سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

جدید ترین گزینه امریکا در قبال ایران به بازار آمد!


جدید ترین گزینه امریکا در قبال ایران به بازار آمد!
به علاوه حتی اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود، اعمال هر تحریمی به سختی می تواند ایران را از دنبال کردن مقاصد خود باز دارد و همیشه تحریم ها بخش های ضعیف تر جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند که در مورد ایران این گروه شامل زنان، کودکان و اقلیت های قومی و مذهبی می شوند و نمی توان انتظار داشت بر سیاستمردان تاثیری داشته باشند.
اگر تحریم ها در عراق موفق نبوده اند، در ایران به مراتب ناموفق تر خواهند بود زیرا ایران نه تنها بزرگتر از عراق است، بلکه منابع بیشتر و دولت محکم تری دارد. به علاوه این کشور در میان کشورهایی واقع شده که همه آنها دنباله رو واشنگتن نیستند. ایران هم چنین سواحلی گسترده دارد که در دو سوی این کشور قرار گرفته اند؛ پس اعمال تحریم بر چنین کشوری حتما بسیار دشوار تر خواهد بود.علاوه بر اینها، اعمال تحریم بر ایران قیمت نفت را در جهان به سقف خود می رساند زیرا این کشور دومین صادر کننده بزرگ نفت در اوپک است و هرگونه قطع صادرات از ایران قیمت این کالا را بالا خواهد برد و تاثیر مصیبت باری بر اقتصاد جهان خواهد داشت. اگر تحریم راه چاره نباشد پس گزینه های نظامی در نظر گرفته می شوند، همان طور که امریکا در مورد افغانستان عمل کرد و سپس خود را گرداب عراق گرفتار کرد، نتایج مشابهی در صورت اعمال گزینه نظامی در پی خواهد بود. امروز ظرفیت نیروهای امریکایی محدود شده و آنها قادر نیستند حمله نظامی گسترده دیگری را در برابر کشوری مانند ایران انجام دهند، زیرا نتیجه احتمالی، ایجاد گردابی بزرگتر از عراق و ویتنام در مجموع، خواهد بود.
اگر گزینه نظامی هم از میز برداشته شود و تحریم ها هم ناکارآمد باشند، پس گزینه هایی که در دست امریکا باقی ماند محدود به راه حل های نامعقول خواهد بود. یکی از اینها، حمله به تاسیسات هسته ای ایران با استفاده از نیروهای ویژه است ولی با توجه به شرایط این کار احتمالا موفق نخواهد بود. به علاوه امریکا خاطره خوشی از آخرین باری که اقدامی را با نیروهای ویژه خود در خاک ایران انجام داد، به یاد ندارد!
حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران گزینه دیگری است که در مقایسه با حمله مشابه اسراییل به عراق بحث های بسیاری در مورد آن وجود دارد اما باید دانست که ایران، عراق نیست و انجام حمله هوایی اوسیراک در ایران امکان ناپذیر است. ایرانی ها برخلاف مردم عراق برای چنین پایانی آماده هستند ولی از آن مهمتر این است که تاسیسات ایران بسیار پراکنده بوده و اطلاع کافی در مورد آنها در دست نیست.
بنابراین حمله اسراییل نه تنها برنامه هسته ای ایران را بر هم نمی زند بلکه فقط موجب خواهد شد جهان اسلام آن را توطئه صهیونیست ها علیه یک دولت مسلمان بداند. این کار هم چنین منجر به حملات تروریستی گسترده تری علیه امریکا و متحدان آن خواهد شد.
گزینه دیگری که وجود دارد، تغییر حکومت در ایران است ولی با توجه به انتخابات اخیر این کشور، توانایی امریکا در تاثیر گذاری بر روند سیاسی ایران مورد تردید است.
راه دیگر، بازسازی ساختار دولت ایران است که امروز به نظر خیلی بعید می رسد ولی قطعا ناممکن نیست. ایران به رغم یکدستی بیشتری که نسبت به عراق دارد، دارای اقلیت های مذهبی و قومی بسیاری به علاوه مخالفان سیاسی است. مجاهدین خلق، گروه مخالفت مسلح ایرانی هستند که مدتی در عراق فعالیت می کردند و اکنون گویا به پاکستان نقل مکان کرده اند.
در مقایسه با سایر گزینه های پیش روی امریکا، رو آوردن به اقلیت ها ومخالفان شاید بهترین راه باشد و وقایع اخیر در داخل و اطراف ایران هم خود، امریکا را در این مسیر هدایت می کنند.
منبع : خبرگزاری آفتاب