شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نکاتی در مورد سلامت غدد پروستات


اکـثر مــردها تا زمانیکه مشکلی در قسمت پروستات خود پیـــدا نکنند هیچ گونه اطلاع دقیقی از آن ندارند. هر ساله بیش از ۲۳۰۰۰۰ نفر به سرطان پروستات مبتلا می شوند و بــیش از ۳۰۰۰۰ نفـر نیز جان خود را به خاطر این بیماری از دسـت مــیدهند. در حدود نیمی از مردان بالای ۵۰ سال نـیـز مـبـتلا بـه پـر یــاختگی پروستات هستند (نوعی غده
خـوش خــیم اما همراه با درد بسیار زیاد که به صورت غیر طبیعی در پروستات رشد می کند.)
بـرای جـلـوگـیـری از بـروز مشـکـلات پـروسـتات راه کارهای بسـیـاری وجــود دارد. ابتدا اجازه دهید که به چند نکته در مورد پروستات اشاره کنیم:
پروستات چیست؟
پروستات غده ای است به اندازه یک گردو که ما بین قضیب و مثانه در اندام مردان وجود دارد و وظیفه آن فراهم آوردن جریان منی (ماده ای شیری رنگ) برای تغذیه اسپرم ها می باشد. برداشتن کامل پروستات مشکل خاصی را برای مردها به وجود نمی آورد و هیچ گونه تاثیر منفی بر روی باروری آنها ندارد. بیماری هایی که ممکن است در پروستات به وجود آیند عبارتند از:
- سرطان پروستات که دومین سرطان کشنده (بعد از سرطان ریه) در مردان می باشد.
- بزرگ شدن پروستات یا (پر یاختگی) که نوعی تومور غیر سرطانی همراه با درد بسیار شدید است که بیشتر در سالمندان بروز می کند.
- التهاب پروستات که از بیماری های رایج مجاری ادراری در مردان می باشد.
در این قسمت دو مورد اول را برای شما به تفصیل شرح می دهیم:
سرطان پروستات چیست؟
سرطان پروستات به رشد کنترل نشده سلول های پروستات اطلاق می شود. با رشد سرطان علائم زیر بروز می کند:
تکرر ادرار به ویژه در شب ها
منقطع بودن ادرار، قطع و وصل شدن جریان ادرار
احساس درد و سوزش در هنگام خروج ادرار
احساس درد در قشمت پایینی کمر و لگن خاسره
وجود خون در ادرار
حدود ۲۵% از مردان در سن ۳۰ سالگی دارای سلول های میکروسکوپی و نهفته سرطانی در پروستات خود هستند. این رقم با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند بطوریکه در سن ۵۰ سالگی در حدود ۵۰-۴۰ درصد از مردان دارای این نوع سلول های کوچک سرطانی هستند. در بعضی از مردها سلول ها همواره کوچک و نهفته باقی می مانند و مشکل خاصی را برای سلامتی فرد به وجود نمی آورند، اما در تعداد بسیار زیادی به دلایل نا معلوم این سلول ها شروع به بزرگ شدن می کنند و تبدیل به تومورهای بدخیم و کشنده می شوند. گاهی اوقات سرعت رشد آنها بسیار زیاد است و حتی در بعضی موارد توانایی گسترش در سایر اندام ها را نیز دارند.
چه کسانی مبتلا به سرطان پروستات می شوند؟
سرطان پروستات دومین سرطان شایع (بعد از سرطان پوست ) و دومین سرطان مرگ آور ( بعد از سرطان ریه) در مردان می باشد. در هر ۲ دقیقه یک نفر به این سرطان مبتلا می شود. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۰۵ در حدود ۲۳۰۰۰۰ مورد جدید نیز شناسایی شود.
از کل جمعیت آمریکا ۱ نفر از هر ۶ نفر به این سرطان مبتلا می شود و ۳% این افراد نیز جان خود را بر سر این بیماری از دست می دهند.
در حالیکه دلایل قطعی ابتلا به این بیماری در دست نیست اما عواملی وجود دارد که درصد ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می دهند. این عوامل عبارتند از:
سن
سن یکی از مهمترین فاکتورهای افزایش ریسک ابتلا به به سرطان پروستات می باشد. بر اساس بیانیه دکتر "توماس ستیمی" عضو سازمان پیشگیری از بیماری های مجاری ادرار در "ستند فورد" تمام مردها اگر به اندازه کافی عمر کنند، دچار سرطان پروستات خواهند شد. در حقیقت با بالا رفتن سن ریسک ابتلا به سرطان پروستات نیز افزایش پیدا می کند. افراد زیر ۴۰ سال در حدود ۰۱/۰ ریسک ابتلا به سرطان را دارند؛ در حالیکه این رقم در مردان بین ۶۰-۷۹ سال به ۱۵/۰ افزایش پیدا می کند.
وجود سرطان در خویشاوندان
احتمال بروز سرطان پروستات در افرادی که در خانواده خود (چه از طرف مادر و چه از سوی پدر) دارای فامیلی با سرطان پروستات باشند در مقایسه با افرادی که هیچ یک از افراد خانواده شان دارای سرطان نیستند، دو برابر می باشد. مردانی که از هر دو طرف دارای فامیل مبتلا به سرطان هستند دارای ریسک ۵ درصدی هستند و کسانی که ۳ نفر یا بیشتر را در اقوام خود داشته باشند به طور ۱۰۰% دچار این بیماری خواهند شد.
