چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ / Wednesday, 18 July, 2018

ابزار لازم برای خوشنویسی


ابزار لازم برای خوشنویسی
وسایل و ابزار خوشنویسی عبارتند از : قلم ، قلمدان ، قلمتراش ، قط زن ، دوات (شامل لیقه و مركب) ، آلات به هم زدن لیقه و مركب كه سر آن پهن و دسته اش مخروطی و از جنس آبنوس است ، قاشق مخصوص آب ریختن در دوات كه به وسیله آن به اندازه ی لازم آب در دوات می ریزند ، البته آب مقطر یا جوشیده سرد شده از آب معمولی بهتر است ، و بهتر از آن گلاب یا آب ریحان یا آب مازو است (مازو برجستگی های كروی شكلی است كه تحت اثر گزش حشره مخصوصی بر روی جوانه های درخت بلوط مازو ایجاد می شود ، این برجستگی ها حاوی شیره درخت مزبور است كه به نام مازو مرسوم است. در تركیب مازو ۶۰- ۷۰% تانن وجود دارد ، به علاوه مقدار كمی اسید كالیك و اسید آلاژیك و مقداری مواد گلوسیدی و آمیدون. در صنعت ، از مازو جهت تهیه ی مركب سیاه و رنگ كردن پارچه ها و نیز در چرم سازی استفاده می شود.) كه بر خلاف آن مركب را تباه و فاسد نمی كند. سنگ رومی یا حجازی و غیره برای تیز كردن قلمتراش ، خاك بیز (الك كوچك) یا ظرفی كه شن و ماسه نرم در آن می ریخته اند.
پوشیده نماند كه استادان پیشین پس از تراشیدن قلم ، پشت قلم را خاك می مالیده اند تا لغزندگی و چربی آن از بین برود و مركب به یك طرف قلم جمع نشود كه خط را خراب كند و همچنین گاهی روی نوشته هایی كه می خواستند زودتر بخشكد ، خاك بیخته ی مخصوصی می ریخته اند كه این كار اكنون معمول نیست.
سلطانعلی مشهدی گوید:
كاتبا چون قلـــم تراشیـدی خاك بر پشت خـامه مـالیـدی
آن قلم را به نقطه تجربه كن بشنو این حرف نو زپیر كُهن
از قلم نقطه چـون درست آید خوشنــویسـی اگر كُنــی شاید
و گویا خاك مالیدن به پشت قلم ، خاص قلم ریز بوده است ؛ زیرا قلم ِ ریز مانند درشت ، پشت برداری نمی شود.
از دیگر ابزار خوشنویسی: پارچه ای دو رویه و رنگین از پشم یا حریر است كه كاتب پس از فراغ از نوشتن ، دم قلم را بدان پاك كند تا مركب به قلم نماند و خشك شود.
یازدهم مِسطَره یا مِسطر است: وسیله ای جهت تعیین سطرها و حدود متن صفحه ی كتاب كه سابقاً صفحه ای از چند لایه ی كاغذ یا مقوا به هر اندازه كه می خواستند تهیه می كردند و نخهای تابیده را به فاصله های منظم بر روی آن می دوانیده ، محكم می بستند و آن صفحه را زیر كاغذ گذاشته ، با انگشتان بروی نخ ها فشار می آوردند تا اثری از نخ ها به جا ماند و خطوط مستقیم سطرها معین شود. امروز به جای آن ، صفحه مقوایی را به اندازه ی مطلوب خط كشی كرده ، زیر صفحه كاغذ می گذارند و از روی خط هایی كه از زیر پیداست سطرها را راست و میزان می نگارند.
دوازدهم ، زیردستی یا زیر مشق: كه باید رویه اش صاف و نرم و ملایم باشد و لغزان و لرزان نباشد و میانگین سخت و سست و كلفت و نازك را برگزیند ، از جنس مقوا یا چرم و غیره. همچنین باید در طول و عرض نیز معتدل باشد. و گفته اند بهتر آن است كه دو چرم منفصل را بر روی هم گذاشته ، دو گوشه ی آن كه جانب چپ است به چند بخیه محكم سازند تا چنان كه خواهند به كار آید و آن دو قطعه چرم اگر از بـُـلغار باشد كه دانه و موجش را برطرف كرده باشند ، بهتر و پسندیده تر است.
سیزدهم ، كاغذ: كه باید ملایم و صاف و مساعد با كار كتابت باشد ، و خشن و ناصاف و لغزنده نباشد و اگر رنگ آن كاهی یا كرمی روشن باشد بهتر خواهد بود ؛ كاغذ زبر الیاف ریز نوك قلم را می ساید و آن را ناهموار می سازد ، و نوشتن بر كاغذهای لغزان و شیشه ای مانند (گلاسه) از اختیار و تسلط نویسنده می كاهد ، ولی نوع میانه و نیم شفاف آن موافق و مناسب است.
تذكر: معمولاً برای سهولت حمل و نقل ، قلم های لازم ، قلمتراش ظریف ، قط زن ، قاشق ، سنگ كوچك و سر قلمدانی را كه دوات مركب بود ، با قیچی ظریفی جهت چیدن كاغذ ، در قلمدان قرار می دادند تا این لوازم یك جا و در محفظه ای در اختیار نویسنده قرار بگیرد.
به غیر از وسایلی كه نام برده شد ابزار فرعی دیگری نیز در كار كتابت استفاده می شود و آن ، دو خط كش مدرّج كوچك و بزرگ و گونیا است و برای كتیبه نویسی چند گونیاست و خط كش (T) به همراه چند مداد سیاه و قرمز ، و انواع كاغذها و شمیزها(مقواها) لازم است.
بعضی از استادان پیشین ، خود ، مركب دلخواه را از مشكی و رنگ های مختلف می ساخته و كاغذها را برای این كه قابل نوشتن شود آهار داده ، مهره می زدند و وسایل و لوازم و كارهای كتابت را خود متعهد می شده اند ؛ از قبیل تهیه سطر و جدول كشی ، تذهیب ، زرافشانی ، رنگ آمیزی كاغذ حتی تجلید و صحافی و غیره. ولی در این عصر چون انجام این امور مستلزم صرف دقت بسیار و خارج از وقت و حوصله ، و موجب زحمت و مشقت است ، كمتر كسی به این امور توجه می كند و كارخانه های كاغذ سازی و غیره و صحافی با ماشین تأمین نیازمی كنند. لكن چون دانستن این امور خالی از فایده نیست ، در آینده پاره ای از آنها را بدانگونه كه سابقین یاد كرده اند شرح خواهیم داد.
و اینك از میان ابزار نوشتن به چند تای آنها كه اهم است به طور مفصل و مشروح می پردازیم.
· قلم
· قلمتراش
· دوات (مركب)


منبع : تبیان

مطالب مرتبط

جادوی انحنای عشق

جادوی انحنای عشق
و خداوند از طریق کلماتش حق را ثابت می کند (سوره یونس آیه ۸۲) فعل تشکرون از آیه شریفه «ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون» از جانب اشرف مخلوق جز با ضبط کلام صورت نمی یابد، چنان که او با کتاب بود که به خاتم المرسلین، فرمان اقرأ گفت...
و کلام ثبت نمی شود مگر با آوا و کلمه! و هر کدام می بایست زیبا باشند تا جوهر کلمات را بر دل بنشانند، همان گونه که سخن خداوند به اول بار به زیبایی مکتوب شد و این رسم ادامه یافت.
● نمایشگاهی بی سابقه
«استادان بزرگ نستعلیق» عنوان نمایشگاهی است که برای نخستین بار حجم وسیعی از آثار ارزشمند خطاطی استادان بزرگ نستعلیق را در معرض دید علاقه مندان هنر خوشنویسی و هنرمندان این عرصه قرار می دهد.
نمایشگاه استادان بزرگ نستعلیق به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و با حمایت دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد و همکاری انجمن خوشنویسان ایران از اواسط تیر ماه در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش یافته و به مدت یک ماه پذیرای حضور هنرمندان و علاقه مندان هنر خوشنویسی خواهد بود.در این نمایشگاه بیش از ۴۰۰ شاهکار خوشنویسی از قدما در معرض دید گذاشته شده که متعلق به دوره های صفویه، قاجاریه و تیموری است و بخش عمده ای از این آثار برای نخستین بار است که به نمایش گذاشته شده اند.
اعتراف می کنم که برای اولین بار است، در نمایشگاهی به دیدن آثار خوشنویسی و خطاطی آمده ام. به محض ورود و قدم گذاشتن در اولین گالری نمایشگاه، غرق می شوم در جادوی کلمات و حروف که در هم پیچیده اند و غلت می خورند در انحناها و نقطه ها و قوسها... . کلمات با همه هویتی که در قالب خود نهفته دارند، با همه پیچ و تابها و زیبایی که در شکل و فرم پیدا کرده اند، گویی در برابر تماشاکنندگان نمایشگاه به رقص درآمده اند، وانگار جهان را به پیچش و رقصی ابدی در آورده اند. این کلمات و خطوط زیبا روایتگر تاریخ خودشان هستند. هر کدام از گوشه ای و هر یک از دوره خاص خودشان آمده اند. هر کدام از خانه ای و از پیچشهای عاشقانه دستها و قلم هنرمندانی از جای جای ایران بزرگ!
● کلاس درسی بزرگ و زیبا ...
به وجد آمده ام! از اولین گالری موزه هنرهای معاصر می گذرم. احسان کامیابی از هنرمندان خوشنویس استان سمنان مشغول تماشای آثار به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه است.
او می گوید: ما نمایشگاهها، برنامه ها و مسابقات زیادی در همه حوزه های هنرهای تجسمی داشته ایم، اما تا به حال نمایشگاهها و برنامه های مربوط به هنر خطاطی بیشتر محدود به نمایشگاههای انفرادی یا حداکثر نمایشگاههای گروهی کوچکتر و در سطح منطقه ای بودند، اما نمایشگاه استادان بزرگ نستعلیق ایران آن هم در این حجم گسترده و با وجود این همه آثار فاخر و ارزشمند تاریخ خوشنویسی ایرانی، جایگاه بسیار مهمی در میان همه برنامه های مربوط به هنر خوشنویسی در کشور دارد.
کامیابی افزود: این نمایشگاه برای هنرجویان، استادان و همه علاقه مندان خوشنویسی یک کلاس درس زیبا و برای هر فرد ایرانی، گنجینه ای زیبا و دیدنی از هنر«نوشتن» در ایران است و فکر نمی کنم هیچ ایرانی اهل ذوقی وجود داشته باشد که مخاطب این نمایشگاه نباشد. حتی هنرجویان و هنرآموزان تاریخ و نقاشی و ... نیز می تواند درسهای زیادی از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه بیاموزند.
● مشارکت گنجینه داران
آثاری از گنجینه های خصوصی ۳۲ مجموعه دار، بخشی از نمایشگاه را به خود اختصاص داده است و در میان آنها تعدادی نیز برای نخستین بار است که به نمایش گذاشته می شوند.
کاغذهای رنگی، قلمتراش ها، قلمدانها و ابزار و ادوات سنتی خوشنویسی، بخش دیگری از نمایشگاه هستند که مسلماً تنها برای هنرمندان خوشنویس جالب و دیدنی نیستند و ارزشهای زیادی نیز در زمینه هنرهای دستی دارند.
نمایشگاه «استادان بزرگ نستعلیق» شامل سه بخش آثار قدما و بزرگان خوشنویسی نستعلیق و شکسته نستعلیق، آثار استادان و هنرمندان معاصر خوشنویسی و بخش رقابتی است.
علی شیرازی، خوشنویس و عضو شورای ارزشیابی مرحله فوق ممتازی انجمن خوشنویسان کشور و عضو هیأت داوران بخش رقابتی این نمایشگاه ضمن برشمردن بخشهای مختلف نمایشگاه، برگزاری آن را حرکتی مفید و مثبت در حوزه هنرهای تجسمی ذکر می کند و در مورد بخش قدما می گوید: در بخش قدما، برگزاری نمایشگاه و نمایش آثار تا به حال اصلاً سابقه نداشته است. در حقیقت نمایش این نوع آثار خوشنویسی از قدما با بیش از ۳۰۰ اثر، تاکنون بی سابقه بوده است، اما در بخش معاصران، یعنی خوشنویسان معاصر، ما می توانستیم شاهد نمایش و شرکت دادن آثار بیشتری باشیم. نمایش آثار خوشنویسی نسل جوان در کنار هنرمندان قدیمی برجسته خوشنویس کشورمان می تواند برای پیشرفت و بهتر عمل کردن آن در عرصه خوشنویسی مؤثر واقع شود.
● میرعماد، درویش عبدالمجید، میرزا رضا کلهر و ...
در میان آثار قدما و بزرگان خوشنویس نستعلیق و شکسته نستعلیق به دنبال اسامی آشنای هنرمندان می گردم؛ میرعماد، میر علی، درویش عبدالمجید طالقانی، میرزا غلامرضا اصفهانی، میرزا رضا کلهر، عمادالکتاب، میر حسین ترکی و ... هنرمندان دوره های صفوی، تیموری و قاجار هستند که آثارشان در میان کارهای به نمایش گذاشته شده با استقبال بیشتری مواجه می شود.
● استقبال شدید از نمایشگاه
امیر عبدالحسینی، دبیر جشنواره، زمان زیادی برای ماندن در نمایشگاه ندارد و وقتی پیدایش می کنم برای انجام کاری قصد ترک موزه را دارد و صحبت در مورد نمایشگاه و آثار آن را به وقتی دیگر موکول می کند.
تنها در مورد آثار این هنرمندان بزرگ خوشنویس و استقبال از آثار آنها صحبتهایم را تأیید می کند و می گوید: این آثار برای نخستین بار است که در نمایشگاه استادان بزرگ نستعلیق نمایش داده شده اند و از همین روست که علاقه مندان توجه بیشتری به دیدن آنها نشان می دهند.
و البته این نکته را هم باید ذکر کنم که در بخش مربوط به آثار هنرمندان معاصر نیز آثار زیادی از هنرمندان برجسته خوشنویسی حضور دارند که در مدت زمان برگزاری نمایشگاه به شدت مورد توجه قرار گرفته اند.
● جای خالی دوسالانه خوشنویسی
وی مطلبی در مورد مراسم افتتاحیه را در اختیارم می گذارد که درباره این بخش از نمایشگاه است، در این مطلب محمد شالویی مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر پس از اشاره به تلاشهای صورت گرفته در مورد جمع آوری آثار برای نمایشگاه می گوید: استاد جلیل رسولی به من گفتند که، خود من اثری داشتم که تاکنون ۴۰ سال است کسی آن را ندیده و شاید هرگز فرصتی این گونه فراهم نشده بود که این اثری که بیش از ۴۰ سال در نزد من نگهداری می شد را به نمایش بگذارم و این نمایشگاه چنین فرصتی را فراهم کرد تا مجموعه داران، صاحبان آثار هنری و هنرمندان این گونه حضور پر شوری داشته باشند و همین امر ما برنامه ریزان هنری را درصدد آن برآورد که برای نخستین بار در سال آینده دوسالانه ملی خوشنویسی مربوط به بخش مسابقه در آن قرار داده شده اند: بخش رقابتی نمایشگاه، سه موضوع آیه «بسم ا... الرحمن الرحیم»؛ روایت «ولایت علی بن ابیطالب» حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی» و «اشعاری از بزرگان ادبیات پارسی» را به عنوان موضوع اصلی محور خلق و انتخاب آثار خوشنویسی قرار داده است و به دنبال آن ۴۰ اثر برتر برای حضور و نمایش در این نمایشگاه انتخاب شده اند.
● در هنر، گرفتار تقابل هستیم
استاد غلامحسین امیرخانی از استادان خوشنویسی کشور هم با اشاره به تأثیرات مناسب برگزاری این نمایشگاه گفت: ما گرفتار اموری هستیم که کمکی به رشد نگاه و دید ما نمی کند. ما در هنر گرفتار تقابل هستیم و این واقعیتی است که تبدیل به رفتار غالبمان شده است! تشکیل چنین نمایشگاههایی به ما به عنوان ملتی که دارای تاریخ کهن و ارزشهای بسیار درخشانی در زمینه های هنری هستیم، کمک فراوانی می کند.
وی در ادامه به هویت خط معاصر اشاره کرد و افزود: خط معاصر ما شخصیت و هویتش به جایی رسیده که خط یکی از استادان تراز اول را بدون اینکه امضا داشته باشد، می توان از شیوه و سبک آن شناخت و می توان پی برد که این خط معاصر ایران است. منظورم آثار استادان تراز اول تاریخ است، اما امروز خط و خطاط ما باید خیلی لیاقت و جمال و کمال داشته باشند تا بتوانند در کنار آن قله ها جایگاهی برای خود در نظر بگیرند.
استاد امیرخانی درباره استادانی که قرار است در این نمایشگاه ها از آنها تجلیل شود نیز می گوید: در تاریخ هنر نقش استادان و سردمداران که سرچشمه امور محسوب می شوند و جریان تاریخی هنر را به دوره معاصر جاری می کنند در تمام رشته های هنری و علمی وجود داشته و دارد. در موفقیت و رشد خوشنویسی در ایران در دوره های گذشته تا به امروز کسانی بودند که از طریق آثار مکتوب و تربیت شاگردان شاخص چنین تأثیری داشتند. از این استادان می توان در نستعلیق از میرعلی هروی و میرعماد در عصر صفویه و میرزا کلهر و میرزا غلام در عصر قاجار نام برد.
از استادانی که برای خوشنویسی عصر ما منشأ شدند نیز می توان به عماد الکتاب سیفی قزوینی اشاره کرد که سبک او مورد پیروی این دو استاد قرار گرفت و هر دو از شاگردان مکتب عماد الکتاب هستند.
لازم به ذکر است که تجلیل از «حسن و حسین میرخانی» به عنوان دو استاد خوشنویسی معاصر و از بنیانگذاران انجمن خوشنویسان ایران و همچنین تجلیل از ۱۰ مجموعه دار برتر و برگزاری نشستهای تخصصی و میزگردهای خوشنویسی از برنامه های جنبی نمایشگاه استادان بزرگ نستعلیق است که به بررسی جایگاه و ارزشهای جاودانه هنر خوشنویسی و سیر باطنی آن از مناظر گوناگون اختصاص دارد

وبگردی
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد!
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد! - یک بنر تبلیغاتی که ظاهراً با هدف ترویج فرهنگ حجاب طراحی شده، سبب‌ساز واکنش‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر شده است. در این بنر، از رهگذران خواسته شده بین دو گزینه موجود، زنی چادری و زنی مانتویی، انتخاب کنند ترجیح می‌دهند کدام‌یک همکار همسرشان باشد!
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی - آقای مطهری بازیکنان آفریقایی تیم فرانسه را دیده ولی دورگه‌های تیم ملی خودمان را ندیده!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر! - در اتفاقی عجیب و غیر قابل باور فردی امروز به دلیل درخواست طلاق همسرش در خیابان اسلامشهر وی را با ضربات چاقو از پای درآورد، از سرنوشت این خانم اطلاع دقیقی در دست نیست.
مائده‌ها و دلارهای رانتی
مائده‌ها و دلارهای رانتی - اشارت‌هایی که برخی نکات جالب توجهی دیگری در خصوص آن بیان می‌کنند، مثل مطرح شدن مساله مانتو‌های جلوباز و اشکالی که برخی مسئولان به آن وارد می‌دانند. موضوعی که موجب شد تا بعد از مدت‌های مدید و در شرایطی که بسیاری بر این باورند که شناسایی و مقابله با اخلال گران بازار می‌بایست در اولویت همه امور باشد، گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها باز گردند.
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی  ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی !
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی ! - یکی از بحث های جنجالی دکتر فیاض در سال های اخیر اظهار نظر او در مورد وقوع بحران جنسی در ایران بوده است که حالا او معتقد است تبدیل به انقلاب جنسی شده است. با او در این زمینه مصاحبه مفصلی انجام دادیم که به زودی منتشر می شود. بخشی از این مصاحبه که درباره برنامه دورهمی است را تماشا کنید.
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+)
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+) - فیلم - گزارشی کامل و کوتاه از سرگذشت وحید مرادی گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان را در ویدئوی زیر ببینید.
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا - مراسم اکران خصوصی فیلم هزارپا با حضور هنرمندان و بازیگران این فیلم سینمایی شب گذشته 9 تیر 1397 در برج میلاد برگزار شد.
قصور تاریخی دولت
قصور تاریخی دولت - چه باید کرد؟ پرسشی که نوبخت پرسیده است، اما شاید به دنبال پاسخ آن نباشد. در شرایط کنونی دولت و حامیان اصلی آن در مظان این اتهام تاریخ قرار خواهند گرفت که چرا به دنبال طرح و پاسخ مهم‌ترین سوال شرایط بحرانی کنونی نرفتند.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند