یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Sunday, 22 April, 2018

رابطه موسیقی با دین و درمان در عهد باستان


رابطه موسیقی با دین و درمان در عهد باستان
اما به‌تدریج، بر اثر میل به تقلید، انسان اولیه شروع به تقلید نغمه‌ها و صداهایی نمود كه در طبیعت وجود داشت و به گوش او می‌رسید. لذا با گذشت زمان و با تلاش صنعتگران از برخی از آثار طبیعت استفاده نموده و آلات گوناگون موسیقی را به‌وجود آورد.او در ابتدا از موسیقی جهت زنده ماندن، دوام آوردن و پیروزی در شكار استفاده می‌كرد ولی تكامل تدریجی سازها و كشف كشاورزی و زراعت و نیاز به عوامل طبیعی چون باد، باران، خورشید و ... موجب گشت تا برای دستیابی به محصولات بیشتر، به جلب این نیروها بپردازد. لذا برای هر یك از این نیروها خدایانی را خلق نمود و برای خشنود ساختن این خدایان، آنها را با موسیقی و آواز، ستایش می‌نمود. این مسئله می‌تواند نقطهٔ اولیهٔ پیدایش موسیقی مذهبی قلمداد گردد. اما آنچه كه به شرح آن می‌پردازیم تأثیر این هنر زیبا بر سلامت روح و روان و جسم آدمی است.
در دورانی كه به ذكر آن پرداختیم و به عصر نو‌سنگی مشهور است، به‌منظور خشنود ساختن خدایان و دفع ارواح خبیثه از موسیقی استفاده می‌شده است و این در حالی بود كه سیر تكامل سازها همچنان در حال پیشرفت بود، به‌نحوی كه با تكامل تیر و كمان، كه ساز اولیه او محسوب می‌گشت، مایهٔ اولیه ساز چنگ نهاده شد و با تكامل شاخ حیوانات انواع مختلف سازهای بادی پدیدار شد.
انسان اولیه موسیقی را تنها راه درمان بیماریها می‌دانست و از همان ابتدا به قدرت شفابخش موسیقی اعتقاد داشت. زیرا جادو خصیصهٔ اصلی درمان پزشكی ابتدایی او محسوب می‌گشت كه به آن «شامان۱» می‌گفتند («شامان» به معنای طبیب جادوگر است كه رهبر موسیقی و طبیب روحانی قبیله بود.)
«شامانها» از موسیقی به منظور خروج امراض از جسم بیماران استفاده می‌كردند و از سازهایی چون طبلها ـ زنگها و حتی رقص در مراسم شفابخشی جادوگران استفاده می‌نمودند. آنان با علائم مخصوص طبلها، با خدایان تماس برقرار می‌كردند و با رقص و خواندن سرود به خودآگاهی جادویی می‌رسیدند و موجب شفابخشی بیماران می‌شدند.
ولی در اواخر دوران نوسنگی طبقات و تمدن بشری در شرق پدیدار گشت كه در طی هزار سال شكل گرفت و از دلایل پیدایش آن در شرق می‌توان به شرایط طبیعی و گستردگی و وجود دره‌های پر آب در آن، اشاره نمود كه موجب اجتماعی شدن انسان اولیه گردید.
این تمدن در كنار چهار درهٔ حاصلخیز شكل گرفت كه عبارت بودند از: ۱- دره نیل (در مصر) ۲- درهٔ دجله و فرات (در بین‌النهرین) ۳- دره سند و گنگ (در هندوستان) ۴- دره هوانگ هو (در چین)
اما نخستین نشانه‌های مشخص‌ِ رشد و توسعهٔ موسیقی در شرق را در بین‌النهرین و نزد اقوام و جوامع سومری، آشوری، بابلی و كلدانی می‌دانند. موسیقی در میان این اقوام بازتاب اعتقادات مذهبی آنان است كه در طی مراسمی خاص و به‌خاطر پرستش خدایان در محلی به نام «زیگوارت» اجرا می‌شد به‌طوری‌كه موسیقی و درمان با معبد و مراسم مذهبی گره خورده بود و فرهنگ و مذهب و مراسم و آداب و آئینهای آنان با موسیقی توأم شده بود. آنها از زنگوله‌ها در موسیقی‌ِ تشریفاتی‌ِ مذهبی برای تسخیر‌ِ روح‌ِ شیطانی استفاده می‌نمودند.اما در مصر باستان نیز پزشكی پیوند نزدیكی با جادو و دین داشته و درمانها غالبا‌ً جنبهٔ سحر و افسون داشت. آنان موسیقی را دارای نیرویی جادویی و شفابخش می‌دانستند و از آن در درمان‌ِ بیماریها استفاده می‌كردند. آنها با به‌ صدا درآوردن سازها، ارواح خدایان را احضار می‌نمودند و هنگام نوازندگی شروع به رقص و آواز در معابد می‌كردند. البته ورود تمدن‌ِ بین‌النهرین به این كشور موجب‌ِ ارتباط و تماس دو فرهنگ شد و چون موسیقی بین‌النهرین و نقش آن در درمان به رشد و تكامل خود رسیده بود مورد توجه مصریان قرار گرفت.و اما در مغرب‌زمین به یونان برمی‌خوریم كه پیشگام موسیقی بوده و علم موسیقی‌درمانی بسیار در آن رواج داشت.در یونان باستان «آپولون» الههٔ موسیقی و طب بوده و از نظر درمان همیشه مورد پرستش واقع می‌شده است به‌نحوی كه آنان موسیقی را برای سلامت روان مفید می‌دانستند و ورزش را در سلامت جسم لازم می‌شمردند.یونانیان عقیده داشتند كه علت بیماری به‌دلیل عدم هماهنگی و هارمونی در اعضای بدن است و عامل درمان و ایجاد هماهنگی و هارمونی را در موسیقی می‌دانستند و برای درمان بیماریها از سازهای گوناگونی استفاده می‌كردند كه هر كدام اثرات متفاوتی بر احساسات و عواطف انسانی داشت.معتقد بودند كه نغمه و وزن در موسیقی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روح انسان دارد و برای ادامهٔ حیات بشری ضروری است. حتی فیلسوفان و پزشكان از موسیقی استفادهٔ بسیاری برای نظم و هماهنگی و شفای بیماران كردند به نحوی كه امروزه می‌توان افلاطون و ارسطو را كه از فیلسوفان یونان بودند از پیشروان موسیقی‌درمانی به حساب آورد.اما آخرین تمدن باستانی تا قبل از قرون وسطی، تمدن روم بود. رومیها در حقیقت وارث فرهنگهای یونان، ایران، بابل و مصر هستند و در آغاز در هنرهای والای تمدن از منابع گوناگون هنری یونان وام گرفتند و برای خود ذوق هنری ایجاد كردند آنان حتی از عقاید یونانیان در زمینهٔ قدرت شفابخشی موسیقی بسیار استفاده كردند چنانكه، زمانی طاعون روم را فرا گرفت، آنها بر این باور بودند كه با موسیقی می‌توانند به مبارزه آن بپردازند.یكی از پزشكان رومی به نام «اسلپیاس۲» با اصوات هارمونیك به رفع بیمارانی می‌پرداخت كه به‌نوعی دارای ناهنجاریهای اجتماعی بودند و با آهنگهای مخصوص این افراد متمرد و سركش را رام می‌نمود و در خدمت خود می‌گرفت و به درمان آنها می‌پرداخت.در خاتمه با مواردی كه در این زمینه به شرح آن پرداختیم می‌توان چنین برداشت نمود كه موسیقی علاوه بر یك علم مستقل و هنر عالی دارای شاخه‌های فراوانی است ك یكی از مهم‌ترین این شاخه‌ها كه از ابتدای خلقت آن مورد توجه آدمی قرار داشت، علم موسیقی‌درمانی بود و این علم به ما كه طالب و جویای سلامتی هستیم می‌آ‌موزد كه چگونه یك نغمه یا آهنگ می‌‌تواند تأثیر فراوانی از لحاظ روانشناسی بر روح و روان آدمی داشته و به سلامتی جسم و روان او بینجامد.


بهاالدین شمس


منبع : پایگاه رسمی انتشارات سوره مهر

مطالب مرتبط

درباره پیر بولز آهنگساز فرانسوی

درباره پیر بولز آهنگساز فرانسوی
تولد: ۲۶ مارس ،۱۹۲۵ مونت بریسون، فرانسه
«موسیقی باید یك جادو و تشنج جمعی باشد.»
پیر بولز
هرگاه آهنگساز از متدهای انتزاعی و منطقی در راستای تسلط بر تمامی جنبه های یك اثر موسیقایی استفاده كند، امری شگفت انگیز حادث می شود. نتیجه كاملاً منطقی و از پیش تعیین شده صدا نمی دهد و قطعه، اتفاقی یا بداهه جلوه می كند. این دوراهی بر سر راه آهنگسازان در اواسط قرن بیستم قرار داشت و موسیقی بولز، عكس العملی در پاسخ به این مسئله بود. در كنسرواتوار پاریس زیر نظر استادش مسیان به فراگیری هارمونی پرداخت و شدیداً تحت تاثیر ساختار دقیق آثار او قرار گرفت، ولی برخلاف مسیان تكنیك های سریال و دوازده تنی مكتب دوم وین را به كار می گرفت. كنترپوان را توسط آندره ورابور و موسیقی دوازده تنی را زیر نظر رنه لایبوویتس فراگرفت. علایق مسیان در ریتم و فرم های غیرقابل توسعه موسیقی اروپایی را در راستای سنت شوئنبرگی لایبوویتس به ارث برد. تقابل این دو تاثیر دركارهای نیرومند و درهم گسیخته ای نظیر سونات های شماره یك و دو (۱۹۴۶ و۱۹۴۸)برای پیانو و كتاب كوارتت زهی (۱۹۴۹) برای كوارتت به خوبی دیده می شود. احساسات قوی و پرتپش اوایل كارش متناسب با اشعار رنه شار نیز بود كه در آثاری نظیر چهره ازدواج (برای اركستر مجلسی و دو عدد امواج مارتنو) و خورشید آب ها (۱۹۴۸) به چشم می خورد. با وجود این تاثیرات، او به سوی مهار كامل تمام عوامل موسیقی خود پیش می رفت. او با حذف (به گفته خودش انهدام) ایده های رسمی (سونات، فوگ و...) كه هنوز اساس كار بسیاری از آهنگسازان را شكل می داد، یك قدم نیز فراتر رفت و نتیجه نوعی موسیقی كاملاً انتزاعی است كه در ظاهر هیچ ارتباطی با گذشته ندارد. برای مثال در ساختارهای شماره یك (۱۹۵۲) برای دو پیانو، تكنیك سریالیسم كامل را به كار گرفت. تقریباً تمام عناصر موسیقایی نظیر ارتفاع اصوات، رنگ و دوام صدا با روابط آبستره ای كه قبل از نوشته شدن قطعه محاسبه شده اند، تحت تسلط آهنگساز درآمده اند. اثر دیگرش در این زمینه كتاب كوارتت برای كوارتت زهی است. ولی او خیلی زود به محدودیت های این روش پی برد. هنگامی كه دشواری های چنین رویكردی آشكار شد، بولز و دیگران به سوی تكنیك های عدم قطعیت و رهیافت های آزادانه تری در تصنیف موسیقی حركت كردند. این تمهیدات در خصوص اجازه اجراكننده در انتخاب نظم و ترتیب و تكرار بخش های گوناگون در اجرای یك قطعه است. در اواخر ۱۹۵۰ و اوایل ۱۹۶۰ در دارمشتات ، باسل و هاروارد به تدریس موسیقی مشغول بود و به همراه اشتوكهاوزن رهبری موسیقی آوانگارد در اروپا را عهده دار شد. در ۱۹۵۴ یكی از آثار كلیدی بعد از جنگ یعنی پتك بدون استاد را تصنیف كرد. اثری با اشعار شار برای كنترآلتو، فلوت آلتو، ویولا، گیتار و پركاشن. آنسامبلی منحصر به فرد با سازهای محدوده میانی و با تأكیدی بر اصوات كوتاه و كشیده. اثری پرسرعت، ظریف، ناآرام، هیجان انگیز و تب دار كه با عبور از صافی او به نام سریالیسم كامل به وجود آمده است. در دهه ۱۹۵۰ بیشتر انرژی خود را به روی رهبری تمركز داد و سابقه ای تحسین برانگیز از خود به جای گذاشت. در ۱۹۶۲ اركستر فیلارمونیك وین را در سالزبورگ رهبری كرد.یك سال بعد در پاریس و با اجرای باله پرستش بهار اثر معروف استراوینسكی با موقعیت بزرگی روبه رو شد و بلافاصله از او برای ضبط صفحه از این اثر دعوت كردند. اولین اجرای فرانسوی اپراهای ووتسك و لولو از آلبان برگ در اپرای پاریس توسط بولز انجام شد، اپرای پارسیفال و مجموعه اپرای رینگ از واگنر را در بایروت رهبری كرد. در روش رهبری بولز دقیق بودن اهمیت زیادی دارد و او اگرچه در اجرای آثار نو و آهنگسازان معاصر از مهارت خاصی برخوردار است اما به آثار گذشتگان تاریخ موسیقی نیز اهمیت می دهد. مدیریت موسیقی اركستر سمفونی بی بی سی (۱۹۷۵-۱۹۷۱) و اركستر فیلارمونیك نیویورك (۱۹۷۸-۱۹۷۱) را عهده دار بود. او موسس انستیتوی تحقیقات و هماهنگی آكوستیك در موسیقی (IRCAM) است كه مركزی مهم برای تحقیقات علمی در زمینه آكوستیك و موسیقی كامپیوتری و الكترونیكی به حساب می آید. از ۱۹۵۵ مجموعه ای از كنسرت ها را با نام دومین موزیكال رهبری كرد و در آن بیشتر آثار مكتب وینی را به اجرا گذاشت.در ۱۹۶۹ به سمت رهبر دائمی اركستر كلیولند و نیز اركستر سمفونیك بی بی سی انتخاب شد. یكی دیگر از سمت های بولز ریاست موسیقی یونسكو است. در ۱۹۹۶ به همراه اركستر كلیولند موفق به دریافت جایزه گرمی در اجرا و ضبط قطعه دریا از دبوسی شد. طی همكاری با این اركستر علاوه بر این كه به عنوان رهبر میهمان در پاریس، برلین، وین، لندن و شیكاگو حاضر می شود هر دو سال یك بار نیز در فستیوال سالزبورگ شركت می كند. به دلیل این فعالیت ها، تولیدات آهنگسازی بولز آشكارا كاهش یافت. تحت تاثیر مالارمه سه كار بداهه بزرگ را آغاز كرد. از این آثار، سونات پیانوی شماره سه (۱۹۵۷) ناتمام باقی ماند.چین در چین برای سوپرانو و اركستر بارها دستخوش تجدیدنظر شد و فقط كتاب دوم از ساختارها (۱۹۶۱) برای دو پیانو به اتمام رسید.جالب این است كه بولز ابتدا رشته مهندسی را انتخاب كرده بود و به دانشگاه پلی تكنیك رفت ولی در عوض ذهن استثنایی و ریاضی وار خود را در تجزیه و تحلیل های موسیقایی و آهنگسازی به كار بست و توانست نامی پرآوازه از خود به عنوان یك آهنگساز و رهبر به جای گذارد.
• كتابی برای كوارتت
این اثر كه در ۱۹۴۹ ساخته شد، از نخستین تجربه های بولز در تنظیم اصولی تمام قواعد صوتی است. او برخلاف آثارسازی قبلی خود، در این اثر به هیچ یك از طرح ها و نمونه های كلاسیك اشاره نمی كند. شش موومان این كوارتت به گونه ای نوشته شده اند كه هر نوازنده ای می تواند به دلخواه خود آنها را اجرا كند. این كتاب در ادامه روش شوئنبرگ، از نخستین تجربه های كاربرد اصول سریالیسم كامل است كه نه تنها در زیر و بمی صوتی، بلكه در دوام و شدت و ضعف صدا، و خصوصاً در مورد معیارهای ریتمیك، دقایق و پیچیدگی هایی دارد كه دست یافتن به آن از عهده كمتر كسی برمی آید.
•سونات سوم پیانو
این سونات را نخستین بار خود آهنگساز در سپتامبر ۱۹۵۷ در دارمشتات اجرا كرد.
طرح آن با الهام از افكار مالارمه برمبنای دخالت تصادف و اتفاق و مسائل پیش بینی نشده در موسیقی است. و از سوی دیگر این سونات اثری است متحرك و سیار، كه نوازنده می تواند با انتخاب خود یكی از چند مسیر را برگزیند. سونات سوم، هم از نظر نوشتار، و هم از حیث كیفیت صوتی نوآوری هایی دارد. پنج موومان سیار و متغیر این سونات كه می توانند به میل نوازنده جابه جا شوند، عبارتند از: ۱- آنتی فونی ۲- استعاره ۳- ستارگان ۴- قطعه بندی ۵-سكانس. در این میان تنه عنصر (موومان) سوم همیشه در مركز و در جای خود ثابت می ماند ولی چهار عنصر دیگر به میل و ذوق اجراكنندگان جای خود را عوض می كنند، حتی می توان عناصر سوم و چهارم را در ابتدا، و عناصر اول و دوم را در انتها قرار داده و سونات را معكوس به اجرا در آورد. چهار قسمت عنصر دوم یعنی استعاره عبارتند از: ۱- متن ۲- شرح ۳- تفسیر ۴- پرانتز.
نوازندگان حتی در جابه جایی تقسیمات درونی موومان دوم نیز آزادی عمل دارند، به طوری كه مجازند جای شرح و تفسیر را با هم عوض كنند. اما به علت ثابت بودن ابتدا و انتهای این عنصر مهار كردنش آسان است. موومان سوم، یعنی عنصر ثابت و مركزی این سونات در پنج قسمت است كه سه قسمت آن به تعبیر آهنگساز نقطه ها و دو قسمت دیگر پاره ها نام گرفته اند. بولز در مورد آنها می گوید كه نقطه ها بر مبنای فركانس های ناب و انتزاعی قرار دارند، و ساختار پاره ها به زنجیره های صوتی همیشه متغیر بستگی دارد. در داخل این قسمت ثابت نیز چند مسیر گوناگون پیش روی نوازندگان قرار گرفته است. در اینجا آهنگساز قابلیت های تازه ای را مانند نت های متروك، نت های گنگ در ارتباط با هارمونی، رزونانس ها و كاربرد دقیق پدال در پیانو كشف كرده است.
•رپونس
این اثر نخستین بار در تاریخ ۱۸ اكتبر ۱۹۸۱ توسط آنسامبل دنیای معاصر به رهبری پیربولز اجرا شد. رپونس، صدای سازها را با اصوات الكترونیكی می آمیزد و بازی های صوتی بسیار فریبنده ا ی را با انعكاسات مداوم به وجود می آورد. اجرای رپونس به یك تالار مستطیل یا مربع شكل نیازمند است. در میان تالار، روی یك سكوی بزرگ یك آنسامبل سازی مركب از ۲۴ نوازنده سازهای بادی چوبی، بادی برنجی، و زهی جای می گیرند. شش تكنواز با سازهای پرطنین خود شامل یك پیانو، یك پیانو با ارگ الكترونیك، یك هارپ، یك سیمبالوم، یك ویبرافن و یك زیلوفن در كنار تالار قرار می گیرند. دستگاهی الكتروآكوستیك كه مجهز به شش بلندگو است، خود به خود با شروع كار اركستر به كار می افتد. جای بلندگوها در میان تكنوازان است.نقش این دستگاه، تبدیل و تغییر صدای ساز شش نوازنده تكنواز است.زنگ طبیعی آنها را تغییر می دهد و تكثیر می كند و وسعت می بخشد. این دگرگونی ها در سه نوع است: هارمونیك، ریتمیك و فضایی. دستگاه الكترونیك قادر است كه تصورات قبلی از هارمونی را عوض كند و از هر موتیف سازی هارمونی بسازد، كه به یاری انعكاسات صوتی، ریتم های پیچیده را بر همدیگر سوار می كند، و سرانجام اصوات تركیبی، كه به این ترتیب به وجود می آیند فضا را عوض می كنند و به صورت استریوفونیك با شش بلندگوی بزرگ كه در میان تكنوازان جای دارند، در فضا اوج می گیرند. اصوات از یك تكنواز به تكنواز دیگر و از تكنوازان به آنسامبل منتقل می شوند، و با اصوات الكترونیك جواب داده می شوند.هر یك انعكاسی از دیگری هستند و در این میان، حضور تكنوازان برجسته تر است. شش آكورد بزرگ به صورت آرپژ در فضا جاری می شوند و با دگرگونی استریوفونیك انعكاس می یابند. آكوردها را تنها تكنوازان در كدای اثر بازمی نوازند و دیگر از هیچ سو جوابی شنیده نمی شود.
منابع:
۱-Randel, Don Michael: The Harvard Concise Dictionary of Music and Musicians, Harvard, Cambridge, Massachusetts,۱۹۹۹,
۲-Wade-Matthews, Max, and Wendy Thompson: The Encyclopedia of Music: Instruments of the Orchestra and the Great Composers, Hermes House, New York, London,۲۰۰۰.
۳- للون، گی و ژان ژاك سولی: آثار كلیدی موسیقی، ترجمه دكتر محمد مجلسی، دنیای نو، تهران۱۳۷۷،.
۴- مسیح، كاملیا: دنیای رهبران اركستر، دید، تهران، ۱۳۷۹.
۵- اینترنت

وبگردی
دادستانی که به قانون تمکین نکرد
دادستانی که به قانون تمکین نکرد - نکته دیگری که برای شخص من در ماجرای مرتضوی بسیار مهم‌تر از شرایط او در زندان است، عدم تمکین ایشان به قانون است. مرتضوی به عنوان یک دادستان و شخصیت‌های برجسته و بانفوذ قوه قضائیه حاضر نشد به قانون تمکین کند. حالا دیگر اهمیتی ندارد که مرتضوی در بند 241 باشد یا 309 یا چقدر به مرخصی بیاید، مهم این است که اتفاقات اخیر نشان داد که او هیچ پایبندی به قانون نداشته و ندارد
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها - بررسی حضور زنان در ورزشگاه ها با حضور نرگس آبیار، لاله افتخاری، حمید رسایی، حجت الاسلام محسن غرویان و فائزه هاشمی.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!