جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


روایت های سیاسی و اجتماعی


روایت های سیاسی و اجتماعی
جایزه بوکر که در ۱۹۶۸ پایه ریزی شده است، یکی از مهم ترین جوایز ادبی است که هر ساله به بهترین داستان های نویسندگان انگلیسی زبان تعلق می گیرد.برنده جایزه که تنها از میان نویسندگان زنده در کشورهای انگلیسی زبان انتخاب می شود ، مطمئن خواهد بود که شهرتی جهانی کسب خواهد کرد و علاوه بر آن ، فروش کتاب او تضمین خواهد شد.به عنوان مثال سرگذشت «پی» نوشته یان مارتل اثر برگزیده در سال ۲۰۰۲، به گفته ناشرش، بیش از ۴ میلیون نسخه در ۴۰ کشور جهان فروش داشت. این جایزه در زبان انگلیسی با نامهای دیگری نظیر بوکر مردان ، بوکر و... نیز شناخته می شود، اما نام رسمی آن ، «جایزه بوکر مردان برای داستان» است.کمیته مشورتی شامل یک نویسنده ، دو ناشر ادبی ، یک کتاب فروش، یک بنگاه ادبی، یک کتابدار و یک رئیس ، هیات داوران ، جایزه را از میان نویسندگان ، منتقدان مشهور، روشنفکران و دیگر شخصیت های نامدار ادبی برمی گزینند که این افراد کل فرآیند جایزه از انتخاب آثار اولیه تا برگزیدن یک کتاب را با همکاری هم انجام می دهند.اعضای هیات داوری هر ساله تغییر می کند و بندرت یکی از اعضا برای بار دوم هم ممکن است انتخاب شود. مبلغ اولیه جایزه ۲۱ هزار لیره استرلینگ بود که در سال ۲۰۰۲با افزایشی قابل ملاحظه به ۵۰هزار لیره استرلینگ (معادل ۷۴۱۵۲ یورو) رسید.اما اهمیت این جایزه چنان است که حتی اگر نویسنده ای در فهرست اولیه نامزدها (شامل یک فهرست بلند و یک فهرست کوتاه) هم قرار بگیرد شهرتی تضمین شده در انتظارش خواهد بود.نویسندگان مشهوری در سالهای گذشته جایزه بوکر را دریافت کرده اند که از آن میان می توان به این نامها اشاره کرد: وی.اس.نایپول (در یک حکومت آزاد سال۱۹۷۱)، نادین گوردیمر (محاصره کریشناپور) ۱۹۷۴، جی.ام.کویتزه (زندگی و روزگار مایکل کا سال ۱۹۸۳ و بی مهری سال۱۹۹۹)، کازو ایشی گورو (پس مانده های روز سال ۱۹۸۹)و مارگارت آتوود (قاتل کور ۲۰۰۰).از جمله نویسندگان مشهوری که نامزد این جایزه بوده اند می توانیم جی جی بالارد نویسنده پست مدرن ، یان مک اوان و پنه لوپه فیتزجرالد را نام ببریم.امسال هم بنیاد بوکر در تاریخ دهم اوت فهرست اولیه (بلند) شامل ۱۷نام را اعلام کرد و سپس طی کنفرانسی مطبوعاتی در هشتم سپتامبر، فهرست کوتاه نامزدها شامل ۶نام در اختیار مطبوعات قرار گرفت.
از نکات جالب توجه جایزه امسال یکی آن بود که داوران تصمیم گرفتند ۳اثر به گفته آنان خوب را از میان آثاری که در سالهای گذشته برنده جایزه شده اند کنار بگذارند.جان ساترلند رئیس داوران امسال ، علت این کار را رقابت فشرده نامزدها خواند و اظهار داشت که این موضوع در تاریخ جایزه بوکر بی سابقه بوده است.
درباره این جایزه باید بگوییم که علاوه بر ۵۰هزار لیره، بنیاد بوکر تاکید دارد که فروش بالای اثر و شهرت بین المللی نویسنده را تضمین می کند و این دو نکته را در زمره جوایز آورده است.هر شش نویسنده نیز مبلغ ۲۵۰۰ لیره استرلینگ را دریافت خواهند کرد. برنده جایزه روز دوشنبه دهم اکتبر جایزه خود را طی مراسمی در شهر لندن دریافت می کند و چند شبکه تلویزیونی، برنامه اهدای جوایز را به طور زنده پخش خواهند کرد.
۶نامزد امسال دریافت جایزه بوکر عبارتند از : جان بان ویل (دریا)، جولیان بارنز (آرتور و جرج)، سباستین باری (یک راه دراز دراز)، کازو ایشی گورو (هرگز نگذار بروم)، آلی اسمیت (اتفاقی) و زادی اسمیت (در باب زیبایی).

جان بان ویل
جان بان ویل در سال ۱۹۴۵در شهر وکسفورد ایرلند زاده شده است. نخستین کتابش با عنوان دراز و لاغر در سال ۱۹۷۰منتشر شد. جنگل قان یکی دیگر از آثار اوست. بان ویل در سال ۱۹۷۶جایزه بلک مموریال را به خاطر نگارش رمان دکتر کوپرنیکوس دریافت کرد. در سال ۱۹۸۱کپلر را نوشت که جایزه گاردین داستانی را برای او به ارمغان آورد. نامه نیوتن نوشته او را شبکه ۴تلویزیون ایرلند به فیلم در آورد. مهمترین افتخاری که تاکنون نصیب بان ویل شده است ، نامزدی او در سال ۱۹۸۹برای دریافت جایزه بوکر بوده است. در این سال او با " کتاب شاهد " به جمع شش نفره فهرست کوتاه رسید، اما جایزه به کازو ایشی گورو رسید. در این سال مارگارت آتوود با چشم گربه یکی دیگر از نامزدهای نهایی بود. کتاب شاهد در سال ۱۹۹۸جایزه هواپیمایی گینس را نصیب نویسنده کرد.او آثار متعدد دیگری نیز دارد که لمس ناشدنی ، آتن ، اشباح و... از آن جمله اند. او اکنون ساکن دوبلین است. امسال بان ویل با آخرین اثرش یعنی دریا به دور نهایی راه یافته است. دریا رمانی است که در استقبال از شکست نوشته شده است و تاملی است در باب یکی از مهمترین مسائل دوران مدرن یعنی هویت. پایگاه اینترنتی جایزه بوکر این اثر را چنین توصیف کرده است : "بی تردید دریا یکی از ظریف ترین آثاری است که تاکنون نوشته شده است ، نویسنده در این اثر زبانی فاخر و استادانه به کار گرفته است." باید دید آیا امسال بان ویل می تواند در مصاف با رقیبانی قدرتمند، جایزه را از آن خود کند یا خیر.
جولیان بارنز
بارنز در سال ۱۹۴۶در شهر لیسستر به دنیا آمد و در دانشگاه مگ دالن لندن ادامه تحصیل داد. از او تاکنون ۹اثر منتشر شده است و جوایز ارزشمندی نیز کسب کرده است.در واقع در این فهرست کوتاه بوکر او از جمله نامدارترین هاست. او تاکنون دو بار نامزد دریافت جایزه بوکر شده است ، یک بار در سال ۱۹۸۴ بابت طوطی فلوبر و بار دیگر در سال ۱۹۹۸ به خاطر انگلستان انگلستان.بارنز نخستین نویسنده انگلیسی زبانی است که جایزه معتبر مدیسی را که معمولا به فرانسوی زبانان تعلق می گیرد، دریافت کرده است. از جمله آثار دیگر او می توان به تاریخ جهان در ده فصل و نیم (۱۹۸۹)، عشق و غیره (۲۰۰۰)، و مجموعه داستان کوتاه درخت لیمو اشاره کرد. او چندین جایزه مهم دیگر نیز طی سالیان اخیر دریافت کرده است.او امسال با رمان آرتور و جرج بار دیگر بخت خود را می آزماید، کتابی که به محض انتشار با اقبال مخاطبان مواجه شده است. داستانی که به زندگی آرتور و جرج می پردازد که در بریتانیای قرن نوزدهم می زیند، آرتور پزشک و سپس نویسنده و یکی از نامدارترین مردان دوران می شود، جرج وکیلی است که با پشتکاری پوچ و بی معنا به هیچ کجا نمی رسد.این دو در جایی با هم رو به رو می شوند. دغدغه نویسنده در این جا بی گناهی ، قوانین جنایی ، معنویت ، هویت و ملیت و نژاد است.
سباستین باری
باری متولد ۱۹۵۵دوبلین است. راه طولانی طولانی که امسال در جمع شش نفره حضور دارد سومین رمان اوست. آنی دان (۲۰۰۲|)یکی دیگر از آثار اوست. او تاکنون هیچ جایزه معتبری کسب نکرده است و نامزدی او برای بوکر بزرگترین افتخار ادبی او بوده است.راه طولانی طولانی قصه ویلی دون است که در سن ۱۸سالگی و در حالی که چیزی از سیاست نمی داند، دوبلین را ترک می کند و به جبهه می رود. وقایع داستان در سال ۱۹۱۴می گذرد و اثر جنگ بر زندگی ویلی و ارتباط او با پدرش بررسی می شود.
کازوایشی گورو
ایشی گورو بی تردید پر آوازه ترین نویسنده فهرست امسال است.او در سال ۱۹۵۴در ناکازاکی متولد شد و در ۱۹۶۰به انگلستان رفت. از او تاکنون ۵اثر منتشر شده است و همین آثار اندک شمار جوایز متعددی را نصیب نویسنده اش کرده است.به جز امسال ، او تاکنون دو بار نامزد بوکر و یک بار برنده این جایزه شده است. علاوه بر این، ایشی گورو جایزه کتاب سال ویتبرید، جایزه چلتنهام و جایزه وینفرد هولتبای را نیز کسب کرده است. از جمله آثار او می توان هنرمندی از جهان معلق ، تسلی ناپذیر و وقتی ما یتیم بودیم را نام برد. او دو فیلمنامه نیز نوشته است که اخیرا به فیلم در آمده اند.هرگز نگذار بروم ، آخرین رمان این نویسنده ژاپنی تبار، روایت زندگی کتی ، راس و تامی است که در کودکی در مدرسه هایلشام درس می خواندند. هر سه از حضور جهان بیرون بی خبر بودند.اکنون کتی در ۳۱سالگی به آن دوران باز می گردد تا شرح دهد که چگونه او و دوستانش توانستند حقیقت را کشف کنند. هرگز نگذار بروم، روایت عشق های انسانی، شکست و حقیقت های پنهان است که شیوه نگرش ما به جهان را به چالش می کشد.
آلی اسمیت
این بانوی نویسنده در سال ۱۹۶۲زاده شده است و اکنون مقیم کمبریج است. او یک بار در سال ۲۰۰۱بابت نگارش جهان هتل نامزد جایزه بوکر شده است و در همان سال نامزد جایزه اورانج نیز شده است.در کارنامه او افتخار دیگری به چشم نمی خورد. از دیگر آثار او می توانیم به کل داستان و داستان های دیگر اشاره کنیم. تصادفی قصه اخیر اسمیت ، به زندگی دختر ۱۴ساله ای به نام آسترید می پردازد که تابستان را همراه خانواده اش در شهر کوچکی می گذراند و بدون این که بداند چه پیشامدی در انتظارش است هر صبح از مناظر مختلف فیلم برمی دارد.
زادی اسمیت
زادی اسمیت جوان ترین نویسنده این فهرست است اما به جرات می توانیم بگوییم که یکی از سرشناس ترین هاست. او متولد ۱۹۷۵ در شمال شرق لندن است. خانم اسمیت یک بار در سال ۲۰۰۰ برنده جایزه کتاب اول گاردین به خاطر رمان سفید دندان شده است ، همین اثر برنده جایزه ویتبرد و نامزد جایزه اورانج نیز شده است.او جز این کتاب ، مرد خودنگار را نیز منتشر کرده است. جدیدترین نوشته اسمیت با عنوان در باب زیبایی ، زندگی پروفسور بلسی را شرح می دهد که همسرش او را از خود رانده است. این رمان روایتی است از شکاف های سیاسی، اجتماعی و عقیدتی.

مترجم: احمد پرهیزی
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید