جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


اشپیگل، مشهورترین مجله هفتگی آلمان


اشپیگل، مشهورترین مجله هفتگی آلمان
اولین شماره اشپیگل در چهارم ژانویه سال ۱۹۴۷ در شهرهانوفر به عنوان جایگزین مجله دیزوخه «Diese Woch» انتشار یافت. این مجله براساس الگوی مجله عمومی خبری آمریکایی و انگلیسی توسط بستگان نزدیک حکومت نظامی انگلیس طرح ریزی شده بود، تا دوباره ملت آلمان را با اخبار حقیقی مرتبط سازند.
شماری از سردبیران جوان آلمان به رهبری رودلف آگوستین کوشیدند تا روزنامه نگاری انتقادی وجدی انجام دهند و در این مسیر انتقاد خود را از متفقین نیز فروگذار نکردند. دولت لندن و نیز سه دولت اشغالگر دیگر به شدت به این فرم روشنگرایی اعتراض کردند و بعد از انتشار پنجمین شماره این مجله، با واگذاری آن به آلمان ها خود را از شر این مجله دردسرساز خلاص کردند. پس از آن رودلف آگوستین از دولت انگلیس مجوز نشر گرفت و مجله را به DERSPIEGEL تغییر نام داد. وی که روزنامه نگار قرن و قهرمان آزادی مطبوعات جهان نام گرفت از اولین شماره مجله در ژانویه سال ۱۹۴۷ رئیس هیات تحریریه و ناشر این مجله بود و تا هنگام مرگ خود در ۷ نوامبر ۲۰۰۲ به عنوان ناشر در این مجله فعالیت کرد. رئیس هیات تحریریه کنونی مجله Stefou Aust است. در آن زمان مجله یک مارک آلمان قیمت داشت، اما از آنجا که کاغذ تنها برای یک هزار و ۵۰۰ نسخه کافی بود، در بازار سیاه تا ۱۵ مارک آلمان خریداری می شد. تا سال ۱۹۵۲ تیراژ به یکصد و ۲۱ هزار و ۲۰۲ نسخه به فروش رسیده افزایش یافت. به طور کلی اشپیگل در سال ۱۹۵۰ با ذکر این مطلب که «بن تنها از طریق رشوه گیری نمایندگان به عنوان پایتخت فعلی جمهوری فدرال آلمان انتخاب شده است» مشهور شد. پس از آن مجلس نمایندگان آلمان فدرال کمیته ای به نام spigel ایجاد کرد تا نادرستی این ادعا را ثابت کند، اما موفقیتی به دست نیاورد. از سال ۱۹۵۲ انتشاراتی derspigel به هامبورگ نقل مکان کرده و در کنار مجله اصلی خود مجله Manager _ Magazin را نیز منتشر می کند. بیش از ۲۵ درصد از سهام مجله اشپیگل متعلق به کنسرسیوم ارتباطات جمعی ساکن در هامبورگ به نام «gruneruxdJahr» است که یکی از زیرمجموعه های شرکت Bertelsmann Ag است. بالغ بر ۲۴ درصد سهام نیز در انحصار وراث رودلف آگوستین و بیش از ۵۰ درصد سهام نیز متعلق به کارمندان مجله است. اگرچه اشپیگل از همان مرحله آغازین و شکل گیری از نفوذ بالایی برخوردار بود، ولی هنوز هم از جایگاه مرکزی که دیدگاهش در مسائل مختلف تاثیرگذار باشد، برخوردار نیست. بعد از رسوایی اشپیگل در سال ۱۹۶۲ نفوذ آن افزایش یافت و از طریق تیراژ گسترده قدرت اقتصادی و به دنبال آن قدرت مطبوعاتی و نفوذ سیاسی آن نیز افزایش یافت. این رسوایی که مهمترین اتفاق در تاریخ اشپیگل محسوب می شود از این قرار بود: «اشپیگل برای به دست آوردن پول مقاله ای با عنوان «آمادگی دفاعی به طور مشروط» درباره مانور ناتو به نام «Fallex» چاپ کرده و به این ترتیب به کشور خیانت کرده بود. به دنبال این رسوایی پلیس دفتر نشریه و دفتر هیات تحریریه را تسخیر کرد و ناشر و مدیر نشریه و تعداد زیادی از اعضای هیات تحریریه دستگیر شدند و تا ۱۳ روز در بازداشت بودند. تا امروز نیز همواره مجله رسوایی هایی عمومی با پیامدهای سیاسی و اقتصادی داشته است. بعد از انتشار مجله فوکوس که به عنوان رقیب و قطب مخالف اشپیگل طرح ریزی شده بود، تغییرات کاملاً محسوسی در مجله ایجاد شد، اما از قدرت نفوذ آن کاسته نشد. ناظران معتقدند که مجله از دهه نود تحت ریاست هیات تحریریه Stefan Aust و شاید تحت تاثیر رقابت فوکوس به سوی دیدگاه های نولیبرالی (آزادی خواهی موج نو) تغییر جهت داده است. همزمان نیز به نشریه خرده گرفته شد که به دلیل رو آوردن به مسائل عمومی تنزل کرده است. نسخه آن لاین نشریه اشپیگل در سال ۱۹۹۴ ایجاد شد و همراه با نسخه آن لاین مجله Manager Magezin به SPIEGELNET AG یکی از زیرمجموعه های صددرصدی اشپیگل تعلق دارد. بخشی از مقالات را یک گروه هیات تحریریه ویژه تهیه می کند و تهیه قسمتی نیز به عهده خبرگزاری ها است. برخی از مقالات قابل چاپ اشپیگل نیز به صورت آن لاین در دسترس قرار دارند. از سال ۲۰۰۰ نسخه آن لاین اشپیگل در مسیر صرفه جویی قرار گرفته است و در این زمینه نویسندگان دیگر تنها براساس تعرفه های نسخه آن لاین اشپیگل دستمزد می گیرند و براساس تعرفه های چاپی اشپیگل دستمزد نمی گیرند.

منبع: روزنامه شرق
منبع : پایگاه‌اطلاع رسانی‌علوم ارتباطات‌ایران


همچنین مشاهده کنید