جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ارتباط ریزش مو با مقدار انسولین


ارتباط ریزش مو با مقدار انسولین
مطالعات گوناگون نشان داده كه طاسی سر در مردان به دلیل وجود هورمون مردانه ای بنام دی هیدرو تستوسترون ( مشتق هورمون تستوسترون) در بدن می باشد كه با افزایش سن باعث ریزش مو می شود، ولی اینكه چرا مردان جوان دچار ریزش مو می شوند، مورد سوال است.
مطالعه ای نشان داد كه طاسی سر در مردان می تواند به علت مقاومت سلول های بدن نسبت به انسولین باشد. وقتی غذا مصرف می كنید، سطح قند خونتان بالا می رود. برای جلوگیری از افزایش بیش از حدّ قند خون، لوزالمعده هورمون انسولین را ترشح می كند كه این هورمون، قند خون را كاهش می دهد، بدین صورت كه قند را از خون برداشته و به داخل سلول های بدن می برد تا در آنجا بسوزند و صرف تولید انرژی شوند یا ذخیره شوند.
در افرادی كه نسبت به انسولین مقاوم هستند یعنی قند خون وارد سلول هایشان نمی شود، میزان قند خون خیلی بالا می رود، در نتیجه برای كاهش این قند بالا، انسولین زیادی ترشح می شود كه می تواند باعث ریزش موی سر در زنان و مردان می شود.
تحقیقات جدید نشان می دهد ، افزایش هورمون انسولین در خون و عوامل رشد آن باعث طاسی سر می شود، در حالیكه موهای قسمت دو طرف سر به مقدار فراوان رشد می كنند .
مطالعه ای ثابت كرد مردانی كه بیشترین مقدار انسولین مثل فاكتور رشد ۱ را دارا هستند، بیشتر از بقیه دچار طاسی سر می شوند.
در خانم ها نیز افزایش انسولین خون (مثل بیماری كیست تخمدان ) ریزش مو در قسمت وسط سر را افزایش می دهد.
نتایج نشان می دهد تولید انسولین، با خوردن مقادیر زیاد مواد غذایی دارای آرد سفید و شیرین مثل انواع شیرینی جات ، نان های سفید مانند باگت و لواش ، برنج و انواع ماكارونی افزایش می یابد.
حال باید دانست آیا مصرف میوه و سبزی در وعده های غذایی، عدم مصرف آرد سفید و شكر و دریافت داروهای كاهش دهنده انسولین مثل Gluchopage (گلوفاژ) ، ACtos و Avandia می تواند از طاسی سر و ریزش مو جلوگیری كند یا خیر؟ كه بایستی تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود .
در مردانی كه احتمال طاسی سر بسیار زیاد است، علائم زیر دیده می شود:
- تجمع چربی در شكم بیشتر است تا نسبت به ران.
- افزایش تری گلیسیرید خون.
- كاهشHDL (كلسترول خوب) كه این چربی از حملات قلبی جلوگیری می كند.
- داشتن سابقه خانوادگی برای ابتلاء به دیابت
- احتمال حملات قلبی و ابتلاء به دیابت در این افراد بسیار زیاد است.
این دسته از افراد برای پیشگیری از ابتلاء به دیابت، حملات قلبی و طاسی سر بایستی از نظر غذایی موارد زیر را رعایت كنند:
۱- میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، انواع دانه های خوراكی، حبوبات و آجیل را به مقدار فراوان مصرف كنند.
۲- از مصرف غذاهای تهیه شده از آرد سفید مثل نان سفید، انواع شیرینی جات و نیز برنج، ذرت آسیاب شده كه سبوس آن را گرفته اند، مواد غذایی كه دارای شكر افزودنی هستند، خودداری كنند زیرا این مواد غذایی باعث افزایش قند خون می شوند.
۳- میوه و سبزیجات ریشه ای مثل سیب زمینی، هویج و ... را در وعده های غذایی مصرف كنند كه به علت داشتن فیبر گیاهی باعث كاهش چربی خون می شوند.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید