جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ / Friday, 21 September, 2018

سرقت اینترنتی از ::: بانک::: سارقان نخبه!


سرقت اینترنتی از ::: بانک::: سارقان نخبه!
وقتی قرن ۲۱ از راه رسید علم و تكنولوژی آن قدر پیشرفت چشمگیری پیدا كرد كه تمامی امور زندگی انسان ها را تحت الشعاع خود قرار دهد تا آن جا كه سارقین بانك ها نیز در قرن ۲۱ به جای نقاب بر چهره گذاشتن و با تهدید و گروگان گیری تنها با اكتفا به علم و تكنولوژی روز در كمتر از چند ساعت بدون بهره جستن از هر نوع خشونت فیزیكی در محیطی كاملاً رایانه ای ، بانكی را سرقت می كنند. گرچه امروزه داستان این نوع سرقت های دیجیتالی دستمایه بسیاری از فیلم های پرفروش و پرمخاطب شده است اما به نظر می رسد برای اكثر مردم این نوع سرقت ها تنها در فیلم های سینمایی عینیت و جذابیت داشته باشد و به ذهن هیچ كس خطور نمی كند كه شاید روزی هم در كشور خودمان یكی از همین سرقت های اینترنتی از قالب فیلم و داستان به حقیقت نزدیك شود و...
سناریوی واقعی
در یكی از روزهای پاییز امسال بر روی خروجی یكی از سایت ها، خبر سرقت اینترنتی از بانك [...] درج شد خبری كه ناخودآگاه شوك عجیبی را در جامعه به وجود آورد. همه به دنبال یك گروه خرابكار بودند. سارقان با سابقه، مجرمانی با پرونده های سنگین. اما نه، آنها نه گروه خلافكار بودند و نه یك باند تبهكار چند دانشجو بودند كه تحت رهبری یك فارغ التحصیل الكترونیك كه درحقیقت یك دانشجوی نمونه كشوری هم به شمار می رفت به این سرقت دست زده بودند. رهبر گروه با ورود به سیستم نگهداری كننده اطلاعات مشتریان توانسته بود بخشی از پول های حساب های افراد را به یك كارت خودپرداز وصل كند و به این ترتیب دوستانش را برای دریافت این پول ها به داخل بانك و یا مقابل دستگاه های خودپرداز بفرستد.
اما با مشخص شدن این سرقت، او به عنوان متهم بلافاصله دستگیر می شود و در تحقیقات اولیه هر گونه اطلاع از جریان سرقت را انكار و در مورد استفاده از كارت خودپرداز خود در این زمینه می گوید: چندی قبل هنگامی كه در اینترنت مشغول چت كردن بودم به یك آگهی برخوردم كه كارتی خالی را به قیمت خوبی می خریدند به بانك رفتم و با اعلام گم شدن كارت های اعتباری خود در این زمینه از رئیس بانك اطلاعاتی كسب كردم و بعد با قرار ملاقات كارت اعتباری خودم را به خریداران فروختم. پلیس با این اظهارات و با توجه به نداشتن مدرك كافی به سراغ بانك ها می رود و از آنها می خواهد كه جا به جا شدن مبالغ بالا در حساب های خودپرداز را كنترل كنند آنها نیز این كار را انجام می دهند و به فردی برمی خورند كه می خواهد با استفاده از شیوه ای مشابه مبلغ كلانی را برداشت كند ، اما قبل از آنكه پلیس بخواهد كاری كند فرد درخواست كننده متواری می شود اما با ردپایی كه از وی برجای می ماند چندی بعد او دستگیر شده و اعتراف می كند كه به صورت گروهی اقدام به این كار كرده است، با این اعتراف همه باند پنج نفره دستگیر می شوند و به شیوه فیلم های پلیسی همان متهمی كه از اول گمان می رفت گناهكار است ولی بعداً با مظلوم نمایی خود را بی گناه نشان می دهد دوباره و در پایان داستان به عنوان گرداننده اصلی این باند دستگیر می شود. به هر حال اعترافات متهم اول بسیار قابل توجه و تا اندازه ای سینمایی است. او در مورد این سرقت می گوید: به هیچ وجه انگیزه مادی نداشتم و فقط برای اینكه علم خود را به رخ دیگران بكشم اقدام به این كار كردم و بعد از اینكه كم كم به راحتی وارد حساب های اینترنتی شدم وسوسه برداشت پول از حساب ها نیز به سراغم آمد. اما این ها سناریوی یك فیلم سینمایی نیست یك ماجرای واقعی از یك سرقت اینترنتی است كه توسط سید عیسی حسینی بازپرس پرونده و در یك گفت و گو بعد از دوماه سكوت برای افكار عمومی بازگشایی شده است با این تفاوت كه با سخنان وی ابعاد پرونده از چند دانشجو فراتر رفته است.
خیانت به ملت
به گفته بازپرس حسینی فرد، نفوذگر در اعترافات خود خاطر نشان كرده بود كه سیستم كامپیوتری بانكی كشور بسیار شكننده و قابل نفوذ است و همین او را به نفوذهای مكرر و برداشت غیر قانونی ترغیب كرده است، برای پیگیری این موضوع تحقیقات قضایی مسیر خود را تغییر و به سراغ نقاط نفوذ پذیر بانك ها می روند و پس از بررسی ها متوجه می شوند كه بعضی مسئولان در خرید، سرویس و نگهداری این سیستم ها پول های هنگفتی را از بیت المال دریافت كرده اند و در قبال این كار سرویسی ارایه نداده اند.به گفته بازپرس پرونده علاوه بر این، سرویس دهی و نگهداری سیستم امنیتی مذكورنیز از سوی مسئولان مربوطه بدون انجام مناقصه به یك شركت خاص واگذار شده بود. این مقام قضایی تاكید می كند كه همچنین تخلفات عدیده ای در این زمینه انجام گرفته است كه با همكاری مسئولان در حال بررسی است تا برخورد قانونی لازم با آنها صورت گیرد.این بازپرس همچنین به صراحت موضوع خرید این سیستم را نیز مورد انتقاد قرار داده و می گوید: متاسفانه در زمینه خرید این سیستم به كشور ما خیانت شده و می توان گفت از همان ابتدا این سیستم ها معیوب بوده چرا كه كشور طراح این سیستم بعد از دو ماه نصب متوجه می شود كه این سیستم ایراد دارد و آن را طرد می كند اما متاسفانه كشور ما نسبت به خرید این سیستم اقدام می كند همچنین سرویس دهی و نگهداری این سیستم نیز ناقص است البته پیشگیری های اولیه صورت گرفته و راه دسترسی اینترنتی به حساب ها بسته شده به طوری كه برای كوتاه مدت جای نگرانی وجود ندارد.بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه یك عمومی و انقلاب تهران با تاكید بر این كه باید شخص یا شركت ثالثی هم باشد تا نگهداری و سرویس این سیستم را بر عهده بگیرد و به صورت شبانه روزی فعال باشد می گوید: مردم باید در نگهداری رمزها و كارت های خودپرداز دقت كنند و به راحتی آن را در اختیار افراد ثالث قرار ندهند و بانك ها نیز امین مردم هستند و باید تمام تلاش خود را صرف نگهداری امانت مردم كنند.سخنان این قاضی نشان می دهد كه تحقیقات او نشان داده سیستم بانكی كشور خصوصاً در بخش مربوط به خودپرداز ها دچار نقص های امنیتی جدی است، هر چند در كوتاه مدت می شود جلوی نفوذهایی از این دست را گرفت اما در درازمدت نیاز به اصلاح جدی در این سیستم ها وجود دارد. همچنین با این حال سخنان این قاضی نشان دهنده باز شدن ابعاد این پرونده نیز هست و احتمالاً با چنین اظهاراتی باید منتظر بود كه آیا مسئولانی كه قاضی از سهل انگاری و بعضاً خیانت آنها سخن به میان آورده مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.هرچند دستگیری افرادی كه اقدام به این سرقت اینترنتی كرده بودند به سرعت انجام گرفت و نشان از افزایش قدرت پلیس در زمینه جرایم رایانه ای است اما معضل اساسی نبود قانون جرایم كامپیوتری است. قاضی حسینی در پاسخ به پرسشی در مورد این كه با استناد به چه قانونی این افراد را مجرم می دانید، می گوید: در مورد جرایم اینترنتی در قوه قضائیه لایحه خاصی تدوین شده است كه در حال حاضر استادان فن مشغول تدوین خاص در این زمینه هستند ولی اكنون برای تعیین مجازات جرایم رایانه ای و اینترنتی مانند همین جرم رایانه ای فقط به قوانین عادی استناد می شود. وی می افزاید: به نظر اینجانب در رابطه با این جرم، سرقت معنایی ندارد زیرا ربایشی در كار نبوده است بلكه رموز بانكی مربوط به حساب بانكی شخص دیگری جعل شده و با استفاده از شگردهای خاص اموالی به سرقت رفته و در حقیقت از طریق اینترنت برداشت صورت گرفته است.
با این حال كارشناسان حقوقی تاكید می كنند كه حتی در صورت نداشتن قانون نمی توان به پرونده رسیدگی نكرد. رضا پرویزی دبیر كمیته مبارزه با جرایم رایانه ای قوه قضائیه می گوید :در قانون اساسی در ماده ۱۶۷ آمده است كه نباید قاضی به بهانه نداشتن قانون، پرونده را رسیدگی نكند آئین نامه به ما ابلاغ می كند كه حتماً به جرم رسیدگی شود، در مورد این پرونده نیز قاضی باید حتماً حكم بدهد، هر چند قانونی در مورد این جرایم نداریم و قانونی كه به آن استناد شده است در مورد كلاهبرداری است و به نظر من استفاده از این قانون در مورد این پرونده چندان درست نیست اما باز به دلیل همان اصل ۱۶۷ قاضی ناچار است به همین ماده قانون برای دادن حكم اكتفا كند. پرویزی درباره این سرقت توضیح زیادی ارائه نمی دهد و صرفاً اشاره می كند: این سرقت نشان می دهد كه این سیستم از حداقل امنیت برخوردار نبوده و مشكل به اتصال شبكه این بانك ها با اینترنت و فقدان نرم افزارهای فایروال برمی گردد.
سرقت و اطلاع رسانی
سه ماه قبل در جریان دستگیری و خبر دستبرد اینترنتی به بانك [...] روابط عمومی این بانك اعلام كرده بود كه اساساً با پیگیری های انجام شده و مراقبت های مسئولان دستبرد اینترنتی با شكست روبه رو شده است در حالی كه در سخنان قاضی پرونده صحبت از دستبرد و برداشت و دستگیری و جرم به میان آمده است! نكته جالب توجه این جاست كه بانك [...] و حساب خودپرداز در جریان این سرقت بیشترین ضرر تبلیغاتی را داشته در حالی كه آن گونه كه كارشناسان می گویند سرقت اطلاعات و نفوذ به سیستم و ضعف امنیتی مربوط به شركت خدمات دهنده كارهای انفورماتیكی بانك های كشور است و احتمالاً بخشی از اشاره های قاضی پرونده نیز به مسئولان این شركت بوده است با این حال مسئولان این بانك نیز به این اندازه كه موضوع امنیت حساب های مشتریان خود را مورد دقت قرار نداده اند می توانند مورد سئوال قرار گیرند.اما آنچه مسئولان قضایی پرونده در مورد آن سخنی نگفته اند وضعیت متهمان این پرونده است. مشخص نیست آیا دادگاهی برای این سرقت برگزارمی شود و یا می توان این سارقان را با تمهیداتی مورد عفو قرار داد و یا محكومیت آنها را صرف تقویت ضعف های امنیتی سیستم های كامپیوتری بانكی كرد. در حالی كه برخی افراد افشای خبر سرقت های اینترنتی را به ضرر توسعه تكنولوژی كامپیوتر در عرصه بانكداری و بی اطمینانی مردم به این سیستم ها می دانند كارشناسان كامپیوتر تاكید می كنند كه با استفاده ازتكنولوژی های اطلاعاتی می توان میزان خسارت های ناشی از سرقت را به حداقل رساند.به گفته این كارشناسان سیستم های كامپیوتر مثل هر چیز دیگری كه وابسته به عنصر انسانی هستند می توانند دارای ضعف هایی نیز باشند كه اغلب از عناصر انسانی سرچشمه می گیرند همچنان كه در این زمینه قاضی پرونده به خرید ناآگاهانه دستگاه های خودپرداز معیوب و یا سوءاستفاده از حساب های اشخاص اشاره می كند.یك كارشناس در این باره می گوید: توجه مردم به سرقت كامپیوتری از این نظر بیشتر جلب می شودكه این نوع سرقت پدیده تازه ای است وگرنه در همین مورد اخیر هم میزان سرقت در مقایسه با سرقت های سنتی كه معمولاً انجام می گیرد بسیار پایین است، ضمن این كه چنین مشكلاتی در تمام كشورهای دنیا وجود دارد كه با سرمایه گذاری شركت های بیمه می توان آن را جبران و اطمینان مشتریان را جلب كرد. به هر حال این سرقت اینترنتی با خود مزایایی را نیز به همراه داشته است و آن توجه مسئولان بانك ها به بالا بردن امنیت شبكه ها است.


منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

پورتال دریچه ای به سوی کاربران

پورتال دریچه ای به سوی کاربران
نام پورتال ها را زیاد شنیده ایم، اما شاید برای برخی این سئوال پیش آمده باشد كه واقعاً یك پورتال چیست؟ چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارد؟ و چه تفاوتی با یك وب سایت دارد؟ ترجمه كلمه Portal به فارسی در فرهنگ های لغت «دریچه»، «درگاه» و «مدخل» ذكر شده اما كلمه پورتال در تكنولوژی اطلاعات معنی متفاوتی دارد. به زبان ساده پورتال صفحه وب واسطی است كه امكان دسترسی آسان را به هر چیزی كه كاربر، برای انجام وظیفه یا خواسته اش نیاز دارد _ بدون توجه به اینكه محل فیزیكی آن كجاست، فراهم می كند. به بیان دیگر پورتال «درگاهی» است به دنیایی مجازی كه كاربر می تواند از طریق امكانات فراهم شده در آن تمامی نیازهای خود را برآورده كند. نیازهایی مانند جست وجو، خرید، دسترسی به حساب بانكی، افزایش و كاهش اعتبار یك حساب اعتباری و یا به روز رسانی اطلاعات سخت افزاری از محل كار. پورتال همه چیز را از طریق درگاهی واحد برای كاربر خود فراهم می سازد. اما ویژگی های اصلی یك پورتال عبارت است از: جمع اطلاعات، هدف دار بودن اطلاعات، دردسترس بودن اطلاعات و دریچه ورود منحصر به فرد یك پورتال نیز مانند یك كامپیوتر خانگی، اطلاعات و خدمات گوناگونی را در یك صفحه وب واحد و به صورتی سازگار و خوش تركیب در دسترس می گذارد. گاهی به این صفحه web top هم گفته می شود. پورتال می تواند نقطه شروع یا صفحه اولیه مشخصی داشته باشد كه كاربران در زمان اتصال به وب آن را مشاهده كنند. اگرچه بر خلاف صفحه كامپیوتر، پورتال می تواند از طریق مجموعه وسیع دستگاه هایی كه قابلیت اتصال به وب در آنها پیش بینی شده (از جمله تلفن های موبایل) مورد استفاده قرار گیرد. هر چند شباهت ظاهری فراوانی میان یك وب سایت و یك پورتال وجود دارد به گونه ای كه در نگاه اول تفاوت محسوسی میان آن دو مشاهده نمی شود اما این دو كاملاً از یكدیگر متفاوت اند. سئوال اینجا است كه به طور مشخص تفاوت آن دو در چیست؟ و در پاسخ به این سئوال باید گفت ویژگی های زیر در یك پورتال آن را از یك وب سایت متمایز می كند: درگاه ورود منفردی كه از طریق آن می توان به مجموعه منابع مرتبط با پورتال دست یافت. نمایش هدف دار اطلاعات با استفاده از تجربیات كاربر. دسترسی تقسیم بندی شده به انواع داده و اطلاعات گروه بندی شده. در اختیار گذاشتن امكان ارتباط و همكاری میان تمامی كاربران و استفاده كنندگان پورتال. امكان پیوستن به نرم افزارها و سیستم های نرم افزاری كه گردش كاری مشخص و تعریف شده ای دارند.
• تاریخچه خلاصه پورتال
اگر در دنیای كامپیوتر به عقب بازگردیم، زمانی را خواهیم یافت كه در آن سیستم های نرم افزاری به گونه ای متحول شدند كه دیگر لازم نبود برای كار با یك برنامه، برنامه های دیگر بسته شوند، یعنی می توانستیم همزمان از چند برنامه كاربردی استفاده كنیم بدون آنكه با مشكلی مواجه شویم. امكانی كه قبل از آن وجود نداشت. تاریخچه پورتال ها از همان زمان آغاز شد و نسل های تكامل یافته آنها یكی پس از دیگری پا به عرصه دنیای اطلاعات گذاشتند. نسل اول پورتال ها: اولین پورتال ها، كه از آنها تحت عنوان نسل اول نام برده می شود، بر فراهم كردن محتویات ایستا، مستندات و همچنین خوراك های اطلاعاتی زنده در صفحات وب مبتنی بودند. مثال های نمونه این نسل سایت های yahoo یا Excite است. این پورتال ها در محیطی به هم پیوسته، اهداف مشابهی را دنبال كرده و صفحه واسط مشخص و منحصر به فردی را برای دستیابی به مجموعه اطلاعات توزیع شده در سراسر شركت یا سازمان خود، در اختیار كاربر می گذاشتند. این اطلاعات معمولاً شامل اخبار شركت، شرایط و فرم های استخدام، اطلاعاتی مربوط به كاركنان و چگونگی ارتباط با آنها، مستندات رسمی و سیاست های اعلام شده شركت و همچنین لینك های ارتباطی مفید بود. نسل دوم پورتال ها: نسل دوم پورتال ها بر اطلاعات مشخص تر و نرم افزارها متمركز بودند. در اساس شباهت زیادی به خصوص در زمینه فراهم آوردن اطلاعات با نسل اول داشتند با این همه تفاوت مهمی نیز وجود داشت: این پورتال های امكان همكاری كاربران را در محیطی به هم پیوسته فراهم می كردند و همین امكان، نقطه تمایز آنها با نسل پیشین محسوب می شد. پورتال های نسل دوم قابلیت همكاری متقابل را در ادارات مجازی برای تیم های كاری و به منظور انجام وظایفشان فراهم می ساختند. نسل دوم پورتال ها سرویس های متعددی داشتند كه از جمله آنها می توان به سرویس های مدیریت محتوا (سازمان دهی و مدیریت اطلاعات مرتبط) و سرویس های همكاری (كه به كاربران امكان می داد با یكدیگر گپ زده و برای یكدیگر ای میل فرستاده و قرار ملاقات تنظیم كنند) اشاره كرد. در این پورتال ها قابلیت تعریف گروه های كاربری نیز فراهم آمده بود. به بیان دیگر این پورتال ها ساز و كار همكاری داخلی را در یك سازمان فراهم می ساختند. نسل سوم پورتال ها: نسل سوم با هدف ایجاد فضای مجازی تجارت الكترونیك (E-Business) به وجود آمد. پورتال های نسل سوم به عنوان واسط ارتباطی كارمندان، تهیه كنندگان، تولید كنندگان و مشتریان قلمداد می شوند. ویژگی فوق العاده این پورتال ها امكان مرتبط شدن نرم افزارهای مستقر در سرورهای مختلف است. به بیان دیگر، این پورتال ها نقطه به هم پیوستن محتویات و برنامه های كاربردی مستقر در سرورهای مختلف به طور همزمان و با استفاده از همكاری سرویس های خدماتی آنان اند. به علاوه امكان دسترسی به محتویات و امكانات سیستم های مختلف را از طریق ابزارها و تجهیزات متنوع، بسته به نیاز كاربر امكان پذیر می كنند. این گروه پورتال ها مجموعه قابل توجه و ارزشمندی از اطلاعات، مستندات، امكانات و قابلیت های نرم افزارهای مرتبط را از طریق درگاه واحدی برای كاربر فراهم می كنند. به علاوه این پورتال ها به صورتی خودكار و براساس نقش كاربران هدفمند شده و ویژگی هایی خاص آنها می یابند. به بیان دیگر، نحوه نمایش، محتوا و امكانات در دسترس، بسته به نقش تعریف شده برای كاربر به گونه ای منحصر به فرد و خاص وی در اختیار او قرار می گیرد. كلید توسعه آینده این نسل از پورتال ها ایجاد چارچوب های كاری باز (از قبل تعریف نشده) برای سرویس های عمومی خواهد بود.
• پورتال و اطلاعات
داده های ساخت یافته، داده هایی كه به صورتی سازمان یافته اند كه امكان جست وجوی آسان آنها وجود داشته باشد (اغلب به صورت سلسله مراتب و براساس كلمات كلیدی). فهرست الفبایی كتاب های یك كتابخانه مثال خوبی از داده های ساخت یافته است. داده های ساخت یافته اغلب شامل گزارش ها، تحلیل ها، پرس وجوهای مشخص و دیگر انواع دانش مرتبط با كسب و كار است. داده های بدون ساختار، كه جست وجو در آنها معمولاً دشوار بوده و خارج از یك بانك اطلاعاتی قرار دارند. از این نوع داده می توان متن ها، صوت، تصویر و یا گرافیك و اشكالی مانند مستندات Office، memos، ای میل، قرارهای ملاقات را مثال زد. اطلاعات خاص كه شامل محتویات قابل خرید و فروش (مثل انواع اخبار، گزارش ها، اطلاعات مربوط به سهام، كاریكاتورها و محتویات بی اهمیت) بوده و مخصوصاً به منظور استفاده در فرایندهای تولیدی دیگر تهیه و در اختیار قرار می گیرند. پورتال و خدمات آن همكاری (با عنوان خدمات ارتباطی نیز شناخته می شود) و به كاربران اجازه می دهد تا با یكدیگر گپ بزنند، در بحث های گروهی مشاركت داشته باشند، مطالب خود را در اختیار دیگران قرار دهند و... مدیریت محتوا كه انواع جست وجو ها، رهگیری ها را مدیریت كرده و همچنین قابلیت های خاصی را به منظور استخراج داده ها در اختیار می گذارد. خدمات شخصی (با عنوان خدمات تراكنشی نیز نام برده می شود) كه كاربران را قادر می سازد تا با دیگر سیستم ها (مثلاً سیستم های فروشنده و یا نماینده یك محصول) مستقیم و بدون واسطه مرتبط باشند. معمولاً این قابلیت به كاربر امكان می دهد تا محصولات یك سازمان را خریداری كند، ملاقات های خود را زمان بندی كند، حساب خود را مشاهده یا تراز كند در كلاس مورد علاقه خود ثبت نام كند و... یكی از ویژگی های جالب یك پورتال شكل و عملكرد متفاوت آن برای اشخاص مختلف است. یكی از روش هایی كه به این منظور استفاده می شود، متناسب سازی و تغییر شكل و قابلیت های پورتال بر حسب خواسته ها یا تجارب شخص یا گروه استفاده كننده از آن است. به همین دلیل است كه كاربران متفاوت شكل متفاوتی از یك پورتال مشاهده كرده و اطلاعات و خدمات متفاوتی در اختیار ایشان قرار می گیرد: امكان تغییر بر حسب خواسته ها، بر حسب تجارب شخص یا گروه عموماً personalize نامیده می شود و به این معنی است كه در پورتال امكان انتخاب نحوه نمایش محتوا پیش بینی شده است. اغلب این انتخاب به صورت خودكار و براساس نقش كاربر (مثلاً پست سازمانی وی) انجام می شود. برای مثال وقتی كارمند فروش به سیستم وارد می شود، به صورت خودكار فهرستی از جدیدترین محصولات برای وی به نمایش در می آید. با این همه در بعضی از پورتال ها انتخاب محتوای نمایش داده شده به كاربر محول می شود تا در زمان ورود به پورتال خود آن را انتخاب كند. تغییر و Customize شدن یك پورتال شامل انتخاب چگونگی شكل ظاهری آن (مثلاً رنگ و چیدمان صفحه)، مدل مرورگر و محل نمایش محتویات روی صفحه است. یك پورتال می تواند حتی برچسب و عنوان تجاری مشخصی داشته و ظاهر متفاوتی را برای انواع كاربرانش به نمایش گذارد. این دو ویژگی به پورتال امكان می دهد تا مجموعه مشخص و تعریف شده ای از كاربران (مثلاً مشتریان، شركا و یا كاركنان) را هدف قرار دهد. بعضی از پورتال ها حتی می توانند برای هر كاربر مشخص، شكل و شمایل متفاوتی از خود نشان دهند. از آنجا كه پورتال ها برای استفاده در محیط وب ساخته می شوند، در هر زمان و از هر مكانی با استفاده از یك مرورگر استاندارد وب در دسترس اند. انواع تجهیزات مبتنی بر وب نیز از جمله تلفن های موبایل، دسترسی به پورتال ها را به غایت آسان و مفید كرده اند.

وبگردی
پاییز بازار ثانویه
پاییز بازار ثانویه - اگر ما نتوانیم تفاوت فاحش قیمت ارز در بازار آزاد و ثانویه را جبران کنیم و نتوانیم به بازار ثانویه عمق کافی ببخشیم عملا بازار ثانویه از دور خارج خواهد شد. قرار بود بازار ثانویه و آزاد یک تفاوت حداقلی داشته باشند. قرار بود نهایتا اختلاف قیمت در این دو بازار ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان باشد نه هفت هزار تومان!
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال - در این فیلم درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقات هندبال بازی‌های آسیایی جاکارتا را می بینید که این بازی در نهایت منجر به پیروزی ایران و کسب مقام پنجمی کشورمان شد.
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت»
فیلم | روایت یک روحانی از هایده و ترانه «علی ای همای رحمت» - فیلم - روایت یک روحانی از هایده و ماجرای خواندن ترانه «علی ای همای رحمت» را در ویدئوی زیر ببینید.