پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چگونه تیم پروژه انتخاب کنیم؟


چگونه تیم پروژه انتخاب کنیم؟
بیل هاگیروپ، در شرایطی كه به تازگی در جایگاه مدیر پروژه مشغول به كار شده،در جلسه‌یی حضور داشته است كه مدیران افرادی را برای پروژه‌های آینده‌ی خود انتخاب می‌كرده اند. از آن‌جایی كه او، تجربه‌ی چندانی در كار جدید خود نداشته، اجازه می‌دهد تا دیگر مدیران، تیم پروژه‌ی خود را پیش از وی انتخاب كنند و در نهایت، نیروهای باقی‌مانده به او تعلق می‌گیرند. پس از این رخداد و پایان نامطلوب پروژه، مدیر تازه‌كار، تصمیم می‌گیرد كه دیگر هیچ‌گاه چنین اتفاقی را تجربه نكند.بار دیگر او در جلسه حاضر شده و افراد مورد نظر خود كه همگی نیروی متخصص بوده‌اند را انتخاب كرده است. بیل هاگیروپ ادعا كرده است افراد دلخواه خود را پیدا كرده بود. اما نتیجه‌ی كار چیز دیگری را نشان داده و پروژه‌‌ی نهایی شده چندان رضایت بخش نبوده است.هاگیروپ كه اكنون به عنوان مدیر پروژه در Ouellette & Associates inc. مشغول به كار است در ادامه افزوده است كه علت ناموفق بودن وی در دومین پروژه‌ی خود، انتخاب افراد بر اساس مهارت‌های فنی آنان بوده و او در هنگام شروع كار با گروهی از نیروهای متخصص اما با خلق و خوی متفاوت و كج خلق روبه رو شده است. آنان قادر نبودند كه در كنار یكدیگر، خوب كار كنند.تیم موفق پروژه، نیازمند چیزی بیش از مهارت‌های تخصصی است. این موارد از مهارت‌های ویژه، شخصیت و چگونگی نگرش افراد برای رسیدن به هدف، تشكیل یافته است.در این قسمت برخی نكات آورده شده است كه مدیران پروژه با در نظر گرفتن آنها، دریابند به چه افرادی نیاز دارند و چگونه این افراد را انتخاب كند.
نیروی كم‌تر بهتر است!
كاترین تامزیك، یكی از مدیران پروژه بیان كرده است كه حضور بیش از پنج نفر در پروژه موجب می‌شود كه كارآیی تیم، كاهش ‌یابد و افزایش افراد و بازده آنان نسبت معكوس پیدا می‌كند. اما گروه تصمیم گیرنده‌ی این كار، به طور معمول تمایل دارند كه افراد بیشتری را در اختیار داشته باشند و هیچ‌گاه از خود نمی‌پرسند كه افزایش تعداد نیرو، موثر خواهد بود یا نه. نتیجه‌ی كار تشكیل تیمی با مهارت‌های ناهمگون و سطح آگاهی نابرابر خواهد بود كه در این صورت، زمان بسیاری در این كار تلف خواهد شد.كاترین تامزیك گفته است كه موفق‌ترین تیم وی تا كنون، یك تیم چهار نفره بوده است. در این حالت، هر كس نقش خود را به خوبی دریافته و در كنار هم به خوبی كار می‌كرده‌است. او باور دارد كه چنین تیمی قادر خواهد بود با سرعتی در حدود دو تا سه برابر یك تیم پر تعداد و ناهمخوان، كار را پیش برد.
چگونگی نگرش به مسائل
سو یانگ، یكی دیگر از مدیران پروژه در این زمینه اشاره كرده است كه به دنبال افرادی باشید كه عملكرد و دید مثبت دارند. افرادی كه به مسائل امیدوار بوده و با روحیه‌ی بالا با مشكلات رو به رو می‌شوند، می‌دانند كه چگونه روحیه‌ی تیم را خوب نگه داشته و در نتیجه با مشكلات بهتر كنار خواهند آمد و درست حالت عكس این موضوع نیز وجود دارد. تنها یك آدم بدبین می‌تواند جو بدی در میان افراد گروه ایجاد كند و به طور چشم گیری در نتجه‌ی كار موثر باشد.آگاه باشید كه اگر در میان دو نیرو، یكی متخصص و دیگری دارای نگرش مثبت، حق انتخاب داشتید، نفر دوم را انتخاب كنید. تجربه‌ی كاری مهم است، اما روحیه‌ی كنار آمدن با مشكلات، با اهمیت تر از آن!
آشنا بودن نیروها با چگونگی كار یك‌دیگر
اگر تیم شما، پیش از این نیز در كنار هم‌دیگر كار كرده باشند، احتمال موفقیت در پروژه افزایش می‌یابد. آنان به خوبی با چگونگی كار یك‌دیگر آشنا بوده و می‌دانند از دیگری چه انتظاری داشته باشند. افزون بر این، دیگر ضروی نیست زمانی را هر چند كوتاه، صرف هماهنگی و آشنایی آنان با یك‌دیگر كنید.گام بعدی در این راه، مشخص كردن منابع مورد نیاز شماست و هنگام استفاده از آنها. اگر برای قسمتی از كار خود باید در آینده، شاید در سه ماه آینده، نیرویی به كار گیرید، از هم اكنون اقدام كنید. با سرپرست او در تماس بوده و مطلع شوید كه آیا همكاری با این نیرو امكان پذیر خواهد بود یا خیر. شاید ناگزیر شوید انجام این بخش از كار را به زمانی كه نیروی متخصص مورد نیاز، وقت داشته باشد، واگذار كنید.حال در نظر بگیرید كه به خوبی می‌دانید، چگونه تیمی نیاز دارید تا كار پروژه با موفقیت انجام شود. پرسش دیگر این است كه چگونه آن را پیدا كنید؟ یكی از اهرم‌های موفقیت در زمینه‌ی انتخاب نیروی مناسب، برقرار كردن روابط عمومی قوی با دیگر مدیران پروژه است. در این صورت در هنگام انتخاب تیم، اگر نیرویی را گل چین كرده باشید و مدیر دیگری آن فرد را نیاز داشته باشد، با یك دیگر كنار خواهید آمد. یكی دیگر از بازوهای موفقیت از در ارتباط بودن با مشتری تحصیل كرده، به وجود می‌آید. شاید در برخی موارد از مشتری نیز كمك بگیرید.یكی از مدیران پروژه در باره‌ی انتخاب تیم گفته است كه برای به دست آوردن نیروی شایسته‌تر تلاش كنید و اگر در این كار موفق نشدید، كار پروژه را شروع نكرده و تا هنگام دست‌یافتن به یك تیم مطلوب از انجام كار دست نگه دارید. در نظر داشته باشید كسانی كه پروژه را به شما واگذار كرده‌اند، در انتظار دست‌یافتن به نتیجه‌ی خوب و انجام شدن كار هستند و نه روی دادن معجزه!


همچنین مشاهده کنید