جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

انتخاباتی که یک بحران سیاسی را به نمایش گذاشت


در انتخابات پارلمانی سال ،۲۰۰۲ سوسیال دموكراتها در انتخابات برنده شدند و توانستند به اتفاق حزب سبزها، دولت ائتلافی تشكیل دهند. در یكی دو سال گذشته، با بروز مشكلات شدید اقتصادی، نارضایتی در میان مردم بالا گرفته است و بسیاری از مردم دولت گرهارد شرودر را مسؤول این اوضاع می دانند. انتخابات اخیر نشان داد كه منظره سیاسی آلمان به ندرت تا این حد تنش آلود بوده است. آرای مردم تقریباً به صورتی كمابیش برابر و یكسان میان دو حزب بزرگ و سه حزب كوچك تقسیم شد. دو حزب بزرگ (سوسیال دموكراتها و دموكراتهای مسیحی) هر یك حدود ۳۵ درصد آرا را در اختیار دارند و سه حزب كوچك (لیبرالها، سبزها و چپ های نوین) هر كدام بین ۸ تا ۹ درصد آرا را كسب كرده اند. با این وضعیت، برای انتخاب صدر اعظم و تشكیل دولت، ائتلافی سه جانبه متشكل از یك حزب بزرگ با حداقل دو حزب كوچك ضرورت دارد. تنها امكان دیگر، تشكیل ائتلافی بزرگ شامل از دو حزب بزرگ سوسیال دموكراتها و دموكراتهای مسیحی است.
این وضعیت بحرانی در شرایطی پیش آمده كه اختلاف و دوری میان نیروها و احزاب سیاسی آلمان به ندرت تا كنون چنین حاد و شدید بوده است. درحالی كه برای برون رفت از بحران، احزاب چاره ای جز آن ندارند كه انعطاف بیشتری نشان دهند و با یكدیگر همكاری كنند.
انتخابات همچنین نشان داد كه جامعه آلمان به دو اردوگاه بزرگ چپ و راست تقسیم شده، كه وزن و توان سیاسی آنها كمابیش یكسان است. میزان شركت در انتخابات نسبتاً بالا بود.
چند شهروند آلمانی دیدگاه خود را برای بی بی سی بیان كرده اند.
- ادیت، كارمند اداره اجتماعی، ساكن كلن، ۵۲ ساله: من همیشه به سوسیال دموكراتها رأی می دادم، اما در این انتخابات به حزب نوبنیاد «چپ نوین» رأی دادم. به نظر من، حزب سوسیال دموكرات دیگر نماینده مردم زحمتكش و كم درآمد آلمان نیست، این حزب امروز گوش به فرمان لایه های بالای جامعه است و خواسته های آنها را پیاده می كند. حزب سوسیال دموكرات به اهداف اجتماعی خود پشت كرده است و به همین خاطر طرفداران جناح چپ این حزب در انتخابات شركت كردند اما اغلب به حزب «چپ نوین» رأی دادند.
بهترین راهی كه به نظر من می رسد، این است، كه همان طور كه قانون اساسی پیش بینی كرده است، دولت فعلی (ائتلاف سوسیال دموكراتها و سبزها) همچنان به كار خود ادامه دهد، تا در ماه ژانویه انتخابات تازه انجام شود.
- ماركو، رئیس شركت، ساكن مارین بورگ، ۴۶ ساله: من به حزب دموكرات مسیحی رأی دادم و این بار با اطمینان و اعتقاد كامل این كار را كردم، چون عقیده دارم كه سیاست آلمان باید تغییری اساسی صورت گیرد. در سیاست داخلی، ما نیاز به اصلاحات عمیق و اساسی داریم. اصلاحاتی كه سوسیال دموكراتها در نظر دارند، شاید صد سال دیگر به نتیجه برسد. آنها ركود اقتصادی و بیكاری گسترده را می بینند، اما هیچ اقدام اساسی انجام نمی دهند. در سیاست خارجی، من به شدت با پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا مخالف هستم. تركیه هنوز كشوری عقب مانده است و در اتحادیه جایی ندارد. چنین كشورهایی هیچ نفعی برای اتحادیه ندارند، و با خود، فقط مشكلات اقتصادی شان را به اتحادیه می آورند.
- مارتین، آموزگار، ساكن دورتموند، ۵۵ ساله: من رأی اول را به سوسیال دموكراتها دادم و رأی دوم را به سبزها. (در آلمان در انتخابات پارلمانی دو بار می توان رأی داد یك بار به حزب و یك بار به نامزدها). من از برنامه های غیراجتماعی سوسیال دموكراتها راضی نیستم، اما هنوز به آنها بیش از نیروهای دیگر اعتماد دارم. به سبزها هم رأی دادم، چون به نظرم در رابطه با حفظ محیط زیست، صادق و پی گیر هستند. از انتخابات راضی هستم چون نشان داد كه اردوگاه چپ در آلمان امروز در مجموع از نیروهای محافظه كار قوی تر است.
به نظر من، بهترین وضعیت این است كه ائتلافی از سه جریان چپ صورت بگیرد: سوسیال دموكراتها و سبزها و چپ نوین باید با هم همكاری و از به قدرت رسیدن محافظه كاران جلوگیری كنند. متأسفانه با وجود گرهارد شرودر، این احتمال غیرممكن است.
- بهرام، روزنامه نگار مقیم برلین، ۵۳ ساله: من راستش حالتی دوگانه داشتم: با احساسم به حزب چپ نوین گرایش داشتم، اما سرانجام به حزب سوسیال دموكرات رأی دادم و این پس از تأمل فراوان صورت گرفت. از طرفی، دیدم شعارهای چپ نو بسیار جذاب و دلفریب است، اما اگر واقع بینانه نگاه كنیم، در این دوره و زمانه شعارهای آنها هیچ شانس عملی ندارد. از طرف دیگر، ضعیف شدن حزب سوسیال دموكرات برای آلمان، بخصوص برای ما خارجیان مقیم آلمان، یك فاجعه است. در آن صورت، دست راستی ها هر بلایی دلشان بخواهد، سر ما می آورند. از نتیجه انتخابات در مجموع راضی هستم، چون به نیروهای دست راستی كه به پیروزی خود مطمئن بودند، نشان داد كه به این آسانی نمی توانند قدرت را قبضه كنند.
- حمید، پزشك مقیم فرشن، ۴۲ ساله: اول می خواستم مثل همسرم به حزب سبزها رأی بدهم اما از آنجا كه به نظر من، سبزها در زمینه مسائل اجتماعی كوتاهی می كنند، ترجیح دادم به سوسیال دموكراتها رأی بدهم. اولاً من با نماینده محل خودمان كه از حزب سوسیال دموكرات است، آشنایی شخصی دارم و شاهد هستم كه صادقانه برای محل تلاش می كند. ثانیاً از سیاست خارجی این حزب هم بی نهایت راضی هستم و فكر می كنم در چارچوب امكانات اقتصادی تلاش خودشان را می كنند كه هم رشد اقتصادی بالا برود و هم نظام تأمین اجتماعی در این كشور به هم نریزد.
- مانی، دانشجوی ساكن هامبورگ، ۲۱ ساله: من هر دو رأی خودم را به حزب سوسیال دموكرات دادم. به نظر من، آنها صادق هستند. حداقل عقیده دارم كه شرودر و فیشر، سیاستمداران درستكاری هستند. خوشحالم كه لااقل حزب دموكرات مسیحی به قدرت نرسید. آنها فقط از دولت انتقاد می كنند تا خودشان به قدرت برسند، اما به عقیده من، فقط به فكر حفظ منافع یك اقلیت كوچك در جامعه هستند.
- بیژن، كارگر ساكن دورتموند، ۵۶ ساله: «من به حزب سوسیال دموكرات رأی دادم، چون به نظرم، این حزب برای نظامی انسانی و عادلانه مبارزه می كند و اعضای آن خواهان حفظ دستاوردهای مبارزات اجتماعی دهه های اخیر هستند. برای همین، سندیكاها و اتحادیه های كارگری هم از سوسیال دموكراتها حمایت كردند. در آلمان، احزاب دست راستی كارزار تبلیغاتی عظیمی علیه دولت ائتلافی راه انداخته بودند كه بیشتر رسانه های عمومی هم در آن شركت كردند. حزب دست راستی دموكرات مسیحی از ضرورت رشد و ترقی اقتصادی حرف می زند، اما تنها هدف آن فشار بر طبقه ضعیف و متوسط و فربه كردن اصحاب ثروت و قدرت است.»
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید