یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Sunday, 20 May, 2018

ابزار لازم برای خوشنویسی


ابزار لازم برای خوشنویسی
وسایل و ابزار خوشنویسی عبارتند از : قلم ، قلمدان ، قلمتراش ، قط زن ، دوات (شامل لیقه و مركب) ، آلات به هم زدن لیقه و مركب كه سر آن پهن و دسته اش مخروطی و از جنس آبنوس است ، قاشق مخصوص آب ریختن در دوات كه به وسیله آن به اندازه ی لازم آب در دوات می ریزند ، البته آب مقطر یا جوشیده سرد شده از آب معمولی بهتر است ، و بهتر از آن گلاب یا آب ریحان یا آب مازو است (مازو برجستگی های كروی شكلی است كه تحت اثر گزش حشره مخصوصی بر روی جوانه های درخت بلوط مازو ایجاد می شود ، این برجستگی ها حاوی شیره درخت مزبور است كه به نام مازو مرسوم است. در تركیب مازو ۶۰- ۷۰% تانن وجود دارد ، به علاوه مقدار كمی اسید كالیك و اسید آلاژیك و مقداری مواد گلوسیدی و آمیدون. در صنعت ، از مازو جهت تهیه ی مركب سیاه و رنگ كردن پارچه ها و نیز در چرم سازی استفاده می شود.) كه بر خلاف آن مركب را تباه و فاسد نمی كند. سنگ رومی یا حجازی و غیره برای تیز كردن قلمتراش ، خاك بیز (الك كوچك) یا ظرفی كه شن و ماسه نرم در آن می ریخته اند.
پوشیده نماند كه استادان پیشین پس از تراشیدن قلم ، پشت قلم را خاك می مالیده اند تا لغزندگی و چربی آن از بین برود و مركب به یك طرف قلم جمع نشود كه خط را خراب كند و همچنین گاهی روی نوشته هایی كه می خواستند زودتر بخشكد ، خاك بیخته ی مخصوصی می ریخته اند كه این كار اكنون معمول نیست.
سلطانعلی مشهدی گوید:
كاتبا چون قلـــم تراشیـدی خاك بر پشت خـامه مـالیـدی
آن قلم را به نقطه تجربه كن بشنو این حرف نو زپیر كُهن
از قلم نقطه چـون درست آید خوشنــویسـی اگر كُنــی شاید
و گویا خاك مالیدن به پشت قلم ، خاص قلم ریز بوده است ؛ زیرا قلم ِ ریز مانند درشت ، پشت برداری نمی شود.
از دیگر ابزار خوشنویسی: پارچه ای دو رویه و رنگین از پشم یا حریر است كه كاتب پس از فراغ از نوشتن ، دم قلم را بدان پاك كند تا مركب به قلم نماند و خشك شود.
یازدهم مِسطَره یا مِسطر است: وسیله ای جهت تعیین سطرها و حدود متن صفحه ی كتاب كه سابقاً صفحه ای از چند لایه ی كاغذ یا مقوا به هر اندازه كه می خواستند تهیه می كردند و نخهای تابیده را به فاصله های منظم بر روی آن می دوانیده ، محكم می بستند و آن صفحه را زیر كاغذ گذاشته ، با انگشتان بروی نخ ها فشار می آوردند تا اثری از نخ ها به جا ماند و خطوط مستقیم سطرها معین شود. امروز به جای آن ، صفحه مقوایی را به اندازه ی مطلوب خط كشی كرده ، زیر صفحه كاغذ می گذارند و از روی خط هایی كه از زیر پیداست سطرها را راست و میزان می نگارند.
دوازدهم ، زیردستی یا زیر مشق: كه باید رویه اش صاف و نرم و ملایم باشد و لغزان و لرزان نباشد و میانگین سخت و سست و كلفت و نازك را برگزیند ، از جنس مقوا یا چرم و غیره. همچنین باید در طول و عرض نیز معتدل باشد. و گفته اند بهتر آن است كه دو چرم منفصل را بر روی هم گذاشته ، دو گوشه ی آن كه جانب چپ است به چند بخیه محكم سازند تا چنان كه خواهند به كار آید و آن دو قطعه چرم اگر از بـُـلغار باشد كه دانه و موجش را برطرف كرده باشند ، بهتر و پسندیده تر است.
سیزدهم ، كاغذ: كه باید ملایم و صاف و مساعد با كار كتابت باشد ، و خشن و ناصاف و لغزنده نباشد و اگر رنگ آن كاهی یا كرمی روشن باشد بهتر خواهد بود ؛ كاغذ زبر الیاف ریز نوك قلم را می ساید و آن را ناهموار می سازد ، و نوشتن بر كاغذهای لغزان و شیشه ای مانند (گلاسه) از اختیار و تسلط نویسنده می كاهد ، ولی نوع میانه و نیم شفاف آن موافق و مناسب است.
تذكر: معمولاً برای سهولت حمل و نقل ، قلم های لازم ، قلمتراش ظریف ، قط زن ، قاشق ، سنگ كوچك و سر قلمدانی را كه دوات مركب بود ، با قیچی ظریفی جهت چیدن كاغذ ، در قلمدان قرار می دادند تا این لوازم یك جا و در محفظه ای در اختیار نویسنده قرار بگیرد.
به غیر از وسایلی كه نام برده شد ابزار فرعی دیگری نیز در كار كتابت استفاده می شود و آن ، دو خط كش مدرّج كوچك و بزرگ و گونیا است و برای كتیبه نویسی چند گونیاست و خط كش (T) به همراه چند مداد سیاه و قرمز ، و انواع كاغذها و شمیزها(مقواها) لازم است.
بعضی از استادان پیشین ، خود ، مركب دلخواه را از مشكی و رنگ های مختلف می ساخته و كاغذها را برای این كه قابل نوشتن شود آهار داده ، مهره می زدند و وسایل و لوازم و كارهای كتابت را خود متعهد می شده اند ؛ از قبیل تهیه سطر و جدول كشی ، تذهیب ، زرافشانی ، رنگ آمیزی كاغذ حتی تجلید و صحافی و غیره. ولی در این عصر چون انجام این امور مستلزم صرف دقت بسیار و خارج از وقت و حوصله ، و موجب زحمت و مشقت است ، كمتر كسی به این امور توجه می كند و كارخانه های كاغذ سازی و غیره و صحافی با ماشین تأمین نیازمی كنند. لكن چون دانستن این امور خالی از فایده نیست ، در آینده پاره ای از آنها را بدانگونه كه سابقین یاد كرده اند شرح خواهیم داد.
و اینك از میان ابزار نوشتن به چند تای آنها كه اهم است به طور مفصل و مشروح می پردازیم.
· قلم
· قلمتراش
· دوات (مركب)


منبع : تبیان

مطالب مرتبط

وقتی رایانه‌ها خوش‌خط شدند

وقتی رایانه‌ها خوش‌خط شدند
خوشنویسی در ایام گذشته و دنیای سنتی، پیوسته با نوعی تحول آرام و نوآوری در قالب رعایت قواعد همراه بوده است اما در جهان مدرن به دلیل نیاز نداشتن عامه مردم به‌طور مستمر و روزمره به خط و فقدان نیازهای تجاری و انتشاراتی و تبلیغاتی، اهداف خوشنویسی ترکیبی بوده است.
زیبایی خط از زیبایی بصری تا سرعت و سهولت نگارش و خوانایی، می‌تواند روند مراسلات و مکاتبات و امور دیوانی و تا حدودی نیز انتقال دانش و اطلاعات را سرعت و سهولت بخشد. از طرف دیگر، هم در نظام سنتی و هم در دنیای معاصر و مدرن، انگیزه‌های کارکردی عاملی مهم و درجه اول ‌در تحولات خط محسوب می‌شود. اگرچه زیبایی بصری نیز بدون شک موردنظر خطاطان قرار گرفته، اما امروز، صنعت چاپ و یک‌دستی و متحدالشکلی مکاتبات، این بعد عملکردی خطاطی را به حداقل رسانده و در کنار آن جنبه‌های دیگر خطاطی اهمیت یافته است. تحولات فرهنگی- هنری و سیاسی - اجتماعی و فن‌آوری زمینه‌ساز نوآوری متفاوتی در خط شده‌اند و در ایران با همه‌گیر شدن رایانه‌ها و بعد از آن هم ورود نرم‌افزارهای خطاطی، وجوه کارکردی و کاربردی خوشنویسی تقلیل یافت تا آنجا که امروز دیگر خوشنویسی بیشتر تبدیل به یک هنر شده است؛ البته هنری که در سده‌های پیش جزو هنرهای کاملاً کاربردی بوده است. آنچه بر خوشنویسی ایران گذشته است خوشنویسی معاصر ایران با مشکل اساسی رو در روست و با چندتایی مشکل خرده‌ریز. قرن‌هاست عادت داریم با انکار هر آنچه که باورداشت‌های همیشگی‌مان را می‌تواند نقض کند، مخالفت کرده تا لحظه‌ای امن و امان و گذرا را حراست کنیم. مشکل اول خوشنویسی معاصر ایران میراث تحولی است که در صد سال گذشته، به‌ناچار کاربرد آن را تقریباً از میان برد و موقعیت محکم و بی‌خدشه‌‌اش را متزلزل کرد.
روشن است که خوشنویسی عربی، که در طول این هزاره به دست خوشنویسان بزرگ ایرانی، از ابن‌مقله بیضاوی تا میرعماد و درویش عبدالمجید طالقانی و میرزا غلامرضا اصفهانی، براساس کتابت و انتقال مضامین علمی و ادبی به مردم استوار بود، در کار کتابت کتاب خدا تا دیگر متون مورد نیاز، واسطه نقل معانی شد. خطاطان نیاز اصلی مردم متمدنی را برآورده کردند که باید می‌خواندند و خوشنویسان این وظیفه را، با خط خوش و سلامت همراه کردند و احترام عمده‌ای که داشتند، بابت همین لطف و وسواسی بود که در راه انتقال معرفت به خرج می‌دادند. بنابراین کاربرد خوشنویسی، کاربردی بسیار وسیع، گسترده و ضروری بود که اهمیتش را تا زمان اختراع چاپ و ورود آن به سرزمین‌های شرقی حفظ کرد و می‌دانیم که آخرین نسل خوشنویسان بزرگ ما، همچنان به کتابت مشغول بودند و آن را بخش عمده‌ای از اعتبار خود می‌دانستند. از این رو تقریباً هیچ‌یک از خوشنویسان بزرگ ما، در طول این هزار سال، از کار کتابت دور نبوده‌اند و مثلاً از میرزارضا کلهر،‌ خوشنویس معتبر عصر ناصری تنها نمونه‌های مهمی که به جا مانده، همان چاپ‌نویسی‌هایی بوده است که برای سفرنامه‌ها و روزنامه‌ها می‌نوشت. خوشنویسان گذشته ایران، می‌دانستند که کتابت متون، کاربرد اصلی خوشنویسی است و خطاطانی چون میرزا ابراهیم قمی، تنها از همین راه گذران می‌کرده‌اند و قطعه‌نویسی برای مرقع‌ها، که وجه شخصی‌تر و هنری‌تر خوشنویسی بود، در کنار و همراه کتابت انجام می‌شد. با گسترش صنعت چاپ، جنبه کاربردی خوشنویسی تقلیل بسیار پیدا کرد و خوشنویسان ناچار شدند به جنبه‌های دیگر آن توجه کنند و این توجه، در حفظ جایگاه سنتی خوشنویسی چندان موثر نیفتاد. خوشنویسی نظیر هر هنری که کاربرد اصلی‌اش را از دست بدهد، به بحران اساسی دچار شد و ناچار شد آفاق تازه‌ای را جست‌وجو کند و اگر در نظر داشته باشیم که هنر‌های ایرانی ‌به استثنای شعر و موسیقی تقریباً همیشه کاربردی بوده‌اند، به اهمیت این مساله بیشتر توجه خواهیم کرد.
در کنار این مشکل، امروزه خوشنویسی با مشکل بزرگ دیگری دست و پنجه نرم می‌کند و آن هم ورود فن‌آوری و رایانه‌ها به این عرصه است. چندین سال پیش بود که نرم‌افزارهای خوشنویسی مانند چلیپا، کلک و زرین‌قلم پا به عرصه گذاشتند و بیش از پیش کارکردهای خوشنویسی را کم کردند، هر چند که بسیاری از هنرمندان خطاطی معاصر معتقدند که این روند جا را برای تنفس بیشتر خوشنویسی هنری باز کرده است، ولی این را هم باید در نظر داشت که عرصه را برای درآمدهای خوشنویسان تنگ کردند. خوشنویسی با وجود رایانه‌ها هم راه خود را می‌رود اسفندیار ستارپور، هنرمند خوشنویس در این رابطه می‌گوید: خوشنویسی یک هنر است و هنر اصولاً راه حیات خود را در شرایط مختلف پیدا می‌کند و مسیری را که باید برود، می‌پیماید. نرم‌افزارهای خوشنویسی را نمی‌توان به‌عنوان سدی برای پیشرفت خوشنویسی حساب کرد، زیرا خطاطی در کنار رایانه‌ها هم به راه خود ادامه می‌دهد. وی می‌افزاید: به‌طور حتم نمی‌توان تاثیری را که نرم‌افزارهای خوشنویسی بر خوشنویسی می‌گذارند، نادیده گرفت ولی باید به این نکته توجه داشت که راه این نرم‌افزارها و کارهایی که با آنها می‌شود، از خطاطی هنری جداست. خوشنویسی و خطاطی دستی و هنری، ریشه در تاریخ و فرهنگ این کشور دارد و نمی‌توان آن را با آثاری که نرم‌افزارهایی چون چلیپا، کلک یا زرین‌قلم ارایه می‌دهند، مقایسه کرد. ستارپور کارهای کامپیوتری را آثاری بازاری که برای رفع نیازمندی‌های روزانه استفاده می‌شوند، برمی‌شمرد و اظهار می‌کند: به عقیده من، همین که برگه‌های ساده پرینتی که از کامپیوترها و برای کاربردهای روزمره استفاده می‌شوند هم با خط زیبا چاپ شود، خوب است. وی به تاثیر این جریان بر روند زیباشناسی و زیبابینی مردم جامعه اشاره می‌کند: پس از روی کار آمدن این نرم‌افزارها مردم خطوط زیبای بیشتری دیدند و به همین دلیل قدرت ادراک بصری آنها بالاتر رفته است.
وقتی مردم خط و خوشنویسی را بفهمند، به‌راحتی می‌توانند به ارزش بالای کارهایی که با دست‌ نوشته می‌شود، پی ببرند. این برای خوشنویسان حرفه‌ای که از این راه ارتزاق می‌کنند هم بسیار مفید است. نرم‌افزارهای خوشنویسی را نمی‌توان به‌عنوان سدی برای پیشرفت خوشنویسی حساب کرد، زیرا خطاطی در کنار رایانه‌ها هم به راه خود ادامه می‌دهد. وی می‌افزاید: خوشنویسی نیز مانند دیگر هنرها تکامل‌پذیر بوده و این سیر تکاملی هرگز متوقف نشده است. برای تکامل هنر نمی‌توان انتهایی فرض کرد. حتا در روزگار حاضر هم که شاهد پیشرفت فن‌آوری و ظهور نرم‌افزارهای خوشنویسی هستیم، نمی‌توان برای تکامل هنر خوشنویسی پایانی در نظر گرفت. ستارپور در توضیح ادعای خود می‌گوید: هیچ‌کس نمی‌تواند با نرم‌افزارهایی مانند چلیپا و زرین‌کلک‌ کاری را که یک هنرمند خوشنویس ارایه می‌کند، بیافریند، زیرا به هر حال یک خطاط هنرمندی واقعی است و برای این‌که بتواند چند سطری کتابت کند، سال‌ها زحمت کشیده است. خط زیبا عمق دارد محمد سلحشور، از استادان برجسته هنر خوشنویسی و از اعضای هیات‌مدیره انجمن خوشنویسان ایران می‌گوید: هنر دارای رابطه‌ها و ضابطه‌های خاص خود است که در این روابط زیباپسندی یک اصل است. خوشنویس باید در هر کار خود از کار قبلی بهتر و زیباتر عمل کند. وقتی مردم یک جامعه به جای دیدن خطوط زشت و نازیبا، خط‌های زیبا ببینند که چشم‌‌هایشان را نوازش دهد، از روحیه‌هایی لطیف‌تر برخوردار خواهند شد.
وی خطی را زیبا می‌داند که دارای عمق باشد: وقتی یک خوشنویس برای نوشتن و نگارش از قرآن، کتاب بزرگان عرفان و شعرای ایرانی که مضامین عرفانی دارند، استفاده کند، خود به خود به سمت آنها کشش پیدا می‌کند و این عمق و جاذبه را به مخاطب خود هم القا می‌کند، به این شرط که هنر خود را نیز درست ارایه بدهد. این استاد پیشکسوت خوشنویسی اظهار می‌کند: قدمای هنر و به‌خصوص خوشنویسی به زیبایی رفتار در کنار زیبایی خط بسیار توجه می‌کردند. آنها برای شروع هنر ابتدا کسب فیض می‌کردند، سپس به هنر روی می‌آوردند. این رفتار و منش آنها باعث جاودانگی‌شان شده است. وی توجه به این رفتار قدما را برای خوشنویسان امروزی بسیار لازم می‌داند: تعالی فکر هنرمند به زیبایی حرکت هنری و بر جاذبه‌های کاری او می‌افزاید. خوشنویسی هنری است که می‌تواند ذوق و استعداد و انرژی افزوده هنرمند را در راستای زیبایی قرار دهد و بدین ترتیب با به کمال رساندن پیام‌های هنری و جنبه‌های اجتماعی، معنویت را در جامعه گسترش دهد.سلحشور اظهار می‌کند: هرچند که زندگی امروزه بسیار پیچیده شده و به تبع آن انسان‌ها و هنرمندان آن هم آدم‌هایی با روحیات پیچیده و با استرس هستند، ولی هنرمندان خوشنویس به خاطر ارتباطات روحی هنر آنها، آدم‌هایی متفاوت و با خلوص هستند. شکی نیست که صنعت و فن‌آوری تاثیر زیادی بر خوشنویسی گذاشته ولی نباید فراموش کرد که این تاثیر کاربردی بوده و سرعت و سهولت استفاده و دسترسی عموم مردم به این هنر فراهم است. وی اعتقاد دارد برخلاف برخی که معتقدند رایانه بر خوشنویسی تاثیر منفی داشته است، باید گفت که این جریان حتا از بعد هنری هم تاثیرات مثبتی بر خوشنویسی داشته و به نفع این هنر بوده است.
در خلق آثار هنری روح هنرمند در کنار جسم او قرار گرفته و به یاری هم یک اثر هنری خلق می‌کنند. رایانه قایل به درک این جریان روحی نیست، پس اهمیت هنر و خلق آثار هنری دوچندان می‌شود. سلحشور با ذکر این‌که استفاده درست از نرم‌افزارهای خوشنویسی کار هر کسی نیست، بیان می‌کند: در استفاده از این نرم‌افزارها وجود یک هنرمند خوشنویس، آگاه به قواعد و تکنیک‌های خوشنویسی، آگاه به حسن ترکیب کلمات و سطور، واقف به فضاسازی مناسب و اصول دوازده‌گانه خوشنویسی لازم است. رایانه‌ها تاثیر منفی بر خوشنویسی ندارند جواد بختیاری، هنرمند خوشنویس معتقد است که در عالم آموزش خوشنویسی بی‌شک حرف اول را تکنیک‌های خوشنویسی می‌زند، پس آنچنان که برخی می‌گویند، نمی‌توان تاثیرات ورود رایانه‌ها به این هنر را منفی دانست. وی در خصوص ورود رایانه به عالم خوشنویسی می‌گوید: ورود صنعت، رایانه و نرم‌افزارهای خوشنویسی به عالم خوشنویسی را باید به فال نیک گرفت. ورود خطوط کامپیوتری کمک بسیار زیادی به ارتقای ذوق و زیبایی‌شناسی عموم مردم می‌کند، زیرا الان هر اعلامیه ساده‌ای را به کمک این نرم‌افزارها با خط زیبا می‌نویسند، در حالی که همین اعلامیه‌ها را در گذشته حتا اگر خوشنویسان می‌نوشتند، تندتند نگارش می‌کردند که کار خوبی از آب در نمی‌آمد. بختیاری به گذشته هنر خطاطی اشاره می‌کند: در گذشته خوشنویسی بیشتر از آن‌که هنر باشد، وجه کاربردی داشت و بر بستر ادبیات و مکتب کلام سوار شده و به صورت عمومی مورد استفاده قرار می‌گرفت، ولی با ورود صنعت چاپ از این وجه کاسته شد و بر وجه هنری خطاطی افزوده شد. وی نگاه به خوشنویسی در ایران را نه به‌عنوان یک هنر بلکه بیشتر به‌عنوان یک مقوله کاربردی رایج می‌داند: عموماً نگاه به خوشنویسی در ایران کاربردی بوده است، در صورتی که با قاطعیت می‌توان گفت، بالاترین جلوه هنر آبستره در تاریخ هنر بشری، خط نستعلیق است. بخش کاربردی خطاطی در سالیان اخیر کمتر شده و از دست خطاطان به صفحه کلید کامپیوتر منتقل شده است ولی باید در نظر داشت خطوط کامپیوتری هم از سوی تعدادی خوشنویس باذوق و در نهایتِ کیفیت و دقت تهیه شده است. وی روند حیات خوشنویسی را حتا با وجود نرم‌افزارهای خوشنویسی روندی رو به رشد و همچنان سرزنده برمی‌شمرد: ذات خطاطی به‌عنوان یک هنر مسیر خود را طی می‌کند و همپا با دوران جدید به حیات خود ادامه داده و می‌دهد و اتفاقاً به نسبت گذشته فضا برای ابراز وجود خطوط دست‌نویس (هنری) بسیار بازتر شده است.