نژاد
سیاه پوستان امریکایی ۶۵% بیشتر از سایر مردها به این بیماری مبتلا می شوند و آمار مرگ و میر نیز در آنها دو برابر می باشد. از سوی دیگر شیوع این بیماری در مردان آسیایی بسیار پایین است.
رژیم غذایی و چاقی
رژیم هایی که شامل چربی های اشباع شده و گوشت ها هستند و همینطور وجود چاقی ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می دهد. از سوی دیگر استفاده از رژیم هایی که دارای پروتئین سویا و گیاهان فیبر دار هستند احتمال بروز بیماری را کاهش می دهند. به عنوان مثال بروز این بیماری در چین و ژاپن نسبت به سایر کشورها بسیار کمتر است.
پر یاختگی پروستات چیست؟
با وجود خطرات سرطان پروستات، پر یاختگی نیز از دیگر بیماری های خطرناک مربوط به غدد پروستات به شمار می رود، که در سالمندان شایع تر می باشد و زمانی بروز می کند که غدد پروستات شروع به رشد و بزرگ شدن کنند. در حدود نیمی از مردان بالای ۵۰ سال سطوح مختلفی از این بیماری وجود دارد. اگر چه بزرگ شدن پروستات به خودی خود ضرر و زیانی را به همراه نداشته و غیر سرطانی می باشد اما بزرگ شدن غدد می تواند مسیر مجاری پیشاب را مسدود کنند.(مجاری پیشاب ادرار را از مثانه به خارج از بدن هدایت می کنند) این امر باعث بروز مشکلات زیر می شود: مشکلاتی در دفع ادرار مثل جریا ضعیف ادرار و منقطع بودن آن.
تکرر ادرار به ویژه در شب؛ بعضی مواقع افرادی که به این بیماری مبتلا هستند هنگامیکه از رخت خواب بلند می شوند برای مدت زمان کوتاهی توانایی دفع ادرار را از دست می دهند.
احساس تخلیه نشدن کامل مثانه پس از خروج ادرار.
در برخی موارد نادر این بیماری سبب می شود تا راه مثانه به کلی مسدود شده و دفع ادرار به طور کامل غیر ممکن شود. برگشت ادرار به مثانه باعث ایجاد عفونت های مجاری ادراری ، سنگ مثانه و برخی ضایعات کلیوی نیز می شود.
آیا این دو بیماری به هم مرتبط هستند؟
خیر؛ هیچ دلیل محکم علمی وجود ندارد که پر یاختگی و سرطان پروستات با یکدیگر مرتبط باشند ( البته برای بعضی از مردانی که دچار پر یاختگی پروستات هستند مشکلاتی برای نعوذ رخ می دهد) اگر چه این علائم شبیه به نشانه های سرطان می باشد اما برای تشخیص صحیح می بایست به پزشک متخصص مراجعه کرد.
چه کار می توانید انجام دهید؟
بر خلاف آمار و ارقام رعب آور کارهای بسیار زیادی وجود دارد که شما با استفاده از آنها می توانید از پروستات خود در مقابل بیماری های مختلف محافظت کنید
معاینه های منظم پزشکی
در ابتدا و قبل از انجام هر گونه عملی شما می بایست معاینه های مرتب پزشکی را انجام دهید. مثل سایر بیماری ها مشکلات پروستات نیز اگر سریع تشخیص داده شوند بدون شک قابل درمان می باشند. بنابر این به هر ترتیبی که امکان دارد در برنامه کار خود معاینه های پزشکی را بگنجانید. اگر شما دارای ریسک بالایی بوده و یا سن شما از ۵۰ سال بیشتر است با پزشک خود در مورد چک آپ سالانه پروستات مشورت کنید. این آزمایش شامل یک آزمایش خون ساده و تست بدنی می باشد.
ورزش و تغذیه سالم
استفاده از رژیم های غذایی سالم نقش مهمی را در محافظت از بدن شما در مقابل بیماری های مختلف از جمله سرطان ایفا می کند. میوه ها و سبزی های تازه، به ویژه گوجه فرنگی پخته شده شامل مقادیر فراوانی ذرات ضد سرطان می باشد. علاوه بر این انجام تمرین های ورزشی نیز مفید است. همچنین می توانید از مکمل های رژیمی که برای حفظ سلامت پروستات تولید می شوند مثل: آب نخلک یا داز، تخم کدو تنبل، پوست درختچه های کوتاه آفریقایی و ... استفاده کنید. چنین محصولاتی مشکلات مجاری ادراری را نیز کاهش می دهند.
از غدد پروستات مراقبت کنید
با در دست داشتن این اطلاعات، کار هایی را انجام دهید که به شما در راه رسیدن به سلامتی کمک می کنند و تا آنجا که می توانید با به کار گیری روش های مناسب سلامت غدد پروستات خود را تا آخرین حد ممکن افزایش دهید.


نویسنده: سوده
منبع : پورتال مردمان


همچنین مشاهده کنید