پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

واژه‌نامه اصطلاحات بدنسازی


واژه‌نامه اصطلاحات بدنسازی
تستسترون
اصلی‌ترین هورمون آندروژن مردانه که نقش کلیدی در رشد عضلانی و افزایش قدرت عضلات در اثر تمرینات با وزنه ایفاء می‌کند. علاوه بر این باعث بروز صفات ثانویه جنسی در مردان پس از سن بلوغ می‌شود. از آنجائی که تستسترون‌داری خواس آنابولیک است سال‌هاست توسط ورزشکاران مورد سوءاستفاده قرار گرفته که عوارض منفی بسیاری را در پی دارد.
تیانین
آمینو اسیدی که در چای سبز یافت می‌شود. هرچه مقدار تیانین چای سبز بیشتر باشد، قیمت چای هم بیشتر است. تیانین سطوح گاما در مغز را افزایش می‌دهد و اثر مصرف مقدار زیاد محرک‌ها و حتی دز سمی آنها از جمله افئین را خنثی می‌کند. کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش آرامش می‌شود. بیش فعالی فیزیکی غیرارادی را کاهش می‌دهد و عکس‌العمل‌های سمی را به‌طور محسوسی کاهش می‌دهد. تیانین می‌تواند به متعادل کردن طول و شدت آثار مواد محرک کمک کند.
ترموژنسیس
معنی لغوی آن به معنای تولید گرما می‌باشد و تولید گرما بیشتر در بدن به معنی سوختن کالری بیشتر است. ترموژنسیس در اثر تمرین، غذا خوردن، مصرف گیاهان و مکمل‌های خاص، مجاورت در برابر سرما و استرس‌های روانی روی می‌دهد. به همین دلیل به مکمل‌های چربی‌سوز که با افزایش سوختن کالری باعث افزایش حرارت بدن می‌شوند مکمل‌های ترموژنیک گفته می‌شود.

غده تیروئید
غده کوچکی که در جلوی گردن واقع است و سطوح کلسیم بدن و سرعت متابولیسم کلی بدن را کنترل می‌کند.

چربی‌های غیراشباع
مولکول‌های چربی که بین تعدادی از اتم‌های کربن آنها پیوند دوگانه وجود دارد. این نوع چربی‌ها معمولاً در دمای اتاق به حالت مایع هستند. هرچه تعداد پیوندهای دوگانه در مولکول چربی‌های غیراشباع بیشتر باشد چربی حالت روغنی بیشتر دارد.
تیامین
ویتامین B-۱
تریپتوفان
یکی از آمینواسیدهای ضروری که به‌خاطر آثار مثبتش بر رفتار و ایجاد آرامش شناخته شده است.
تیروزین
یکی از آمینواسیدهای ضروری (شرطی)، تیروزین می‌تواند باعث افزایش نشاط شود و به‌عنوان پیش‌ساز انتقال دهنده‌های عصبی در مغز از جمله دوپامین، نور اپی نفرین و اپی نفرین شناخته شده است. برای فعالیت غدد فوق کلیوی، هیپوفیز و تیروئید مهم است و در درمان اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی کاربرد دارد.
گرم کردن پیش از تمرین
گرم کردن عمومی بدن پیش از تمرینات با وزنه از مهمترین بخش‌های یک تمرین صحیح و اصولی به حساب می‌آید که اغلب بدنسازان از آن غافلند. این کار می‌تواند شامل ۵ دقیقه تمرین با شدت متوسط روی یک دستگاه ایروبیک مثل دوچرخه ثابت باشد که باعث افزایش جریان خون در عضلات و افزایش انعطاف‌پذیری آنها باشد و پس از آن هم مقداری کشش‌های استاتیک در عضله موردنظر. گرم کردن مناسب بدن ریسک آسیب‌دیدگی در حین تمرین با وزنه را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد.اگر قصد اجراء تمرینات سنگین و شدیدی را دارید باید زمان گرم کردن را به ده تا پانزده دقیقه برسانید. فعالیت‌های ایروبیک مختلف برای گرم کردن مناسب قابل استفاده‌اند از جمله دویدن آرام، کار روی دوچرخه ثابت و تردمیل. همچنین پیش از اجراء اولین حرکت از هر عضله می‌توانید حرکت موردنظر را با ملیه هالتر بدون وزنه اجراء کنید.توجه به این نکته ضروری است که زمان گرم کردن نباید آنقدر طولانی شود که باعث خستگی و در نتیجه عدم توانائی در دستیابی به شدت مناسب در تمرینات با وزنه شود.
یوزنک اسید
ترکیب گیاهی که به‌عنوان آنتی‌بیوتیک و ضدقارچ استفاده می‌شود. این ماده باعث افزایش دمای بدن می‌شود (در اثر سوختن کالری بیشتر) که می‌تواند به‌عنوان یک ترموژنیک قوی به حساب آید ولی مقادیر بالای آن خطرناک است.
والین
یکی از سه آمینواسید شاخه‌دار.
وانادیل سولفات
منبع ماده معدنی وانادیوم. که به ذخیره بهینه گلیکوژن و در نتیجه انرژی بیشتر کمک می‌کند. به نظر می‌رسد وانادیل با کنترل نمودن ترشح انسولین باعث دستیابی به عضله بیشتر و مانع ذخیره شدن چربی می‌شود. از نظر تئوری، وانادیل در جوار سلول‌های عضلانی بدون نیاز به کمک انسولین باعث ورود کربوهیدرات به داخل آنها می‌شود. و ترشح انسولین کمتر به معنای شانس کمتر برای تبدیل کربوهیدرات‌ها به ذخایر چربی می‌باشد.
ویتامین
موادی که عموماً توسط بدن قابل تولید نیستند و باید از طریق مواد غذائی وارد بدن شوند. این ریزمغزی‌ها برای فعل و انفعالات بیوشیمیائی بدن ضروری می‌باشند همچنین موردنیاز برای متابولیسم صحیح مواد غذائی و اجتناب از بیماری‌ها.ویتامین‌ها به دو گروه محلول در چربی و محلول در آب طبقه‌بندی می‌شوند. ویتامین‌های محلول در چربی از جمله ویتامین E، D، A و ویتامین‌های محلول در آب از جمله B-complex.C.
Yohimbe
ماده‌ای که از پوست نوعی درخت آفریقائی به‌دست می‌آید. این ماد حاوی یوهمبین می‌باشد که دارای اثرات تحریک‌کنندگی است و از نظر تأثیر بر سطوح انرژی مشابه کافئین می‌باشد.
روی
مینرالی که در سوخت و ساز انرژی، آمینواسیدهای و ساخت پروتئین در بدن نقش مهمی ایفاء می‌کند.
دارای اثرات آنتی‌اکسیدان در حفاظت از سیستم ایمنی، موردنیاز برای رشد و ترمیم بافت‌ها، پروتئین‌های گیاهی بهترین منبع این ماده معدنی می‌باشند.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید