جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


یادآوری ضرورت پیوند فرهنگ ها و صیانت از میراث فرهنگی بشری


امسال آغاز خوشی برای میراث فرهنگی جهان نداشت، چه را كه مواجه با آسیب هایی بود كه به گفته ما مرمت گران نشان از عدم تعادلها در پیكره فرهنگ بخشی از جهان متمدن دارد. عوامل این بیماری فرهنگی یا تم ارض فرهنگی جای پژوهش بسیار دارد كه نه در تخصص ما است و نه در دامنه محدود بحث ما قرار می گیرد. واضح بگویم بین النهرین یكی از پرآوازه ترین مهدهای تمدن بشری مورد تهاجم این بیماری نوظهور قرار می گیرد و آسب هایی به پیكرده آن وارد می آید كه ابعاد آن هنوز كاملا بر ما روشن نیست ولی اخباری كه در این ارتباط به ما رسیده و می رسد هر چند محدود ولی در حدی هست كه مختصاتی از ابعاد فاجعه را به توان ترسیم كرد: _ هتك حرمت انسان های بی دفاع در گستره یك سرزمین و كشتار بیش از دوازده هزار نفر و مجروح شدن یكصد هزار انسان.
_ ویرانی وارد آوردن به خانه ها و كاشانه ها و موسسات فرهنگی، بهداشتی، صنعتی و تاسیسات زیربنایی شهرها و روستاها در وسعت یك سرزمین كه خسارت مادی آن را ششصد میلیارد دلار برآورد كرده اند. _ هتك حركت اماكن مقدسه و مراكز میراث فرهنگی تاریخی، تاراج موزه ها از جمله موزه بغداد با یكصد و هفتاد قلم ذخایر فرهنگی متعلق به یكصد قرن تمدن بشری و نیز موزه های موصل و تكریت و كتابخانه ها و آرشیوهای ملی در گسترده یك سرزمین
_ از هم پاشیدن نظام امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در وسعت یك سرزمین.
_ آسیب وارد آوردن بیشمار به ثروت های ملی و مردمی و ارزشهای طبیعی و زیست محیطی.
این همه در فرصتی كوتاه تر از یك ماه و با بهره گیری از بالاترین تكنولوژی تخریبی و توسطه مقتدرترین قدرت های جهانی میسر گردید و در پایان وزیر جنگ ایالات متحده آمریكا مدعی شد كه انسانی ترین تهاجمی بوده كه در تاریخ سابقه داشته است.
مردمان كوچه و بازار سراسر جهان پیش از وقوع این حادثه با پیش بینی ابعاد آن فریادها برآوردند تا مگر از وقوع آن جلوگیری نمایند كه دامنه این اعتراضات هنوز ادامه دارد. البته سازمان های بین المللی نظیر سازمان ملل و یونسكو و آنها كه مهار اقدام را در دست دارند منتظر ماندند تا واقعه رخ دهد و سپس احساسات بشر دوستانه خود را هر یك به لحنی كه تجاوزگران را برنخورد ابراز داشتند و همگی آمادگی خود را برای سامان بخشیدن به آنچه كه غیر قابل بازگشت است اعلام نمودند. به این روال عریان كه جهان گشایان عصر جدید نیت خود را اعلام داشته اند، تمام آنچه را كه جامعه بشری طی قرن ها تجربه ساخته و پرداخته بود تا مگر آزادیها، استقلال ها و هویت ها را ارتقاء بخشیده و بستری بارور برای منزلت انسانی خود فراهم آورد، بی شك قصد فروپاشی فرهنگ ها را دارند. رخ داد بین النهرین را در پس آن دیگری كه در گذشته ای نه چندان دور در افغانستان روی داد باید پدیده ای هشدار دهنده برای تضمین بقا و رقا تمام جامعه بشریت دانست.
اینك چند خبر و چند نقل قول : _ مدیر كل یونسكو از شورای امنیت سازمان خواسته است كه قطعنامه ای برای «فریز» كردن تجارت اموال فرهنگی عراق برای مدت محدودی به تصویب رسد.
_ به درخواست مدیر كل یونسكو باستان شناسان زبده در پاریس جمع شده اند تا اقداماتی را برای ممانعت از ورود اشیا به غارت رفته به بازار تجارت بین المللی عتیقات اتخاذ نمایند.
منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی


همچنین مشاهده کنید