سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ / Tuesday, 17 July, 2018

نگاهی به زندگی و آثار آنتون بروکنر


نگاهی به زندگی و آثار آنتون بروکنر
«آنتون بروكنر» آهنگساز برجسته و بزرگ اتریشی به تاریخ چهارم سپتامبر سال ۱۸۲۴ در شهر «آنسفلدن» (Ansfelden) چشم به جهان گشود. می توان گفت كه او در واقع در همان سالی به دنیا آمده است كه «اسمتانا» در سرزمینی كه امروزه جمهوری چك نامیده می شود، چشم به جهان گشود؛ در روزگاری كه تنها سه سال تا مرگ تاسف بار «لودویگ ون بتهوون» زمان باقی مانده بود. آنتون نخستین مراحل فراگیری موسیقی را زیرنظر پدرش و در سن چهارسالگی آغاز كرد. اولین مرحله از روند پرورش استعداد خارق العاده او تا هشت سال بعد یعنی تا سن دوازده سالگی اش كه سرپرستی تعلیم وی به شخصی به نام «وایس» سپرده شد، ادامه یافت. تقریباً از همین دوران بود كه بروكنر نخستین تجربیات اش را در زمینه خلق موسیقی و تصنیف قطعات سازی از سر گذراند. در سال ۱۸۳۷ پدر آنتون چشم از جهان فروبست و این در حالی بود كه فرزندش تازه به سن سیزده سالگی رسیده بود. مرگ پدر موجب تغییراتی در روند زندگی آنتون گشت و مجبور شد تا به دلایلی، معلم تازه ای برای خود انتخاب كند. آنتون در آن دوران در «سن فلورین» در گروه كر آواز می خواند، معلم جدید خود را از میان اساتید همان جا برگزید. معلم او كسی نبود مگر «مایكل آرنت» كه سمت سرپرستی گروه كر «سن فلورین» را نیز برعهده داشت. این دوران مصادف با وقایع مهم و تكان دهنده ای در تاریخ موسیقی جهان بود. «فرانتس شوبرت» كه تنها سی و یك سال از عمرش سپری شده بود و می رفت تا با نبوغ حیرت آور و غیرقابل تصور خود انقلابی بنیادین در تاریخ موسیقی جهان به پا كرده و مسیر تحول آن را دگرگون سازد، به فاصله كمی از زمان مرگ «بلینی» درگذشت. البته در همین حال ما شاهد وقایع فرخنده ای هم هستیم چرا كه «كامیل سن سان»، «یوهانس برامز» و «مودست موسورگسكی» در فاصله كوتاهی همچون فرشتگانی نجات بخش، به جهانیان هدیه شده بودند. آنتون بروكنر در سال ۱۸۴۵ یعنی در سن بیست ویك سالگی در مقام دستیار اول رهبر گروه در سن فلورین منصوب شد و از آن پس ما شاهدیم كه وی به دفعات مختلف در مشاغل و پست های مهمی برگزیده شده و سمتی درخور به وی داده می شود. از جمله آثار مهم و ماندنی بروكنر در این ایام، بی شك می توان به قطعه «ركوئیم» (Requim) اشاره ای داشت كه وی در رثای مرگ جانگداز دوست و همراه همیشگی اش «فرانتس سایلر» تصنیف كرده بود و بی شك در جای جای این قطعه آثار اندوه و یاس آهنگساز، ناشی از این مصیبت، هویدا و آشكار است. این واقعه مصادف با ایامی بود كه «فرانتس لیست» كه از مجارستان به آلمان مهاجرت كرده بود، در وایمار، در تدارك و زمینه چینی مجموعه آثار اركسترال برجسته خود تحت عنوان «پوئم سمفونیك»ها به سر می برد. آثاری كه بعدها، به صورت گل سرسبد آثار لیست بدل شدند. ركوئیم مذكور اثر بروكنر به سال ۱۸۴۹ برای نخستین بار در كنسرتی به اجرا در آمد. این سال برای بسیاری از موسیقی دوستان سالی به یادماندنی