جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها


انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها
نـخـستین گـام برای داشـتن پوستـی زیبا آگاهی یافتن از نوع پوست میباشد زیرا ازاین طریق شما قادر خواهید بود هر چه بهتر از پوستتان مراقبت و هـمـچنـیـن فـراورده های بـهـداشـتـی و آرایشی مناسب نوع پوست خود را انتخاب كنید. بطور كلی ۵ نوع پوست وجود دارد:
۱- پوست نرمال: نه زیاد خشك و نه زیاد چرب میباشد- مــنــافــذ پـوست قابل رویت بـوده امـا بـزرگ و یـا مســدود نیستند- پس از شستشو نرم و لطیف میگردند- به نـدرت صورت جوش میزند.
طرز مراقبت: روزی دوبـار صـورت خـود را با شوینده های مـلایم شستشو داده و از مرطوب كننده استفاده كنید.
۲- پوست چرب: پوست اغلب چرب است- سطح پوست ضخیم و خشن می بــاشد -منافذ پوست بزرگ و قابل رویت میباشد- پوست براق است. صورت زیاد جوش می زند-گرد و غبار و آلودگی بیشتری را به خود جذب می كند- غـدد چـربـی بـیـش از حـد فـعـال میباشند به همین خاطر منافذ پوست در معرض انسداد است- پـوست كـمـتـر چـروكیده میشود.
طرز مراقبت: روزی ۲ مرتبه صورت خود را با شوینـده هـای مـلایـم شسـتـشو دهـیـد-همواره از شوینده های ملایم و غیر چرب و حاوی الكل استفاده كنید- از لــوازم آرایشی غیر چرب استفاده كنید- به خاطر داشته باشید پوست چرب نیز نیاز به مـرطـوب كــننده دارد بنابراین از مرطوب كننده هر روز استفاده كنید.- با آب سرد صورت خود را بشویید تا منافذ پوستتان بسته گردد. از غذاهای سرخ شده و شكلات كمتر استفاده كنید.
۳- پوست خشك: پوست نازك و كاغذ مانند است- هـنـگـام لـمس آن پـوسـت خـشـك است- منافذ پوست بسیار ریز میباشند- صورت بندرت جوش می زند- چون غدد چربی كم كار میباشند بنابراین پوست خشك و معمولا پوسته پوسته میگردد- مـستعد چین و چروك می بـاشد- در زمستان پوست خشك تر شده و خارش پیدا می كند.
طرز مراقبت: همواره از لوازم آرایش ملایم فاقد الكل استفاده كنید-هر روز پوست خود را با مرطوب كننده مرطوب كنید- همواره صورت خـود را بـا شـویـنـده هـای مـلایــم و غیر صـابونی بشویید زیرا صابون چربی پوست شما را با خود می شوید- از كـرمـهـایـی كــه محتوی آلفاهیدروكسی اسید میباشد استفاده كنید. این ماده سبب پیلینگ ملایم لایه خشك و مرده خارجی پوست می شـود- شستـشوی صـورت بـا روغــن بادام و یا زیتون بسیار موثر می باشد- یـك سیب را رنده كرده مدتی در یخچال گذاشته و ۱۵ دقیقه روی صورتتان قرار دهید.
۴- پوست تركیبی: اغلب افراد پوستشان پوست تركیبی می بـاشد بـدیـن مـفهوم كه بخشی از پوستشان چرب و بخشی خشك است- خشكی معمولا در نواحی گونه، دور چشم و گردن و چرب در نواحی پیشانی، بینی و چانه- بهتر است برای نواحی چرب یك نوع فراورده و نواحی خشك فراورده دیگری استفاده كنید.
طرز مراقبت: صورت خود را روزی ۲ مرتبه با شوینده های ملایم شستشو دهید-گلاب برای طراوت پوست بسیار موثر است.
۵- پوست حساس: بـه آسـانـی تــحریـك می گردد و ایجاد خارش، سوزش، قـرمــزی و ساییدگی در پوست می گردد- گهگاهی جوش میزند.
طرز مراقبت: از صابون استفاده نكنید و در عوض لوسیونهای شستشوی ملایم و غیر حساسیت زا را بكار ببرید.
نكاتی در مورد سلامتی پوست
۱- آب فراوان بنوشید.حداقل روزی ۱۰-۶ لیوان. آب سبب دفع سموم بـدن میگردد و برای سلامتی پوست بسیار مهم است.
۲- از كرمهای ضد آفتاب استفاده كنید تا پوستتان دچار پیری زود رس نگردد.
۳- رژیم غذایی مناسب داشته باشید. روزانه مـقادیـر زیادی سبزیجات و میوه های تازه بخورید. سویا برای پوست بسیار مفید میباشد.
۴- مشروبات الكلی و سیگار را ترك كنید. سیگار ویـتامین سی بدن را از میان میبرد كه سبب آسیب به بافت ارتجاعی پوست گشته و چین و چروك در پوست نــمایان میگردد. الـكـل نـیـز عـروق خـونی را منـبسط كـرده و سبـب قـرمزی و احسـاس خارش در پوست میگردد.
۵- ورزش كنید. پوست شما نیاز به تنفس دارد. با دویدن و یـا پـیـاده روی سـاده جـریـان خون شما افزایش یافته و اكسیژن و مواد مغذی بیشتری به پوستتان میرسد.
۶- استرس را به حداقل برسانید. استرس سبب اختلال در هـورمـونــهای بدن گشته كه بر پوسستان اثر سوء میگذارد.
۷- خواب كافی داشته باشید. ۶ الی ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید.
۸- سس مایونز یك مرطوب كننده فوق العاده برای پوست صورت میباشد. آن را بــصورت ماسك میتوانید استفاده كنید.

پوستی زیبا داشته باشید!

نویسنده: مهران
منبع : پورتال مردمان


همچنین مشاهده کنید