشند، نتوانند بچه‌هایشان را به مدرسه بفرستند و خانه‌ای برای زندگی نداشته باشند، معنایش همان حدیث امام علی (ع) است که فرمود: نزدیک است که فقر به کفر بیانجامد. همان طور که الان هم می‌شنویم که عده‌ای به دلیل نیازهای شدید اقتصادی‌شان دست از مذهب برداشته‌اند.
لاله، شهلا و سومین زن...
لاله، شهلا و سومین زن... - جنس و طبقه و خاستگاه و روح این زنان کاملا متفاوت است و به بهانه آن می توان پرسید آیا مردها عاشق جسم یک زن می شوند اما زن ها عاشق روح و درون یک مرد؟
فیلم درگیری در نشست خبری مسعود کیمیایی
فیلم درگیری در نشست خبری مسعود کیمیایی - نشست خبری جنجالی فیلم قاتل اهلی / درگیری لفظی کیمیایی و لشگری قوچانی / عصبانیت علی علایی و درگیری لفظی با لشگری قوچانی / کیمیایی: چه اشکالی دارد در مورد حزب اللهی ها فیلم بسازم؟ / کیمیایی: آقای قوچانی شما در حدی نیستی که در مورد تدوین فیلم اظهار نظر کنی
گفتگوی جنجالی علی معلم و صادق زیباکلام
گفتگوی جنجالی علی معلم و صادق زیباکلام - صادق زیباکلام هم همفکر مسعود فراستی شد.
داچیای رومانی با نام رنو دو برابر قیمت جهانی
داچیای رومانی با نام رنو دو برابر قیمت جهانی - در کشور ما علاقه‌مندان به دنیای خودرو بسیار زیاد هستند و همین امر سبب شده تا اخبار مربوط به تازه واردان این صنعت به دقت مورد پیگیری قرار بگیرد.
 تصويری دیده نشده از آيت الله هاشمی
تصويری دیده نشده از آيت الله هاشمی - انتخاب - این تصویر مربوط به سفر آیت الله هاشمی به شمال است
عکسی دیده نشده از آخرین جشن تولد آیت‌الله هاشمی
عکسی دیده نشده از آخرین جشن تولد آیت‌الله هاشمی - به گزارش جماران، عکسی مربوط به جشن تولد 82 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در کنار همسرش عفت مرعشی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.
    پربازدیدها