پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

گوادر پاکستان؛ بهترین منطقه برای پایگاههای نظامی!؟


این روزنامه در مقاله ای تصریح كرد: این منطقه برای این كه در منطقه آسیای مركزی و دریای عمان قرار گرفته، برای مبادلات تجاری و انرژی در سطح بین المللی نیز حائز اهمیت است.بریتانیا زمانی كه در این منطقه قدرت داشت، بلوچستان را به دو بخش تقسیم كرده بود كه تاكنون به همان گونه مانده و به دلیل وجود راههای متعدد مبادلات بازرگانی و تجارت بین المللی بسیار مستعد و مناسب است.نویسنده این مقاله متذكر شد: متاع استراتژیكی گاز كه هند از ایران و یا تركمنستان خواهان آن است، باید از مسیر ایالت بلوچستان پاكستان بگذرد.
این مقاله می افزاید: آمریكا می خواهد بر مناطق بیشتری از شرق سلطه داشته باشد و بااعمال سیاست های نفتی دراین منطقه، تصمیم دارد بخش دیگری از جهان و به خصوص چین را تحت كنترل داشته باشد.
گوادر، بندری جدید و قابل توسعه در جنوب غربی پاكستان است و هیچگونه رقابتی با بندر كراچی نداشته است. در حالی كه از سالهای گذشته فقط بندر كراچی در جنوب شرقی پاكستان مركز مهم فعالیت های تجاری و اقتصادی پاكستان بوده و در چند جنگ بین هند و پاكستان نیز برخی اوقات بخاطر اهداف نظامی به كلی تعطیل می شده است.
نیشن اضافه می كند: بلوچستان پاكستان در موقعیت خاصی و با اهمیت استراتژیكی، سیاسی و جغرافیایی قرار گرفته و كشور چین كه در حال حاضر در حال پیشرفت عظیم اقتصادی و صنعتی است را ترغیب كرده كه در بندر گوادر سرمایه گذاری كند و تجارت و بازرگانی را در منطقه رونق دهد و خود نیز در دریای عمان قدرتمند شود.
دولت پاكستان همچنین در بلوچستان به دلیل اهمیت سرمایه گذاری و ایجاد طرح های اقتصادی،امكانات بیشتری را فراهم كرده است تا از این منطقه استفاده های مناسب خود را به عنوان پل ارتباطی افغانستان و ایران نیز داشته باشد.نویسنده می افزاید: حضور چین در بندر گوادر طبق توافق های به عمل آمده با اسلام آباد در حال افزایش است و برای درآمدهای بیشتر میلیون ها دلار در طرح های مشترك با پاكستان قرارداد امضا كرده است.
همچنین به نظر می رسد كه در سال های آینده از این منطقه طلا هم استخراج شود.
به گفته نویسنده این روزنامه، آمریكاییها در بلوچستان پاكستان پایگاه نظامی دارند و ارتش این كشور در نزدیك بندر گوادر در ۱۸۰ كیلومتری غرب كراچی مستقر است و پایگاه هایی نیز در «دالبندین» و «پسنی» تأسیس كرده است.نویسنده در بخشی از مطالب خود می نویسد كه دو درصد مردم ایران بلوچ هستند و بلوچستان برای تهران اهمیت زیادی دارد و در بخشهایی از زاهدان، خراسان، سیستان و بلوچستان نیز بلوچ های سنی مذهب زندگی می كنند كه اتحاد آنان در حدود مرزی ایران و پاكستان، می تواند قابل توجه تهران باشد.
نیشن، ناآرامی در این منطقه استراتژیك را به نفع چین و آمریكا می داند و می افزاید : بندر گوادر بلوچستان در ۷۲ كیلومتری مرز ایران و در ۴۰۰ كیلومتری مركز استان هرمزگان، بزودی شاهد پیشرفتهای چشمگیری نسبت به چابهار و بندرعباس ایران خواهد بود.
در سال ۲۰۰۱ چین و پاكستان برای احداث تأسیسات و استقرار تجهیزات در بندر گوادر با هم به توافق رسیدند.
نویسنده اشاره دارد كه بندر گوادر، عمان و امارات را نیز در آینده پشت سر خواهد گذاشت و به قطب صادرات و واردات بین المللی تبدیل خواهد شد.وی اضافه می كند: چینی ها تصمیم دارند ۸۰ درصد صادرات نفتی خود را كه از راه «مالاكا» آمریكایی ها در شرق میانه می گذرد، از طریق بندر گوادر انتقال دهند.
پاكستان در بلوچستان با ایجاد طرح های بزرگ و سرمایه گذاری های زیاد، اهمیت این منطقه را برای سرمایه گذاران خارجی به خصوص چینی ها دو چندان كرده است.
یكی از سیاست های پاكستان، برقراری خط لوله گاز از تركمنستان و از مسیر افغانستان به بندر گوادر است كه باعث كوتاه شدن مسیر و انتقال انرژی از آسیای مركزی به آسیای شمال شرقی از جمله ژاپن و نیز اروپا خواهد شد.درادامه این مقاله آمده است كه اسلام آباد در این منطقه برای بالا بردن كنترل و حفاظت از تأسیسات استراتژیكی خود اردوگاههای نظامی تأسیس خواهد كرد.
نویسنده اشاره دارد كه این اردوگاه های نظامی مطابق با خواست و راهنمایی آمریكایی ها و با توجه به جایگاه و حساسیت ایران و مرزهای آن ایجاد خواهد شد.
برخی از سران قبایل مستقر در منطقه بلوچستان این را دخالت آشكار تلقی كردند و این احتمال را دادند كه جمعیت بلوچ ها كاهش یابد.نویسنده تأكید دارد كه در آینده، حضور و استقرار خارجیان در بندر گوادر تركیب جمعیتی منطقه را تغییر می دهد و درصد حضور خارجیان از بلوچ ها را بیشتر می كند.
گفتنی است كه آمریكا پیش از این اعلام كرده بود كه این كشور علاقه مند است در طرح توسعه بندر «گوادر» در جنوب ایالت بلوچستان سرمایه گذاری كند.
«رایان س. كراكر» سفیر آمریكا در اسلام آباد گفته بود كه سرمایه گذاران آمریكایی را به حضور در طرح بندر گوادر در حاشیه دریای عمان ترغیب كرده است.
وی تكمیل و راه اندازی این طرح را به نفع پاكستان و كشورهای منطقه دانست.
طرح توسعه بندر عمیق گوادر در شبه جزیره ای با همین نام در منتهی الیه جنوب شرقی پاكستان و در نزدیكی بندر چابهار ایران با مشاركت فنی و مالی كشور چین در دست تكمیل است.دولتمردان پاكستانی امیدوارند با راه اندازی این طرح یك میلیارد دلاری كه منطقه آزاد تجاری شامل اسكله های مجهز پهلوگیری كشتیهای ۲۰۰ هزار تنی، انبار و سردخانه های وسیع، فرودگاه، راه آهن و بزرگراه در آن پیش بینی شده، یك دالان ترانزیت جاده ای باكشور محصور درخشكی افغانستان و جمهوریهای احاطه شده به خشكی در آسیای مركزی ایجاد شود.
بلوچستان پاكستان غنی ترین و وسیع ترین ایالت این كشور به شمار می آید و درعین حال توسعه نیافته ترین و كم جمعیت ترین در میان چهار ایالت این كشور محسوب می شود.
دولت پاكستان در سالهای اخیر چند طرح توسعه را در این ایالت به اجرا گذاشته است كه طرح توسعه بندر عمیق گوادر مهم ترین آنها است.شبه جزیره گوادر در موقعیت جغرافیایی راهبردی در محل تلاقی اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس قرار دارد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید