پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

الفبای فوتبال اسپانیا


الفبای فوتبال اسپانیا
A: Anti- Madridismo
احساس و تلقی ضدمادریدی؛ رئال‌مادرید بزرگترین ستاره‌های جهان را به خدمت می‌گیرد و به لیست تمام‌نشدنی جام‌هایش می‌نازد، اما آنها در اسپانیا نه تنها محبوبترین باشگاه نیستند؛ بلکه اکثر اسپانیائی‌ها از آنها نفرت دارند.هنوز برچسب تیم حکومتی (عنوان به‌جای مانده از عصر ژنرال فرانکو که حامی رئال‌مادرید بود) از پیشانی این تیم پاک نشده است.بنابراین اگر طرفدار رئال‌مادرید هستید و در این کشور به‌سر می‌برید، جائی جزء مادرید، پیراهن آن را بر تن نکنید؛ چرا که به‌صورت جدی با دردسر روبه‌رو خواهید شد.
B: Bocadill
٭ بوکادیلو؛ نوعی غذای اسپانیائی است که فوتبالدوستان این کشور همیشه و همه جا در نیمه انجام بازی‌ها آن را که به‌صورت ساندویچ است به نیش می‌کشند. اکثر آنها اول یک بوکادیلو غول‌آسا می‌خرند و سپس پا به ورزشگاه می‌گذارند، اما بسیاری از آنها تا نیمه آن را نمی‌خورند و با سوت داور که تمام شدن نیمه اول را اعلام می‌کند به خوردن آن می‌پردازند.اگر بدون بوکادیلو به ورزشگاه بروید، یا خیلی زود و حتی دیر آن را بخورید همه درمی‌یابند یک توریست هستید.
C: Cantera
٭ کانترا؛ واژه‌ای به‌ معنی معدن در زبان اسپانیائی؛ اما به مفهوم تیم جوانان محلی هم هست. آتلتیک‌بیلبائو از بازیکنان محلی‌اش در محدوده ایالت باسک استفاده می‌کند که به آن Centera Vasca می‌گویند، اما سیاست رئال‌مادرید Centera Cracksy است، یعنی ستاره‌ها و محلی‌ها.
D: Dia despues.EI
٭ روز بعد؛ عنوان برنامه‌ای که طی ۱۵ سال اخیر در پخش مسابقات فوتبال اسپانیا، انقلابی برپا ساخت. مایکل رابینسون تهیه‌کننده، کارگردان و مجری این برنامه است که در آن صحنه‌های دیدارها، گل‌ها، درگیری‌ها، اشتباهات و مسائل اجتماعی و فرهنگی فوتبال را زیر ذره‌بین می‌برد.
E: Estudio Estadio
٭ استودیو استادیا؛ برنامه معروف تلویزیونی که ۳۰ سالی است از یکی از شبکه‌های تلویزیونی اسپانیا پخش می‌شود. یک برنامه بسیار نامتعارف و آوانگارد است که کارلوس ریورو مجری آن می‌باشد.
F: Futbolsala
٭ فوتبال سالنی؛ یکی از دلایلی مهارت‌های فردی بازیکنان اسپانیائی فوتبال سالنی و بازی با توپ‌های کوچک آن است.
G: Galactico
٭ کهکشانی‌ها: واژه‌ای در اشاره به سوپراستارهای رئال‌مادرید است که طی سال‌های اخیر به آنها می‌گویند. دختر فلورنتینو پرز رئیس باشگاه رئال‌مادرید از واژه‌های خوش‌آمد کهکشانی در میهمانی‌ها و عروسی کهکشانی هم استفاده می‌کند.
H: Higodeputa
٭ پدرسوخته؛ واژه‌ای که در بدو ورود به اسپانیا با آن آشنا می‌شوید. دیوید بکهام اولین لغتی را که آموخت این واژه بود. درست از اوت ۲۰۰۳ که او و همسرش در فرودگاه مادرید پیاده شدند.
I: I can´t Take My Eyes Off Of You
٭ نمی‌توانم چشمانم را از تو بردارم؛ یکی از آوازهائی که اکثر طرفداران فوتبال در اسپانیا آن را حفظ هستند و بعد از بر زبان آوردن این جمله نام بازیکن مورد علاقه‌شان را به‌صورت کش‌دار ادا می‌کنند؛ مثل کارلوووووس یا فرناندووووو.
J: Jornada
٭ روز کاری؛ که اشاره به آخرین دیدارهای هفته هم دارد.
K: Kings Cup
٭ جام پادشاهی (کوپا دل‌ری)؛ سال پیش بود که رئال‌مادرید در صدمین سالگرد تأسیس خود در دیدار نهائی مقابل دپورتیوو لاکرونیا شکست خورد و طرفداران ”دپور“ آواز ”تولدت مبارک“ را خواندند.
L: Logue el ojonove
٭ چیزی که چشم‌ها آن را نمی‌بینند؛ اشاره به صحنه‌ها و برخوردهائی که از نگاه تماشاگران پنهان مانده (مانند جمله‌های زشتی که بازیکنان به داوران کنار زمین بر زبان می‌آوردند) و دوربین‌های تلویزیونی آن را ضبط کرده‌اند.
M: Maletin
٭ چمدان‌های کوچک؛ اشاره به تیمی که پیش از پایان فصل قهرمان شده و دلشوره‌ای از بابت دیدارهای هفته‌های آخر ندارد، به سرعت جائی می‌رود و به سرعت هم به خانه بازمی‌گردد.
N: Newspapers
٭ روزنامه‌ها؛ پرفروش‌ترین روزنامه‌ اسپانیا ”ماکا“ این روزنامه ورزشی است که روزی ۲ میلیون نسخه از آن به فروش می‌رود، بعد از آن باید به روزنامه‌های AS، ال‌موندو، دپورتیوو و اسپورت اشاره کرده که جملگی به فوتبال می‌پردازند. ماکا از بارسلونا و AS از رئال‌مادرید حمایت می‌کنند.
O: Ole
٭ اوله؛ واژه‌ای که از دل مسابقات گاوبازی به میادین فوتبال کشیده شده و آن را نه تنها در اسپانیا؛ بلکه در سایر کشورها نیز خصوصاً در لحظاتی که تیمی، تیم دیگر را به بازی گرفته و بر آن برتری دارد، می‌شنوید.
P: Pena
٭ اتحادیه طرفداران؛ همه باشگاه‌های اسپانیائی دارای اتحادیه‌های مختلف طرفداران هستند که معمولاً در کافه‌های اطراف ورزشگاه‌ها همه را گرد یکدیگر می‌آورد. اگر به اسپانیا می‌روید.
Q: Quinela
٭ شرط‌بندی فوتبال، چند میلیون نفر هر هفته اوراق مربوطه را به امید پیروزی و میلیونر هم بود آن اوراق را پر می‌کرد. از پدر ایکر کاسیاس به‌عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین افراد این عرصه یاد می‌کنند.
R: Real
٭ رئال؛ واژه‌ای برآمده از Royal به معنی سلطنتی. به همین دلیل در کنار رئال‌مادرید به رئال‌اویدو، رئال‌مایورکا و رئال‌وایادولید هم برمی‌خورید و رئال‌زاراگوسا و رئال‌سوسیه‌داد هم از این واژه بهره جسته‌اند.
دپورتیوو در زبان اسپانیائی به معنی ورزش است، اما اکثراً عنوان دپورتیوو لاکرونیا به‌صورت کامل ادا می‌شود. اکثر طرفداران، ”دپورتیوو آلدوس“ را تنها آلدوس می‌خوانند.
S: SunFlower
٭ گل آفتابگردان؛ در زبان اسپانیائی به دانه‌های آن پیپاس هم می‌گویند. در ورزشگاه‌های فوتبال گل‌های آفتابگردان را به وفور می‌بینید.
T: Toshack
٭ توشاک؛ اشاره به جان توشاک که مدت‌ها تیم‌های اسپانیائی را رهبری کرد و تلاشش برای جمله واژه‌های انگلیسی به اسپانیائی و برعکس خیلی‌ها را در اسپانیا به خنده واداشت.
U: ultras
٭ افراطی‌ها؛ هر باشگاه اسپانیائی‌ اولتراهای خود را دارد که اشاره به طرفداران قدیمی و متعصب دارد، در میان آنها اولتراهای نئونازی رئال‌مادرید با عنوان اولترامور و طرفداران بارسا با عنوان ”پسرهای دیوانه“ بسیار معروف هستند. اگر با آنها برخورد کردید، راهتان را تغییر دهید.
V: Vinny Samways
٭ وینی سام‌ویز؛ بازیکن معروف لاس‌پالماس که ۶ فصل برای این تیم بازی کرد و برای خشونتش معروف شد.
در اولین بازی‌اش با پیراهن لاس‌پالماس اخراج شد و بعد از آن معبود طرفداران این باشگاه شد.
W: Wembley
٭ ویمبلی؛ اگر به موزه باشگاه بارسلونا سر بزنید نیمکت قدیمی آن را می‌بینید.
سال ۱۹۹۲ بود که رونالدو کومان در ورزشگاه ویمبلی لندن با ضربه آزادی که زد قهرمانی اروپا را برای کاتالان‌ها به ارمغان آورد و آنها مثل آستون‌ویلا یک بار قهرمان اروپا شدند!
X: Xabi
این نام در اسپانیا عمومیت فراوانی دارد.
Y: Ye-Ye
٭ یه ـ یه؛ برگرفته از یکی از آهنگ‌های معروف گروه بیتلز که وقتی رئال‌مادرید سال ۱۹۶۶ قهرمان اروپا و این آهنگ سر زبان‌ها بود، توسط طرفداران ادا شد. هنوز هم‌اکنون تیم یا بازیکنی برتر است، این یا بازیکنی برتر است، این واژه به‌صورت پی در پی به گوش می‌رسد.
Zamora: Z
٭ زامورا؛ جایزه بهترین دروازه‌بان سال با عنوان جایزه زامورا اعطاء می‌شود که اشاره به ریکوردو زامورا، سنگربان افسانه‌ای بارسلونا، مادرید و اسپانیول دارد.
استالین، رهبر شوروی سابق در سال ۱۹۳۱ طی اشاره به نیستو زامورا، رئیس جمهور اسپانیا گفته بود: این همان دروازه‌بان معروف است؟!
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید