پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


چه چیز از شما یک مدیر خوب می سازد


چه چیز از شما یک مدیر خوب می سازد
آیا تابحال به این اندیشه فرو رفته اید كه چه عواملی باعث می شوند تا شما به عنوان یك مدیر خوب شناخته شوید؟ باید بپذیریم كه پاسخ به این سؤال با توجه به تجربیات و نظریات گوناگون متفاوت است! با این وجود باید به اطلاعتان برسانم كه توانائیها، خصوصیتها و رفتارهای مشتركی در میان كلیهٔ مدیران برتر وجود دارد كه مایه پیشرفت ایشان میگردد كه از مهمترین آنها می توان به رهبری كارامد و قوی اشاره نمود.
راب شیهان (Rob Sheehan) مدیر آموزش تجاری آكادمی رهبری جیمز مك گریگور وابسته به دانشگاه مریلند چنین می گوید: با وجود آنكه مدیریت خوب در كلیهٔ سازمانها مهم است ولی دارای اهمیتی ویژه و حیاتی در تجارتهای كوچك می باشد. زیرا در یك تجارت كوچك است كه شما می توانید پایه ریزی كلیهٔ بخشهای آتی یك سازمان بزرگ آینده را انجام دهید.
با توجه به اهمیت یك رهبری خوب، توجه شما را به موارد ذیل جلب می كنم:
همه را در تلاش برای رسیدن به اهداف هر عملیات و پیروزی حاصله شریك نمایید:
این ضروری است كه در كنار هر عملیات، همه اعضا خود را بطور مساوی درگیر نمایند و یك كارفرمای خوب مصمم در رفتار منصفانه با كاركنان بوده و از رفتار بر اساس میزان حقوق پرداختی و درآمد هر بخش خودداری می نماید بلكه رفتار خود را براساس نوع عملكرد افراد و درگیریشان با كارهای روزمره تنظیم می نماید.دادن بازخورد در هر نوع از خلاقیت و نوآوری باعث می شود كه همه كاركنان خود را درگیر چنین صفاتی كنند كه در رشد سازمان بسیار پر اهمیت می باشد.شیهان بر این عقیده است كه لازم است شما در سازمان خود بدون توجه به تفاوتهای فردی به خلق محیطی مملو از ارزشهای اخلاقی، اعتماد و احترام اهتمام ورزید و بدانید برای رسیدن به اهداف بلند مدت می بایستی تا حد امكان افراد را در یك سطح یكسان قرار دهید.
انجام یك رسالت سازمانی و نه فقط به پول فكر كردن
چقدر اندكند سازمانهایی كه به نیازهای اخلاقی غیر پولساز اهمیت دهند. نمی خواهم بگویم كه كسب درآمد بعنوان تمركزی مهم در سازمان نادیده گرفته شود بلكه منظور این است كه یك مدیر كارامد بتواند برای سازمان یك رسالت ویژه در نظر بگیرد. چگونه شكل گرفتن این رسالت ویژه به دو عامل یعنی نوع تجارت و تمركز سازمانی بستگی دارد.برای مثال یك رستوران را در نظر بگیرید كه سرعت سرو كردن غذا را جهت صرفا بالا بردن بازده اقتصادی مد نظر دارد و یك شركت تجهیزات پزشكی كه سلامت افراد را سرلوحه و رسالت خود قرار می دهد. بدیهی است كاركنان شركت تجهیزات پزشكی بغیر از مسئله پول، احساس ایفای نقش در یك رسالت انسانی را دارند كه بقول شیهان باعث می شود كاركنان احساس كنند جنبه ای مهمتر ار پول نیز در سازمانشان وجود دارد كه باعث می شود آنها به كارشان فقط به دید یك روزمرگی نگاه نكنند.
از چیزی بجز خود كلمه ترس، نترسید!!
بسیاری از مدیرانی داشته ایم كه وقتی حتی در خوانه بوده اند میز آنها را با یك گیوتین تجسم كرده ایم در حالیكه یك خطا می تواند گزدن ما را بزیر گیوتین ببرد. مدیران خوب كسانی هستند كه كاركنان خود را در مسیر تكامل شغلی به عدم ترس و دلهره راجع به خطاهایشان تشویق می كنند.شیهان می گوید بجای ایجاد ترس از خطا، كاركنان خود را به آموختن بیشتر تشویق نمایید وی نقل می كند كه در دانشگاه او شناگر بوده است و وقتی تجسم می كرده كه كوسه ای در تعقیب اوست، بر سرعتش افزوده می شده ولی با اینحال وقتی خود را در المپیك تجسم می كرده می توانسته است خیلی سریعتر شنا كند و در ادامه می گوید نكته در این است كه به ترس توجه كنید یا به فرصتهای طلایی!!!
نه فقط رهبری بلكه مربیگری كنیدبسیار پیش آمده كه در یك مسابقهٔ ورزشی شاهد آن بوده ایم كه یك مربی در مسابقه ای خاص خیلی بهتر عمل كرده و تیم را از شكست نجات می دهد. این واقعه ممكن است برای یك سازمان هم اتفاق بیفتد بطوریكه شما خود را در جایگاه یك رهبر و هم یك مربی حس كنید در حالیكه سرگرم تدریس، تشویق و در صورت لزوم اصلاح تیم خود می باشید. بقول شیهان یك مربی مسائل را خیلی متفاوت از بازیكنان میبیند. این بسیار مهم است كه شما برای پرورش، تشویق و آموزش كاركنان خود مسائل را از زوایای مختلف بررسی كنید و این نیز مهم است كه مثل یك مربی خوب برای كاركنانتان مورد نمونه و مثال بیاورید و حتی وقتی به اشتباهاتشان اشاره می كنید از خود اطمینان داشته باشید كه جنبهٔ پذیرش خطاهای خود را نیز دارید.این را در نظر داشته باشید كه كار در چنین تجارت و یا سازمانی فقط شغل و حق شما نیستو برای گرفتن یك تخصص و تجربه همگی نیاز به یادگیری فنون و مهارتهای مختلفی دارند، زیرا همانطور كه گفتم همه چیز پول نیست و كاركنان نیاز دارند كه شغلی پرمعنی و هدفمند داشته باشند و حتی اگر یكی از كاركنان رویای اینرا در سر دارد كه روزی مدیر شود و یا تجارتی برای خودش بسازد به وی كمك كنید تا موارد لازم را فراگیرد.
اكتسابی و نه تنها ذاتی
یكی از مهمترین دیدگاههای یك مدیر خوب اینست كه وی تشخیص بدهد رهبری كارآمد و خوب یك امر اكتسابی بوذه كه نیازمند فراگیری است. البته این بدان معنی نیست كه استعدادهای ذاتی بدون تاثیر می باشند بلكه بقول شیهان ما می توانیم با فراگیری، این استعدادها را هدایت كنیم و بقولی دیگر خوب را بهترین سازیم!!!
منبع : سازمان‌ فرهنگی فرا


همچنین مشاهده کنید