سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

روشهای پیشگیری از چین و چروک پوست


روشهای پیشگیری از چین و چروک پوست
پوست چروكیده معمولا دارای بافت خشن و زمخت بوده و پر از چین و چروك میباشد. اساسا علت آن در معرض قـرار گرفـتـن مـفـرط پوسـت در بـرابـر عـوامـل جـوی همچون نور خورشید و یا سرمای شدید می باشد. اگـر پـوست شــماچین و چروك داشته و یا آنكه مایلید از ایـجاد چـیـن و چروك روی پـوســتتان جلوگیری بعمل آوریـد از نـكات ذیـل پـیـروی كنید:
۱- همواره هرگاه می خواهید از خـانه خـارج شـوید از كـرمـها و یا لوسیونهای ضد آفتاب استفاده كنید.
۲- از صابون استفاده نكنید. جای آن صورت خود را با كرم شیر بشویید.
۳- در شب از كرم مرطوب كننده استفاده كنید.
۴- صـبـح هنگام پیش از آنكه حمام بگیرید سفیده تخم مـرغ را جـدا كـرده و آن را بـا یـك قاشق سوپخوری عسل و ۴/۱ قـاشق چـایخوری آب هویج مخلوط كرده و به روی صورت خود قرار دهید.
۵- باقیمانده آرایش خود را توسط یك پنبه آغشته به آب گرم ( كـه قدری نشاسته به آن افزوده شده است ) پاك كنید. این كار زبری و چین وچروك پوست را رفع خواهد كرد.
۶- پیش از آنكه از وان استفاده كنید ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را بـه آب وان اضافه كنید.
۷- در تمام فصول از مواد آرایشی حاوی تركیبات مواد مرطوب كننده استفاده كنید.
۸- مشتقات ویتامینA: تریتنوئین ( رتین A ) دارویـی اسـت كـه از ویـتـامـین A استخراج شده و برای درمان آكنه (جوش صورت) بكار گرفته میشود. امـا گـاهی اوقات برای درمان چین و چروك صورت نیز تجویز می گردد. طـریقه استـفاده آن یك بار پیش از خواب بوده و تنها برای رفع چین و چروكهای سطحی و كوچك كاربرد دارد.
۹- AHA ( آلفاهیدروكسی اسید و یا اسید میوه ): مـصرف منـظـم AHA بـافت پوست را بهبود بخشیده و پوستهای پیر را درخشنده تر نشان می دهد. هـمـچنین سبب افزایش ساخت كلاژن و هیالورونیك اسید می گردد. بـرای حـاصل شدن بـهـترین نـتـیجه، مصرف كنندگان AHA نباید صورتشان را با صابونهای قلیایی بشویند.
۱۰- كـلاژن: كلاژن پروتئین موجود در پوست می بـاشـد كـه بـه بـسیـاری از مـحـصـولات آرایشی افزوده می گردد. هرچـنـد مـصرف خـوراكی آن زیاد سودمند نیست اما تزریق آن موثر میباشد. تزریق كلاژن به پوست قادر است چین وچروك و گود رفتگیهای ظریف و ریز را اصلاح فوری كند. پـس از تـزریق كلاژن نباید در مقابل آفتاب قرار گرفت. اما اگر شـما از هرگونه بیماری خود-ایمنی رنج می برید از تزریق كلاژن خودداری ورزید.
۱۱- پیلینگ شیمیایی: درمابریشن ( سایش پوست ) دو روش دیگر برای درمان پوست چروكیده میباشد.
۱۲- ماساژ: هـنـگام استـفـاده از كـرمـهای مـرطوب كننده دستان خود را بصورت حركات مدور به ملایمت از چانه تا میان پیـشـانی بالا آورده و سپـس دستـانـتـان را به دو سوی صورتتان به پایین سر دهید. این كار را ۱۲ مرتبه تكرار كنید.
برای جلوگیری از چین و چروك و خطوط صورت اطراف دهان، خنـده اغـراق آمیـزی كـرده و سپس دندانهایتان را مـحـكـم به هم بفشارید. این كار را ۲۴ مرتبه تكرار كنید. برای جلوگیری از چین و چـروك گـردن دستهـایـتان را از زیر چانه بطرف پایین و بالا ماساژ بدهید این كار را ۱۲ مرتبه تكرار كنید.
۱۳- نور خورشید علت شماره یك چین وچروك، تـغیـیرات رنگـدانـه ها و سـرطـان پوست می باشد. تا حد امكان از در معرض قرار گرفتن مقابل نور خورشید پرهیز كنید. هـرگاه از خانه خارج میگردید حتما از كرم ضد آفتاب استفاده كنید.
۱۴- چـای: تحـقـیـقات ثـابـت كـرده كـه نـوشیدن چای سبز تاثیر بـسزایی بر فرایند پیری دارد. چای منبع غنی از آنتی اكسیدان بـوده كـه بـا رادیـكـالـهـای آزاد بـدن شـمـا مبارزه می كند. حداقل چای كیسـه ای را بـه مـدت ۳ دقیـقه در آب گـرم قـرار دهـید تا بیشترین نتیجه را بدست آورید.
۱۵- یكی دیگر از مشكلات خشكی پوست می باشد. بـا افزایش سـن شـما سلولهای پوست آب و چربی كمتری تولید خواهد كرد. برای مقابله با خشكی پوست مراحل زیر را طی كنید:
-- از مرطوب كننده استفاده كنید: در فـصل پـایـیـز و زمـستان از مرطوب كننده استفاده كنید. و یا آنكه از سیستمهای مرطوب كننده خانگی سود برده و یـا یـك كتری آب را روی رادیاتور قرار دهید.
-- بـر خلاف تصور عام هنگامی كه شما در معرض آب قرار می گیـرید بـدن شـما رطوبت بیشتری از دست می دهد. هر چه بیشـتر در معرض آب قرار گیرید پوست شما خشكتر و پیر تر می گردد. از آب ولرم و یا خنك و نـه آب داغ برای شسـتشوی بدن خود استفاده كنید. آب داغ چربی طبیعی پوست بدنتان را از میان خواهد برد. و هرگاه از وان استفاده میكنید به آن روغن مخصوص اضافه كنید. در وان بیش از ۱۵ دقیقه باقی نـمانید و پس از آن از مرطوب كننده اسفاده كنید.
۱۶- خواب مناسب: كیفیت خوابیدن شما روی پوست شما تاثیر گذار میباشد. از بالش نرم، بزرگ با پارچه طبیعی و غیر مصنوعی استفاده كنید.
۱۷- در مــعرض حرارت قرار نگیـرید: گـرما قـادر اسـت بـه درون پـوسـت رخـنـه كـرده و بـه بافتهای همبند صدمه وارد كند. هنگام استفاده از سشوار دستی آن را در حالت بسیار داغ قرار ندهید و جریان هوای گرم را مستقیما بسمت پوست نگیرید. از گرمای نیمروزی نیز پرهیز كنید.
۱۸- از عوامل جوی بدور باشید: هـنگامی كه در زمستان از خانه خارج می گـردیـد برای محافظت از پوست صورتتان از بادهای سوزناك زمستانی، از مـاسـك صـورت اسـتـفــاده كنید. پیش از آنكه به شنا بروید از یك مرطوب كننده قـوی اسـتـفاده كـنید تا از جذب كلر به پوستتان جلوگیری بعمل آید.
۱۹- شستشوی چشمی: برای برطرف كردن چشمان پف كرده یك كتری چای دم كـنید و بگذارید تا خنك گردد و سپس چشمها را با آن شستشو دهید. و یا ۲ قاشق استیل را بـه مـدت چنـد دقـیـقه درون فـریز قرار داده و سپس روی چشم هایتان قرار دهـیـد تا پـف چشمانتان تقلیل یابند.
۲۰- آب فـراوان بـنوشیـد: مـتـخصصین تـوصـیه می كـنـند كـه حـداقـل روزانـه ۸ لیـوان آب بنوشید. این كار حقیقتا شرایط پوست را بهبود می بخشد.
۲۱- تغذیه مناسب برای جوان باقی ماندن و سلامتی پوست ضروری میباشد. بـه نكات زیر توجه كنید:
مطمئن شوید رژیم غذاییتان حاوی ویتامینها و مواد معدنی ضروری میباشد. آنـتـی اكسیدانها كه شامل ویتـامیـن A,C,E می بـاشـنـد صـدمـات نـاشی از نور خورشید را كاهش میدهند. ویـتـامین A سرعت بـازسـازی سـلـولها را افـزایـش، رشد سلولها را عادی و جریان و تشكیل كلاژن را افزایش میدهد. سبزیجات و میوه جات تازه منبع خوبی از ویتامین A و C بوده درحالی كه مصرف آجیل ویتامین E بدن را تامین خواهد كرد. روی ماده معدنی ضروری برای تولید كلاژن میباشد(بافت پشتیبان پوست).جگر گـوساله و گـاو، گـوشت لخم گاو، تخمه آفتاب گردان، بـادام زمینی و پنیر مـنـابـع خوبی از روی میباشند.
۲۲- یـك چهره درهم تشكیل چین و چروك را تسریع می كند خـصوصا اطراف چشـمـهـا، برامدگی بینی و روی پیشانی. بطور متوسط كودكان ۴۰۰ بار در روز می خـندند درحالی كه این میزان در بزرگسالان تنها ۱۵ مرتبه می بـاشد. خـنـدیدن بـافتهای همبند پیرامون دهان را تحكیم كرده و باعث حفظ شكل ظاهری صورتتان می گردد.
۲۳- سیگار را ترك كنید: سیگار كشیدن پوست را از جـریان یـافتن طبیعی خون محروم ساخته و سبب انقباظ مویرگهای پوستی میگردد. همچنین سیگار از رسیدن اكسیژن و مواد مغذی به پوست بدن جلوگیری بعمل می آورد.
۲۴- اگر وزن بـدنـتـان مـرتـبـا بیش از ۳.۵ كیلو گرم نواسان وزنی داشته بـاشد سرانجام روی چهره شما نمایان میگردد. بهمین نحو اگر سریع و بیش از حد وزنتان كاهـش یـابـد، مـمـكن است پوس بدنتان آن لایه چربی را كه شكل طبیعی را حفظ می كند، از دسـت بدهد. خیلی سریع وزنتان را كاهش ندهید و گرنه مجددا چین و چروك پوسـتـتان نمایان می گردند.
۲۵- روز خود را با نوشیدن یك فنجان آب جوشیده همراه با آب لیمو ترش آغاز كنید. این نـوشیدنی ناخالـصیهایی كه در بـدن شـما انـبـاشتـه گـردیـده اند را از بدن دفع می كند. همچنین لیموترش بعنوان یك شستشو دهنده ملایم كبد نیز عمل می كند.

نویسنده: مهران
منبع : پورتال مردمان


همچنین مشاهده کنید