سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

زیبایی لیزری


زیبایی لیزری
برای خیلی از افرادی كه چیزهایی در مورد كاربرد لیزر در پوست شنیده‌اند، لیزر چیزی فراتر از روِیاهای آنهاست. لیزر همان چیزی است كه سال‌ها دنبالش بودند، چیزی كه پوستشان را صاف می‌كند ، لیزر البته یك دستاورد واقعی پیشرفت علم است. پزشكی و فیزیك و... دست به دست هم داده‌اند تا با استفاده از انرژی نور، یك تكنولوژی بدرد بخور برای مردم عادی را معرفی كنند و این كار را هم كرده‌اند. اما اصلا قرار نیست كه لیزر همه مشكلات پوستی را در حد ایده‌آل شما برطرف كند. اگر شما هم به لیزر به‌عنوان یك معجزه نجات‌بخش نگاه می‌كنید، توصیه می‌كنیم قبل از هر اقدامی انتظارتان را منطقی كنید. دكتر دیوید لفل، متخصص پوست مشهور آمریكایی می‌گوید:<من و همكارانم همواره مجبوریم وقت زیادی را به تصحیح تصورات مردم از لیزر اختصاص دهیم. ما قبل از اینكه درمان بیمار را شروع كنیم اول باید مطمئن شویم كه انتظارات او واقع‌گرایانه است، در غیر این صورت، از نتیجه عمل ما راضی نخواهند بود. در ضمن، درمان كامل معمولا مدتی وقت می‌گیرد. مردم انتظار دارند با همان سرعتی كه وارد رستوران مك‌دونالد می‌شوند و یك همبرگر سفارش می‌دهند و آن را میل می‌كنند، به همان سرعت، ما با كمك لیزر مشكلات آنها را حل كنیم>! فراموش نكنید كه لیزر در پزشكی، یك روش درمانی است و هر روش درمانی، مدت زمان، نتایج و عوارض مخصوص به خودش را دارد.
چرا لیزر؟
لیزر برخلاف تصور، اصلا تكنولوژی جدیدی نیست و سابقه آن به سال‌های دهه ۱۹۶۰ بر‌می‌گردد، اما در سال‌های اخیر، با پیشرفت علم و تكنولوژی، لیزر نتوانسته در رشته پزشكی هم وارد شود و بیشتر در اختیار مردم قرار گیرد. برای آنهایی كه خیلی به اصطلاحات عجیب و غریب علاقه دارند، باید بگوییم كه لیزر مخفف ۵ كلمه‌Light Amplification by the Stimulated Emission of Radiation به معنای <تقویت نور به‌وسیله انتشار تحریك‌شده> است. البته حق دارید كه از این كلمات سر در نیاورید. پس‌به‌طور ساده می‌گوییم كه لیزر وسیله‌ای است كه یك دسته پرتو نورانی قوی را در یك جهت خاص از خود صادر می‌كند. این پرتو نورانی وقتی به هدف برخورد می‌كند، با انرژی فراوانی كه دارد، آن را كاملا از بین می‌برد و تقریبا بخار می‌كند. با تغییر ویژگی‌های این دسته پرتو، شامل طول موج آن، میزان انرژی آن و نیز مدت زمانی كه بر روی هدف تابانده می‌شود، می‌توان از لیزر برای مقاصد درمانی مختلفی استفاده كرد. خاصیت لیزر در تخریب بافت مورد نظر، بدون اینكه آسیبی به بافت‌های اطراف و یا حتی بافت‌های در مسیر عبور پرتو لیزر وارد كند، باعث تمایل فراوانی به این روش‌ درمانی شده است. اجازه بدهید در این مورد مثالی بزنیم. فرض كنیم شما می‌خواهید یك ناهنجاری عروقی (مثل یك مویرگ تابلو و بدشكل)! را از روی بینیتان به كمك لیزر بردارید. لیزر این امكان را به پزشك ‌می‌دهد كه بدون اینكه هیچ آسیبی به پوست بینی شما وارد شود، ناهنجاری عروقی زیر پوست را از بین ببرد. در حالی كه در هر روش درمانی دیگری ابتدا باید پوست روی بینی برش داده شود تا ناهنجاری برداشته شود و سپس پوست روی آن بخیه شود. قبول كنید كه لیزر در این مورد روش واقعا فوق‌العاده‌ای است! هنگام استفاده درمانی از لیزر همواره یك هدف وجود دارد. مثلا در مثال بالا، هدف مورد نظر، هموگلوبین‌ها هستند. هموگلوبین نوعی پروتئین است كه در ساختمان گلبول‌های قرمز خون شركت دارد. لیزر با وارد كردن انرژی فراوان در هموگلوبین‌ها باعث تخریب آنها و در نهایت ناپدیدشدن مویرگ مورد نظر می‌شود. در موارد دیگر، سلول هدف می‌تواند هر چیز دیگری باشد. مثلا می‌تواند ملانین باشد. ملانین، رنگدانه‌ای است كه رنگ پوست شما را مشخص می‌كند و اگر در جایی لكه‌ای وجود داشته باشد، لیزر می‌تواند با تخریب ملانین، رنگ آن منطقه را به حالت طبیعی برگرداند. اینها تنها مثال‌هایی از كاربرد لیزر در درمان مشكلات پوستی هستند. از بین بردن چین و چروك‌های پوست صورت، از بین بردن دائمی موهای زائد بدن، درمان كردن آثار به جای مانده از آكنه، از بین بردن آثار تاتو، درمان بیماری‌های مشكل پوستی نظیر پسوریازیس و ده‌ها مورد دیگر، از مواردی هستند كه امروزه لیزر برای درمان آنها به كمك متخصصان پوست آمده است.البته لیزر كاربردهای فراوانی در همه شاخه‌‌های پزشكی دارد كه شاید معروف‌ترین آن، همان عمل لیزیك باشد كه برای درمان نزدیك‌بینی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما كاربردهای آن در پوست، واقعا وسوسه‌انگیز است!
لیزر بیماری های لا‌علا‌ج را درمان می كند
یك ویژگی مهم لیزر در میان روش‌های درمانی، این است كه لیزر تنها در محل آسیب مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین هر اتفاق خوب و بدی كه در اثر كاربرد لیزر می‌خواهد بیفتد، در همان محل رخ می‌دهد و كاری به كل بدن ندارد. علاوه بر این، درمان با لیزر در نهایت طی ۱۰-۱۲ جلسه به پایان می‌رسد و آدم راحت می‌شود. این ویژگی‌ها را مقایسه كنید با روش‌هایی مثل كورتون كه بیمار بیچاره گاهی مجبور است برای سال‌های طولانی هر روز از آن استفاده كند و عوارض جانبی آن را هم تحمل كند. بنابراین، طبیعی است كه پزشكان برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج پوستی، دنبال وسیله‌ای مثل لیزر باشند كه هم بیمارانشان را راحت‌ كنند و هم خودشان را. برخی از این بیماری‌‌ها كه لیزر توانسته در درمان آنها جایگاهی پیدا كند، پسوریازیس، اگزما و ویتیلیگو هستند.
پسوریازیس
پسوریازیس كه قدیمی‌ها به آن <دارالصدف> می‌گفتند، یك بیماری پوستی است كه در اثر افزایش سرعت تولید سلول‌های پوستی ایجاد می‌شود. به این ترتیب سلول‌های پوستی جدید به سرعت و دائما جایگزین سلول‌های قدیمی می شوند و در نتیجه ضایعات پوستی به شكل پلاك‌های قرمز رنگ با پوسته‌های نقره‌ای ایجاد می‌كنند كه معمولا روی زانو، آرنج و نشیمنگاه دیده می‌شوند. درمان رایج این بیماری در حال حاضر استفاده از كرم‌های موضعی یا داروهای خوراكی طولانی‌مدت و نیز اشعه ماوراءبنفش است. در مقایسه‌ با این روش‌ها، لیزر می‌تواند خیلی سریع‌تر و دقیق‌تر ضایعات پوستی پسوریازیس را از بین ببرد و البته عوارض جانبی كمتری هم دارد. بررسی‌ها بر روی انواع مختلف لیزر به‌كار‌ رفته در درمان پسوریازیس نشان داده است كه بیش از ۵۰ درصد بیماران پس از چند جلسه درمان با لیزر، بهبودی قابل ملاحظه پیدا كرده‌اند و در سایر افراد نیز ضایعات پوستی بهتر از قبل شده است.
اگزما و درماتیت سبورئیك
اگزما را كه دیگر حتما می‌شناسید: خشكی، قرمزی و یا پوسته‌ریزی دست و یا جاهای دیگر بدن كه در اثر عوامل مختلفی مانند حساسیت به مواد شیمیایی و شوینده ها ایجاد می‌شود. افرادی كه دچار اگزمای شدید هستند ناچارند به‌طور مرتب از كرم‌های مخصوص استفاده كنند و حتی در موارد شدید، داروهای خوراكی را هم مصرف كنند. درماتیت سبورئیك هم یك التهاب پوستی است كه در جاهایی از پوست دیده می‌شود كه دارای غدد چربی فراوانی هستند (مانند صورت و سر.) ترشح بیش از حد این غدد چربی باعث ایجاد پوسته‌های چرب و شوره‌های فراوان در محل می‌شود.
ویتیلیگو (برص)
اگر یك روز از شما بخواهند یك بیماری صعب‌العلاج پوستی را نام ببرید، احتمالا چیزی به غیر از <برص> به ذهنتان نمی‌رسد. برص یا ویتیلیگو یك بیماری پوستی است كه در اثر عدم وجود ملانوسیت‌ها (سلول‌های تولیدكننده ملانین كه رنگدانه پوست است و رنگ پوست را تعیین می‌كند) در نقاط خاصی از پوست به‌وجود می‌آید. در نتیجه، لكه‌های بسیار كم‌رنگ‌تر از رنگ معمول پوست با حاشیه مشخص روی پوست بیمار ایجاد می‌شود. این لكه‌ها روی پوست‌های تیره واضح‌تر هستند و معمولا اطراف چشم و دهان را درگیر می‌كنند. در حال حاضر برای درمان این بیماران از كرم‌های موضعی و داروهای خوراكی استفاده می‌شود كه معمولا نتیجه، رضایت‌بخش نیست. استفاده از اشعه ماوراءبنفش هم روش نه‌چندان موثر دیگری است كه برای مشاهده اثر آن، بیمار باید چند بار در هفته و دست‌كم به مدت یك سال به پزشك مراجعه كند تا تحت درمان قرار گیرد. اما در این مورد هم، لیزر كارایی خود را نشان داده است. در یك مطالعه، پژوهشگران ۲۹ ضایعه پوستی برص را در افراد مختلف با لیزر اكسایمر تحت درمان قرار دادند. نتیجه این بود كه در ۵۷ درصد موارد پس از شش جلسه درمان، بهبودی ضایعات مشاهده شد و ۸۲ درصد موارد باقی‌مانده پس از انجام ۱۲ جلسه درمان، بهبود یافتند. به‌دنبال این یافته‌ها پژوهشگران تصمیم گرفتند تاثیر لیزر را بر روی آثار بر جای مانده از برش‌های حین عمل جراحی بررسی كنند. معمولا محل برش جراحی، به‌صورت یك خط كه كم‌رنگ‌تر از پوست اطرافش است، مشاهده می‌شود. در این مورد هم لیزر كارایی خود را به‌خوبی نشان داد.جوانی با كمك لیزر
همه ما بالاخره یك روز پیر می‌شویم، پوستمان چین و چروك می‌خورد، آثار اخم‌كردن‌ها و خنده‌های دوران جوانی به‌صورت چین‌های عمیق روی صورتمان باقی می‌ماند، نقاط سیاه و بدشكل روی پوست صورتمان پیدا می‌شود و... واقعیت این است كه هیچ‌چیز نمی‌تواند جلوی گذشت زمان را بگیرد ولی پیشرفت علم، این امكان را در اختیار شما گذاشته كه آثار پیری را از چهره بزدایید. راه حل، از بین بردن پوست كهنه و خراب و تولید پوست جدید است. كاری كه جلادادن یا‌resurfacing نامیده می‌شود. البته در حال حاضر روش‌هایی مانند پیلینگ شیمیایی، استفاده از امواج رادیویی و درم- ابرژن برای این منظور به‌كار می‌روند، اما استفاده از لیزر برای جلادادن یا جوان‌سازی پوست كه گاه پیلینگ لیزری هم نامیده می‌شود، طرفداران بیشتری پیدا كرده است، زیرا نه‌تنها مشكلی برای بیمار ایجاد نمی‌كند و خونریزی هم ندارد، بلكه پزشك كنترل بیشتری روی آن دارد. و به این ترتیب، پزشك حتی می‌تواند چین و چروك‌های ظریف اطراف چشم و لب را درمان كند.
روش كار
در این روش پزشك یك دسته پرتو لیزر را به منطقه مورد نظر می تاباند. این پرتوها لایه خارجی پوست را تخریب می‌كنندو وقتی با انرژی كمتر به لایه های عمقی‌تر پوست می‌رسند، با ایجاد انرژی گرمایی باعث تحریك سلول‌های عمقی پوست و ساخته‌شدن كلاژن جدید می‌شوند. فیبرهای كلاژن، پروتئین‌های ارتجاعی هستند كه باعث قوام پوست می‌شوند. پس از بهبود زخم‌های ناشی از عمل، پوست جدیدی می‌روید كه صاف‌تر و شفاف‌تر از قبل است.
روشی كه به آن اشاره شد، لیزر كاهنده نام دارد. خود این روش نیز انواع مختلف دارد كه پزشك برحسب شرایط بیمار از آن استفاده می‌كند. اما در دو سال اخیر، روش دیگری طرفدار پیدا كرده كه لیزر غیركاهنده‌ نام دارد. در این روش، امواج لیزر كه ضعیف‌تر از نوع قبل هستند، بدون آسیب‌رساندن به لایه خارجی پوست، از آن عبور می‌كنند و لایه‌های عمقی‌تر را درمان می‌كنند. درنتیجه مدت زمان بهبودی بسیار كوتاه‌تر است. اما در عوض، انجام روش اخیر به ‌چندین جلسه درمان نیاز دارد و شاید نتیجه نهایی چند هفته بعد از آخرین جلسه نهایی درمان حاصل شود.استفاده از لیزر برای جوان‌سازی پوست در موارد زیر كاربرد دارد:
)۱ از بین بردن خطوط و چروك‌های ظریف تا متوسط روی صورت، به‌ویژه بالای لب، گونه و پیشانی
)۲ صاف كردن و تقویت پوست ، پلك‌ها
)۳ از بین بردن چین و چروك‌های گوشه چشم
)۴ از بین بردن خطوط اخم
)۵ رفع نقاط قهوه‌ای ولك‌های پوست ناشی از افزایش سن
)۶ بهبود و صاف كردن جوشگاه‌های ناشی از جراحی یا صدمات۷ رفع خطوط چهره سیگاری‌‌ها‌
)۸ رفع آسیب پوستی ناشی از آفتاب
)۹ رفع آثار آكنه یا آبله‌مرغان
قبل از عمل پزشك در مورد سابقه بیماری‌های قبلی و داروهای مصرفی شما سوالاتی می‌كند و پوست شما را به دقت مورد معاینه قرار می‌دهد. در ضمن در مورد نحوه عمل و نتایج آن برای شما توضیح می‌دهد تا انتظار واقع‌بینانه‌ای از عمل داشته باشید. همچنین امكان دارد چند عكس از زوایای مختلف از شما بگیرد تا بعدا نتوانید ادعا كنید لیزر هیچ فایده‌ای نداشته و سرتان كلاه گذاشته‌اند!احتمالا پزشك از شما می‌خواهد طی چند روز قبل و بعد از عمل از آسپیرین یا بروفن‌ استفاده نكنید، زیرا خطر خونریزی را بالا‌ می‌برند. مصرف ضد آفتاب هم از توصیه‌های اساسی است كه از یك هفته قبل تا ۶ ماه بعد از عمل جزء واجبات محسوب می‌شود. در ضمن صبح روز عمل به هیچ‌وجه آرایش نكنید. عمل جوان‌سازی برحسب وسعت ناحیه عمل، می‌تواند در مطب پزشك متخصص و یا در اتاق عمل بیمارستان انجام شود. قبل از عمل، پزشك با استفاده از بی‌حسی موضعی پوست شما را بی‌حس می‌كند و احتمال دارد از یك داروی آرامبخش هم برای ریلكس كردن شما استفاده كند. در موارد جوان‌سازی خیلی وسیع، حتی ممكن است پزشك از بیهوشی‌ عمومی كمك بگیرد. برحسب وسعت ناحیه، عمل ممكن است از ۲ دقیقه تا ۲ ساعت طول بكشد.از آنجایی كه در صورت استفاده از لیزر كاهنده، تمام پوست شما ملتهب و زخمی می‌شود. پزشك ناحیه مورد درمان را با استفاده از كرم‌های خاص مرطوب می‌كند و یا برای چند روز از یك بانداژ روی صورت استفاده می‌كند. در این حالت، پوست قرمز و ملتهب شده و دلمه می‌بندد. ناحیه عمل باید از معرض نور خورشید دور باشد و پس از بازكردن بانداژ باید از ضدآفتاب استفاده شود. برحسب نوع لیزر به‌كار رفته و قدرت ترمیم پوست، قرمزی صورت ممكن است از چند روز تا چند ماه باقی بماند و لااقل ۷-۱۴ روز هم نمی‌توانید آرایش كنید. ولی لیزر غیر كاهنده چند دقیقه بیشتر طول نمی‌كشد و قرمزی خفیفی ایجاد می‌كند كه تنها چند ساعت باقی می‌ماند. در ضمن شما می‌توانید بلافاصله بعد از عمل، آرایش كنید. شاید به همین دلیل این روش در ۲ سال اخیر طرفداران بیشتری پیدا كرده است!شایع‌ترین عارضه عمل، تیره شدن نقاطی از پوست است كه ۳ تا ۴ هفته پس از عمل ایجاد می‌شود و ممكن است چند ماه باقی بماند. عارضه بعدی، التهاب و قرمزی پوست است كه خودش برطرف می‌شود. عفونت‌های پوستی به‌ویژه با ویروس تبخال هم عارضه دیگری است كه با درمان مناسب، به‌راحتی رفع می‌شود.
به‌طور كلی درنظر داشته باشید كه:
- چین و چروك‌هایی كه بر اثر افزایش سن و تماس طولانی با آفتاب ایجاد می‌شوند (مانند چروك‌های اطراف چشم و دهان) پاسخ خوبی به درمان می‌دهند.
- چین و چرو‌ك‌های ناشی از به‌كارگیری مداوم عضلات صورت (مانند خط اخم) به كمك لیزر بهبود می‌یابند ولی حذف نمی‌شوند و چند سال بعد، به همان دلیلی كه قبلا ایجاد شده بودند، سر و كله‌شان پیدا می‌شود.
- جوشگاه‌های خفیف و متوسط ناشی از آكنه ممكن است بهبود یابند ولی لیزر روی جوشگاه‌های شدید كمتر تاثیر دارد.
فراموش نكنید كه جوان‌سازی نمی‌تواند چروك‌های عمیق را درمان كند یا پوست اضافی را حذف كند. در ضمن نتایج آن هم همیشگی نیست، چون بالاخره شما باز هم پیر می‌‌شوید، باز هم اخم می‌‌كنید، باز هم می‌خندید و بالاخره باز هم چروك می‌شوید.
یك تحقیق
پژوهشگران دانشگاه استانفورد امریكا برای بررسی میزان رضایت مشتریان از عمل جوان‌سازی پوست با كمك لیزر یا همان پیلینگ لیزری، ۲۷ نفری ۲۵( زن و ۲ مرد) را كه تحت این عمل قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار دادند. سن این افراد به‌طور متوسط، ۵۰ سال بود. پژوهشگران یك روز پس از لیزر، ۳ روز بعد، ۱، ۳ و ۶ هفته بعد و سپس ۲ سال و نیم بعد سوال‌هایی را برای این افراد مطرح كردند كه نتایج جالبی به‌دست آمد:
روز بعد از عمل، ۳۷ درصد بیماران گفتند كه در مورد نتایج عمل نگران هستند و ۱۱ درصد هم آن را یك تجربه وحشتناك توصیف كردند. در ضمن ۲۶ نفر آنها گفتند كه هنگام لیزر احساس ناراحتی كرده‌اند، هرچند ۱۲ روز بعد، دیگر هیچ‌كدام چنین احساسی نداشتند.
بعد از گذشت ۳ ماه، هر ۲۷ نفر معتقد بودند كه ظاهر بهتری پیدا كرد‌ه‌اند ولی این میزان پس از ۲ سال و نیم از ۱۰۰ درصد به ۸۸ درصد رسید. در ضمن تعداد افرادی كه حاضر بودند دوباره تحت این عمل قرار گیرند، در این مدت از ۸۹ درصد به ۷۱ درصد رسید.
بعد از گذشت ۲ سال و نیم، ۷۵ درصد بیماران گفتند كه استفاده از این روش را به دیگران توصیه می‌كنند.هیچ‌كدام از بیماران عوارضی مانند ایجاد عفونت یا پیدایش جوشگاه را گزارش نكردند. البته برخی از آنها دچار نامنظمی‌هایی در رنگ پوست شده‌ بودند و ۸ درصد هم گفتند كه پوست آنها حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر شده است.
لیزر‌ برعلیه‌ واریس
ضایعات عروقی، از مشكلات شایع پوستی هستند كه گاهی اوقات باعث حساسیت و ناراحتی فرد و ایجاد مشكلات زیبایی می‌شوند. از این نوع ضایعات می‌توان به همانژیوم (نوعی تومور خوش‌خیم عروقی كه بیشتر در نوزادان و كودكان دیده می‌شود)، عروق ظریف ایجاد شده در اثر تماس مداوم با نور آفتاب و نیز بیماری روزاسه اشاره كرد. روزاسه، یك بیماری مزمن پوستی است كه معمولا پوست بینی، پیشانی و گونه‌ها را درگیر می‌كند. گشاد شدن مویرگ‌ها در این نواحی، باعث قرمز شدن ناحیه می‌شود. همه موارد ذكر شده، از بیماری‌هایی هستند كه به خوبی با لیزر درمان می‌شوند.از مشكلات دیگر عروقی كه البته یك مشكل زیبایی محسوب نمی‌‌‌شود ولی به هر حال در زیبایی فرد تا‡ثیرگذار است. واریس عروق پاها است. واریس پا در اثر نارسایی سیاهرگ‌هایی كه خون را به سمت بالا و به طرف قلب می‌برند، ایجاد می‌شود. در نتیجه این نارسایی، خون در پاها جمع شده و باعث احساس درد می‌شود. علاوه بر این، عروق برجسته شده، از نظر زیبایی هم برای بیماران كه معمولا خانم‌ها هستند، آزار دهنده است. برای بررسی تا‡ثیر لیزر در درمان واریس، پژوهشگران لیزر درمانی داخل عروقی را بر روی ۲۰۴ اندام واریسی در ۱۹۲ بیمار به مدت ۵۶ ماه بررسی كردند. نتایج این بررسی نشان داد كه ۹۶ درصد عروق، ۲ سال پس از درمان كاملا بی‌علامت و بدون مشكل بودند و در ضمن هیچ عارضه‌ای هم در آنها دیده نشد. بد نیست این را هم بدانید كه درمان واریس با جراحی‌های معمول تا ۲۵ درصد امكان عود دارد اما درمان واریس با لیزر، تنها در ۵ درصد موارد عود می‌كند.
فقط لیزر برای همیشه خلاصتان میكند تراشیدن منظم موهای زائد، به هر روشی كه باشد، واقعاً كار اعصاب خردكنی است. از یك طرف این كار معمولاً وقت زیادی می‌گیرد (مخصوصاً برای آدم‌های پرمو) و از طرف دیگر گاهی باعث خونریزی، قرمز شدن، سوزش، ‌‌...‌‌ در پوست می‌شود. از همه بدتر اینكه هیچ وقت هم نمی‌توانید بی‌خیال قضیه شوید! بنابراین از بین بردن دائمی موهای زائد برای آدم‌هایی كه از تراشیدن آنها خسته شده‌اند، می‌تواند خیلی شعف‌انگیز باشد. البته از سال‌ها قبل روش‌هایی مثل الكترولیز برای از بین بردن دائمی موهای زائد ابداع شده‌اند اما لیزر، هم سریع‌تر و هم كم‌عارضه‌تر است. به‌طور كلی، موهای زائد به هر دلیلی كه ایجاد شده باشند، لیزر روش مناسبی برای از بین بردن آنهاست. در این روش، امواج لیزر با انرژی كم به منطقه مودار تابانده می‌شوند. این امواج بدون اینكه آسیبی به پوست برسانند، از پوست عبور كرده و به فولیكول مو می‌رسند و جذب آن می‌شوند. این اتفاق باعث ایجاد حرارت در فولیكول مو و در نتیجه تخریب آن می‌شود؛ البته بدون اینكه هیچ آسیبی به پوست یا بافت‌های اطراف فولیكول مو وارد كند. با این روش، شما می‌توانید موهای زائد در هر منطقه‌ای از بدنتان‌(البته به غیر از اطراف چشم‌ها كه ناحیه‌ حساسی است) را از بین ببرید. البته خانم‌ها معمولا دنبال از بین بردن موهای بالای لب، زیر بغل و‌...‌‌ هستند اما آقایان بیشتر با موهای پشت‌شان مشكل دارند.
پیش از عمل
مهم‌ترین چیز، انتخاب یك متخصص پوست ماهرو مجرب در زمینه لیزر است. فراموش نكنید كه مهارت پزشك، نقش اساسی در نتیجه عمل دارد. در اولین مراجعه، پزشك ابتدا وضعیت موو پوست شما را به دقت بررسی می‌كند (در این مورد بعداً توضیح كاملی می‌دهیم)، از شما درباره سابقه بیماری‌های قبلی‌شما سوِال می‌كند و فواید و خطرات لیزر را برای شما شرح می‌دهد. اگر قرار بر انجام لیزر شد، پزشك از شما می‌خواهد كه برای كاهش خطر عوارض، مصرف داروهایی مانند آسپیرین یا داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (بروفن، ناپروكسن، ایندومتاسین و‌...‌‌ ) را قطع كنید. در ضمن اگر خودتان را برنزه كرده باشید، پزشك از شما می‌خواهد صبر كنید تا برنزگی شما برطرف شود. برخی پزشكان برای پیشگیری از عفونت احتمالی، پیشاپیش آنتی‌بیوتیك هم تجویز می‌كنند. در ضمن ۱ تا ۲ روز قبل از عمل باید موهای ناحیه مورد نظر را به دقت بتراشید. شاید این یكی از آخرین دفعاتی باشد كه مجبورید این كار خسته كننده را انجام دهید.
هنگام عمل
پیش از عمل، پوست شما باید كاملا تمیز بوده و هیچ‌گونه كرم یا ماده آرایشی هم روی آن نباشد. از آنجایی‌كه عمل لیزر ممكن است باعث اندكی احساس ناراحتی و سوزش روی پوست شما شود، ممكن است پزشك از شما بخواهد قبل از عمل یك لایه كرم بی‌حس كننده (مانند لیدوكائین) را روی پوست خود بمالید. اغلب دستگاه‌های لیزر، یك وسیله خنك كننده مثلا به شكل ژل یا اسپری خنك كننده هم دارند كه ناراحتی بیمار را به حداقل می‌رساند. با این مقدمات، پزشك یك عینك محافظ به شما می‌دهد و یك عینك هم خودش به چشم می‌زند و شروع به تاباندن لیزر به محل مورد نظر می‌كند. زمان عمل بسته به وسعت محل متفاوت است. مثلا لیزر كردن كامل هر دو پا حدود یك ساعت طول می‌كشد‌ و یا لیزر كامل ناحیه پشت، ۲۰ تا ۴۰ دقیقه زمان می‌برد. انتظار نداشته باشید كه پس از پایان عمل لیزر و در همان مطب پزشك، تمام موهای اضافی شما بریزد! این مسئله به تدریج اتفاق می‌افتد و ممكن است تا ۲ ماه هم طول بكشد. در ضمن، یك جلسه لیزر هم معمولا كافی نیست. علت این است كه رشد موها در فازهای مختلفی صورت می‌گیرد و پرتولیزر تنها روی موهایی كه در آن لحظه در مرحله رشد فعال هستند، اثر می‌كند. بنابراین ۶ تا۸ هفته بعد باید درمان تكرار شود. در مجموع برای دستیابی به نتیجه مقبول، عمل لیزر باید ۳ تا ۴ بار تكرار شود.بعد از عمل
هنگام انجام عمل لیزر، شما احساسی مانند بند انداختن دارید. همچنین چند دقیقه بعد از عمل، ممكن است در اطراف فولیكول‌های مو، اندكی تورم و قرمزی مشاهده شود. در این موارد استفاده از كیسه یخ یا برخی مسكن‌ها می‌تواند مفید باشد. كرم‌های استروئیدی موضعی ملایم نیز برای تسكین التهاب به‌كار می‌روند. به‌طور معمول این التهاب طی ۲-۳ روز برطرف می‌‌‌شود.‌علاوه بر این، پزشك از شما می‌خواهد تا مدتی پس از انجام لیزر، در معرض آفتاب قرار نگیرید و لباس‌هایی بپوشید كه مانع از تماس اشعه آفتاب با محل لیزر شده می‌شوند. اگر لیزر در محل‌های باز بدن صورت گرفته، استفاده از ضد آفتاب‌های با ‌۳۰SPF یا بالاتر ضروری است. استفاده از آرایش هم مانعی ندارد!
بعد از گذشت ۶ ماه، ۶۰ تا ۹۵ درصد از موهای محل لیزر كاملاً از بین می‌روند اما نتیجه نهایی معمولا یكسال بعد از لیزر كردن مشخص می‌شود. البته ممكن است لیزر نتواند تمام موها را به‌طور كامل محو كند اما موهایی كه بعد از عمل لیزر می‌رویند، معمولاً آنقدر كم و نازك هستند كه اصولا اهمیتی ندارند.
لیزر و رنگ پوست
به‌طور كلی عقیده‌ بر این است كه افرادی برای انجام عمل لیزر مناسبند كه پوست روشن داشته باشند. برای این مسئله یك دلیل قانع كننده وجود دارد:‌هنگام لیزر كردن، پرتوهای لیزر توسط رنگدانه‌های تیره كه در ساقه یا فولیكول مو وجود دارند، جذب می‌شوند و به این طریق فولیكول مو از بین می‌رود. اما رنگدانه‌های طبیعی پوست هم كه در سرتاسر پوست وجود دارند. ممكن است پرتوهای لیزر را جذب كنند و در اثر این اتفاق تخریب شوند. در نتیجه لكه‌های كم رنگ‌تر از رنگ معمول پوست ایجاد می‌شود كه در افراد سبزه یا دارای پوست تیره واضح‌تر است.
اما در مقابل رنگ پوست كه هر چه روشن‌تر باشد بهتر است، موهای تیره بهتر از موهای بولند به لیزر جواب می‌دهند؛ زیرا رنگدانه بیشتری دارند و لیزر بیشتری جذب می‌كنند. برای حل این مشكل در افراد دارای موی روشن، گاهی پزشك قبل از انجام لیزر، از كرم‌هایی استفاده می‌كند كه میزان جذب لیزر را افزایش می‌دهند.
لیزر برای درمان جوش صورت
مشكلات پوستی هركدامشان به‌نوعی اعصاب خردكن هستند ولی در میان آنها، آكنه شاید از همه بدتر باشد. بدبختی اینجاست كه آكنه درست وقتی سر و كله‌اش پیدا می‌شود كه آدم بیشتر از هر زمان دیگری از عمرش به ریخت و قیافه خود اهمیت می‌دهد. تازه وقتی هم بعد از چندین و چند سال حرص خوردن، بند و بساط آكنه جمع می‌شود و می‌رود، یادگاری هم از خودش باقی می‌گذارد. خوشبختانه آثار به‌جای مانده از آكنه را می‌توان با كمك لیزر و از طریق‌ جوان سازی برطرف كرد، اما نكته جالب‌تر این است كه به تازگی از لیزر برای درمان خود آكنه هم استفاده شده است.آكنه در واقع ناشی از التهاب فولیكول‌های چربی مو است. هر فولیكول، حاوی یك تار مو و تعدادی غدد چربی است. در شرایط عادی، چربی‌ كه از این غدد ترشح می‌شود،از طریق منافذ فولیكول مو خارج شده و به سطح پوست می‌رسد و بعد هم به‌دنبال استحمام شسته می‌شود. ولی گاهی اوقات این چربی در فولیكول به‌ دام می‌افتد و سپس باكتری‌های پوستی هم در آن تجمع می‌كنند و در نتیجه آكنه به‌وجود می‌آید. علت این مسئله كه آكنه در پوست سر و صورت، گردن، قفسه سینه، بازوها و پشت بیشتر دیده می‌شود همین است كه این مناطق حاوی غدد چربی بیشتری هستند. معمولا در چنین مواردی بیماران از این پزشك، سراغ آن پزشك می‌روند و هر جور درمانی كه به آنها توصیه شود، از كپسول‌های تتراسیكلین گرفته تا انواع كرم‌های تركیبی را مصرف می‌كنند، اما در نهایت آكنه هر وقت خودش بخواهد، می‌رود و كمتر كسی از نتیجه درمان اظهار رضایت می‌كند. اگر شما هم همه روش‌ها را برای درمان آكنه امتحان كرده‌اید و جواب نگرفته‌اید، توصیه می‌كنیم روش لیزری را هم امتحان كنید (البته اگر وارد ایران شده باشد. در غیر این صورت، می‌توانید چند سال صبر كنید)!
برای درمان آكنه با كمك لیزر، دو روش وجود دارد:
الف) روش اول، هدف قراردادن باكتری‌های مسئول در ایجاد آكنه یعنی <پروپیونی باكتریوم> است. این باكتری، ماده‌ای به نام پورفیرین را از خود آزاد می‌كند كه این ماده قادر است طول موج خاصی از لیزر را جذب كند. به این ترتیب، با هدف قراردادن پورفیرین، می‌توان باكتری عامل ایجاد آكنه را از بین برد. مطالعات مختلفی برای بررسی تاثیر این روش انجام شده است. مثلا در مطالعه‌ای در ژاپن، ۳۰ بیمار دچار آكنه، دوبار در هفته با این روش تحت درمان قرار گرفتند. پس از ۵ هفته میزان آكنه در ۸۰ درصد بیماران تا ۶۴ درصد كاهش پیدا كرد و ۲۰ درصد باقی‌مانده یا فرقی نكردند و یا در مواردی آكنه آنها شدیدتر شد. در مطالعه دیگری، بیماران با فاصله ۴ هفته و هر بار به‌مدت ۱۵ دقیقه با این روش تحت درمان قرار گرفتند كه باز هم ۸۰ درصد بیماران، تا ۶۰ درصد بهبودی پیدا كردند.
ب) روش بعدی درمان آكنه با كمك لیزر، خیلی جدی‌تر است! این روش كه به نام <دیود‌‌لیزر> شناخته شده است، با ایجاد حرارت، غدد چربی را از كار می‌اندازد و در نتیجه باعث بهبود آكنه می‌شود. در مطالعه‌ای كه برای بررسی تاثیر این روش در بهبود آكنه صورت بر روی ۱۹ بیمار انجام شد، ۱۰۰ درصد بیماران به این روش پاسخ دادند. میزان تاثیر هم به این صورت بود كه بعد از یك جلسه درمان، ۳۷ درصد از ضایعات بهبود یافتند، به‌دنبال جلسه دوم ۵۸ درصد ضایعات درمان شدند و بعد از سومین جلسه درمان، این میزان به ۸۳ درصد رسید. البته روش‌های لیزری دیگری هم برای درمان آكنه وجود دارند ولی چون همه این روش‌ها بسیار جدید هستند، هنوز مطالعات كافی بر روی آنها صورت نگرفته و وارد بازار نشده‌اند.
لیزر یادگارها را محو می‌كند
یكی از جاهایی كه لیزر خیلی به درد می‌خورد، مربوط به حوادث و تصادفات است، مخصوصا تصادفاتی كه یك طرف آن خانم‌ها باشند. معمولا در چنین مواردی اگر تصادف خیلی شدید باشد، اما آدم شانس بیاورد و دچار مشكلات جدی نشود، دست كم یك یادگاری روی پوست باقی می‌ماند كه تا سال‌های سال، صحنه دردناك تصادف را جلوی چشم آدم می‌آورد. این یادگاری هم چیزی نیست جز آثار بریدگی، كنده شدن پوست و فرورفتن شیشه و ... در پوست كه اگر بدشانس باشید، ممكن است تمام این آثار روی صورت شما حك شود. دكتر رای ژرونموس، استاد پوست دانشگاه نیویورك معتقد است: <زخم‌هایی از این قبیل كه یادآور خاطره‌ای دردناك هستند، هم تاثیر فیزیكی و هم تاثیر روانی بر سلامت فرد دارند. اما متخصصین پوست می‌توانند با استفاده از آخرین تكنولوژی لیزر، این زخم‌ها را محو كنند.>
برحسب نوع ضایعه پوستی ایجاد شده، لیزرهای مختلفی برای درمان به‌كار می‌رود. مثلا اگر سطح جوشگاه (آثار به ‌جای مانده از زخم) ناهموار و برآمده باشد، استفاده از نوعی لیزر تاثیر خوبی دارد. در این نوع، پرتوهای لیزر باعث تخریب و بخارشدن محل برآمده جوشگاه می‌شوند و سطح پوست را صاف و هموار می‌كنند. در افراد جوان‌تر كه هنوز پوست آنها در معرض تماس طولانی با نور خورشید قرار نگرفته و در نتیجه چین و چروك و نقاط تیره در پوست آنها دیده نمی‌شود، استفاده از لیزر تنها در محل جوشگاه كفایت می‌كند ولی در افراد مسن‌تر كه علاوه بر یادگار تصادف، چین و چروك و لكه‌های تیره روی پوست خود دارند، باید علا‌وه بر جوشگاه، پوست اطراف آن هم تحت لیزر قرار بگیرد تا سطحی یك‌دست ایجاد شود.
انواع دیگری از لیزر هم برای درمان مواردی از قبیل ضخیم شدن و تغییر رنگ پوست در محل جوشگاه در دسترس هستند. به هر حال امروزه، لیزردرمانی جای خود را در كنار جراحی پلاستیك برای درمان ضایعات ناشی از سوانح پیدا كرده است.
لیزر،امیدبرای آنها كه پشیمان شده اند
بعضی از آدم‌ها در یك دوره‌هایی از زندگی یك چیزهایی به سرشان می‌زند كه به دنبال آن یك كارهایی هم می‌كنند. مثلا اسم فرد مورد علاقه‌شان را روی بازویشان تاتو می‌كنند. اما چند وقت بعد، از این كاری كه كرده‌اند پشیمان می‌‌شوند و دربدر دنبال پاك كردن اثر جرم هستند! به موازات افزایش علاقه جوانان به تاتو در سال‌های اخیر، تمایل به برطرف كردن آثار تاتو هم افزایش یافته است. تا چندی پیش، فقط ستاره‌های سینما و آدم‌های معروف از پس مخارج این كار برمی‌آمدند، اما به لطف لیزر شما هم می‌توانید هر چه كنده‌كاری روی بدنتان كرده‌اید، از بین ببرید.
یكی از پزشكان معروف می گفت:‌<یك بار یك آقایی به من مراجعه كرد كه روی بازویش تاتو انجام داده بود. مدتی بعد از آن تاتو، او در یك جای آبرومند شغل مناسبی پیدا كرد و برای اینكه كسی متوجه تاتو او نشود، مجبور بود هر روز لباس آستین بلند بپوشد.> برای برداشتن تاتو به كمك لیزر، پزشك رنگدانه‌های ناشی از تاتو را كه در لایه درونی پوست (درم) قرار دارند، هدف‌گیری می‌كند. وقتی دسته پرتو پر انرژی لیزر به این رنگدانه‌ها برخورد می‌كند، باعث تخریب و بخارشدن آنها می‌شود و در نتیجه تاتو محو می‌شود. برای از بین بردن این رنگدانه‌ها از لیزرهای مختلفی استفاده می‌شود كه بستگی به رنگ رنگدانه دارد. رنگ‌های مشكی، آبی تیره، قرمز و برخی رنگ‌های روشن‌تر- آبی و سبز، بهتر به لیزر جواب می‌دهند اما رنگ‌هایی مانند بنفش كم‌ر‌نگ‌، زرد و نارنجی نتیجه خوبی ندارند. به‌طور كلی كسانی بهتر نتیجه می‌گیرند كه یك تاتوی ظریف و كم عمق و به رنگ مشكی داشته باشند. برحسب اندازه تاتو، یك جلسه لیزر درمانی حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌كشد كه البته كافی نیست. معمولا برای از بین بردن كامل تاتو، نیاز به جلسات متعددی است كه به فاصله هر ۲ ماه یك‌بار برگزار می‌شوند. تاتوهای آماتوری كه معمولا تك رنگ هم هستند، معمولا بعد از ۳ تا ۶ جلسه درمان برطرف می‌‌شوند ولی تاتوهای حرفه‌ای كه معمولا با جزئیات زیاد و رنگ‌های متنوع طراحی شده‌اند، به حدود ۶ تا ۱۰ جلسه درمان نیاز دارند. عوارض جانبی لیزر هم به ندرت مشاهده می‌شوند ولی در صورت بروز عبارتند از: ایجاد جوشگاه (جای زخم)، از بین رفتن رنگدانه طبیعی پوست (و در نتیجه ایجاد یك منطقه كم‌رنگ) و نیز باقی ماندن رنگدانه‌های تاتو. هركسی می‌خواهد با كمك لیزر از شر تاتو خلاص شود باید این را هم بداند كه این كار اندكی درد دارد، زمان می‌برد و هزینه دارد. هر چند بین روش‌های موجود برای از بین بردن تاتو، لیزر بهترین روش است.البته این درد،بیش از درد ناشی از بند انداختن نیست و در افرادی‌كه خیلی جیغ و داد راه می‌اندازند، پزشك می‌تواند این كار را تحت بی‌حسی موضعی انجام دهد. با توجه به اینكه انجام تاتو به خودی خود خطرهای زیادی مانند انتقال بیماری‌هایی نظیر ایدز و هپاتیت را در پی دارد، توصیه می‌كنیم از اول بی‌خیال قضیه شوید تا این همه درد سر نكشید.
درمان ضایعات مادرزادی با لیزر
لیزر فقط مخصوص آدم‌بزرگ‌هایی نیست كه پوستشان در اثر تابش آفتاب، كشیدن سیگار، جراحات ناشی از تصادف، آكنه و آبله‌مرغان خراب شده است. پیشرفت تكنولوژی لیزر باعث شده كه حتی نوزادان هم از فواید آن بهره‌مند شوند. یكی از موارد مهم كاربرد لیزر، استفاده از آن برای درمان ضایعات پوستی مادرزادی در نوزادان و كودكان است. این مسئله از این جهت اهمیت دارد كه وجود یك لكه پوستی كوچك روی صورت كودك، می‌تواند مشكلات روانی زیادی برای او و والدینش ایجاد كند. در میان ضایعات پوستی مادرزادی كه به‌خوبی به لیزر جواب می‌دهند، همانژیوم‌ها و لكه پورت واین از همه معروف‌تر هستند.
همانژیوم‌ها: تومورهای خوش‌خیم عروقی هستند كه در اثر رشد سریع سلول‌های عروقی ایجاد می‌شوند و چند هفته پس از تولد ظاهر می‌شوند. این تومورهای عروقی كه به‌صورت ضایعات قرمز یا آبی‌رنگ در پوست هر نقطه‌ای از صورت یا بدن ممكن است مشاهده شوند، اغلب خود به خود محدود شده و برطرف می‌شوند، اما خیلی‌وقت‌ها پدر و مادرها آن‌قدر صبر ندارند كه ضایعه خودش برطرف شود. در صورتی كه همانژیوم با بیماری خاصی در ارتباط نباشد، پزشك می‌تواند با استفاده از لیزر آن را درمان كند. از آنجایی كه همانژیوم‌های سطحی معمولا قطر كمتری هم دارند، پاسخ بهتر و سریع‌تری به لیزر درمانی می‌دهند و طی ۲ تا ۴ مرحله درمان، نتیجه مطلوب حاصل می‌شود.
‌ ‌لكه پورت:این‌ هم از ضایعات پوستی مادرزادی معروفی است كه به كمك لیزر قابل درمان است. این ضایعه پوستی نوعی ناهنجاری عروقی است كه باعث ایجاد یك لكه مسطح به رنگ صورتی روشن معمولا در صورت یا گردن می‌شود و برخلاف همانژیوم، دائمی است و خود به خود بهبود نمی‌یابد، بنابراین درمان آن ازنظر زیبایی اهمیت دارد. لیزر با كمترین عوارض جانبی، این ضایعه را به‌خوبی درمان می‌كند. البته محل ضایعه تاثیر مستقیمی در نتیجه عمل دارد. مثلا ضایعات روی صورت در مقایسه با ضایعات گردنی، پاسخ بهتری به درمان می‌دهند. بدترین پاسخ را هم ضایعات تنه و اندام‌ها می‌دهند.به هر حال، امكان درمان این ضایعات با لیزر باعث شده كه اضطراب و ناراحتی والدین و كودك ناشی از این ضایعات، به حداقل برسد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید