دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Monday, 21 May, 2018

ساختار نمایه‌سازی در موتورهای کاوش وب


حجم وسیع اطلاعات بر روی شبكه وب باعث می‌گردد تا پاسخ‌دهی به كاوش‌های ارسالی از سوی كاربرن، بدون دسترسی به تمام متون و فقط با استفاده از فایل‌های نمایه صورت گیرد. بدین منظور، در سطح شبكه از روش‌های مختلف نمایه‌سازی استفاده می‌گردد. روش نمایهء انتهای كتاب، استفاده از ابرداده‌ها، شاخه‌های موضوعی و ساختار متمركز و پراكنده در فن‌آوری موتورهای كاوش از روش‌های دیگر می‌باشد.بسیاری از موتورهای كاوش از یك ساختار متمركز خزنده-نمایه‌ساز، سود می‌جونید. خزنده‌ها برنامه‌های نرم‌افزاری هستند كه عمل پیمایش وب را انجام داده و صفحات جدید و یا به روز در آمده را به سرویس‌دهنده‌ای كه قرار است این صفحات در آنجا نمایه شوند، می‌فرستند.در ساختار پراكنده كه بسیار موءثرتر از نوع متمركز است، مشكلات ناشی از استفاده از ساختار متمركز چون:
۱) دریافت درخواست صفحات، توسط خزنده‌های متفاوت موتورهای كاوش، از سرویس‌دهندگان وب؛
۲) افزایش ترافیك در وب به علت استخراج تمام اشیا و اجزا صفحات وب و نادیده گرفتن اكثر آن‌ها هنگام نمایه‌سازی؛
۳) جمع‌آوری اطلاعات بدون همكاری و آگاهی سایر خزنده‌ها و موتورهای كاوش، مورد توجه قرار گرفته و مرتفع شده است.
مقدمه
از زمان پایه‌گذاری وب جهانی در اواخردههء ۱۹۸۰، هیچ كس نمی‌توانست پیش‌بینی وضعیت و تأثیرات فعلی آن را بكند. رونق وب و رشد فزاینده آن بر كسی پوشیده نیست، به نحوی كه فقط میزان اطلاعات متنی قابل دسترس آن در حدود ۱ ترابایت تخمین زده می‌شود (Baeza-Yates, ۱۹۹۹).اندازه‌گیری حجم اطلاعات بر روی شبكه اینترنت به ویژه وب كار بسیار دشواری است. بر طبق آمارهایی كه گروه Cyveillance عرضه كرده است، بیش از ۱/۲ میلیارد صفحه اطلاعات، بدون تكرار و قابل دسترس تا نیمه دوم سال ۲۰۰۰ بر روی وب موجود بوده و برساس همین مطالعات نرخ رشد انفجاری صفحات وب ۷ میلیون در روز بوده است. (Pasore, ۲۰۰۰)این بدان معناست كه در حال حاضر تعداد صفحات وب، به میزان سه برابر آن افزایش یافته است و این اطلاعات، براساس آمار NetCraft (۲۰۰۲) به وسیله بیش از ۲۷ میلیون سرویس‌دهنده وب در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.
حجم وسیع اطلاعات بر روی شبكه وب باعث می‌گردد تا پاسخ‌دهی به كاوش‌های ارسالی را بدون دسترسی به تمام متون و فقط با استفاده از فایل‌های نمایه صورت دهیم زیرا در غیر این صورت یا بایستی نسخه‌ای از اطلاعات درخواستی به صورت محلی ذخیره گردد و یا تمام صفحات از راه دور و از طریق شبكه، در هنگام جستجو دسترس‌پذیر باشد كه این روش‌ها بسیار گران و كند است. تمام این‌ها تأثیر و اهمیت، تلاش برای بهبود روش‌های نمایه‌سازی و الگوریتم‌های جستجو را مشخص می‌سازد.براساس استاندارد نمایه‌سازی بریتانیا نمایه، ترتیب اصولی از مداخل است كه به منظور قادر ساختن استفاده‌كنندگان برای یافتن اطلاعات خود در یك مدرك ایجاد می‌شود. نمایه‌سازی وب كار ساده‌ای نیست و لذا برای كمك به درخواست‌كنندگان اطلاعات در رسیدن به آن در سطح شبكه از روش‌های مختلف نمایه‌سازی استفاده می‌گردد.
روش نمایه انتهای كتاب در وب
بسیاری از سایت‌های وب، برنامه‌ای برای جستجوی سایت خود طراحی كرده‌اند. این برنامه‌ها همچون جستجو در فایل‌های تمام متن می‌تواند در نتایج جستجوی خود دارای مدارك نامرتبط و در اصطلاح همراه با ریزش كاذب باشد.اگر در چنین سایت‌هایی نمایه‌ای شبیه آنچه در انتهای كتاب‌ها دیده می‌شود به وجود آید، مراجعه‌كننده می‌تواند به سرعت و با استفاده از لیست به مدخل مورد نظر خود وارد شود و با سرعت بالا و از دست دادن زمان كمتری به مدارك مورد نیاز خود وحتی به مدارك مرتبط با آن نیز دسترسی یابد.سایت وب شركت نرم‌افزاری Adobe با داشتن نمایه‌ای از نوع كواك(۱) و نیز موتور كاوش ویژه سایت، سعی در بالا بردن دسترس‌پذیری موءثر اطلاعات سایت خود نموده است.سایت دانشگاهی جورج تاون نیز نمایه موضوعی A-Z را در قسمت ابزارهای دسترسی به اطلاعات در صفحه خانگی خود قرار داده است.
ابرداده(۲) و وب
ابرداده به طور مكرر، داده‌ای برای داده تعریف شده است. این تعریف در عین ضروری بودن ناكافی است. ابرداده، داده‌ای است دربارهء داده، كه برای شرح منابع یا شیء اطلاعاتی پایه‌ریزی شده است و داده‌های منابع و روابط بین آن‌ها را تشریح می‌كند. پدیدآورندگان منابع، ناشران، كتابداران و سایر متخصصان اطلاع‌رسانی می‌توانند ابرداده را تولید كنند. ابرداده می‌تواند در درون منابع اطلاعاتی جاسازی(۳) و یا در كنار منبع اطلاعاتی و به طور مجزا حفظ شود. (Cleveland, ۲۰۰۱,P.۲۲۳)
قالب ابرداده‌ای دوبلین كور نمونه‌ای پیشنهادی از ابرداده است كه دستاورد نشست متخصصان اطلاع‌رسانی در دوبلین اوهایو به منظور حل مشكلات موجود در توصیف منابع اطلاعاتی موجود بر روی شبكه‌های كامپیوتری است. این نمونه‌ای از مفهوم پیوند بین ابرداده و وب است.شاخص‌های عنوان، پدیدآور، موضوع، ناشر، توصیف (همچون چكیده)، تاریخ ارائه، نوع مدرك، قالب(۴) (نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت ارائه مدرك)، برچسب منحصر به فرد شناسایی(۵)، محل تولید مدرك، زبان اصلی مدرك، چگونگی و محل ارتباط مدرك با سایر منابع، پوشش (بیانگر دامنه، محدوده و عمق مدرك) و مدیری حق موءلف، در قالب دوبلین كور پیشنهاد گردیده است. (Cleveland, ۲۰۰۱,P.۲۲۴)
شاخه‌های موضوعی
بعضی از ابزارهای جستجوی وب سعی در مرور سایت‌ها توسط افراد متخصص كرده و پس از تحلیل محتوی سایت، كلیدواژه مناسب را انتخاب و آن را در محل موضوعی، براساس لیست موضوعی ویژه خود قرار می‌دهند و در واقع یك راهنمای موضوعی را برای استفاده‌كننده فراهم می‌آورند. این در واقع به آن معناست است كه در زمانی كه موتور كاوش به طور معمول برای هدایت فرد به سایت، تمام صفحات آن سایت را نمایه كرده است، ولی از سوی دیگر یك راهنمای موضوعی بسیار شبیه یك پیوند به صفحه خانگی آن سایت تلقی می‌گردد. (Tyner, ۲۰۰۱).
سایت Open Directory و Looksmart دو نمونه بارز از این نوع سایت‌ها می‌باشند.
فن‌آوری موتورهای كاوش
ساختار متمركز
بسیاری از موتورهای كاوش از یك ساختار متمركز خزنده-نمایه‌ساز(۶) سود می‌جویند. خزنده‌ها برنامه‌های نرم‌افزاری هستند كه عمل پیمایش وب را انجام داده و صفحات جدید و یا به روز درآمده را به سرویس‌دهنده‌ای كه قرار است این صفحات در آنجا نمایه شوند، می‌فرستند. یك خزنده به عنوان نقطه شروع یك URL را دریافت كرده و انتقال صفحات وب را-همچون ایستگاه كاری كه صفحات را مرور می‌كند-به سرویس‌دهنده آغاز می‌نماید. پس از انتقال یك مدرك، سازه‌یاب(۷) شروع به استخراج واژه‌های مرتبط با متن كرده و آن‌ها را به پایگاه داده می‌افزاید. هر ركورد اطلاعاتی در این پایگاه شامل واژه استخراج شده و URL مربوط به آن می‌باشد. قابل ذكر است، تعدادی از خزنده‌ها واژه‌های موجود در بین برچسب‌هایی خاص نظیر، <TITLE>,<H۱>... و یا واژه‌های با بسامد بالا می‌نمایند.JumpstationII از این نوع است كه علاوه بر آن واژه‌های موجود در عناصر <HEADER> (<Hi>,۱<=I<=۶) و واژه‌های با بسامد بالا در برچسب <BODY> را استخراج می‌كند.خزنده WWWW واژه‌های موجود در عنصر URL, <TITLE> و <A> (ابر پیوندهای موجود در مدرك) را نمایه می‌كند.در حقیقت خزنده به درون رایانه نفوذ نمی‌كند، بلكه بر روی یك رایانه محلی اجرا شده و درخواست‌های خود را به رایانه‌های سرویس‌دهنده در نقاط مختلف ارسال می‌كند. عمل نمایه‌سازی در این روش به طور متمركز صورت می‌گیرد. شكل زیر ساختار نرم‌افزاری متمركز موتور كاوش AltaVista را نشان می‌دهد.اصلی‌ترین مشكل در این نوع ساختار، به دلیل طبیعت پویای وب، جمع‌آوری اطلاعات، پیوندهای ارتباطی اشباع شده به سرویس‌دهندگان وب و سربار شدن(۸) آن‌هاست. مشكل دیگر حجم اطلاعاتی است كه در حقیقت ساختار متمركز نمایه‌سازی توان مقابله با آن را ندارد. (Baeza-Yates, ۱۹۹۹, P.۳۷۴)
در واقع به دلیل درخواست‌های سریع ارسالی خزنده‌ها، و اشغال حجم قابل توجه‌ای از پهنای باند ارتباطی-و حتی تمام پهنای باند در حوزه‌های كوچك(۹)-و برای رفع این مشكل در ۳۰ ژوئن سال ۱۹۹۴ استانداردی را پدیدآوردگان برنامه‌های خزنده، برای محدودیت عمل برنامه‌های خودكار خزنده در سراسر وب به وجود آوردند. براساس این استاندارد، اگر ما می‌خواهیم خزنده‌ها از سرویس‌دهنده ما بازدید نكنند بایستی فایلی متنی با نام robots.txt بر روی ریشه(۱۰) سرویس‌دهندهء وب خود قرار دهیم و براساس توافقات پدیدآوردندگان خزندگان یا روبوت‌ها، این برنامه بایستی در اولین مرحله به دنبال این فایل در روی سرویس‌دهندهء وب جستجو كند و در صورت وجود به فرامین قرار داده شده در آن پاسخ داده و سپس به اعمال دیگر بپردازد.
البته با استفاده از ابربرچسب(۱۱) ROBOTS نیز می‌توان از نمایه شدن صفحهء وب توسط روبوت جلوگیری كرد. (Sullivan, ۲۰۰۰)
<HEAD>
<TITILE>Page I Don`t Want To Search Engines</TITLE>
<META NAME=”ROBOTS” CONTENT =”NOINDEX”>
</HEAD>
ساختار پراكنده
این نوع ساختار بسیار موءثرتر از نوع متمركز است و مشكلات ناشی از استفاده از ساختار متمركز چون:
۱) دریافت درخواست صفحات، توسط خزنده‌های گوناگون موتوهای كاوش، از سرویس‌دهندگان وب،
۲) افزایش ترافیك در وب به علت استخراج تمام اشیا و اجزا صفحات وب و نادیده گرفتن اكثر آن‌ها هنگام نمایه‌سازی؛
۳) جمع‌آوری اطلاعات بدون همكاری و آگاهی سایر خزنده‌ها و موتورهای كاوش، در این ساختار مورد توجه قرار گرفته و مرتفع شده است.برای رفع مشكلات ذكر شده، Harvest یكی از مهمترین مدل‌ها در این نوع دو عنصر اصلی را معرفی می‌كند: گردآورنده(۱۲) و واسط(۱۳). (Baeza-Yates, ۲۰۰۰, P.۳۷۵).گردآورنده یك نرم‌افزار خودكار است كه بر روی سرویس‌دهندهء وب اجرا می‌شود و عمل جمع‌آوری و استخراج اطلاعات لازم برای فایل نمایه را انجام می‌دهد. البته این نرم‌افزار بر روی سایر سرویس‌دهنده‌گان وب نیز می‌توان اجرا شود كه این خود با ساختار Haverst در تناقض است.واسط به استخراج اطلاعات از گردآورنده‌ها پرداخته و ضمن ایجاد یك نمایه قابل جستجو، واسط كاربری آن را نیز فراهم می‌كند. همان گونه كه دیده می‌شود، یك نرم‌افزار گردآورنده بر روی سرویس‌دهندهء وب، بدون هیچ ترافیك خارجی اجرا شده و اطلاعات جمع‌آوری شده به چندین واسط قابل ارسال می‌باشد. هر واسط می‌تواند بعد از فیلتر كردن اطلاعات آن را به سایر واسط‌ها ارسال كند.یكی از اهداف Harvest ایجاد واسط‌های ویژه موضوعی(۱۴) و اجتناب از حوزهء وسیع لغات و مشكلات نمایه‌های عمومی است.ساختار Harvest، تكراركننده‌ها و حافظه‌های نهانی اشیا(۱۵) را نیز جهت افزایش سرعت دسترسی به پایگاه داده‌ها فراهم می‌كند. امروزه برنامه‌های كاربردی این شیوه در مراكزی چون ناسا(۱۶) و آكادمی ملی علوم آمریكا مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمونه مورد استفاده در بخش تجاری در وب، سرویس‌دهنده فهرست، شركت Netscape است.نمونه‌ای از ساختار Harvest در شكل زیر دیده می‌شود:
نتیجه‌گیری
افزونی افسار گسیخته اطلاعات بر روی شبكه وب، متخصصان رایانه و اطلاع‌رسانی را در جهت بهبودی كارائی نظام‌های نمایه‌سازی و به تبع آن بازیابی اطلاعات سوق می‌دهد.حركت از سوی نمایه‌های دست‌ساز تا نمایه‌های خودكار و ارائهء شیوه‌های گوناگون آن، به جهت سرعت بخشیدن برای ارائهء اطلاعات و رفع مشكلات فنی موجود بوده است. با وجود این علیرغم خوش‌بینی در مورد ابزارهای نمایه‌ساز و جستجوگر، هنوز هم بازیابی موضوعی در هر پایگاهی، بر اساس نمایه‌سازی كلیدواژه‌ای صورت می‌گیرد و جستجو براساس منطق بولی بوده و ریزش كاذب در آن قابل توجه است.اهداف آتی در این حوزه، مطالعه هر چه بیشتر پردازش اطلاعات توسط انسان و چگونگی فهم انسان از اطلاعات و رسیدن به نظام‌های هوشمند نمایه‌ساز و بازیاب، با استفاده از تجارب و نتایج امیدواركنندهء حوزه‌هایی نظیر هوش مصنوعی و نظام‌های خبره می‌باشد.
پی‌نوشت‌ها
۱. KeyWord In Context
۲. Metadata
۳. Embedded
۴. Format
۵. Identifier
۶. Crawler-indexer
۷. Parser
۸. High load
۹. Domain
۱۰. Root
۱۱. Meta Tag
۱۲. Gathere
۱۳. Broker
۱۴. Topic-specific
۱۵. Object Cache
۱۶. NASA
منابع
۱.American Society of Indexer. Main Page: http://www.asindexing.org
۲. Baeza-Yates, Ricardo;Ribeiro-Note, Berthier (۱۹۹۹). Modern Information Rerieval. NewYork: ACM Press
۳. Cleveland, Donald B.; Cleveland, Ana D. (۲۰۰۱). Introduction to Indexing and Abstracting. Englewood: Libraries Unlimited
۴. Distributed Indexing Systems for Organizing the Web:
http://eubdl.ugr.es/temp/serbydor/g۹/know۴_i.htm
۵. George Town University website: http://www.gerogertown.edu
۶. Netcraft. Main Page: http://www.netcraft.com
۷. Open Directory Homepage: http://www.dmoz.org
۸. Pastore, Michael (۲۰۰۰). The Web: More Than ۲ Billion Pages Strong
http://cyberatlas.internet.com/big_picture/traffic_patterns/article/۰,,۵۹۳۱_۴۱۳۶۹۱,۰۰.htm
۹. Sullivan, Danny (۲۰۰۰). How to use HTML Meta Tags.
http://searchenginewatch.com/webmasters/meta.html
۱۰. Toward the automation of a routine task: Using Spidrs to index the Web:
http://eubdl.ugr.es/temp/serbydor/g۹/know۲_i.htm
۱۱. Tyner, Ross(۲۰۰۱). Sink or Swim: Internet Search Tools & Techniques.
http://www.ouc.bc.ca/libr/connect۹۶/search.html

نوشته: احمد كمیجانی
دانشجوی كارشناسی ارشد اطلاع‌رسانی


منبع : مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران

مطالب مرتبط

دبل کلیک روی گوگل

دبل کلیک روی گوگل
در تاریخ ۱۳ آوریل بزرگ ترین موتور جست وجوی جهان اعلام کرد با پرداخت ۱/۳ میلیارد دلار شرکت تبلیغاتی Double Click را خریداری کرده است. در حالی که درآمد سالانه این شرکت حدود ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده، گوگل با پرداخت حدود ۲۰ برابر این رقم به Double Click آن را خریداری کرده است. گفته می شود، شرکت Hellman & Friedman در سال ۲۰۰۵ مرکز تبلیغاتی Double Click را حدود یک سوم این قیمت خریداری کرده بود.
ولی چرا بزرگ ترین موتورجست وجوی اینترنتی دنیا برای خرید این شرکت باید تا این اندازه هزینه کند؟ برخی کارشناسان معتقدند گوگل برای خرید DoubleClick بیش از ارزش آن پول پرداخت کرده و ممکن است تا این اندازه کسب درآمد نکند. با این وجود بزرگ ترین مرکز نرم افزاری دنیا باید بیش از گذشته احساس خطر کند زیرا رقیب دیرینه اش برای کسب درآمد بیشتر دست به اقدامات جدید زده است.به هر حال باید توجه داشت، Double Click چیزی را در خود داشته که گوگل با تمام پول و موقعیتش از آن چیز بی بهره بوده است: «بهترین روش برای جلب بنر ، فایل های ویدئویی و دیگر تبلیغات آنلاین برای فروش محصولات شرکت های مختلف در کوتاه ترین زمان ممکن». «دیو مرگان» مدیر شبکه تبلیغاتی TACODA دراین باره می گوید: «Double Click هم اکنون با تمام شرکت های تبلیغاتی صاحب نام دنیا در ارتباط است و بیش از نیمی از تمام آژانس های تبلیغاتی دنیا با آن کار می کنند. Double Click می تواند تمامی شرکت های وابسته به Time Warner نظیر Illustrated، Friendster و Viacom§ را به گوگل وابسته کند. MTV نیز از دیگر شرکت هایی است که به مجموع مشتری های گوگل خواهد پیوست. در بخش دیگر، شرکت گوگل با انتشار تبلیغات آنلاین روی سایت اینترنتی خود می کوشد بیش از تمام رقبا برای خود تبلیغات بگیرد.»
- بازی هوشمندانه «چارلز لی » یکی از محققان مرکز تحقیقاتی Forrester توضیح می دهد که خرید این شرکت از جوانب مختلف می تواند برای گوگل منفعت داشته باشد. او می گوید: «این پول بسیار زیاد به نظر می رسد اما آیا واقعاً پرداخت این مبلغ گوگل را دچار مشکل مالی خواهد کرد؟ اینجا محلی بود که گوگل مجبور به خرید آن بود و راهی جز این نداشت. گوگل در این حرکت هیچ اشتباهی نکرد.»«اریک اسمیت» مدیرعامل گوگل بر این باور است که این بهترین انتخاب بوده تا تبلیغات بیشتری روی سایت این شرکت نمایان شود. اسمیت معتقد است: «Double Click سرعت ما را در تبلیغات بیشتر می کند. تاکنون رقیب اصلی ما یعنی یاهو مدیریت دنیای تبلیغات آنلاین را برعهده داشته اما ما هم اکنون می توانیم این حاکمیت را از بین ببریم.» شرکت گوگل می تواند با پیشنهاد روش های نوین در تبلیغات آنلاین، اقبال شرکت های تجاری را نسبت به این سایت بیشتر کند. «بیل گاسمن» مدیرعامل شرکت تبلیغاتی Revenue Science نیز گفته است: «گوگل با این کار خود یک سرمایه گذاری بلندمدت کرده تا آینده دنیای تبلیغات اینترنتی را در دست بگیرد.»این طور که بزرگ ترین موتورجست وجوی این شرکت پیش بینی کرده Double Click در آینده نزدیک می تواند میلیاردها دلار درآمد را برای آنها به همراه بیاورد. اسمیت به همراه شریک خود و «سرگی برین» مدیر فناوری شرکت گوگل بر افزایش تبلیغات در سایت گوگل و سایت های وابسته به آن تاکید کرده اند.
- بنرهای معجزه آسا بر اساس گزارش اخیر مرکز تحقیقاتی eMarketer حدود ۴۰ درصد از درآمد ۵/۱۹ میلیارد دلاری تبلیغات گوگل در هر سال مربوط به پول هایی می شود که پیشاپیش از شرکت ها دریافت می کند. شرکت گوگل در حال حاضر دو سوم تمام تبلیغات آنلاین و اینترنتی را به خود اختصاص داده است. بیشتر این شرکت از طریق ابزارهای توانمند جست وجوگر گوگل به این سایت کشیده شده اند.طی سال های اخیر، پیشرفت و توسعه بازار تبلیغات اینترنتی نسبت به جست وجوگرهای آنلاین چندان واضح و مشخص نبوده است. در ماه اکتبر از سال گذشته شرکت eMarketer ارزش بازار تبلیغاتی جهان را برای سال ۲۰۰۶ حدود ۳۴/۳ میلیارد دلار تخمین زد و پیش بینی کرد که این رقم تا سال ۲۰۱۰ به ۵/۴ میلیارد دلار برسد.گاسمن بر این باور است که به خاطر افزایش توانایی های درونی، بازار تبلیغات آنلاین در آینده نزدیک شاهد رشد قابل توجهی خواهد بود. احتمال می رود در آینده تبلیغات مطابق مطالب هر صفحه به نمایش در آیند و مشتریان بیشتری را به سمت خود بکشانند. برای مثال، مرکز SUV قصد دارد تمام تبلیغات خود را تنها در سایت های خودروسازی منتشر کند. شبکه های تبلیغاتی و شرکت های اینترنتی نظیر گوگل می توانند تبلیغات خود را روی سایت های تولیدکننده محتوای IT منتشر کنند. این مساله نه تنها انگیزه کاربران را برای مشاهده تبلیغات بیشتر می کند، بلکه باعث خواهد شد تا شرکت ها تمایل بیشتری را برای تبلیغات پیدا کنند.گاسمن در حقیقت معتقد است که ارتباط میان محتوای الکترونیکی و تبلیغات مهم ترین عاملی است که می تواند بر رونق این بازار بیفزاید. - مایکروسافت و مشکلات تازه «روزنبلات» اعلام کرده است، Double Click می تواند ظرفیت گوگل را در بازار رقابتی امروز تا چندین برابر افزایش دهد و امکان ارتباط صمیمانه تر بین مسوولان این موتورجست وجو و کاربران را فراهم آورد. نوآوری های گوگل برای تبلیغات در محیط مجازی می تواند به شرکت هایی که برای فروش محصولات خود مشکل دارند کمک های فراوان کند. از دیگر مزایایی که خرید DoubleتClick برای گوگل داشته، عدم دسترسی مایکروسافت به این شرکت تبلیغاتی بوده است. در حال حاضر شرکت بزرگ مایکروسافت در حوزه تبلیغات تجاری و آنلاین تا اندازه ای گوگل را تحدید می کند. سهم شرکت مایکروسافت از بازار جست وجوهای اینترنتی در ماه مارس سال جاری به اندازه ۱۰ درصد کاهش یافت و گوگل توانست با استفاده از این فرصت سهم بیشتری از بازارهای تبلیغاتی را به دست آورد. DoubleتClick می تواند یک تهدید جدید برای بزرگ ترین تولیدکننده نرم افزار جهان محسوب شود. این شرکت می تواند تمام تبلیغات خود را روی سایت AOL وابسته به مرکز رسانه ای Time Warner و MySpace وابسته به مرکز News Corp نیز منتشر کند. این سایت ها از پربیننده ترین پایگاه های اینترنتی جهان محسوب می شوند. شرکت گوگل با این خرید مدیریت جست وجوهای تبلیغاتی این سایت ها را نیز در اختیار گرفته است. گوگل برای همکاری با این سایت ها حدود دو میلیارد دلار به آنها پرداخت کرده است، این در حالی است که اگر مایکروسافت DoubleتClick را خریداری می کرد AOL و MySpace را از رقبای خود می دانست. «اریک اسمیت» چندی پیش اعلام کرده بود که بزرگ ترین موتور جست وجوی اینترنتی جهان می خواهد خود را در شادمانی کاربران از تماشای برنامه های تلویزیون شریک کند و ابزاری را برای آنها تولید کند که به وسیله آن بتوان برنامه های تلویزیونی مورد علاقه را ذخیره کرد. همچنین گفته می شود برخی مدیران گوگل در مقاله هایی که این اواخر منتشر کرده بودند از راه اندازی سیستم جدید خبر دادند که می تواند تمامی وقایع صوتی در کامپیوتر را بررسی کند و از طریق میکروفن صداهای محیط را نیز در خود ذخیره کند تا به هنگام نیاز به آنها رجوع کنیم. این اطلاعات نشان می دهد که شرکت گوگل تصمیم خود را برای راه اندازی یک سیستم جدید گرفته تا به کمک آن امکان مدیریت برنامه های تلویزیونی را به کاربران بدهد. در این سرویس جدید بر تبلیغات آنلاین هم تمرکز زیادی شده تا گوگل به این وسیله یک منبع درآمد جدید نیز داشته باشد. در اصل فعالیت های گوگل مربوط به جست وجوهای اینترنتی و تبلیغات آنلاین می شود. این شرکت در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۹۸ در کالیفرنیا تاسیس شد و اگرچه تنها ۱۰ سال از زمان راه اندازی آن می گذرد، بیش از رقبای خود که سالیان سال است در این زمینه فعالیت می کنند، پیشرفت داشته است. طبق آخرین گزارش ها تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۶ شرکت گوگل ۹ هزار و ۳۷۸ کارمند تمام وقت داشته که به همت تمامی این افراد موفقیت های کنونی را کسب کرده است. به هر حال در کنار مدیریت این تعداد کارمند مسوولان گوگل کوشیده اند با پیش بینی وضعیت خود در سال ۲۰۰۸ همچنان عنوان برترین موتور جست وجوی اینترنتی جهان را به خود اختصاص دهند

وبگردی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!
ویدئو / مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران
ویدئو / مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران - مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران با حضور اصحاب هنر و ورزش یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم که با حضور بازیکنان و کادر فنی تیم ملی به همراه اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال انجام شد، از سرود رسمی تیم ملی ایران رونمایی گردید.
ویدئو / دیدار ملی‌پوشان فوتبال ایران با روحانی
ویدئو / دیدار ملی‌پوشان فوتبال ایران با روحانی - رئیس جمهور در دیدار با ملی‌پوشام فوتبال ایران از بازیکنان و کادر فنی تقدیر کرد. در این مراسم پیراهن شماره ۱۲ تیم ملی فوتبال کشورمان به حسن روحانی اهدا شد.
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور! - حمله ور شدن ماموران سد معبر شهرداری به ماموران راهنمایی رانندگی
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه - شرور سطح یک که در آخرین اقدام خود یکی از دوستانش را در منطقه ولنجک به قتل رسانده بود؛ در ۵۰۰ متری مرز ترکیه دستگیر شد.
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز!
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز! - ریزش ناگهانی کوه که توسط مسافران به ثبت رسیده است...!
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد - قبل از شروع بازی تیم‌های پرسپولیس و الجزیره یکی از بازیگران سینما کشورمان قصد داشت به همراه همسرش وارد ورزشگاه آزادی شوند که این دو نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از صحبت های خسرو معتضد، مورخ را می شنوید که نتیجه تحقیقاتش را درباره مومیایی پیدا شده در حرم حضرت عبدالعظیم بیان می کند.
پهلوانان این روزهای ما
پهلوانان این روزهای ما - تصویری زننده و به شدت ناراحت کننده بر جا مانده از مسابقه انتخابی تیم ملی کشتی ایران که به کتک کاری و جنجال کشید. خانواده عبدولی باز هم پای ثابت این درگیری بود که چهره ورزش پهلوانی ایران را تیره کرد
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان - در این ویدئو تشویق اصغر فرهادی و پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر عوامل فیلم «همه میﺩﺍنند» در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان را مشاهده می‌کنید.
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم - عوامل فیلم «به وقت شام» روز گذشته با حضور عجیب و رعب آور در پردیس سینمایی کوروش مردم را وحشت زده کردند. در این حرکت تبلیغاتی بازیگران نقش داعش، با گریم و پوشش داعشی ها، سوار بر اسب راهی پردیس سینمایی کوروش شدند و با حضور در مرکز خرید و فودکورت مجموعه، رفتارهای عجیبی نشان دادند که باعث وحشت و اعتراض مردم شد.
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم - این گزارش حاوی تصاویری از بزرگترین مرکز فروش و مصرف مواد مخدر در جنوب شرق تهران است که مخفیانه ضبط شده‌است.
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم - متاسفانه طی یک ماه گذشته دستکم سه نوبت و هر نوبت دستکم 30 اسب باربر متعلق به کولبران در جنگل میرآباد شهرستان اشنویه با شلیک گلوله از پای درآمده‌اند.
سید احمد خمینی معمم شد
سید احمد خمینی معمم شد - سید احمد خمینی فرزند آیت‌الله سید حسن خمینی در حضور جمعی از علما و پدر و پدربزرگ خود در حسینیه جماران معمم شد.
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی!
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی! - امروز عکسی از 5 تماشاگر بازی روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد 5 دختر جوان با گریم‌های عجیب و حرفه‌ای خودشان را به عنوان پسر جا زده و وارد ورزشگاه شده‌اند.
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت - از ملتی که ستون فقراتش شکسته انتظار مقاومت دارید؟ بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!