جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شناخت افسردگی


شناخت افسردگی
افسردگی اغتشاشی در خلق است كه با درجات متفاوت غمگینی، یأس، تنهایی، ناامیدی، شك در مورد خویشتن و احساس گناه مشخص می شود. اغلب مردم معمولاً در دوره ای از عمر خود احساس افسردگی می كنند، اما عده ای دیگر این احساسها را به كرات و به طور عمیق و مداوم تجربه می كنند. در بعضی موارد، افسردگی برای ماهها و یا سالها تداوم می یابد. مشهورترین حالت افسردگی احساس دلتنگی و دل گرفتگی و یا قرار داشتن در حالت خلقی بد است. این احساسها معمولاً كوتاه مدت بوده و تاثیرات كم وجزئی بر روی فعالیتهای معمول روزانه دارند. در سطح بعدی افسردگی، نشانه ها شدت یافته و برای دوره ای طولانی تر تداوم می یابد. فعالیت های روزمره ممكن است به شدت سخت شوند... اما هنوزشخص قادر به مقابله با آنهاست. بهر حال، در این حالت، احساسهای ناامیدی شاید آنقدر شدید شوند كه خودكشی به عنوان تنها راه حل به نظر برسد. كسی كه افسردگی را تجربه می كند، ممكن است نوسانات شدیدی را در خلق تجربه كرده و یا حتی آرزوی كناره گیری كامل از فعالیتهای معمول روزانه و دنیای بیرون را داشته باشد.
نشانه های افسردگی
افسردگی ممكن است به صورتهای زیر زندگی شخص را تحت تاثیر قرار دهد:
تغییرات در احساسها و ادراكات
گریه های مكرر و یا درقسمت دیگ پیوستار، فقدان پاسخ دهی عاطفی
ناتوانی از لذت بردن از هر چیزی
احساس ناامیدی و یا بی ارزشی
احساس افراطی گناه و یا خود سرزنشی
فقدان میل جنسی
فقدان احساسهای گرم نسبت به خانواده و دوستان
تغییرات در رفتار و نگرش
غفلت از مسئولیت ها و ظاهر شخصی
تحریك پذیری. شكایت از چیزهایی كه قبلاً انجام می گرفتند.
نارضایتی كلی از زندگی
كاهش در حافظه، ناتوانی در تمركز، بلا تصمیمی و آشفتگی
كاهش در توانایی مقابله با مسائل روزمره
شكایات بدنی
خستگی مزمن و فقدان نیرو
فقدان كامل اشتها، و یا در سوی دیگر، خوردن اجباری
بی خوابی، بیداری زود هنگام صبحگاهی، یا خواب افراطی
سردردها، پشت دردها و سایر شكایات مشابه بدون دلیل
مشكلات گوارشی شامل درد معده، تهوع، اشكال در هضم و تغییر در كاركردهای روده ای.
علل افسردگی
افسردگی در اغلب موارد ناشی از یك حادثه غم بار از قبیل مرگ یك شخص مورد علاقه است وقتی منبع افسردگی به سادگی آشكار و شخص بطور كامل از آن آگاه است، انتظار بر این است كه شخص بطور متوسط به آن واكنش نشان داده و در زمانی معقول از آن بیرون بیاید. در مواردی كه احساس افسردگی بدون منبع مشخص است و یا منبع آن روشن نیست. افسردگی بدتر می گردد چون شخص قادر به فهم خود نیست. احساس فقدان كنترل ممكن است به احساس واقعی افسردگی در این موارد اضافه شود. بسیاری از فشار زاها ممكن است در افسردگی نقش داشته باشند. این عوامل می توانند شامل عوامل شخصیتی محیطی و زیستی طبی باشند. نقایص و یا عدم تعادل شیمیایی در مغز ممكن است نقش مهمی در موارد افسردگی داشته باشند. عدم تعادلها می تواند ناشی از بیماری، عفونت، داروهای ویژه (شامل الكل و یا حتی داروهای تجویز شده توسط پزشك) و غذای ناكافی و نامناسب باشد. دركل، افسردگی را می توان نوعی كناره گیری از فشار جسمانی و یا روان شناختی در نظر گرفت. شناخت و فهم علل زیربنایی چنین فشارهایی گامی ضروری در یادگیری روش با افسردگی است.
به خود كمك كنید
رك و رو راست بودن با خودمان در مورد تغییرات خلقی و یا شدت احساسات منفی به هنگام وقوع آنها به شما در پیدا كردن و شناسایی منابع احتمالی افسردگی فشار كمك خواهندكرد. شما باید خودتان را ارزیابی كرده و مشخص كنید كه چه چیزی در حال حاضر برایتان مشكل ساز است ـ روابط با خانواده و دوستان، مسئولیت های مالی، و غیره. بحث با اطرافیان و یا یك دوست فهیم باعث می شود قبل از اینكه فشار به مرحله بحرانی برسد، راه حلهایی پیدا شود. حتی اگر افسردگی خفیف نیز در كارآمدی شما تاثیر منفی داشته باشد. باید با آن مقابله كرد. شما می تواند این كارها را بكنید:
فعالیتهای معمولی خود را از طریق در نظر گرفتن یك پاداش برای فعالیت مطلوب و یا حتی یك چیز جدید تغییر دهید حتی اگر آن را دوست نداشته باشید.
از فشار زاهای شناخته شده اجتناب كنید.
برای كاهش تنش بهبود گوارش، ایجاد آرامش و شاید بهبود خواب خود ورزش كنید.
از قبول مسئولیت، تصمیم گیری و یا تغییرات دراز مدت كه ممكن است شما را تحت فشار قرار دهند، خودداری كنید، بهتر است كه این كارها را تا زمانی كه احساس بهتری برای مقابله داشته باشید به تعویق بیاندازید
حتماً به یك پزشك مراجعه كنید، بویژه اگر شكایات بدنی نیز داشته باشید.
كمك به یك دوست افسرده
از آنجا كه افراد به شدت افسرده افرادی كناره گیر، خواب آلود، دچار اشتغال ذهنی با خود، و احتمالاً دارای افكار خودكشی هستند، یك دوست علاقه مند می تواند كمك ارزشمند و شاید حفظ كننده زندگی به فرد افسرده بدهد. صحبت صادقانه با شخص افسرده در مورد نگرانی تان در مورد سلامت او باعث گشایش مشكلات از جانب اومی شود.
به هنگام صحبت با چنین دوستی دفتر مشاوره موارد زیر را توصیه می كند:
به فرد بی جهت دلخوشی ندهید.
شخص افسرده را به خاطر اینكه به احساسهای ناشی از افسردگی نمی توان كمك كرد سرزنش یا شرمنده نكنید.
با شخص افسرده هم حسی نكنید و ادعا نكنید كه شما نیز به مانند او احساس می كنید.
سعی كنید فرد افسرده خشمگین نشود.
هدف اصلی شما باید این باشد كه به شخص اجازه دهید. بداند كه نگران او بوده و می خواهید كمكش كنید. اگر به نظر برسد كه افكار افسردگی در حال تبدیل شدن به افكار خودكشی هستند، شخص را مجبور به جستجوی كمك حرفه ای كنید. اگر شخص در مقابل در پیشنهاد شما مقاومت كند و شما احتمال خودكشی را بدهید، خودتان بدنبال كمك حرفه ای باشید. بنابراین شما بهترین شیوه اداره موفقیت را بدست خواهید آورد.
در چه مواقعی كمك حرفه ای الزامی است
افسردگی قابل درمان است و كسانی كه از آن رنج می برند می توانند بهبود یابند. هر گاه شخص هر كدام از موارد زیر را احساس كند باید به یك متخصص حرفه ای بهداشت روانی مراجعه كنید:
زمانی كه ناراحتی و مشكلات آنقدر زیاد است كه در اغلب اوقات توانایی لذت بردن را از شما می گیرد.
زمانی كه نشانه ها شدید بوده و عملكرد روز به روز بدتر می شود.
زمانی كه فشارها آنقدر غیر قابل تحمل هستند كه خودكشی به عنوان یك راه حل به ذهن شما می رسد.
متخصصان بهداشت روانی می توانند به شما در شناسایی منابع افسردگی و راههای غلبه بر آن كمك قابل ملاحظه ای ارائه دهند.

مترجم:مجید محمود علیلو, كارشناس دفتر مركزی مشاوره وزارت علوم, تحقیقات و فناوری و همكار مركز مشاوره دانشگاه تهران

منبع:The University Of Illinois, Counselhng The Board of Thustees of of t Center


همچنین مشاهده کنید