این هنرمند خوشنویس ادامه می‌دهد: خطاطی و خوشنویسی برای رشد خود بسترهای لازم را دارد و به‌عنوان هنری که ذات هنر ایرانی را منعکس می‌کند، جایگاهش محفوظ است که اتفاقاً با انفصال آن از وجود کاربردی‌اش، جایگاه و ارج و قرب هنری آن بالاتر می‌رود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به نظر شما اگر خوشنویسی به میان مردم بیاید، جایگاهش ارتقای بیشتری نمی‌یابد؟! می‌گوید: ذایقه عمومی مردم نسبت به خط با اتفاقی که با خط کامپیوتری افتاد، بیشتر شده است، زیرا مردم هر روز در زندگی‌شان خط خوب می‌بینند و می‌توانند بیشتر و بهتر خط خوب و هنری را از خطوط دیگر تشخیص بدهند.

وبگردی
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور! - حمله ور شدن ماموران سد معبر شهرداری به ماموران راهنمایی رانندگی
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه - شرور سطح یک که در آخرین اقدام خود یکی از دوستانش را در منطقه ولنجک به قتل رسانده بود؛ در ۵۰۰ متری مرز ترکیه دستگیر شد.
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز!
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز! - ریزش ناگهانی کوه که توسط مسافران به ثبت رسیده است...!
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد - قبل از شروع بازی تیم‌های پرسپولیس و الجزیره یکی از بازیگران سینما کشورمان قصد داشت به همراه همسرش وارد ورزشگاه آزادی شوند که این دو نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از صحبت های خسرو معتضد، مورخ را می شنوید که نتیجه تحقیقاتش را درباره مومیایی پیدا شده در حرم حضرت عبدالعظیم بیان می کند.
پهلوانان این روزهای ما
پهلوانان این روزهای ما - تصویری زننده و به شدت ناراحت کننده بر جا مانده از مسابقه انتخابی تیم ملی کشتی ایران که به کتک کاری و جنجال کشید. خانواده عبدولی باز هم پای ثابت این درگیری بود که چهره ورزش پهلوانی ایران را تیره کرد
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان - در این ویدئو تشویق اصغر فرهادی و پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر عوامل فیلم «همه میﺩﺍنند» در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان را مشاهده می‌کنید.
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم - عوامل فیلم «به وقت شام» روز گذشته با حضور عجیب و رعب آور در پردیس سینمایی کوروش مردم را وحشت زده کردند. در این حرکت تبلیغاتی بازیگران نقش داعش، با گریم و پوشش داعشی ها، سوار بر اسب راهی پردیس سینمایی کوروش شدند و با حضور در مرکز خرید و فودکورت مجموعه، رفتارهای عجیبی نشان دادند که باعث وحشت و اعتراض مردم شد.
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم - این گزارش حاوی تصاویری از بزرگترین مرکز فروش و مصرف مواد مخدر در جنوب شرق تهران است که مخفیانه ضبط شده‌است.
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم - متاسفانه طی یک ماه گذشته دستکم سه نوبت و هر نوبت دستکم 30 اسب باربر متعلق به کولبران در جنگل میرآباد شهرستان اشنویه با شلیک گلوله از پای درآمده‌اند.
سید احمد خمینی معمم شد
سید احمد خمینی معمم شد - سید احمد خمینی فرزند آیت‌الله سید حسن خمینی در حضور جمعی از علما و پدر و پدربزرگ خود در حسینیه جماران معمم شد.
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی!
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی! - امروز عکسی از 5 تماشاگر بازی روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد 5 دختر جوان با گریم‌های عجیب و حرفه‌ای خودشان را به عنوان پسر جا زده و وارد ورزشگاه شده‌اند.
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت - از ملتی که ستون فقراتش شکسته انتظار مقاومت دارید؟ بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!