پنج شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ / Thursday, 22 February, 2018

تا باد چنین مباد!


تا باد چنین مباد!
اول: پرسش های عمومی:
[خانه موسیقی كجاست؟ خانه موسیقی چه كاری انجام می دهد؟ چگونه جایی است؟ اعضای آن چه كسانی هستند؟ آیا این امكان دولتی است یا خصوصی؟ فعالیتهای آن چه مواردی را شامل می شود؟]
پاسخ های عمومی:
[خانه موسیقی معلوم نیست چگونه جایی است. انگار عده ای موسیقیدان جمع شده اند تا كاری بكنند. این خانه دولتی است و كاری از پیش نمی برد. خانه موسیقی بخشی از مركز موسیقی است كه ادعای غیردولتی بودن دارد. در خانه موسیقی هیچ خبری نیست و هیچ اتفاقی نمی افتد.]
پرسش های دسته اول را معمولاً افراد عادی جامعه و علاقه مندان موسیقی می پرسند و پاسخ های دسته دوم را طیف غالب موسیقیدانان پاسخ می دهند. جالب آنكه اغلب آنان نیز عضو این نهاد به ظاهر مستقل و غیردولتی هستند! به هر روی خانه موسیقی اكنون وارد هفتمین سال فعالیت خود می شود. تشكلی كه علی رغم شش هزار عضوی كه مسؤولین آن ادعا می كنند، هنوز نتوانسته است اعتماد طیف غالب موسیقیدانان را به خود جلب كند. این درست كه اغلب موسیقیدانان با گرایش های گوناگون عضو كمیته های ۸ گانه این نهاد هستند، اما اعتماد و حسن توجه موسیقیدانان به خانه هنوز یك آرزو است.
دوم: خانه موسیقی طی ۶ سال فعالیت با پرسش هایی دست به گریبان است كه شاید پاسخی برای آنها هیچگاه نیابد. در بیانیه ها و اعلامیه ها از گزارش عملكرد و فراز و نشیب سخن می رود، اما واقعیت آن است كه این خانه هنوز نتوانسته جایگاه شایسته و بایسته خود را بیابد. بیمه هنرمندان و تكریم و مسائلی اینچنین، مواردی نیست كه به عنوان موضوعات بنیادین و اساسی در ساختار موسیقی كشور به شمار رود. بیمه هنرمندان حق هر هنرمند موسیقی نیز هست و با این حال جالب است بدانید موسیقی در این زمینه از همه عقب تر بوده و هست. ضمن آنكه موسیقیدانان با عنوان «نویسنده» بیمه می شوند!
با این حال موضوع ما تأثیر خانه موسیقی با ادعای نهاد مستقل مدنی در سیاستگذاری های كلان موسیقی و موضع خانه در قبال جریانها و اتفاقهای مهم موسیقی كشور است. آنچه مسلم است خانه طی ۶ سال معمولاً خنثی عمل كرده و موضع مشخصی نداشته است.
سوم: هیأت مدیره خانه موسیقی كه اغلب اعضای آن طی دوره های مختلف تقریباً ثابت هستند، موسیقیدانان شناخته شده و مشهوری اند كه اغلب آنها در سازمانها و شوراهای دیگر دولتی عضویت داشته و دارند. این مسأله خود سبب نقض غرض شده است.
از سویی اعضای هیأت مدیره عضو مثلاً شورای سیاستگذاری موسیقی وزارت ارشاد یا شورای نظارت و ارزشیابی برای مجوز آثار هستند و یا در شورای موسیقی صداوسیما عضو فعال به شمار می روند، از سوی دیگر با داعیه استقلال می خواهند سیاست گذاری های غلط یا كجروی های یك اركان سیاستگذار موسیقی را به بوته نقد كشانده و راهكار ارائه دهند! درواقع هیأت مدیره نمی تواند با عضویت در تشكلی كه ادعای استقلال دارد علیه عضویت در نهاد یا مركزی كه دولتی است بیانیه صادر كند. بی راه نیست كه مسؤولین خانه باشد كه تاكنون به صورت ارگانی خنثی تنها به ذكر كلیات و گزارش كارهای عمومی و سعی در نشان ندادن خط مشی و دیدگاه مشغول بوده اند!
چهارم: مهرماه هر سال خانه موسیقی جشن سالیانه تأسیس خود را برگزار می كند. در این جشن، به دلایل متعدد از جمله محدودیت جا و مكان چندان خوش نیاید. هر ساله یك گروه از موسیقی نواحی، یك گروه موسیقی ایرانی و اجرایی از موسیقی كلاسیك غرب، مجموعه جشن را پوشش می دهد تا ادعای انواع موسیقی (غیر از موسیقی پاپ) درست به نظر آید. از نقد و تحلیل برنامه های اجرایی صرفنظر می كنیم كه مجال پرداختن به آنها نیست.
اما موضوع مهمتر، سیاستگذاری و اجرای این جشن سالانه است. آیا جشن خانه موسیقی تنها به قصد گردهمایی هنرمندان و اجرای عده ای محدود از اعضا حضور می یابند. ضمن آنكه غیرموسیقیدانان وابسته به مراكز كه خواهان شنیدن موسیقی مجانی و حضور در مراسم به قصد تفریح هستند، نیمی از جمعیت حاضر در سالن را تشكیل می دهند. تالار وحدت با گنجایش حدود ۸۰۰ نفر، مجبور است در چنین مراسم ویژه ای تنها شاهد حضور حدود ۴۰۰ نفر از مجموع شش هزارعضو خانه موسیقی باشد.
از سوی دیگر برنامه های تكراری، غیرضروری و بیانیه ها و سخنرانی هایی كه مسائل كلی و غیراساسی را مطرح می كنند به همراه مثلاً یك تكریم و بزرگداشت، جشن سالیانه را سرهم می كند.
پرسش اساسی این است كه آیا رسالت خانه موسیقی، موسیقیدان و روزجهانی موسیقی تنها به اجرای چنین برنامه ای خلاصه می شود؟ یا می شد به این روز ابعاد عمومی تر و گسترده تری داد؟
پنجم: در برنامه امسال، علاوه بر تأسیس خانه موسیقی، روزجهانی موسیقی و گرامیداشت معلم ثانی ابونصر فارابی نیز عنوان شده است.
روزجهانی موسیقی، ۹مهرماه درهمه جهان تعریف و تثبیت شده و دركشور ما هنوز بر سر نامگذاری، تثبیت و عنوان آن در تقویم رسمی جنگ و جدل است. مسأله ای كه در بیانیه خانه نیز به آن اشاره شده است. اما طرح گرامیداشت فارابی هنوز گنگ و مبهم است.
اگر گرامیداشت فارابی بود، پس چرا مقاله و سخنرانی ویژه، در برنامه گنجانده نشد. تنها در بروشور مطلبی به قلم هومان اسعدی درج شده بود و خانم مجری نیز با طرح مسأله و قرائت یادداشتی می خواست توضیح دهد كه چرا فارابی معلم ثانی است! همین و بس.
به نظرمی رسد حضور فارابی در جشن سالیانه برای آن است تا اجرای جشن را رسمیت بخشیده و موارد اعتراض به ساحت خانه و جشن را پاسخگو باشد.
به هرحال موسیقی و روزجهانی آن هنوز با اما و اگر روبه رو است و برخی روزنامه ها، نظیر سال قبل ممكن است به جشن خانه حمله ور شوند. فارابی گزینه خوبی برای حرمت خانه و جشن تشریفاتی است. حتی اگر ذكر اسم باشد و دیگر هیچ!
ششم: در ششمین سال تأسیس خانه موسیقی، مراسم ویژه روز شنبه، ۹ مهرماه ساعت ۱۹ در تالار وحدت برگزارشد.
دراین مراسم ابتدا یك گروه تركمنی به سرپرستی دكترمجید تكه به اجرای برنامه پرداختند. قرائت بیانیه، اجرای گروه جوان به سرپرستی محمدعلی كیانی نژاد، قطعه ای برای ویولنسل و قطعه جشن از علیرضا مشایخی و اجرای گروه ارغنون به خوانندگی حسام الدین سراج و سرپرستی رامین كاكاوند دیگر بخش های این مراسم ویژه بودند. مراسم نه تب و تابی داشت و نه شور و حالی. مراسمی یكنواخت، تكراری و همیشگی.
اما شاید مهمترین و جذاب ترین بخش، حضور علیرضا مشایخی روی سن و سخنانی بود كه بر زبان راند.
این سخنان چنان شور و احساساتی در تماشاگران برانگیخت كه دقایق چندی همه را دركمال احترام وادار به تحسین و تشویق كرد. جالب ترین بخش سخنان این آهنگساز، اعتراض او به روزنامه ها و خبرنگاران موسیقی بود. این اعتراض شاید سخن همه موسیقیدانانی بود كه طی سالهای اخیر با خبرنگارانی مواجه بوده اند كه بدون كمترین دانش موسیقی - به خود اجازه داده اند تا به نقد موسیقی و موسیقیدان بپردازند - روزنامه نگاران و خبرنگاران موسیقی، اغلب نه موسیقیدان اند، نه در حوزه ای از موسیقی فعال و نه حتی شنونده جدی موسیقی هستند.
با این حال آنان در صفحه های پرشماره روزنامه ها در مورد موسیقی می نویسند.
همین طرح دانش و آگاهی موجب شده است تا بحث های حاشیه ای و به اصطلاح «خاله زنك» در موسیقی رشد یافته و حجم انبوهی ازمطالب نوشتاری موسیقی درمطبوعات را به خود اختصاص دهد.
تا باد چنین مباد!
البته شاید گناهی متوجه روزنامه نگاران نباشد كه آنان وظیفه خود را انجام می دهند.
شاید اگر اهل موسیقی بیشتر دستی به قلم داشته و دراین حوزه نیز وارد می شدند، جا برای تركتازی های غیرمسؤولانه و غیرتخصصی نمی بود و راه حاشیه پردازی و حاشیه نویسی درموسیقی تاحدودی مسدود می شد.
جذاب ترین سخن مشایخی كه مذاق همگان را خوش آمد دعوت خبرنگار موسیقی یك روزنامه برای خروج از سالن و مثلاً كشیدن سیگار و نوشیدن چای بود تا اركستر بتواند قطعه جشن مشایخی را بنوازد.
خبرنگاری كه در نوشتار خود اشاره كرده بود بهتر است مشایخی كتاب بنویسد و آهنگسازی نكند!
هفتم: بیانیه هرنهاد، ارگان و مركزی نشاندهنده سیاست گذاری ها، تصمیم گیری ها و دیدگاه آن مركز است. در بیانیه می توان خطوط اصلی و برنامه ها و اصول اجرایی هر مركز یا نهادی را به نظاره نشست. متأسفانه هرساله بیانیه های خانه موسیقی با مقدماتی طویل و مبهم، ضمن ذكر كلیات و آب و تاب در تعریف و تمجید موسیقی، هیچ مسیر مشخصی را نشان نمی دهد. در بیانیه امسال نیز پس از مقدماتی كه می خواهد نشان دهد موسیقی جایز است(!) ذكر روز جهانی موسیقی و تلاش برای گنجاندن روز ملی موسیقی را نیز آورده شده است و برای اهل موسیقی و جامعه موسیقی حتی جنبه ای حیثیتی دارد تا درتقویم های رسمی، ذكری از روز ملی یا جهانی موسیقی بیاید و جایگاه ایشان را رسمیت ببخشد!
بیانیه با ذكر كلیات دیگری در حرمت موسیقی و موسیقیدان پایان می یابد. هنوز هم می پرسیم خانه موسیقی كجاست؟ چگونه جایی است و چه فعالیت هایی دارد؟ نكته مهم آن است كه هنوز ندانسته ایم این خانه نهادی صنفی است یا یك نهاد تخصصی. این سردرگمی وجه اصلی بی عملی بنیادین درخانه موسیقی است.
محمد به منش


منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

ایرانی ها اپرا را نمی شناسند


ایرانی ها اپرا را نمی شناسند
شهلا میلانی سرپرست گروه کر دختران در بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر است. او به همراه نسرین ناصحی گروه آواز ملل را هم سرپرستی می‌کند. میلانی تحصیل در زمینه موسیقی را از هنرستان موسیقی دختران و با ساز تخصصی سنتور آغاز کرده و تحصیلاتش را با آموزش آواز کلاسیک با همراهی پیانو در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داده است. او یک دوره آواز را در جمهوری آذربایجان و یک دوره مستر کلاس را هم در ایتالیا گذرانده است. این خواننده کلاسیک سال‌هاست که مشغول تدریس است; در حال حاضر به طور تخصصی در هنرستان موسیقی دختران آواز کلاسیک را تدریس می‌کند و سرپرست گروه آواز دانشگاه هنر تهران، واحد کرج است. میلانی نشان درجه یک هنری را از شورای عالی ارزشیابی هنری دارد و رئیس کانون خوانندگان کلاسیک است.
با او درباره اجراهایش در بخش بانوان جشنواره موسیقی فجر گفت‌وگو کرده‌ایم که در پی می‌آید: میلانی درباره سابقه حضورش در جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: از اولین سالی که بخش بانوان به جشنواره اضافه شد در آن حضور داشتم. یعنی حدود ۱۳- ۱۴ سال پیش. البته پیش از آن اجراهای بسیاری خارج از جشنواره داشتیم.این هنرمند ادامه داد: از همان ابتدای اضافه شدن این بخش به جشنواره، با گروه «آواز ملل» و به همراهی نسرین ناصحی در جشنواره شرکت کردیم. در ابتدا با یک گروه سه نفره من، خانم ناصحی و خانم بدرکوهی که پیانیستمان بودند اجرای برنامه می‌کردیم. بعدها افرادی به اعضا این گروه اضافه شدند و در حال حاضر با یک گروه بزرگ تر در جشنواره حضور داریم.او درباره سابقه کار موسیقایی‌اش در زمینه آواز و همکاری‌اش با نسرین ناصحی گفت: تحصیل در زمینه موسیقی و آواز را از همان کودکی با خانم ناصحی آغاز کردیم. از همان ابتدا همکاری ما در زمینه اجرا هم ادامه پیدا کرد. میلانی با اشاره به اینکه تخصص هر دوی ما در زمینه آواز کلاسیک است; گفت: سال‌هاست که با همکاری هم برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کنیم. در گروه کر مرکز سرود سابق (دفتر شعر و موسیقی فعلی)، با هم دوئت‌های زیادی را اجرا کردیم.
او درباره نحوه حضورشان در جشنواره موسیقی فجر گفت: وقتی اجازه دادند که در جشنواره، بخشی هم مختص بانوان گنجانده شود، من و خانم ناصحی هم دعوت شدیم. همانطور که گفتم از همان ابتدا سه نفری با همراهی نیلوفر بدکوهی (پیانیست) و نسرین ناصحی کار را آغاز کردیم. در جشنواره یزد هم که سال گذشته برگزار شد به همراه گروه آواز ملل حضور داشتیم و اجراهای خارج از جشنواره زیادی هم داشته‌ایم.
او درباره تشکیل گروه کر دختران که سرپرستی‌اش را به عهده دارد گفت: از ده سال پیش کار با هنرستان موسیقی دختران را آغاز کردم. گروهی که قرار است برای اجرا در بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه بیاید، حدود ۲ سال و نیم است که مشغول تمرین است.
اکثر اعضا گروه نوازنده هستند و انصافا نوازنده‌های خوبی هم هستند. تعدادی از اعضا هم آواز کلاسیک را به طور تخصصی کار می‌کنند.او با بیان این توضیح که گروه کر از چهار نوع صدا تشکیل شده است و در اصل باید از دو گروه صدای آقا و دو گروه صدای خانم تشکیل شود; گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، من مجبور بودم فقط با خانم‌ها کار کنم. قطعات را خودم برای گروه می‌نویسم و خود خانم‌ها ۴ صدایی می‌خوانند و گاهی هم ۶ صدایی. میلانی اعضا گروه را ۳۲ نفر اعلام کرد و ادامه داد: با همین گروه، در جشنواره بین‌المللی یزد شرکت کردیم، که مقام اول را هم کسب کردیم. در همایش بین‌المللی سفیران کشورهای خارجی هم اجرای برنامه کرده‌ایم و همینطور در بسیاری از جشنواره‌هایی که در این مدت برگزار شده است.
این هنرمند موزیسین درباره امکان اجرای گروهش برای مخاطبانی غیر از بانوان گفت: چون در گروه; همخوانی داریم، می‌توانیم برای مخاطبانی که صرفا بانوان هم نباشند اجرا کنیم. البته در جشنواره فجر اجرا‌هایمان فقط مختص خانم‌هاست.او درباره دلایل عدم حضور گروه، در بخش رقابتی گفت: اعلام شده بود که در بخش رقابتی حداکثر اعضا گروه باید ۱۲ نفر باشند. ما ۳۲ نفر هستیم. برای همین تصمیم گرفتیم در بخش رقابتی شرکت نکنیم و در بخش بانوان حضور پیدا کردیم.
میلانی با بیان اینکه دوازده نفر، برای یک گروه کر تعداد خیلی کمی‌است; گفت: امیدوارم مسئولان برای سال‌های آتی به این نکته درباره گروه‌های کر توجه نشان دهند. باید در ایجاد این محدودیت تعداد نفرات، برای گروه‌های کر تجدید نظر کنند.او در ادامه درباره وضعیت جشنواره امسال به نسبت سال‌های گذشته گفت: لیست برنامه‌ها را که نگاه می‌کردم به نظرم رسید امسال در زمینه گروه‌های کر و همخوانی فعالیت بیشتری انجام شده است. شهرستان‌ها هم توجه خوبی به این قضیه نشان داده‌اند. این باعث خوشحالی است. این مسئله باعث افزایش رقابت در عرصه خوانندگی کلاسیک می‌شود.
او همچنین با اشاره به اینکه باید شرایطی را برای خوانندگان زن فراهم کنیم که بتوانند کارهایشان را ارائه کنند و کنسرت‌های آموزشی داشته باشند; گفت: باید برای اشاعه موسیقی بانوان تلاش بیشتری انجام بدهیم. باید موسیقی بانوان نقد شود و نقد‌های سازنده‌ای باشد که به ارتقا آن بینجامد.
میلانی افزود: در جشنواره سال گذشته، بعد از اجرای گروه آواز ملل، یکی از نشریات نوشته بود که لباس اعضا بسیار زیبا بود. دوست داشتم به آن روزنامه‌نگار پاسخ می‌دادم که فقط لباس‌ها جالب توجه نبودند. ما اگر لباسی را برای یک اجرا انتخاب می‌کنیم به خاطر ایجاد هماهنگی با آن موسیقی است که اجرا می‌کنیم. آنچه برایمان بیشترین اهمیت را دارد اجراهایمان است و نه لباس‌هایی که می‌پوشیم. لباس‌ها برایمان ابزاری است که بتوانیم کارمان را بهتر و بهتر اجرا کنیم.
میلانی معتقد است مردم ما شناختی درباره اپرا ندارند. باید تلاش کنیم تا اپراهایی اجرا شود که مردم با این سبک خواندن هم آشنایی پیدا کنند. چون تا به حال جایی نبوده که اپرا پخش و یا اجرا شود مردم هم آن را نمی‌شناسند.او با اشاره به اینکه خوانندگی کلاسیک در حال فراموشی بود گفت: نیازمند این هستیم که به این نوع خواندن تخصصی تر نگاه کنیم. ممکن است خیلی‌ها که صدای خوبی هم دارند فکر کنند که خوانندگی کار راحتی است. اما باید بدانیم که خوانندگی کلاسیک یک کار علمی ‌بوده و اصلا آسان نیست. به شکل یک فن مطرح است.
این خواننده کلاسیک با تاکید بر اینکه حنجره ابزار کار یک خواننده است; گفت: یک خواننده کلاسیک باید سال‌ها کار کند. باید این تفکر و ذهنیت را پاک کنیم; این نوع خوانندگی یک علم است و برای کسب علم باید تلاش کرد.او در خصوص استقبال هنرجویان از این نوع موسیقی گفت: برخلاف ذهنیتی که مردم دارند فکر می‌کنند این نوع موسیقی سنگین است. اما بارها از کسانی که مراجعه می‌کنند شنیده‌ام که می‌گویند ما این نوع موسیقی را نمی‌شناختیم می‌گویند بسیار باشکوه است.


وبگردی
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا
ممنوعیت پروازهای «هواپیمایی آسمان» در اروپا - پرواز تمام هواپیماهای «آسمان» در اروپا ممنوع است
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری - دگرديسي‌هاي فراواني در ايران صورت گرفته‌است؛ اصولگرايان اصلاح‌طلب شده‌اند، تحول‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، مسئولان پاسخ ناكارآمدي‌هاي خود را از مردم مي‌خواهند و در تازه‌ترين نوع اين استحاله‌ها فردي كه بسياري مدعي هستند او برآمده از مهندسي انتخابات است با ارسال نامه به رهبرمعظم انقلاب درخواست برگزاري انتخاباتي آزاد، زودهنگام و به دور از مهندسي كرده‌است! محموداحمدي‌نژاد همان پديده خانمان براندازي كه براي…
سیف و بازی تکراری غیر مجازها !
سیف و بازی تکراری غیر مجازها ! - حرفهای تکرای بانک مرکزی در مورد صرافی ها و موسسات مالی غیر مجاز با یک جستجوی ساده در اینترنت.
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    توانگری
    خدا را وادار نکنید که چیزی به شما بدهد تنها ذهنتان را به روی دریافت آن توانگری بگشایید که خدا از ازل به شما وعده داده است میزان آرامش تندرستی و رفاه مالی زندگیتان میزان توانگری …