است؛ سالی كه در آن آهنگساز برجسته لهستانی یعنی فردریك فرانسوا شوپن سرانجام در پی ابتلا به بیماری سل درگذشته بود. پس از اجرای ركوئیم به یك باره سمت ارگ نواز رسمی سن فلورین به بروكنر پیشنهاد شد و او با كمال میل آن را پذیرفت. از آن پس بی شك وضعیت شغلی آنتون از ثباتی بیش از پیش برخوردار شد و لاجرم او توانست در سایه آرامشی نسبی كه به واسطه این امر به دست آورده بود به امور خلاقه در موسیقی بیشتر متمركز شود و بیشتر اوقات آزاد خود را صرف تصنیف و تصحیح آثار خود كند. بروكنر برای نخستین بار در طول حیات خود در سال ۱۸۵۲ از شهر وین دیدن كرد. این شهر فرهنگی از مدت ها پیش از آن، تقریباً پایتخت مقتدر موسیقی در جهان به شمار می رفت. پیش از بروكنر، اغلب چهره های شاخص موسیقی جهان كه به نوعی در خود شهر وین اقامت داشتند به شكلی تلاش می كردند تا ارتباط خود را با این دیار بزرگان فرهنگ حفظ كنند. حتی می دانیم كه امروزه تعداد قابل توجهی از آهنگسازان و موسیقیدانان صاحب نام، پس از مرگ، در همین شهر یا دست كم در خاك اتریش به خاك سپرده شده اند. در حالی كه دیدار از وین، می رفت تا آنتون را تحت تاثیرات مطلوب قرار داده و روحیه ای تازه در وی ایجاد كند، وی به ناگهان با فقدان یكی دیگر از حامیان وفادارش روبه رو شد؛ «مایكل آرنت» معلم و دوست آنتون با مرگ خود چنان تاثیر نامطلوب و ژرفی در روان شاگرد سابق اش برجای نهاد كه آثار این ضایعه ناگوار تا پایان عمر بروكنر در ذهن اش باقی ماند.
پس از گذر اندك زمانی، آنتون بروكنر ترجیح داد تا در «لینز» سمت نوازنده ارگ كلیسای جامع را برعهده گیرد تا شاید از این رهگذر بتواند تا حدی روان دردمند خود ناشی از مرگ حامی همیشگی اش یعنی «مایكل آرنت» را تسلی بخشد. او سرسختانه به كار خود ادامه داد تا اینكه در سال ۱۸۶۱ از كنسرواتوار وین دیپلم افتخار دریافت كرد و در همین هنگام بود كه نگاه وی به سمت شیوه اركستراسیون مدرن كه با سنت ساز بندی آثار اركسترال پیشین تفاوت های عمده ای داشت معطوف شد. او علاوه بر فعالیت های تدریس و نوازندگی، گاهی به عنوان رهبر در اجرای آثار آهنگسازان برجسته معاصرش شركت می جست. از میان آثاری كه در این حین تصنیف كرد می توان به كوارتت زهی، اورتور سل مینور، میساسولمنیس و نیز سمفونی فامینور كه امروزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است اشاره نمود. بروكنر در سال ۱۸۶۵ اپرای «تریستان و ایزولده» اثر واگنر را برای نخستین بار در كنسرتی در مونیخ شنید. این اپرا كه از بدو پیدایش اش افق تازه ای را در آهنگسازی و به خصوص در زمینه هارمونی گشوده است و تا به امروز نیز همچنان مورد بحث موسیقی شناسان قرار گرفته، نظر بروكنر را نیز به خود جلب كرد. اولین برخورد شخصی بروكنر و واگنر نیز در همان هنگام صورت گرفت و بی شك موجبات تاثیرات متقابل را در مورد هر دو آهنگساز فراهم آورد. در سال ۱۸۶۷ اولین اختلالات عصبی كه موجب بستری شدن بروكنر شد رخ نمود و به مدت چهار ماه به درازا كشید. در پس آن او فعالیت های تازه ای را در حرفه اش آغاز كرد.
نخستین طرح های «مس فامینور» در همین احوال ریخته شد. از سوی دیگر رهبری تعدادی از آثار واگنر من جمله اپرای «خواننده استاد نورنبرگ» توسط بروكنر انجام شد. در این حین كنسرواتوار وین نیز از او برای تدریس دعوت به عمل آورد و این در حالی بود كه اركستر فیلارمونیك وین از اجرای سمفونی شماره یك بروكنر سر باز زد. اما او كه همچنان به مسیری كه در آهنگسازی انتخاب كرده بود ایمان داشت، تصنیف سمفونی شماره دو خود را با اقتدار تمام آغاز كرد و این بار نیز اركستر فیلارمونیك وین مجدداً از اجرای سمفونی دوم وی خودداری كرد. اما تمام اینها به هیچ عنوان بروكنر را متقاعد نكرد تا تصنیف سمفونی سوم خود را آغاز نكند. همچنین او به بازنویسی بخش هایی از سمفونی دوم پرداخت كه در ۱۸۷۳ برای نخستین بار توسط همان اركستری كه چندی پیش از اجرای آن سر باز زده بود یعنی اركستر فیلارمونیك وین اجرا شد. در این دوران می توان گفت كه بروكنر تمام توان خود را به تصنیف آثار سمفونیك متمركز كرده بود و اصرار داشت كه این روند را همچنان ادامه بخشد، لاجرم كار بر روی سمفونی چهارم را در مدت كوتاهی آغاز كرد. اما همچنان برخورد های ضدو نقیضی علیه سلسله سمفونی های او تكرار شد. اركستر وین مجدداً سمفونی سوم اش را برای اجرا مردود اعلام كرد و واكنش بروكنر همچنان مثل گذشته این بود كه با جدیت تصنیف اثری جدید را از همین فرم آغاز كند؛ یعنی سمفونی پنجم. سال ۱۸۷۶ مصادف است با برگزاری نخستین فستیوال موسیقی بایروت كه در آن برای نخستین بار اپراهای «حلقه نیبلونگ» واگنر به اجرا گذاشته شدند. بروكنر با حضور خود در این فستیوال، خود را كمی از جریان تصنیف پی درپی سمفونی هایش كنار كشید اما طولی نكشید كه مجدداً بیشتر اوقات خود را به آنها اختصاص داد. «گوستاو مالر» نیز در سال ۱۸۷۷ به خیل شاگردان كلاس هارمونی بروكنر پیوسته بود و این در حالی بود كه وی علاوه بر تدریس، ویرایش كلی سمفونی های اول تا پنجم خود را در برنامه كاری خویش قرار داده بود و علاوه بر آن تصنیف «كوئینتت زهی» خود را به پایان رساند. بروكنر سرانجام در سال ۱۸۹۱ از تدریس در كنسرواتوار بازنشسته شد و این در حالی بود كه حین سال های ۱۸۸۱ تا ۱۸۹۶ همچنان به ساختن آثار سمفونیك بعدی خود پرداخته بود.
به جرات می توان گفت كه بروكنر در طول حیات خود هیچ فرمی از فرم های موسیقایی را به اندازه فرم سمفونی جدی تلقی نمی كرد و به همین علت بخش اعظم وقت خود را در دوران شكوفایی استعدادش به تصنیف سمفونی اختصاص داد. آنتون بروكنر در تاریخ یازدهم اكتبر سال ،۱۸۹۶ در حالی كه تنها اندك زمانی از آغاز تصنیف موومان «فیناله» از آخرین سمفونی وی، یعنی سمفونی شماره ۹ سپری شده بود، در سن هفتاد و دو سالگی چشم از جهان فرو بست.

بابك بزرگ زاده


منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

تشتت و چند گانگی

تشتت و چند گانگی
اگر یك نهاد مدنی - اجتماعی موسیقی بخواهد در حوزه های تصمیم گیری و مدیریتی حوزه خود نقشی ایفاء كند ، چه رفتاری باید داشته باشد و بر چه نقاطی باید انگشت نهد تا بتواند سهمی در این ماجرا ایفا كند ؟ آیا مدیریت موسیقی كشور این آمادگی را دارد كه بخشهایی از مسئولیت خود را به این نهادها و افراد اصلی آن واگذار كند ؟ و آیا دست اندركاران اصلی خانه موسیقی این تدبیر را دارند كه در ایفاگری این نقش از تمامی پتانسیل و ظرفیت نهادی با ۷ هزار عضو به قدر كافی بهره ببرند ؟
برای پاسخ به این پرسشها ابتدا باید به چگونگی حضور این نیروها در ساختار تصمیم گیری مدیریت موسیقی كشور نظری بیفكنیم. هم اكنون سه نهاد به شكل موازی در موسیقی كشور فعالند . مركز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مركز موسیقی سازمان صدا و سیما و نیز مركز موسیقی حوزه هنری . جمع بست بودجه ای كه به این سه مركز اختصاص می یابد كمتر از ده میلیارد تومان است . نهاد خانه موسیقی ونیز دست اندركاران اصلی آن در دو مركز موسیقی صدا و سیما و نیز دفتر امور موسیقی وزارت ارشاد حضوری پررنگ دارند . در مركز موسیقی حوزه هنری هم اگر چه از بافت اصلی خانه موسیقی كمتر نشانی یافت می شود ، اما رئیس این مجموعه خود از اعضای اصلی هیات مدیره یكی از كانون های ۸ گانه خانه موسیقی است . تا به اینجا می توان مدعی شد خانه موسیقی در تمامی نهادها حضور و بروزی جدی دارد. بنا به اذعان دست اندركاران موسیقی صدا و سیما و نیز وزارت ارشاد ، كمتر تصمیمی است كه با مشورت شوراهای موسیقی صورت نگیرد . یادم نمی رود كه دو سال قبل دیداری بین مدیر وقت مركز موسیقی سازمان صدا وسیما و نیز چند تن از اعضای هیات مدیره خانه موسیقی صورت گرفته بود و برخی از اعضای هیات مدیره از موسیقی صدا و سیما گله مند بودند كه رئیس وقت چند تن از اعضای اصلی هیات مدیره را نام برد كه در ساختار تصمیم گیری موسیقی صدا و سیما نقشی اساسی ایفا می كنند و گفت ۹۵ درصد تصمیمات بر اساس نظر شورا اتخاذ می شود . این سخن یا درست است و یا خطا . اگر درست است ، نشان میدهد كه نحوه تصمیم گیری و نگاه اهل موسیقی به سیاستگزاری در موسیقی نه یكپارچه است و نه هماهنگ و از سلیقه ای بودن این گونه تصمیمات حكایت می كند . در واقع هر كدام از اهل موسیقی بر اساس تخصصی كه دارند ( از موسیقی سنتی تاكلاسیك غربی و پاپ و..) سعی می كنند نوع سیاستگزاریها را به نفع گونه موسیقایی مورد نظر خود تعریف كنند . برهمین بنیان است كه محمد رضا لطفی در نوشته ای به سیطره استادان موسیقی كلاسیك غربی در دانشگاه اشاره كرده ومی نویسدكه این غلبه سبب شده بود كه به موسیقی سنتی توجه آنچنانی صورت نگیرد.
با اینكه بخش موسیقی دانشكده هنرهای زیبا ی دانشگاه تهران بر آن بود تا به مركز تحقیقاتی موسیقی تبدیل شود و دكتر مهدی بركشلی بنیان گذار آن در این امر كوشید ، اما بنا به دلایلی راه رشد آن بیشتر به سمت آهنگسازی غربی كشیده شد ، تا جایی كه هم واحد موسیقی ایرانی و هم واحد اتنوموزیكولوژی را تضعیف كرد. قبل از سال ۵۷ بارها بحث این موضوع مهم در دستور هیئت مدیره گروه موسیقی قرار گرفت، اما از آنجا كه زمینه تحصیلی اكثر استادان موسیقی غربی بود، اقلیت قادر به هدایت این گروه به سمت این رشته نشدند. ( كتاب سال شیدا ، مقدمه ای بر تكست و كانتكست ، محمد رضا لطفی ،ص ۱۵۲ ، انتشارات كتاب خورشید ، چاپ اول ، ۱۳۸۴)
به گمان نگارنده همین نگاه خاص در بقیه بخشهای موسیقی نیز حضور و بروز دارد و شاید یكی از دلایل اینكه سیاستهای موسیقی در كشور ما چند پاره است ، نبود وحدت رویه ای در تصمیم گیریهای است كه اكثر اعضای آن را اهل موسیقی شكل می دهند . البته یكی از دلایل اصلی چنین تصمیم گیریها به نبود اشراف نظری در مدیری باز می گرددكه باید این تصمیمات را اجر كند. مدیران بخش موسیقی ما ، اگر اهل موسیقی باشند ، سعی می كنند بخش عمده بودجه وامكانات را به سمتی سوق دهند كه خود از آن بخش چیزی می فهمند.( نمونه آن بخش موسیقی حوزه هنری) و اگر هم از موسیقی و تحولات آن چندان چیزی دستگیرشان نشود ، به تصمیمات جمعی احترام می گذارند كه خود آن جمع در رسیدن به این تصمیمات مرامنامه و اساسنامه فكری ندارند و بیشتر بر اساس كار روزمره به جلو می روند. سخنان فریدون شهبازیان در باره موسیقی پاپ درصدا و سیما كه چند سال قبل در گفت و گو با همشهری مطرح كرد ونیز برخی از هواداران موسیقی سنتی درخانه موسیقی ، از جمله آقای داریوش پیرنیاكان درباره نحوه تصمیم گیری در شورای سیاستگزاری موسیقی ارشاد نمونه هایی از این رفتارهاست كه از نبود وحدت رویه در این گونه مراكز ، به رغم وجود چهره های شناخته شده موسیقی خبر می دهد. در یك كلام می توان نتیجه گیری كرد كه هنوز نگاه جامع در میان حتی قشر تحصیل كرده موسیقی ما به وجود نیامده است و همین امر سبب می شودكه بسیاری از امور هم در این حوزه از منظری عمومی وبا اولویتهای اصلی خود تعریف نشوند.

وبگردی
در حالی که همه دنیا فکر میکردند این آغوش جنسی است مطهری گفت مادرانه بود. ولی اشکال داشت !
در حالی که همه دنیا فکر میکردند این آغوش جنسی است مطهری گفت مادرانه بود. ولی اشکال داشت ! - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+)
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+) - فیلم - گزارشی کامل و کوتاه از سرگذشت وحید مرادی گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان را در ویدئوی زیر ببینید.
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا - مراسم اکران خصوصی فیلم هزارپا با حضور هنرمندان و بازیگران این فیلم سینمایی شب گذشته 9 تیر 1397 در برج میلاد برگزار شد.
قصور تاریخی دولت
قصور تاریخی دولت - چه باید کرد؟ پرسشی که نوبخت پرسیده است، اما شاید به دنبال پاسخ آن نباشد. در شرایط کنونی دولت و حامیان اصلی آن در مظان این اتهام تاریخ قرار خواهند گرفت که چرا به دنبال طرح و پاسخ مهم‌ترین سوال شرایط بحرانی کنونی نرفتند.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند